Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor cu colector in c.a


Vizitator mesterica2966

Postări Recomandate

Vizitator mesterica2966

Am un motor cu colector in c.a. cu urmatoarele caracteristici - U = 220 v , I = 7,7 A , n = 4000 rot/min si care doresc sa-i dau o intrebuintare . Problema este ca se tureaza  rau fara sarcina . As dori sa stiu daca functioneaza si in curent continuu si daca mai apare supraturarea . Am citit undeva ca cele in c.c pot functiona si in c.a. .Normal ar trebui sa fie si invers . Am o punte de 35A /600v cu care as incerca dar ma gandesc sa fac vreo prostie . Daca raspunsul este da , se modifica cumva puterea ? 

Link spre comentariu

În curent continuu se va tura și mai rău.Miezurile magnetice ale celor de c.c. diferă constructiv de cele ale motoarelor de c.a. fiindcă în curent continuu nu există curenți vagabonzi. Fiind un motor simplu, cu excitație serie, e normal să se supratureze puternic în gol, lucru de evitat la astfel de motoare. Folosește-l numai în sarcină și va fi bine, eventual pune-i și un regulator de turație recuperat de la un aspirator.

Link spre comentariu
Vizitator mesterica2966

Multumesc pt. raspuns ! Azi l-am incercat in c.c dar numai la 24 V si mi se pare ca merge ok , adica cu viteza constanta , dar nu stiu cum se comporta la 220 v .Dar sa-ti spun mai multe amanunte despre acest motor . Este recuperat dintr-un motoferastrau (drujba electrica) iar in cartea tehnica  pe care o s-o pun in atasament spune asa -230 v - 7,3 A- turatia la mers in gol  

4000rot/min . Ma intreb de ce mai este trecuta aceasta turatie in gol . Am un regulator de turatie de aspirator care are triacul dus , dar oricum trebuia sa-l schimb si sa pun unul cu amperaj mai mare. Eu ma gandeam sa-i fac reglajul in curent continuu , adica sa-i pun regulatorul pe 220 v c.a si apoi puntea redresoare . Ma tot duce gandul la motorasele acelea de casetofon cu regulator care aveau turatie constanta . Poate nu este cu excitatie in serie , te rog vezi cartea tehnica .

 

GK1430_D.PDF

Link spre comentariu

Toate motoarele universale de curent alternativ cu rotorul bobinat utilizate la electrocasnice sunt cu excitație serie.Rotorul e înseriat cu statorul. Turația ,,în gol,, se referea probabil la rotația cu lanțul angrenat, dar fără sarcină, fiindcă în lemn sigur scade.....

Link spre comentariu

Regulatoarele de la motorașele de casetofon erau liniare cu disipatie pe tranzistorul serie. Erau de putere mica și disipata era tot mica. La motorul tău nu poți face asa ceva pt ca ți-ar trebui un radiator cit un autoturism. 

Link spre comentariu
Vizitator mesterica2966

Dar daca ii pun o rezistenta in serie sa cada pe ea 50-60 v  pe ea , la curentul maxim  de functionare adica in jur de 7-8 ohmi /400w . O astfel de rezistenta nu gasesc dar cred ca o pot face .

Link spre comentariu
La 08.11.2018 la 7:49, mesterica2966 a spus:

in cartea tehnica  pe care o s-o pun in atasament spune asa -230 v - 7,3 A- turatia la mers in gol  

4000rot/min . Ma intreb de ce mai este trecuta aceasta turatie in gol

Pe orice scula electrica este trecuta turatia, ca sa stii ce consumabile sa folosesti.Daca lantul tau nu rezista la o asemenea antrenare, o sa-ti sara in cap si o sa te plangi ca n-ai stiut.La fel si la polizoare de mana...e obligatoriu sa cunosti turatia de gol, adica maxima la care va fi supusa piesa mobila.

  Acum 19 ore, mesterica2966 a spus:

7-8 ohmi /400w . O astfel de rezistenta nu gasesc dar cred ca o pot face .

O gasesti si de gata, cauta la vanzari in topicul lui Den, dar asa cum ti s-a spus, nu e chiar solutia cea mai fericita. Incearca o comanda PWM.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Motorul cu excitatie serie are tendinta de supraturare in gol din cauza campului foarte slab (curentul rotoric coincide cu cel de excitatie) fata de cand e in sarcina.

Controlul turatiei in gol sau sarcini mici e destul de dificil.

Ar fi doua variante, ambele doar in curent continuu:

-transformarea sa intr-un motor cu excitatie separata, respectiv decuplarea excitatiei si alimentarea dintr-o sursa separata

-fara decuplare excitatie, aceasta este alimentata dintr-o sursa separata

In ambele variante se poate regla turatia in gol din curentul de excitatie.

Evident se poate asigura reglajul turatiei atat din curentul de excitatie cat si din tensiunea rotorica.

Se alimenteaza motorul (de preferat in cc) si se masoara tensiunea pe excitatie in gol si pentru diferite valori de sarcina; in acest fel se determina valoarea necesara pentru sursa auxiliara.

 

Cele doua variante se pot aplica de fapt si in ca dar trebuie verificata fazarea pentru sensul de rotatie dorit.

Editat de iop95
Link spre comentariu

S-ar putea încerca un reglaj de AC cu triac în funcție de curentul de sarcina. 

Se folosește un transformator de curent care preia informația de curent pe care o redresezi și apoi integrezi cu un condesator. Cu valoarea DC rezultata faci o comanda cu triac și diac unde rezistenta de încărcarea a condensatorului ce comanda diacul o înlocuiești cu o sursa de curent comandata de tensiunea proporțională cu curentul. Pt separare poți folosi în comanda triacului de putere un opto triac. 

Ma gindesc ca ar putea exista scheme deja făcute pe net dar asta mi-a trecut acum prîn minte. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu
Vizitator mesterica2966

Azi am reusit sa termin utilajul pt. motorul in cauza si l-am pus la munca direct in c.a. Este vorba de o moara de uruiala . Sunt super multumit atat de motor cat si de moara . Cronometrat macina un sac de porumb (40kg) in 8 minute  depasind moara unui vecin cumparata din comert echipata cu motor de 2,2kw/3000 ture . Problema este ca trebuie pornit in sarcina si avut grija sa nu ramana fara material . Maine o sa incerc sa-i pun un variator de turatie recuperat dintr-un aspirator  dar caruia o sa-i schimb triacul cu unul de 40A ca originalul mi la prajit cand am solicitat motorul cu mai mult material . Oricum sunt multumit . Dupa 8 min de fuctionare motorul s-a incalzit atat cat trebuie . 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări