Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator turatie cu inversor de sens


zvonacfirst

Postări Recomandate

Variator turatie cu inversare de sens_4.png

Mutati R3 intre pinii 1 si 2 ai lui LM317. Acolo unde este acum, adica intre 1 si 3 nu este corect.

 

De asemenea, R2 (10K) mi se pare cam mare. Nu va putea sa incarce rapid capacitatea de poarta a mosfetului si ca urmare mosfetul se va incalzi. 1K mi se pare mai potrivit, desi tot lesinata ar fi, dar apare limitarea datorata curentului maxim tolerat de pinul discharge al lui 555.

 

 

Editat de cirip
Link spre comentariu
7 minutes ago, cirip said:

Mutati R3 intre pinii 1 si 2. Acolo unde este acum, adica intre 1 si 3 nu este corect.

De asemenea, R2 (10K) mi se pare cam mare. Nu va putea sa incarce rapid capacitatea de poarta a mosfetului si ca urmare mosfetul se va incalzi. 1K mi se pare mai potrivit, desi tot lesinata ar fi, dar apare limitarea datorata curentului maxim tolerat de pinul discharge al lui 555.

 

 

 

Am modificat. Multumesc. Era logica pozitia lui R3 daca am rotit LM317.

 

906409954_Variatorturatiecuinversaredesens_5.png.75e23b931bfb85850a647ab630e8a4e8.png

20 minutes ago, Thunderer2018 said:

Stall = rotor blocat.

 

Nu stiu daca aveti modelul corect, caci cu Load current: 280mA  (curent nominal) nu faceti o freza sau un polizor.

Daca asta e motorul, eu va garantez ca in sarcina consuma 3-5A.

 

J6kp5li.jpg

 

Da, exact asta este motorul. 

Imi puteti recomanda un mosfet?

Editat de zvonacfirst
Link spre comentariu

Pertinenta interventia colegului Cirip.

 

Daca ai motorul, atunci pune-l la treaba pe direct si masoara curentul in sarcina.

 

Un motor ca cel din poza are 280mA in gol probabil.

Link spre comentariu

Asa este. Mi-am dat seama ca am uitat sa mut rezistorul cand am rotit LM-ul. Am postat mai sus schema modificata.

 

Asa am sa fac. Nu am sursa de 36V dar am sa-l alimentez la 24V. Sursa mea duce vreo 6A. Sper sa nu fie nevoie de mai mult.

Revin maine cu rezultatul testului. Nu incerc acum deoarece ma ucide sotia daca ii stric somnul.

Multumesc mult.

Editat de zvonacfirst
Link spre comentariu

Revin cu niste masuratori, motor alimentat cu 24V:

- in gol ia aproape 200mA (la 36V ar lua probabil 280mA asa cum scrie in specificatii)

- in sarcina ia cam 1.8-1.9A franat puternic cu o bucata de lemn de brad.

Am apasat puternic de a lasat urma neagra pe lemn si mirosea a ars dar nu am reusit decat sa-i reduc turatia. Motorul are ceva cuplu.

La 36V ar fi ajuns probabil la vreo 3A dar nu am sursa pentru tensiunea asta si nici nu cred ca voi consuma resurse financiare ca sa fac una asa ca voi utiliza sursa variabila de maxim 24V pe care o am.

In situatia data, ce mosfet imi recomandati sa utilizez?

Editat de zvonacfirst
Link spre comentariu
50 minutes ago, elmar said:

Se pare că în seara asta nu prea sunt așa vorbăreți specialiștii...:rade:

Eu zic să pui un IRF540N ...și nu cred c-o să ai probleme cu el!

 

 

Sper ca nu i-am agasat prea tare. :26

Multumesc pentru sugestie.

 

49 minutes ago, sesebe said:

Care este rezistenta DC a bobinajului?

 

 

Rezistenta bobinajului motorului? Sau am inteles gresit... sau nu am inteles de loc? 

Pe scara de 200 de ohmi a multimetrului indicatia este 01.8. Atata sa fie, 1.8ohmi?

Daca pun in contact crocodilii multimetrului indicatia este 00.4. Cred ca trebuie scazuta din 1.8 sau gresesc?

Editat de zvonacfirst
Link spre comentariu

"Specialistii" muncesc, nu freaca forumul.

 

@zvonacfirst, cum nu stiu de unde cumperi, recomand un mosfet cu Rdson in jur de 0.1 ohmi. Nu recomand mai mica rezistenta caci asta vine cu o capacitate a portii mai greu de comandat de un biet LM555.

 

Spuneti la ce modele aveti acces si gasim unul potrivit.

Link spre comentariu

De regula nu ma grabesc pentru ca nu am foarte mult timp liber iar proiectele mele dureaza destul de mult.

Vreau sa zic ca am rabdare si de obicei comand din zona Asia. Dar, fiind din Bucuresti, am strada Maica Domnului la dispozitie. :reytre

Asa ca te rog sa imi recomanzi ce crezi ca trebuie si vad cum rezolv cu sursa.

@elmar mi-a recomandat IRF540N.

Link spre comentariu

Vezi in datasheetul motorului. Trebuie sa fie trecuta. Cu un multimetru normal nu se poate masura cu precizie.

Dupa ce afli rezistenta DC a motorului imparti tensiunea de alimentare la valoarea rezistentei si afli curentul minim pe care trebuie sa-l poata suporta tranzistorul. 

Doar asa poti face o alegere buna pt tranzistor.

 

Legat de schema am mai comentat ca eu nu o consider optimala. Sa comanzi tranzistorul din iesirea de discearge ....e cea mai ciudata ideie pe care am vazut-o pina acum mai ales ca iesirea normala poate genera curenti de +/- 200mA (sau 300mA nu mai retin exact) suficienti pt a comanda cam orice tranzistor uzual. Pooate iesirea nu se poate apropia prea mult da alimentari  si de asta s-a ales solutia aia ciudata...nu stiu.

Link spre comentariu

Nu am datasheet pentru acest motor.

L-am cumparat acum vreun an de pe ebay si nu am primit nicio hartie.

 

Schema am gasit-o pe net si, pentru ca aveam cateva NE555, am zis sa o incerc. Cu ajutor de pe forum am adus unele modificari. Mai putem modifica cate ceva in functie de sugestiile domniilor voastre.

Link spre comentariu

Poți sa improvizezi un montaj pt masurat cu precizie mult mai buna rezistente mici. 

Cu un LM317 creezi  sursa de curent constant de 100mA.

Brochezi mecanic motorul. 

Alimentezi cu sursa de curent constant motorul blocat si masori în timpul aceste tensiunea la bornele motorului.

Cu un calcul simplu determini valoarea rezistentei DC a motorului. 

Link spre comentariu

L-am facut si eu mai demult. Merge schema. Am reusit sa il fac mai inghesuit si sa am si radiator montat. Eu o folosesc la bormasina pentru cablaje, ii mai reglez turatia cateodata.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări