Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

O pompa periferica si mai multe dileme electrice


Vizitator Idal

Postări Recomandate

Te dezamagesc si iti spun ca citirea nu era din perioada tranzitorie de la pornire. Citirea a fost facuta imediat dupa stabilizarea pornirii, undeva dupa vreo 2 sec.

Acea putere absorbita scadea usor pe masura ce crestea presiunea (adica se umplea vasul hidrofor). 

 

Mai incerc o data... poate se intelege:

Uite un exemplu cu o pompa (oarecum similara cu cele din hidrofoare) preluat direct din utilitarul unor producatori consacrati de pompe:

Graficere reprezinta caractaristica pompei la turatie nominala (alimentata direct de la retea) singura diferenta este contrapresiunea din refulare ( in primul caz robinet deschis adica debit liber - maxim, in al doilea caz robinetul inchis partial adica debit strangulat).

 

1999094511_debitmare_presiunemica.thumb.jpg.73845cd40cf820778d068d16aa0785b2.jpg

1764534662_debitmic_presiunemare.thumb.jpg.afd2b70ab0bd07bd0079824dd4477d1c.jpg

 

Deci: In ce punct de functionare avem o putere, respectiv curent, mai mare absorbit de la retea???

Va rog sa raspundeti argumentat.

 

Link spre comentariu
Vizitator Idal

S-a inteles partea aia :) Si cea cu intrerupatorul la contactor.

 

Cu toate astea ce ma intereseaza pe mine acuma este daca reducand debitul de la robinet pot rezolva si problema curentului de start. Zice pe unele siteuri ca ajuta dar chiar si cu valva inchisa sau fara apa in ea, tot are de miscat un motor de pe loc. Altfel e posibil sa imi sara siguranta de la tablou (10 A) pentru ca din cate stiu nu are acea intarziere la declansare.

 

Si dupa cum spuneam prioritatea (si financiara) este disjunctorul diferential pentru protectia mea iar magneto-termicul pt motor nu are asta.

Sau are ?

 

O alta chestiune. In manual zice asa:

 

"Pentru alimentarea electropompelor trifazate instalati in circuitul de alimentare un dispozitiv de protectie la suprasarcina pt motor, reglat la curentul nominal al motorului, conform etichetei.

Pompele monofazate se livreaza cu un condensator incorporat."

 

Ce inseamna, ca acel condensator ofera protectie?

Eu am condensator de 8.

 

Editat de Idal
Link spre comentariu

Acel condensator nu oferă nici o protecție, condensatori se folosesc la motoarele monofazate și /sau la motoarele trifazate păcălite sa funcționeze în instalațiile alimentate monofazat. Protecție vă oferă ansamblul magnetoelectric-contactor pentru motor iar pentru viața dumneavoastră o siguranță diferențială+o priza de pământ corespunzătoare.

Link spre comentariu
Acum 10 ore, Idal a spus:

Cu toate astea ce ma intereseaza pe mine acuma este daca reducand debitul de la robinet pot rezolva si problema curentului de start. Zice pe unele siteuri ca ajuta dar chiar si cu valva inchisa sau fara apa in ea, tot are de miscat un motor de pe loc. Altfel e posibil sa imi sara siguranta de la tablou (10 A) pentru ca din cate stiu nu are acea intarziere la declansare.

 

Poti face artificiul cu pornirea cu robinetul inchis, cu toate ca nu reduce semnificativ curentul de pornire, mai ales la pompe din astea mici. 

DIsjunctorul de 10A (cu siguranta curba C, adica C10) nu va declansa la pornirea pompei daca este dedicat pompei, dacasunt si alti consumatori treaba trebuie calculata. Mai poate declansa in cazul unor porniri repetate intr-un timp foarte scurt, porniri la fiecare 5-10 secunde.

 

In rest ce a spus colegul yo2mhi este ok.

Link spre comentariu

Condensatorul impreuna cu bobina auxiliara(parte a bobinajului statoric)  dau ,,sens'' motorului monofazat cu rotorul in scurtcircuit  prin aplicarea rotorului unui cimp magnetic decalat  cu n90grade fata de cimpul magnetic  al bobinajului principal ,deci protejam la suprasarcina  intreg motorul bobina auxiliara +principala .Nu sunteti obligat sa folositi acel demaror magneto-termic -  un termostat inseriat (pe faza)cu un intreruptor 10 a si o siguranta automata bipolara 3..5In clasa c ar fi deajuns , faceti cum va indrumat colegii mai sus si pentru a va convinge  folositi un cleste ampermetric  sau mai concret orce suprasarcina se reflecta in temperatura bobinajului.

Curaj!

Link spre comentariu
Vizitator Idal

Multumesc tuturor pentru explicatii si sfaturi.

Nu e chestie de curaj cat e de bani. De ex nu am ampermetru. Sau ma lovesc de diverse chichite pe care altii le ignora. Acuma cautam un fel de manson de cauciuc pentru cablu. Atunci cand il montez la comutator vreau sa il tina bine dar sa aiba si niste flexibilitate, iar orificiul prin care intra conductorii in incinta comutatorului este mult prea mare si de asta nu vreau sa il las asa sa joace, tinut doar in contactele electrice. La intrarea cutiei cu borne de la pompa este un manson(ii tot zic manson sper ca asa se numeste),ar fi trebuit sa-l gasesc usor pe net insa deocamdata nu am dat de el.

 

 

Vrei sa vezi o poza cand e asamblat tot? Sau?

 

Editat de Idal
Link spre comentariu
La 19.12.2018 la 10:46, AdR!@N a spus:

 

Poti face artificiul cu pornirea cu robinetul inchis, cu toate ca nu reduce semnificativ curentul de pornire, mai ales la pompe din astea mici. 

DIsjunctorul de 10A (cu siguranta curba C, adica C10) nu va declansa la pornirea pompei daca este dedicat pompei, dacasunt si alti consumatori treaba trebuie calculata. Mai poate declansa in cazul unor porniri repetate intr-un timp foarte scurt, porniri la fiecare 5-10 secunde.

 

In rest ce a spus colegul yo2mhi este ok.

Cind inca mai eram angajat la o firma din Bistrita,am avut probleme cu pornirea unui motostivuitor cu motor diesel, fabricat in Italia. Cauza era pompa de injectie. Mecanicul, a montat o pompa de injectie noua ,romaneasca, asemanatoare intrucitva cu pompa de injectie uzata de la motostivuitor. A functionat o vreme ,dupa care presiunea a inceput sa scada, pornirea motostivuitorului, devenind din ce in ce mai anevoioasa.

Tevile din PVC erau scoase din hala cu niste carucioare . De acolo erau duse pina-n depozit,unde erau stocate.  Iarna fiind  frig zdravan, motostivuitorul era lasat afara  pornit. Un ''destept'' a oprit din greseala motostivuitorul . Ne-am inhamt mai multi la el si l-am  bagat in hala. Am incercat sa-l pornim, dar nici pomeneala sa vrea sa porneasca. L-am lasat sa se ''dezmorteasca'',dupa care am incercat sa-l facem sa porneasca. Nu vroia sub nici o forma sa porneasca! Mi-a venit ideea sa demontam  furtunul care facea lagatura dintre galerie si filtrul de aer si galerie. Am introdus motorina in galeria de admisie a aerului si am actionat demarorul. Nici asa n-a vrut sa porneasca. In timp ce un coleg ''dadea'' la demaror,eu am obturat  cu palma galeria de aer. Imediat motorul a inceput sa se invirta cu turatie din ce in ce mai mare. I-am spus celui care dadea la demaror sa se opreasca. Am introdus in galerie vreo 100g de motorina, Am obturat galeria  de admisie a motorului cu palma si i-am spus sa dea la demaror. Motorul a inceput sa se invirta din ce in ce mai tare. Am luat palma(mai greu)de la intrarea  in galerie,moment in care motorul a pornit scotind un fum gros. Dupa citeva secunde fumul a devenit albastru,motorul functionind normal. Le-am spus celor care manevrau motostivuitorul sa nu mai opreasca motorul. Din acel moment pornirea motorului o faceam prin metoda mai sus  mentionata.

Explicatia era destul de simpla!  Nemaintrind, aer in motor, acesta se rotea foarte usor. Cind  eliberam galeria(cu motorina) ,brusc, motorul absorbea  aer si motorina,pornind.

La fel se intimpla si cu pompa de apa. Dupa ce pompa se umple cu apa ,nu mai exista presiune, turbina pompei invirtindu-se usor. Presiunea apare doar cind robinetii de pe refulare si admisie, sint deschisi.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

La pompe de dimensiuni mici...nu am experimentat...dar la firma unde lucrez, pompele de pornesc cu robinetului de refulare deschis (au curent minim la pornire) și apoi"se incarca",adică se stabilesc debitul și presiunea pe refulare prin deschiderea robinetului. Curentul pe pompa creste proporțional cu deschiderea robinetului.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări