Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

alimentare motor dc 180v


Vizitator georgedoru

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 37
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator georgedoru
Acum 3 minute, sesebe a spus:

Multimetrul ala este True RMS? 

Nu prea cred, iar dacă nu e True RMS atunci nu poate măsura corect acea tensiune și aproape sigur supravoltezi motorul. 

 

Nu știu dacă e true RMS,  

Prima incercare am făcut-o in gol apoi am pus un bec si la iesire imi arata 230 v daca dau potențiometrul la maxim,  dar in momentul cand leg motorul si il bag in priza face ca in video, mentionez ca  potențiometrul este setat aproape de jumate adica vreo 100v 

Link spre comentariu

Orice motor de cc pornit direct (fara limitarea curentului) face cam la fel.

La pornire, cand turatia e zero, tensiunea generata este evident zero, astfel ca limitarea curentului nu o face decat rezistenta infasurarii rotorice si rezistentele de contact / perii.

Motorul vad ca are tensiunea (probabil nominala... chinezii nu se obosesc cu detalii) de 180V... variatorul, functie de reglaj/sarcina, poate sa trimita bucati de sinusoida care depasesc cu mult cei 180V... deci un risc de strapungere a izolatiei.

Nu-l mai porniti direct prin acest variator... care la minim ofera o tensiune foarte mare (100V), adaugati o rezistenta in serie cu motorul care va fi scurtcircuitata dupa pornire.

Masurati rezistenta motorului Rm si calculati rezistenta necesara R = Umin/Im - Rm, unde Umin e tensiunea continua minima iar Im=curentul maxim prin motor, de regula limitat la valoarea nominala... 5A sau ceva mai mare daca e nevoie de un cuplu de pornire mai mare, dar nu mai multe de 100%, adica 10A.

Chinezii mint cu 1.25HP... adica 950W... ori tensiunea si curentul nu-s nominale, altfel puterea la ax e mai mare decat cea consumata. :)

Daca 180V si 5A ar fi valorile nominale, rezulta o rezistenta rotorica de aprox. 5.5ohm. Conectat la cei 100Vrms... probabil 140Vpk... curentul de pornire e aprox. 25A... cam mare.

Puteti adauga un cond. de filtrare si apoi cuplati un variator de tensiune continua (chopper) care poate sa ofere tensiune mica (sub 25Vcc sau mai putin) pentru o pornire silentioasa.... sau o sursa de cc cu limitare de curent si aveti pornire silentioasa cu accelerare automata la turatia nominala... sau alta.

 

 

Link spre comentariu

Cum explicati ca motoarele de aspirator (care au reglaj de turatie), pornesc de la turatie minima, silentios (fara varfuri de tensiune)?

Probabil ca regulatorul de tensiune, nu este cel potivit.

Motoarele de cc, scot un zgomot specific cand functioneaza la tensiune nefiltrata.

Incearca urmatoarea schema: regulator tensiune, punte redresoare, baterie electrolitici (C>2000uF/400V) si ca sarcina un bec (becuri) de 200-300W. Daca atunci cand alimentezi montajul, cu regulatorul la min. becul se aprinde tare, dupa care revine la o lumina mai slaba, regulatorul nu este cel indicat. Daca nu apare ac fenomen, din semireglabilul inseriat cu potentiometru de reglaj (ac. in pozitie max) reglezi tensiunea cc la 180V.

Spor

PS-s-ar putea ca dupa reglajul de 180V, regulatorul sa porneasca de la "0". In ac. caz trebuie facut si reglaj de tensiune minima (motorul trebuie sa aiba cateva zeci  de turatii/min).

Editat de vera
Link spre comentariu

Motorul de aspirator este asa numitul motor unviersal, care merge si in ca si in cc; are excitatie serie, turatia creste considerabil cand scade cuplul (recomandat sa nu fie lasat fara sarcina). Curentul absorbit la pornire este limitat si de infasurarea de excitatie.

Sunt proiectate sa porneasca direct de la retea.

Link spre comentariu

Motorul respectiv (cel de bandă de alergare)are foarte probabil stator cu magneţi permanenţi, fiindcă e un tip constructiv mai economic şi ies ceva mai ,,suple,, decât varianta cu stator bobinat, rezervată aplicaţiilor mai scumpe şi pretenţioase.

Motorul de aspirator are stator bobinat şi e construit să funcţioneze în curent alternativ, de aceea suportă mult mai bine vârfurile de tensiune.Funcţionarea cu variator se poate probabil  îmbunătăţi folosind un ,,softstarter,,, adică tensiunea de 180V să fie atinsă cu o anumită întârziere.

Editat de validae
Link spre comentariu

Pina in puntea redresoare,  pe una din bornele de alternativ, inseriezi un termistor NTC de 10-20 ohmi la minim 10A (pot fi si mai multi de valoare mica inseriati cit sa aibe circa 10-20 ohmi), suntat(i) apoi in 2-5 sec de un releu.

Electroliticul de  dupa punte, minim 500uF/350-400Vcc si aia e.

 

Masori tensiunea continua pe bornele electroliticului cu motorul in sarcina si reglezi potentiometrul variatorului astfel incit la maxim sa ai cei 180Vcc.

Pentru asta inseriezi cu unul dintre firele potentiometrului un semireglabil din care reglezi acel maxim de 180Vcc pe electroliticul de la iesire (cel principal avind cursa deja "la maxim") dupa care il poti inlocui cu o rezistenta de valoare echivalenta.

 

Succes!

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator georgedoru
La 17.09.2019 la 22:57, iop95 a spus:

Orice motor de cc pornit direct (fara limitarea curentului) face cam la fel.

La pornire, cand turatia e zero, tensiunea generata este evident zero, astfel ca limitarea curentului nu o face decat rezistenta infasurarii rotorice si rezistentele de contact / perii.

Motorul vad ca are tensiunea (probabil nominala... chinezii nu se obosesc cu detalii) de 180V... variatorul, functie de reglaj/sarcina, poate sa trimita bucati de sinusoida care depasesc cu mult cei 180V... deci un risc de strapungere a izolatiei.

Nu-l mai porniti direct prin acest variator... care la minim ofera o tensiune foarte mare (100V), adaugati o rezistenta in serie cu motorul care va fi scurtcircuitata dupa pornire.

Masurati rezistenta motorului Rm si calculati rezistenta necesara R = Umin/Im - Rm, unde Umin e tensiunea continua minima iar Im=curentul maxim prin motor, de regula limitat la valoarea nominala... 5A sau ceva mai mare daca e nevoie de un cuplu de pornire mai mare, dar nu mai multe de 100%, adica 10A.

Chinezii mint cu 1.25HP... adica 950W... ori tensiunea si curentul nu-s nominale, altfel puterea la ax e mai mare decat cea consumata. :)

Daca 180V si 5A ar fi valorile nominale, rezulta o rezistenta rotorica de aprox. 5.5ohm. Conectat la cei 100Vrms... probabil 140Vpk... curentul de pornire e aprox. 25A... cam mare.

Puteti adauga un cond. de filtrare si apoi cuplati un variator de tensiune continua (chopper) care poate sa ofere tensiune mica (sub 25Vcc sau mai putin) pentru o pornire silentioasa.... sau o sursa de cc cu limitare de curent si aveti pornire silentioasa cu accelerare automata la turatia nominala... sau alta.

 

 

Salut. 

 

Pentru un prim test, am legat in serie motorul si un bec de 100w, plecarea este lina,  acum am dat comanda de o rezistenta de 8 ohm si 50 w, vad ce rezultat o sa am. 

Link spre comentariu

E mult mai ok cu bec, desi la conectare curentul e la fel de mare, acesta scade rapid si datorita constantelor diferite de timp, nu mai apar si nici nu se mai vad efectele pe motor.

Daca nu e nevoie de reglaj turatie in sarcina pana la tensiunea maxima ci doar pornire si functionare la tensiunea maxima, e ok solutia cu rezistenta in caz contrar se recomanda un variator de cc, eventual cu limitare de curent daca sarcina poate supraincarca motorul sau chiar sa-l opreasca.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări