Ioan Cavaleru Postat Ianuarie 3, 2019 Partajează Postat Ianuarie 3, 2019 Sunt la prima postare pe acest forum desi il urmaresc de ceva timp, cu aceasta ocazie imi voi face si o scurta introducere: am un mic "atelier" in regim hobby, sunt pasionat de mecanica, reparatii auto/moto, mai recent sudura (unde aparent sunt complet anti-talent). Am facut un liceu de profil mecanic (IMF Bucuresti) si acolo am facut cunostinta prima data cu masini-unelete serioase. Atelierul meu este dotat in acest moment cu un strung multifunctional (combo strung si freza verticala) cumparat de nou acum vreo 20 de ani (ca fiind italian), desi este chinezesc s-a dovedit a fi o scula buna, are universal de 100mm poate taia filete, are avans. Freza incorporata este ok pentru lucrari mici De ceva timp caut sa completez atelierul cu un strung SN 320, am citit cam tot ce am gasit referitor la acest strung, am citit manualul utilajului, si cred ca ar fi cam max ce mi-as permite (atat financiar cat si ca spatiu de lucru). De aceea as dori si parerea forumistiilor care detin sau au lucrat pe acest strung: - din ce am vazut in schema cinematica daca schimb motorul cu unul pe 220V 3Kw ar fi suficient pentru o buna functionare? sau ma voi lovi si de alte comenzi/functii cu actionare electrica (exceptand pompa pentru lichid de racire)? - cum as putea verifica uzura caii de rulare a caruciorului (ma gandeam sa fac pe strungul respectiv un "ax" mai gros de lungime ~500mm (diametru ~40mm ca sa nu existe elasticitate in piesa) si sa verific cu micrometrul la intervale regulate) - pornirea strungului se face in secventa: comutare contactor, se apasa butonul de pornire, pentru antrenarea universalului se cupleaza maneta in sensul de rotatie dorit? - cam cat ar trebui intrat pentru a testa ambreiajul? (ce span sa iau la o trecere?) - cate roti dintate pentru filete ar trebui sa fie in "trusa" strungului, este corect ce am inteles: ar fi 10 uzuale si 2 pentru filete mai deosebite? Ar trebui sa fie toate in trusa sau strungul se livra in general cu anumite configuratii? - care este rolul celor 2 manete mari de sus (nr 2 si 3 in manual)? inteleg ca sunt tot pentru a fixa turatia de lucru? ca si maneta nr 5? - greutatea este undeva la 900Kg? - care sunt punctele slabe in cazul acestui utilaj? Link spre comentariu
bcristian Postat Ianuarie 4, 2019 Partajează Postat Ianuarie 4, 2019 Motorul mono e acceptabil in lucru, doar ca porneste greu cand e frig si dureaza mult pana ajunge la turatiile mari. Conteaza foarte mult ce tensiune ai la retea, ca deja sub 210 V injuri, nu lucrezi. Exact asa se verfica. Da, aia e secventa de pornire. Trebuie sa poata lua span destul de mare, de ex 4 mm adancime cu 0.1 avans in otel obisnuit de constructii (S235JR). Vezi mai jos lista cu rotile dintate. Cred ca cei mai multi (inclusive eu) nu le au decat pe cele pentru metric. Se pot face. Cele 2 manete de sus au cate 3 pozitii fiecare. Maneta 5 are 2. In total formeaza cele 18 viteze ale strungului. Vezi mai jos. Cea mai nasoala chestii dupa parerea mea e ambreiajul, care de altfel este si frana. Umblatul la el e o ocazie perfecta de a lua la mana tot repertoriul de vorbe de duh. De mai multe ori. :D 13 by bcristian, on Flickr sn 320 - viteze by bcristian, on Flickr Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Ianuarie 8, 2019 Autor Partajează Postat Ianuarie 8, 2019 Multumesc mult pentru informatii, pe retea am in medie 230V, am reconditionat acum cativa ani un compresor ECR 350 si am inlocuit motorul original (2.2Kw) cu un motor de 3Kw la 220v si merge impecabil de aceea cred ca ar fi ok si strungul (atat timp cat nu le pornesc pe ambele in paralel ). Link spre comentariu
en Postat Ianuarie 18, 2019 Partajează Postat Ianuarie 18, 2019 Una peste alta,e un strung bun cu conditia sa cunosti un minim din istoria lui. Una este sa fi fost montat pe un atelier mobil pentru interventii diverse,unde daca lucra sase,sapte ore pe an era mult si altceva este sa fi lucrat in regim de trei schimburi. Pe atelierele mobile multe au avut de suferit de la multe specimene care confundau strungul cu menghina sau cu bancul de lucru. Dar majoritatea au scapat cu un minim de daune. Si asa cum zicea @bcristian, vorbe de duh o sa tot folosesti pana il pui la punct,dupa care satisfactia e mare. Puncte slabe,ca parere personala: -pompa de ulei este in interior.Daca nu lucrezi mai mult timp,se dezamorseaza,amorsarea normala fiind teroare. Noroc ca am descoperit o metoda simpla de amorsare fara demontarea din spate si urmarire a ungerii normale. -interventia greoaie in caz de defectiune. -mecanismul de ungere al cutiei caruciorului,ineficient. In schimb,avantajele sunt mult mai multe. Bafta!! Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Ianuarie 28, 2019 Autor Partajează Postat Ianuarie 28, 2019 Din pacate, nu am achizitionat nimic inca. Dupa o eventuala achizitie voi lucra destul de rar pe el (pe strungul actual am avut luni consecutive in care nu am lucrat, lucrez doar in regim hobby), deci nu este o problema sa aloc ceva timp amorsarii pompei, cel mai teama imi este sa nu existe probleme de aliniament carucior/axa universal/batiu sau de angrenaje/ambreiaje obosite. Din ce am vazut pana acum istoricul la astfel de utilaje este destul de incert. Link spre comentariu
emil.gabor Postat Ianuarie 28, 2019 Partajează Postat Ianuarie 28, 2019 (editat) Orice utilaj cumperi, o sa aibă cate o problema . Nu exista utilajul perfect si mai ales unul second-hand. idea este sa se încadreze in ceea ce cauti tu si la raportul pret/compromisuri, pe care il cauti. de exemplu : preț mare/aproape de casa sau preț bun/uzuri, sau pret bun, uzuri ok/ departe de casa , etc Editat Ianuarie 28, 2019 de emil.gabor Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat Ianuarie 29, 2019 Partajează Postat Ianuarie 29, 2019 La 03.01.2019 la 15:47, Ioan Cavaleru a spus: ......................................... - din ce am vazut in schema cinematica daca schimb motorul cu unul pe 220V 3Kw ar fi suficient pentru o buna functionare? sau ma voi lovi si de alte comenzi/functii cu actionare electrica (exceptand pompa pentru lichid de racire)? -......................................... Ca sa n-ai probleme mai bine achizitioneaza un convertizor trifazat 220-380V. Daca ti-ai permis sa achizitionezi un strung,atunci in mod sigur poti sa-ti achizitionezi si un convertizor trifazat. Nu-i chiar un capat de lume! Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Ianuarie 29, 2019 Autor Partajează Postat Ianuarie 29, 2019 @emil.gabor Da asa este, stiu ca nu va fi perfect un utilaj cu o astfel de vechime, mi-e teama de de cele de mai sus fiindca sunt probleme pe care eu nu le pot remedia (ex: stiu ca se poate rectifica batiul, dar nu imi permit o astfel de lucrare). In rest chiar mi-ar face placere sa reconditionez un astfel utilaj (am avut un sentiment placut cand am terminat reconditionarea compresorului ECR350 acesta are in prezent varsta de ~40 de ani si este reconditionat numai cu piese originale (am chiar si motorul de 380v original). @GEO 53 BN Stiu ca varianta cu convertizor este mai eleganta, insa, un convertizor nou este jumatate sau mai mult din costul unui bransament trifazic (in cazul casei mele ~1000E) si acesta furnizeaza mult peste puterea care o am pe monofazic (32A). Antrenarea cu un motor de 220v este ceva temporar pana reusesc sa ma bransez la 380v (deoarece nu stiu cat va dura, bransamentul monofazic a durat ~18 luni pana am avut sigiliul pus, intre timp am beneficiat si de o vizita a celor de la Enel insotiti de 2 jandarmi hotarati sa ma debranseze fiindca contractul s-a ratacit undeva prin birourile Enel). Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Februarie 8, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 8, 2019 Avand in vedere ca pana acum nu am gasit in zona Bucuresti sau limitrof un SN320 care sa imi placa am inceput sa ma uit si la alte strunguri printre care si SN400, insa cred ca am o problema cu spatiul unde ar putea functiona, de aceea revin cu o intrebare referitoare la el, am vazut ca este un utilaj lat (are motorul in spate), aveti idee cam cat loc ocupa pe latime in realitate? de la manivela saniei transversale si terminand cu motorul? Multumesc anticipat Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Februarie 25, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2019 Am cumparat un SN320 din 1981 (cred) facut la Orastie de la o firma unde patronul si personalul m-au surprins in mod foarte placut (investitii in utilaje noi si lucreaza corect nu doar pentru bani). L-am cumparat cu urmatoarele probleme vizibile: - piulita pentru cuplare filetare nu cupleaza - nu are setul de roti pentru filetare (are doar ce exista pe masina) - sania transversala are facuta o incropeala cu un adaos pentru reglajul jocului (cred ca a fost schimbata la un moment dat, adaosul este undeva la 3mm) - surubul/piulita saniei transversale are joc destul de mare - batiul prezinta uzura dar inca nu stiu ce abateri rezulta din aceasta uzura - a stat o perioada afara si desi a fost acoperit a mai intrat apa pe unde a putut deci s-a format rugina (plus m-a prins ninsoarea pe drum desi am plecat pe soare si am facut pe drum o ora...) - universalul cu 3 bacuri are lipsa un satelit - tava este o incropeala din tabla - pinola are doar o placa de prindere si facuta o incropeala pentru a doua - roata pinolei este sparta si sudata urat Acum am cateva intrebari pentru cei care cunosc acest utilaj: - exista mai multe tipuri de batiu pentru SN320? in functie de an sau de locul de productie? (Arad vs Orastie) am lunete/linete care sunt pentru SN320 dar cea fixa nu pica pe ghidajele batiului iar cea mobila pe gaurile de prindere din carucior - au existat mai multe "grade" de finisare pentru aceste strunguri? din observatiile mele cele facute la Orastie par mai finisate si lucrate mai ingrijit decat cele de la Arad Link spre comentariu
Lastwish Postat Februarie 25, 2019 Partajează Postat Februarie 25, 2019 Linetele e posibil sa fie de la SNB320 ( modelul ulterior, cel patratos) Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Februarie 26, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 26, 2019 13 hours ago, Lastwish said: Linetele e posibil sa fie de la SNB320 ( modelul ulterior, cel patratos) Da, asa este ai dreptate nu sunt de SN320 sunt de SNB320, am tot cautat ieri si am ajuns la aceeasi concluzie (am vazut niste imagini cu cea fixa montata pe un SNB320 si un anunt vechi pentru o luneta in care se specifica si modelul de strung pentru care este utilizata). Universalul l-am desfacut si are doar un satelit bun, are spirala de pe corana fisurata pe o portiune de ~25mm undeva pe zona de mijloc, la strangere bacurile au o abatere de paralelism cam mare, va trebui schimbat. De curiozitate stie cineva cine este producatorul acestuia? Link spre comentariu
en Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Sa fii sanatos si sa te bucuri de el!! Din avion nu arata rau strungul. Este o regula nescrisa; daca nu lipseste tabela de avansuri si de viteze,inseamana ca pe strungul respectiv n-au trecut prea multe maini...rele si proaste. Universalul trebuie schimbat si nu carpit.Incet,incet o sa-l aduci la lumina. Link spre comentariu
Ioan Cavaleru Postat Februarie 26, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 26, 2019 1 hour ago, en said: Universalul trebuie schimbat si nu carpit.Incet,incet o sa-l aduci la lumina. Da ai dreptate, va trebui schimbat dar eram "atasat" de el ca era cel original, ma gandesc ca daca tot il schimb sa caut o flansa pentru universal de 200mm (dar nu prea am succes in cautari) Link spre comentariu
Lastwish Postat Februarie 27, 2019 Partajează Postat Februarie 27, 2019 "Cel original". Strungul SN320 era echipat cu universal de 200mm din fabrica Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum