Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

JLH'69 - varianta


Vizitator [sorin]

Postări Recomandate

In schema desenata in primul post lipseste un resistor de 8k2 intre baza bd139 si masa.

Un resistor( de putere) in serie cu sarcina  nu e intotdeauna ceva rau...Dl.J.L.Hood a folosit si recomandat in unul din articolele sale unul de 2,2ohm in serie cu sarcina, prietenii stiu de ce ...

Unele firme au folosit in incintele acustice ,in filtrul de "joase" condensatori in serie cu difuzorul (difuzoarele) de bass pentru a obtine o rezonanta serie si un raspuns mai bun (Kef c75);un condensator de valoare mai mica pe iesire poate asigura ,prin rezonanta serie,un raspuns mai bun ,pe o incinta acustica ,comparativ cu unul de valoare mai mare, in cazul amplificatoarelor cu iesire pe condensator.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 57
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

22 hours ago, Shambala said:

Este absolut exclus ca ESR la un 6800uF bun sa fie 0,5ohmi. Valoarea reala trebuie sa fie spre 0,005-0,01ohmi.

ESL poate fi 100uH sau chiar putin mai mare.

Datele dumneavoastra sunt pentru un condensator bun, dar creaza o si mai mare groapa de rezonanta, de aceea am luat un condensator "obosit" cu 0,5 ohmi.

Eu fac o apreciere medie, folosind datele din prospecte, ca inductanta serie poate fi intre 100nH si 1uH si nu interactioneaza in domeniul audio.

Oricum ar fi, solutia "ochiometrica" nu este conectarea unui condensator de 10-22uF in paralel cu condensatorul de iesire,

 ci folosirea unor componente bune si daca nu se obtin pe ansablu performantele acustice adecvate, sa se modifice schema pentru

 un raspuns auditiv asa cum doreste utilizatorul.

PS.  Nu am dorit sa modific schema originala prin adaugarea sa modificarea de componente. Desigur am observat ca adaugarea unei

        rezistente in colectorul tranzistorului BC557B imbunatateste performantele, dar si micsorarea rezistentei R8 din emitorul tranzistorului Q3 mareste

        puterea de iesire. Si condensatorii utilizati au valori improprii iar dupa mine valorile optime sunt C2=100-220uF si C3=2200-3300uF.

Totusi fiecare construieste ce schema doreste, cu piesele ce le are la dispozitie si daca este multumit de rezultat asta este cel mai important.

 

@gsabac

Editat de gsabac
Link spre comentariu

Scuze, am vrut sa scriu Lcout=100nH, ar fi exclus 100uH. 

Pt ca un 6800uF sa aiba esr =0,5ohmi trebuie sa fie obosit rau, practic bun de aruncat. Din partea unui user cu o minima experienta ne asteptam sa nu foloseasca asa ceva.

Eu am recomandat 1uF (neinductiv) in paralel cu Cout=6800u si nu 10 sau 20u.  Aceea era valoarea din schema a lui Cin.

Se poate incerca adaugarea inca unui 0,1uF peste Cout dar de obicei nu este necesar (daca acel 1uF este bine ales /nimerit - tip multistrat).

 

Sa stiti ca expermentand schema, se simte imediat diferenta intre Cout=2200uF si 10.000uF. Probabil ca se simte si diferenta intre C2=1000uF si 220uF.

As spune ca este o schema extrem de potrivita pt a sesiza diferentele acustice intre condensatori.

 

La origine, schema a fost facuta in viteza pt o aplicatie de moment. Apoi a fost publicata pt a se exemplica functionarea in cl A, pt ca era la indemana;  initial nu a fost propusa DIY-erilor. Totusi unii au realizat-o si au fost surprinsi cat bine suna. Nu doar surprinsi ci de-a dreptul fermecati. De cca 50 de ani ingineri si profesori de electronica se straduiesc sa explice de se suna atat de bine (evident, doar pt unii, altii sunt obisnuiti cu alt tip de sunet si nu o agreeaza).

Este unul din acele fericite evenimente din lumea electronicii care a ramas ca fenomen si exemplu, fiind ulterior dezvoltata /updatata de numerosi pasionati.

Editat de Shambala
Link spre comentariu

DIscutiile despre condensatori si efectele lor acustice sunt pe ici colo pe forum, daca nu esti in tema merita sa le citesti.

Solutia corecta este cea scrisa de mine. Orice abatere duce la rezultate mediocre sau mai rau. Pe calea de semnal poliesterul suna mai prost decat polipropilena. Si nu orice pp, ci de preferat cele recunoscute ca bune pt asa ceva. 

Link spre comentariu

Discutia devine off-topic. 

Raspunsul pe scurt este ca nu ai idee de electronica si nu ai inteles nimic din ce am scris pana acum.

Inca de la prima intrebare pe care ai pus-o, cand ai avansat singur un raspuns ai dovedit ca nu cunosti marimile electrice facand o inadmisibila confuzie.

In continuare nu ai idee despre schema echivalenta a unui condensator - despre unele detalii ale acesteia a fost discutia cu dl Gsabac.

Repet indemnul de mai sus - cauta si citeste discutiile despre condensatori. Daca stapanesti cat de cat limba engleza cauta astfel de discutii si pe forumurile internationale. Este material suficient pt o lectura de 3-4 ore pe zi, pana dupa Sarbatori.

Link spre comentariu
Vizitator [sorin]
On 12/12/2018 at 3:33 PM, marius_amp said:

 

In care schema?......... ca sunt mai multe in topicul asta.

In schema din primul post.

Editat de [sorin]
Link spre comentariu
Vizitator [sorin]
On 12/13/2018 at 1:07 PM, gsabac said:

O fi ceva, nu stiu, dar astept o explicatie, nu contre de neinteles din partea dumneavoastra!

In legatura cu ESR-ul si impedanta echivalenta este ceva mai complex si poate mai studiem intr-un topic dedicat.

 

Deci autorul a spus asa:

Am facut un mic amplificator in clasa A si nu-s deloc

mutumit de cum suna, parca au disparut inaltele din 

muzica! Si nici sunetul ala cald, rotund la care ma asteptam

nu se simte. Am mai tot facut amplificatoare in clasa AB si

speram ca asta, in clasa A, sa ma uimeasca...

Poate ma luminati si pe mine. Sunt pretentiile mele exagerate,

nu e schema potrivita sau e ceva ce n-am facut corect de 

suna mult sub asteptari.    Multumesc.

 

Si, bat campii când mi se pare că n-are înalte? ce am făcut eu mi se pare că se aude cu perna pe față. :)

Nu-mi dau seama cum s-au pierdut înaltele care s-ar fi auzit altfel chiar la amplificatoare fără sânge nobil. 

Nu știu ce să-i mai fac, n-aș vrea să renunț la proiect. O să mă mai gândesc, am să mai încerc și revin.

 

Asa am facut(la indicatia lui @shambala). Am dublat cundensatorii cu mkp si s-a "deschis" sunetul.

Basul a ramas asa cum era pentru ca imi place mult. Coboara pana jos de tot

si nu e boomy.

 

Este vorba de condensatorii de intrare/iesire din primul post.

 

Deci cum se poate explica acest paradox, amplificatorul are joase neschimbate si montarea a doi condensatori a ridicat inaltele?

Ce au condensatorii ESR mare, mediu, inductanta serie sau ce?

Intrebari de interes pentru @[sorin] mai sunt, ce impedanta are difuzorul(boxa), tensiunea de alimentare in sarcina si tensiunea liniei

 mediane in gol si in sarcina.

 

@gsabac

Initial am facut teste pe boxe slab calitative de opt ohmi. Acum am pus amplificatorul pe boxe mai bunicele (CANTON LE170) care au 3,2 ohmi masurate pe ohmmetru.

Sursa (cu LM338) da 12,5V in sarcina si tensiunea mediana este de 6,5V tot in sarcina. Marturisesc ca, pe boxele de 3,2 ohm, se aude cu un bas cam anemic. In rest sunetul e foarte

precis, se aud toate cele. Poate ar trebui sa maresc curentul de mers in gol dar ar trebui sa schimb carcasa si radiatorul cu unele mai mari.

Link spre comentariu
Vizitator [sorin]
On 12/14/2018 at 12:03 PM, Shambala said:

 

 

La origine, schema a fost facuta in viteza pt o aplicatie de moment. Apoi a fost publicata pt a se exemplica functionarea in cl A, pt ca era la indemana;  initial nu a fost propusa DIY-erilor. Totusi unii au realizat-o si au fost surprinsi cat bine suna. Nu doar surprinsi ci de-a dreptul fermecati. De cca 50 de ani ingineri si profesori de electronica se straduiesc sa explice de se suna atat de bine (evident, doar pt unii, altii sunt obisnuiti cu alt tip de sunet si nu o agreeaza).

Este unul din acele fericite evenimente din lumea electronicii care a ramas ca fenomen si exemplu, fiind ulterior dezvoltata /updatata de numerosi pasionati.

 

 Nu cred ca ma mai pot intoarce la vechiul meu amplificator in clasa AB dupa ce l-am ascultat pe acesta in clasa A. Ramane sa-l optimizez pe acesta pentru ca aud sunete noi, care nu se auzeau in incalceala aia de la clasa AB (e doar parerea mea...). Am impresia ca nu mei e nevoie de corector de ton. Se aude ok asa, fara. Corectorul de ton parca mai mult strica, nu ma asteptam sa ascult muzica cu joasele si inaltele pe zero. Daca nu s-ar incinge asa tare l-as lauda mai mult...

 

 Ma intreb ce ar fi daca maresc curentul de mers in gol la amplificatorul in clasa AB. M-as apropia de sunetul clasei A?! Trebuie sa fac teste serioase, poate pe casti (desi nu e chiar aceeasi chestie) ca sa nu risc sa ard boxele. 

Link spre comentariu
Vizitator [sorin]
41 minutes ago, Paul66 said:

Pana la urma cum a ramas cu bass-ul. E prezent sau stii de el ca ar trebui sa fie pe acolo?

Este ceva dar nu spectaculos. E drept ca sunt obisnuit cu vechiul amplifiacator care are

un bas-boost de la 50Hz in jos, fiind fan de bas. O sa incerc asa ceva si la amplificatorul in clasa A.

Poate vorbesc aiurea dar pe boxele de 8 ohmi are bas frumos iar pe cele de 3 ohmi parca ar mai fi loc.

De remarcat e ca am ajuns la 10.000uF pe iesire cu o imbunatatire sesizabila a basului.

 

 Mai pun un corector de ton sau un bas boost ceva in bucla de reactie si sper sa iasa ce imi doresc.

Link spre comentariu
Vizitator [sorin]
7 minutes ago, Paul66 said:

Nu există posibilitatea unui osciloscop? Așa s-ar aprecia corect răspunsul în frecvență.

Nu, doar un CD audio cu esantioane de frecvente si urechea...

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări