Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

O pompa periferica si mai multe dileme electrice


Vizitator Idal

Postări Recomandate

Salutare tuturor. Sper ca am deschis topic unde trebuie.

 

Asa, deci cumparasem o pompa si credeam ca tot ce trebuie facut este sa ii pun stecher la cablu de alimentare.Constatand ca nu este destul de lung si nedorind sa fac improvizatii din alea cu sarme rasucite&cositorite + banda am deschis aproape imediat capacul sa vad ce este in interior. Prima constatare e ca de la motor urca un conductor albastru conectat de nulul de la cablul de alimentare,perfect normal pana aici, numai ca cel venind de la motor este de 1.5 mmp iar continuarea sa are 0.75 mmp. Asta e valabil si la faza si la impamantare.  Aceasta e prima mea nedumerire. De ce nu au folosit 1.5 peste tot cand pompa merge la 230 V, 620 W, 2.7 A ? Observ si la alte aparate aceiasi chestie: o aeroterma 2000 W, cablu de 1 mmp, sursa PC de 750 W si din nou 0.75 ?!  De ce ?

 

2. In instructiuni scrie ca pentru a regla debitul, sa pun un robinet la refulare. E ok asa? Nu are vreun impact negativ asupra motorului pe termen mediu si lung ? Ma gandeam ca nu trebuie sa existe opozitie fluxului de apa.

O alternativa la robinet ar fi adaugarea unui variator de turatie si cu acesta as rezolva si inconvenientul startului motorului ce functioneaza pt o fractiune de secunda la parametrii peste cei nominali. In plus fata de asta, variatorul are si intrerupator, deci 3 probleme rezolvate deodata. Cautand insa pe net am gasit ori unele la preturi exorbitante ori foarte ieftin. Si nu scria ca ar fi pentru pompa,

 

https://www.generalmotor.ro/bg/cumpara/intrerupator-bormasina-cu-variator-de-turatie-model-2-7757025

http://proaer.ro/variator-turatie-electronic-var-10-max-10a/922.htm

http://magazinprofesional.ro/index.php?route=product/product&product_id=99

 

Eu nu stiu ce inseamna diferenta aceea de pret. Ar fi in regula sa-l pun pe cel de 29 ron(negru cu portocaliu) pentru setup-ul meu?

 

3.Priza cu disjunctor diferential (https://www.sculesantier.ro/90_termostat/4460-priza-cu-protectie-diferentiala-rcd-01-g.html) poate servi si ca intrerupator manual si daca da, s-o utilizez si pentru asta sau mai bine nu o frec si pun totusi un intrerupator separat sau integrat in variator cum ziceam mai sus? Si mai citisem ca pentru motoare sa pun diferential fabricat special pentru ele. Ceva de genu: https://i.dedeman.ro/media/file/file//g/v/gv2me10_document.pdf  Ce avantaje imi confera asta?

 

Un alt sfat era daca se poate sa nu pun nimica pe cablu sau sa fie cat mai putine dispozitive intermediare intre priza si pompa. Punand problema asa, e bine sa includ ce am enumerat pana acum?

 

4. Si acuma despre conectare. Unde gasesc si eu niste papuci neizolati (sa pot vedea daca i-am strans corespunzator) pentru cablu de 1.5 mmp. In depozite din astea gen Dedeman nu au decat cu plastic peste si vor sa-ti vanda cate 30-50 de bucati odata. Si daca tot am ajuns la asta: exista in capitala vreun Romstal al instalatiilor electrice, adica un magazin specializat pe electrice unde sa gasesc de toate, chiar si componente mai obscure? Dar sa fie cu ridicare de la sediu pentru ca e absurd sa iau cativa pini si sa platesc 20 de lei curierul...ori sa cumpar vreun comutator si sa nu stiu ce se afla sub carcasa inainte sa dau banii. Si asa, constat ca daca vreau sa fac o sertizare ca la carte, clestele ala costa mai mult decat pompa...

 

 

 

Link spre comentariu

Nu ai menționat deloc cel mai important detaliu, ce pompă ai ? Nu toate suportă variatoare de turație, de fapt chiar nu se recomandă asta la o pompă, fiindcă ea are nevoie de tensiune maximă la pornire, altfel nu poate ridica apa, mai ales dacă ai o fântână relativ adâncă....

Link spre comentariu

,,exista mi multe explicatii'' -conductorul care pleaca catre motor are 1,5mm 2 ? rezistenta mecanica  -pleca 0,75mm2 suporta lejer curentul pompei + soc pornire ,folositi un convertizor de frecventa adecvat ,atentie la setari turatia minima,restul de protectii sunt facute de convertizorul de frecventa. 

numi bine!

Link spre comentariu

Exact, suporta variator de turatie, dar doar cele cu varierea frecventei, nu prin varierea tensiunii de alimentare. Un convertizor de frecventa este mult mai scump decat pompa in sine, deci ca si solutie casnica nu prea sunt rentabile financiar.

 

2.Legat de modificarea debitului pompat prin strangulare cu robinet in refulare: este destul de ok, motorul nu va avea de suferit deloc.

Motorul trage din greu cand se incarca cu debit, deci scazi debitul, motorul o sa fie ceva mai relaxat.

Cu cat ii strangulezi refularea, cu atat scade puterea activa absorbita de la retea (nu sunt proportionale, dar ideea e ca puterea absorbita o sa scada). Trebuie doar sa urmaresti regimul termic al motorului. Motorarele astea pentru pompe hidrofor nu sunt gandite pentru functionare indelungata fara opriri.

Toate variatoarele puse de tine sunt cu varierea tensiunii, deci nu sunt ok pentru pompe, se pot folosi doar in cazul motoarelor "cu carbuni" (ca la bormasini, flex, aspiratoare).

 

3.Acele aparate sunt protectii magnetotermice, protejaza motorul in caz de suprasarcina evitand distrugerea motorului in cazul blocarii pompei din stiu eu ce motive. Acestea trebuiesc reglate cam la 1.2*curentul absorbit de motor in regim normal de functionare. Magnetotermicul pus de tine este cam mare pentru motorul tau, ai nevoie de unul cu plaja de reglaj intre 2 si 4A. Motorul fiind monofazat, faza trebuie trecuta prin toti cei 3 poli in serie (daca o sa folosesti asa ceva o sa iti explic exact cum se face).

Nu este recomandata utilizarea dispozitivelor de protectie ca si elemente de pornire/oprire. Deasemenea aparatajul de pornire/oprire al pompei trebuie sa fie destinat motoarelor, un intrerupator clasic pentru bec nu va rezista prea mult la pornirea motoarelor, chiar daca intrerupatorul este de 16A.

Acel magnetotermic poate asigura si pornirea/oprirea motorului cu ajutorul unui intrerupator simplu, intrerupatorul va alimenta doar bobina contactorului (curent foarte mic), sau cel mai ok un buton start/stop (din acela cu un buton verde si unul rosu). 

 

4. Nu stiu daca poti folosi papuci, mai degraba tuburi de capat. Din pacate si astea se vand tot la pungulita de 20-50 de bucati.

Link spre comentariu
Vizitator Idal

Multumesc pentru raspunsuri.

 

Da. Papuci cu furca sau inel la cutia borne in jurul unor suruburi. Si pini terminali la capatul de la stecher. Dupa, mai ramane de vazut ce adaug.

 

Pai atunci sper sa renunt la convertizor. Desi dupa cum spuneam as fi vrut sa rezolv si curentul de start.

 

Despre robinet nu scrie pe pagina web, ci in instructiunile din cutie. Doar ca acestea nu le-au scris pentru modelul meu ci pentru o gama mai larga de pompe. Adica sunt generaliste. Dupa ce au pus firul ala prea subtire la alimentare si au gresit wattajul pe foaia cu parametrii nominali (au trecut 370 W desi sub capac scrie 620 W si cablurile mult mai groase dinspre motor indica exact asta), nu prea mai am incredere in ce zic astia. De aia am si intrebat aici. Eu nestiind cum functioneaza motorul, incerc sa deduc si caut sa compar ce spune lumea.Uite pe softpedia pare ca panoramic66 zice invers.

 

Citez: " Daca la o pompa ii strangulezi refularea prea tare, motorul este suprasolicitat, creste curentul de alimentare al motorului implicit intervine protectia interna la supra-curent sau supraincalzire. Daca nu exista aceasta protectie atunci motorul pompei se "arde".
Trebuie consultat manualul pompei si vazut valoarea nominala a curentului de alimentare motor-pompa.
Cu un ampermetru montat in serie la alimentarea motorului se inchide ushor robinetul de pe refulare pompa pana la atingerea curentului nominal (de preferat max. 90% din curentul nominal). "

 

Important e sa inteleg modul de functionare al motorului. Ce ai zis tu si panoramic nu mi-a trecut prin cap pana acum. Aveam impresia ca motorul lucreaza la niste parametri rigizi stabiliti din fabrica. Dar daca el trage mai putin  cand reduc deschiderea de la refulare ma intrebam ce produce asta. De unde stie motorul ce se intampla la iesire ? Sau ce il face sa traga mai mult sau mai putin.

 

Eu initial vroiam diferential pentru protectia celor ce opereaza pompa.Daca se extinde si la motor asta e de bine. Si vroiam pe ala integrat in priza pentru ca este mai facil de instalat.  Sa inteleg ca e mai bine sa optez pentru celalalt special pt motoare?

 

Deci pentru intrerupator zici sa pun ceva de genu asta asa:

 

https://www.generalmotor.ro/cumpara/intrerupator-betoniera-pompa-apa-etc-26-a-7756340

https://www.generalmotor.ro/cumpara/intrerupator-betoniera-pompa-apa-bs216-b-7755232

 

Nu am inteles partea aceasta:

"Acel magnetotermic poate asigura si pornirea/oprirea motorului cu ajutorul unui intrerupator simplu, intrerupatorul va alimenta doar bobina contactorului (curent foarte mic), sau cel mai ok un buton start/stop (din acela cu un buton verde si unul rosu)." 

Link spre comentariu

Îți răspund pe scurt, mâine revin cu detalii. 

În cazul pompelor centrifugale (cazul de fata) sarcina văzută de motor scade dacă ii strangulezi refularea. Lucrez în domeniu și vorbesc în cunoștință de cauza. Poate reușesc mâine sa îți arat un grafic concret debit/presiune/putere absorbita. 

Motorul încearcă sa mențină turația constanta, cu cât pompa opune mai multa rezistenta cu atât motorul absoarbe mai mult curent de la rețea pentru a menține turatia. Pompa opune mai multa rezistenta atunci când vehiculează mai mult debit. 

 

Butonul din ultimul link (cu butoane verde/rosu) merge perfect cu magnetotermicul Schneider. 

Magnetotermicul are inclus  un contractor (un fel de releu dar pentru curenți mari), butoanele on/off sau un întrerupător clasic va acționa bobina contactorului, iar contactorului va cupla motorul la rețea. Deci curenții de forță sunt suportați de contractor și nu de întrerupător. 

 

Link spre comentariu

Să nu mai deschid alt topic aș vrea și eu să intreb cum se calculează o protectie termică ?

Dețin doar de tip trifazic de mai multe valori  cu reglaj și vreau să montez pe un motor monofazic.

Am inteles că trebuie inseriate cele 3 dar valoarea de la cea trifazică trebuia să fie egală cu valoarea de care avem nevoie ?

Poate este util și inițiatorului topicului.

Link spre comentariu
Vizitator Idal

Alte chestii pe care le-am mai aflat. Scrie pe net ca robinetul trebuie pus la o distanta egala cu 5x DN al iesirii. In cazul meu e 1 tol deci e de pus o teava de 5 toli intre. Sau ca e preferabil un robinet cu bila in locul unuia cu sertar dar nu explica si de ce. Eu deja luasem cu sertar si nu prea imi vine sa mai dau alti bani.

 

De asemenea am gasit niste informatii aparent contradictorii legate de restrictionarea fluxului de apa la iesire, presiunea la iesire, temperatura crescuta a pompei si cavitatie+ alte probleme (" In addition, due to the high pressure conditions, premature failure of the pump's mechanical seal and bearings can be expected. Under extreme conditions, this can break the impeller shaft. ").

 

Despre montatul dispozitivelor, pot sa le pozitionez oriunde de-a lungul firului sau trebuie puse la o anume distanta de pompa sau priza etc?

 

 

 

Editat de Idal
Link spre comentariu

Salut,

@Idal

Uite un grafic al unei pompe centrifugale oarecare (presiunea este data in metri coloana de apa, 10mca=1bar) 

product-detail.pumpcurve-55.thumb.png.fd82f00814a532a51a72a5f4f677c60f.png

Dupa cum poti observa cand scazi debitul refulat, scade si puterea absorbita de la retea. Deci asta e clar acum?

Robinetul pe refulare nu are o conditie general valabila pentru montare, in functie de configuratia instalatiei se poate monta mai aproape sau mai departe. Cele 5 diametre reprezinta conditii obligatorii de montaj in cazul apometrelor/debitmetrelor, in cazul pompelor nu am auzit de astfel de conditii.

Robinetul cu bila este de preferat deoarece, deschis la maxim are pierderi minime de presiune, pentru robineti de limitare al debitului sunt de preferat robinetii sertar (cu rozeta multitura).

 

Robinetul montat pe refularea pompei:

- nu va facilita cavitatia, din contra, doar robinetii din aspiratie creeaza cavitatie.

- ca orice element pun in calea fluxului de apa va duce la o cadere de presiune pe el si implicit o scadere a debitului maxim. 

- temperatura crescuta a pompei este valabil doar in cazul pompelor cu racire prin apa vehiculata. Bineinteles ca daca inchizi complet refularea si lasi motorul sa mearga incontinuu, se va incalzi si pompa, dar daca ai un debit cat de mic prin pompa nu vei avea probleme.

 

 

Daca folosesti pompa in parametrii pentru care a fost conceputa nu ar trebui sa ai probleme  (valabil pentru absolut orice echipament).

 

@adynel si @Idal

 

Uite aici o conectare a unui motor monofazat printr-un magnetotermic trifazat (schema din stanga):

schema-conectare.png.2ba0e6bb76f3773760b5ec4203f2c0af.png

bp so bo  sunt butoanele verde/rosu.

Ideea este urmatoare: toti cei 3 poli ai protectiei trebuiesc parcursi de curentul absorbit de motor, asadar: Faza o treci prin primul pol il intorci prin cel de-al doilea pol, iar prin polul 3 treci nulul. (ca in scheam din stanga)

Magnetotermicul se alege astfel incat domeniul de reglaj sa acopere 1.2 x Curentul nominal al motorului.

 

Numai bine!

Adrian

Link spre comentariu

Din punctul meu de vedere, in grafic este vorba de modoficarea debitului pompei. E normal ca pompa sa consume mai putin atunci cand ”misca” mai putina apa. 

Dar, prin montarea unui robinet pe refulare, pierderile de energie si de presiune/debit se fac la nivelul robinetului, nu la nivelul pompei. Pompa isi vede de treaba ei si va vedea o sarcina mai mare.

@Idal monteaza un ampermetru pe cablu de alimentare si vezi cum variaza curentul atunci cand inchizi robinetul.

Editat de daniels
Link spre comentariu
Acum 5 minute, daniels a spus:

Dar, prin montarea unui robinet pe refulare, pierderile de energie si de presiune/debit se fac la nivelul robinetului, nu la nivelul pompei. Pompa isi vede de treaba ei si va vedea o sarcina mai mare.

Nu este adevarat! Mai demult, inainte sa lucrez in acest domeniu si eu eram de aceeasi parere: cu cat strangulezi pompa su atat motorul va trage mai greu, dar treaba nu este chiar asa. 

Acel grafic este facut de producatorul pompei, nu este "ajustat din pix" ca sa arate bine, chiar reprezinta realitatea.

Modificarea debitului prin convertizor de frecventa (varierea turatiei pompei) se prezinta prin alt grafic, nu intram in detalii caci nu este cazul.

Concret:

Acasa am un hidrofor cu care ud prin curte cu un sistem de aspersoare. Pe vara i-am montat o priza cu contorizare pentru a vedea cam cata energie consum pentru udat. Am monitorizat-o la careva cicluri pornire hidrofor pana la oprire:

- pornire la 1.5bari, presiune mica in refulare-> debit maricel, putere absorbita 1.1 - 1.2kW

- aproape de oprire, presiune 3.2 bari, presiune mare in refulare-> debit mic, putere absorbita 0.8-0.9kW

 

Fai si tu proba cu ampermetru si vei ajunge la aceleasi concluzii. 

Ceea ce sustii este valabil doar pentru pompe volumetrice, acele pompe ce au debitul constant indiferent de presiunea din refulare: pompe cu lobi, cu cavitati progresive, cu surub etc).

 

PS. Sper ca nu ai impresia ca o pompa din asta de udat iti va furniza debitul acela scris pe eticheta si la 1 bar si la 3 bari presiune in refulare... ca ma chinui degeaba cu explicatul.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări