Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Bec led faza lunga


turcu_dan

Postări Recomandate

  Salutare colegi, ce părere aveți......., se poate monta cu succes un bec led pentru faza lunga? Mașina în cauză este Honda Civic Sedan 2008. A montat cineva pe mașina un becoled pe faza lunga? Pe faza scurtă am montat de la Osram cele mai puternice becuri admise de legislație. E o schimbare in bine. Acolo nu am vrut sa pun hid/led pt că nu am lupe, și cu faza scurta se circulă mult, este periculos pentru ceilalți colegi din trafic. Poate cu faza lunga este alta poveste, în sensul că oricum nu se circulă cu ea aprinsă când de pe contrasens vin alte mașini. Am văzut că sunt 2 tipuri de becoled, cu radiator+ventilator și cu radiator + ceva aripioare din sarma de Al împletită. Daca mă hotărăsc să cumpăr parca as alege răcirea pasiva, fără ventilator. Aștept părerile voastre, poate și sugestii de la cei care au deja montate becoled.

Link spre comentariu

Modificarea farurilor și în general a instalației de iluminat auto nu se face ,,după ochi,, ci cu componente  omologate și trebuie vizată de RAR.Dacă ești oprit de un echipaj mobil RAR, pierzi certificatul, iei o amendă mai mare ca salariul minim pe economie și mai treci prin RAR ca să certifici readucerea mașinii la starea originală.....

Caută becuri de far cu leduri potrivite mașinii și trece-le prin RAR, te va costa probabil numai cât amenda în sine...

Editat de validae
Link spre comentariu

Dane, tu ai facut destule montaje LED, sunt sigur ca ai clare notiunile.

 

1. tine cont si de ce zice Vali, asa este legal desi o logica minimala spune ca daca lumina emisa este "conforma" atunci nu ar trebui sa ai probleme.

 

2. problema la orice solutie in interiorul farului original este, evident racirea.

 

Analizand logic, acolo ai OEM minim 50W, probabil peste 800lm - pe varianta originala, deci vrei macar atat.

Daca pui driverul in afara farului, tot trebuie sa racesti macar ledul. Si daca doresti 800lm iti trebuie probabil 5W, asta la un randament deloc prost.

 

Daca insa vrei sa zicem 1600lm, va trebui sa ai minim 10W. Deja la puterea asta ai si problema ce COB doresti sa folosesti.

Asta deoarece nu poti folosi un COB mare, cu dimensiuni de 20mm si peste, deci trebuie unul mic, sau mai bine doua puse spate in spate pe acelas radiator. Deci la un astfel de gabarit poti sa pui COBuri sub 30W, si nu vor avea incarcare chiar mica, deci va trebui sa iei unele scumpe ca sa aiba la 5W bucata randament de 160lm/W si sa produca impreuna 1600lm.

Flux mai mare va fi foarte greu sa poti obtine inca nu exista solutii...

Tine cont ca de la 800 la 1600lm diferenta va fi subiectiv foarte mica, abia sesizabila.

 

Si acum hai inapoi la racire:

- daca doresti o solutie "cumparata" mai adaugi in ecuatie si energia pierduta pe driver, pentru ca este tot in carcasa becului...

- in plus scade si randamentul global, pentru ca trebuie sa introduci pierderile pe driver (care de multe ori este si foarte aiurea, daca ai demontat vreunul). Posibil ca pentru cei 1600lm vei avea necesar in acest caz peste 20W... De ce?

  • pai chinezul ala sigur nu a folosit COB bun cu randament 160lm/W in punctul de functionare
  • nici driverul nu cred sa fie mai breaz, foarte posibil sa fie de cel "inteligent". Si inteligenta asta defapt este prostie, pentru ca are pe intrare diode de redresare, ca sa poti conecta becul indiferent de polaritate. Dar la cativa Amperi buni diodele alea disipa si ele destul...

 

Deci cazul ar fi cum disipi 20W pe capsula becului, si in interiorul farului, o incinta inchisa:

- cu benzile alea flexibile pasive sigur nu merge bine, probabil speranta de viata va fi sub a becului cu halogen. Stii si  tu cat de mare trebuie sa fie un radiator pentru 20W

- cu circulatie fortata pare initial fezabil... dar incinta e inchisa, in ea mai sunt probabil si alte becuri care produc multa caldura, in special daca sunt cu filament... Deci si ventilatia fortata mi se pare insuficienta / mai bagi in ecuatie si fiabilitatea ventilatorului...

Nici nu discut de faptul ca mediul auto este dur, se poate ca farurile sa fie incalzite semnificativ prin radiatie si conductie si de la motor si de la radiator si se poate sa fie o seara de noapte de vara...

 

 

Concluzie:

- renunta la varianta cu beznzi flexibile

- varianta cu ventilator poti sa o incerci, dar nu are perspective bune, aproape sigur.

 

Sfatul meu este sa folosesti led la surse de lumina unde inlocuieste ceva clasic sub 20W - pozitie / semnalizari / frana / si mai ales DRL, acolo chiar se nimereste bine - in aceste cazuri racirea este fezabila.

Pentru faze fie ai solutie OEM , fie trebuie sa bricolezi tu ceva care sa aiba probabil: driver in afara farului / racire cu heat-pipe-uri si radiator mare si pozitionat evident si el in afara farului.

Link spre comentariu

nu pune LED ca-s extreme de proaste, cel putin din cate am probat eu. las-o cum e din fabrica dar daca tot vrei sa incalci legea pune HID (xenon) alege unele cu aprindere rapida 4200K . 

farurile cu LED au optica speciala construita in jurul ledului nu chinezarie retrofit. 

din ce am probat eu, H1, alea de 8W lumineaza mai putin decat halogenu initial, alea de 15...25 ceva mai bine ca becu original dar.. cu umbre si pete datorate diverselor surse de lumina , ce-s peste 30W ....ori topeste faru' ori driver se incinge si se STING dupa o ora doua! 

Link spre comentariu

COB-urile nu funcţionează corect pt. nu emit punctiform. Singura variantă care funcţionează cât de cât este cea cu leduri CREE XP-E sau XP-G sau altele echivalente, montate câte 3 în linie şi pe ambele părţi ale barei metalice, format care imită foarte bine lumina emisă de filamentul halogenului şi au şi intensitate corespunzătoare.

Link spre comentariu

Autoturismele circula ( si ) pe drumurile publice , unde sant sanse mari sa fie si alti participanti la trafic . Eventual venind din sensul opus . Nu stiu cat de bune ar fi luminile de faruri neconforme sau manufacturate ... personal n - as vrea sa am pe nimeni pe constiinta , sau macar sa - mi faca cu " ochiul "  ceilalti ... se stie de ce !

 

P.S. - am vazut faruri cu LED - uri ( interesante ) la locomotive , unde sant alte cerinte . 

Editat de gauss
Link spre comentariu

Daca doresti sa discuti legislativ, atunci lucrurile sunt cum sunt, oricum nu logice...

 

Daca este sa discutam orbirea in mod obiectiv, stiintific, atunnci discutam optica.

 

Becul inlocuit este unul conventional, cu filament.

Fiind vorba de pozitionarea unui filament fixat pe 2 sarme, care la randul lor sunt fixate in sticla lichida, care ulterior se solidifica ... rezulta niste tolerante, pozitionarea nu este cu extrema precizie.

In plus filamentul are diverse tehnologii de executie, uzual spiralat si oricum are o lungime ~ 5mm.

Deci emisia este teoretic dintr-un punct, dar tolerante de 5mm in jurul lui sunt sigur de acceptat, si nici sursa de emisie reala nu e sferica ci mai curand liniara.

 

Insa in mare parte nu conteaza prea mult, deoarece sistemul de reflexie este bazat pe oglinzi concave cu diametru relativ mare fata de o eroare de pozitionare de 10mm.

 

Pai am zis ca un COB de diametru mare nici nu ai cum sa introduci, datorita diametrului gaurii disponibile.

Daca trece prin gaura o dimensiune de 15mm este deja bine, iar oricum supafata emisiva pentru un COB cu latura de 13 mm este clar sub cei 10mm de care vorbeam mai sus.

Cum COBul se fixeaza mecanic pe radiator, atunci fixarea o poti face aproape la fix, deci te incadrezi in tolerantele optice ale sistemului.

 

Deci daca sistemul optic original este bun vei obtine o distributie spatiala exact ca in cazul original, sub tolerantele acceptate.

Daca scopul inlocuirii nu este de a mari fluxul initial, atunci si intensitatea luminoasa este exact la fel ca originalul.

 

Pai si de ce ai inlocui cu COB???

  • ca sa ai Tculoare mai favorabila, in zona unde retina este mai sensibila, in plus cu CRI semnificativ mai bun ca la HID, deci mai putin deranjanta.
  • ca sa ai fiabilitate mult peste viata probabila a masinii. Adica nu le vei mai schimba, nu vei umbla niciodata acolo. ASTA INSA NUMAI DACA RACIREA ESTE BUNA.
  • ca sa nu ai defectari datorate ciclurilor aprindere/stingere, daunatoare la becurile cu filament.
  • ca sa ai aprindere imediata, si nu deranjant de lenta, ca la HID.
  • ca sa scapi mai ieftin. Adica masina sa consume mai putin. O masina cu iluminare total led va consuma noaptea sute de W mai putin ca una pe incandescent / curentul este produs de aleternator / alternatorul este antrenat de motor / motorul consuma semnificativ in plus ca sa produca electricitatea respectiva.

 

 

Ba chiar COBul are niste avantaje:

  1. pentru faza lunga: daca folosesti un radiator cu sectiune triunghi echilateral si pui 3 COBuri (care au teoretic 120 grade emisie) atunci acoperi 360 grade, ca la becul original. Depinde de optica concreta, dar in majoritatea cazurilor ajung numai 2 COBuri montate pe fetele opuse ale unui radiator tip banda. Insa sunt si variante de radiatoare cu sectiune patrata, deci acolo pui 4 COBuri si obtii o uniformitate si mai buna.
  2. pentru faza scurta: filamentul original are fie geometria de mai sus, cu 360 grade / dar in unele cazuri exista un plan opac/reflectiv chiar adicent filamentului, care forteaza emisie in numai 180 grade. In acest caz ai avea avantaj cu un singur COB orientat in directia necesara, pentru ca radiatia lui reziduala "in spate" este chiar aproape zero, mai bine ca la sistemul cu incandescenta.
  3. la becurile cu faze combinate lunga/scurta, clasice, cum este H4 ai obligatoriu planul opac de limitare la 180 grade. Aici COBul este din nou avantajos. Folosesti un radiator tip banda, cu doua COBuri spate-in-spate si evident ca aprinzi doar cel necesar pe faza scurta, dar le aprinzi pe ambele pe cea lunga -> in felul asta ai si emisie dubla pe faza lunga.
Link spre comentariu
  La 23.10.2018 la 8:02, turcu_dan a spus:

Pe faza scurtă am montat de la Osram cele mai puternice becuri admise de legislație. 

Extinde  

Si cat prevede legislatia? 

De ce vrei sa faci schimbarea?

Ai venit vreodata, noaptea, din fata masinii tale, inainte de schimbare si dupa schimbare sa vezi diferentele sau ai vazut doar din ea? Ti se dau flashuri? Te suna, iti umplu ceilalti frigiderul? Fa o simulare reala, in trafic. 

Link spre comentariu

Cite becuri de far auto ai realizat pina acum ca să poți spune ca le știi pe toate? (ma adresez aici celor ce dau sfaturi despre cum sa faci un far) 

 

Legat de faruri vad ca nimeni nu a amintit de calitatea sticlei/lentilei farului.

De îmbătrânirea ei în special, pt ca toți de aici de pe forum care discuta despre mașini discuta numai despre seconduri (bineînțeles ca diseluri puturoase ca doar se merita diesel) iar un far cu sticla matuita numai puțin pierde din eficienta de iluminare enorm și în plus orbește toți șoferii ce vin din fata. 

 

Și as mai putea spune multe dar oricum vorbesc singur. 

 

Credeți ca un far auto este asa de simplu de trecut pe LED-uri?

Ați desfăcut vre-unul funcțional pina acum? 

Trintesti acolo niște COB-uri ca doar îs panaceul universal în materie de sursa de lumina și gata ai făcut farul. 

Aveți ideie cit se lucrează în desvoltarea unui far LED? Mii de men*h și sute de teste și voi îl dați gata într-o după-amiaza și apoi faceți și scandal pe forumuri ca dece mi-a luat certificatul și am de plătit amenzi enorme ca doar nu-i decit un far amarit.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Eu stiu ce inseamna far cu led (pe locomotiva). Sunt niste conditii de proiectare de iti dai doctoratul si tot nu iese cum e specificatia (legislatia). Cateva luni, cativa oameni, cateva firme, rezultatul, un r****t luminos care arunca in toate directiile lumina, dar unde trebuie, cata trebuie,....tacere!

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Ar fi interesant sa spuna cineva  cat costa  nou si de firma un astfel de bec LED pentru far.

 

Am auzit de la cineva ca ar fi  1000 de lei perechea,  sau  bucata,  nu am inteles exact.

 

          Oricum,   e atat de scump incat mi-am dat seama ca mai bine dau banii aia o  singura  data  si  nu am nici stresul de a proiecta,  nici complicatia de a construi acest bec LED  si  beneficiez si de garantia unui lucru gandit si construit  astfel incat sa fie si fiabil.

 

         In acelasi timp, m-am temut de faptul ca daca in un accident e lovit farul, sunt sanse ca acest bec sa fie irecuperabil  si  pierd banii  (asigurarea RAR acopera doar inlocuirea cu becuri standard, din cate stiu).

        Probabil un bec LED construit de tine ar fi mai usor de rezolvat  in aceasta situatie.

 

 

Multumesc

 

 

PS:   Foarte bine a punctat  sesebe legat de calitatea  sticlei farului.

 

PS2:   Nu imi dresc sa descuranjez o incercare de a construi  un astfel de bec LED.   Daca  te decizi ca vrei sa il construiesti,  te vom ajuta.

           Oricum,  probabil ar iesi mai calitativ decat  o chinezarie ieftina.

Editat de buleu_alexandru
Link spre comentariu

Ideile de aici au valoare în ideea achiziţionării unui bec gata fabricat, nu cred că s-a pus problema construcţiei lui. Ai nevoie de un sistem de răcire imposibil de executat în regim de amator, cele industriale conţin heatpipe proiectate special pt. ele.

Eu mi-am montat H4 pe maşină şi au trecut testul formei fasciculului la verificarea tehnică, am ales unele cu  6 leduri CREE montate în linie, pe fiecare fază. Ba chiar limita de iluminare pe asfalt pare mult mai netă ca la halogen.

Link spre comentariu

Am observat si eu ca in principiu cel care a initiat topicul nu si-a exprimat dorinta de a construi.

 

Totusi, am scris la final ceea ce am scris  pentru cazul in care  citeste cineva care ar vrea sa  mearga pe varianta de a construi.

 

Pe mine in primul rand pretul mare m-a facut sa inteleg ca nu este ceva usor de proiectat si construit.

Mai ales ca asta e un lucru pe care nu e cazul sa il construiesti in ideea de a il adapta la nevoile tale,  sau ca sa il faci sa arate cum ti-ar placea tie.

 

In situatia asta  primeaza  fiabilitatea  si calitatea luminii.

 

 

Asadar, rog sa posteze variante de bec LED pentru faza lunga cine se pricepe.

 

Dupa parerea mea  nu este o idee rea  sa   "iti faci de cap"  cu faza lunga,  atat timp cat  treci pe faza scurta inainte  ca ceilalti sa fie deranjati.

Daca ma insel, rog sa fiu corectat.

 

 

Multumesc

 

 

PS:  Din cate inteleg,  masina a fost proiectata cu far cu  becuri separate pentru  faza scurta si faza lunga.     Parca stiam ca nu este ilegal  sa pui bec LED in situatia asta.

Link spre comentariu

Am ajutat la montarea unui kit de conversie cu led-uri la un passat. Ledurile folosite erau ceva de genul 8000 lumeni sau 12000, nu mai stiu exact ce scria pe carcasa chinezeasca, oricum o valoare extrema, cele mai puternice gasite pe piata. Proprietarul a zis "chiar daca lumineaza la jumatate pentru ca sunt specificatii mincinoase, tot e bine".

Rezultatul a fost complet dezamagitor, ulterior am avut un drum lung cu respectivul si a trebuit sa oprim intr-un peco odata cu lasarea intunericului si sa cumparam niste halogenuri chioare ca sa poata sa vada in fata. Farurile erau corect setate dar becurile led nu aveau puterea sa bata departe, nu faceau lumina decat aproape.

 

Nu recomand nici xenon, e cel mai bun magnet la politisti, doar te sabotezi singur. In schimb becurile speciale cu extra sunt nemaipomenite de genul philips racing vision / osram night braker. Le prefer oricand in locul ledurilor chioare sau a xenoanelor care atrag politia. Lumineaza extrem de bine si mai sunt si perfect in legalitate.

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Aveam niște bucăți de far LED sau lumina poziție etc (nu știu exact) recuperate de un coleg de la locul unui accident între citeva mașini (cel puțin una scuuuumpa). 

Dacă le mai găsesc am sa pun poze și pe forum. 

Țin minte ca deși colegul susținea că-i far eu am considerat ca nu prea poate fi far fiind doar 2 LED-uri depuse direct pe un strat ceramic aflat pe un radiator din ceva similar aluminiului (destul de generos ca dimensiuni). 

 

@dany_cta farurile alea nu luminau tare pt ca sursa de lumina nu era concentrata fiind mai multe LED-uri iar optica farului nu putea sa o direcționeze eficient.

Pt o direcționare eficienta în fascicul concentrat la distanta mare trebuie ca sursa de lumina sa fie cit mai punctiforma cu putință. De asta întrebam cite faruri au proiectat cei care dădeau sfaturi de construcție faruri. 

Printr-o proiectare foarte atenta a oglinzii se pot obține fascicole utilizabile (dar nu perfecte) și din surse de lumina mai distribuita dar oglinzile încep sa arate foarte ciudat și sint și foarte sensibile la poziționarea sursei de lumina. 

 

LED-urile alea din farurile sparte dădeau o lumina forte puternica raportat la dimensiunea lor de sub 2mm x 3mm. Puteai lumina o camera cu lumina lor. 

Păcat ca le-am ars în teste (curent prea mare se pare, 2.5-3A dacă rețin bine). 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări