Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Vaillant 242 nu dă scânteie


clausb

Postări Recomandate

On 10/10/2018 at 4:15 PM, sesebe said:

Vezi dacă la bornele condensatorului îți indica ceva multimetru digital-ceva bălării care variază repede. 

Verifica și rezistenta de incarcare a condensatorului (cred ca cea de 1M). Poți lipi peste ea una similara pt test. 

Verificat. Pe condensator apare tensiune când ar trebui scânteie.Iar cei doi rezistori din zonă sunt ok. 100ohm și 1Mohm. Lipiturile sunt bune

Am măsurat intrarea pe trafo și nu este tensiune de nici un fel - 0 pe orice scală- așa că l-am scos de pe placă iar între terminalele primarului măsor 0 ohm. Scurt circuit. Asa-i că ar trebui să aibă totuși ceva rezistență. Secundarul de înaltă tensiune are vreo 800 ohm. Între primar și secundar separația e totală.

Link spre comentariu

E normal să arate o rezistență mică primarul trafului ridicător, fiindcă are puține spire, câteva zeci. Ai putea să-l verifici simplu dacă e bun, dacă tot e scos de pe placă în felul următor. Legi două fire de sârmă la capatele secundarului de scânteie și le apropii la circa 7-8 mm. Iei un condensator de 1uF/400V și-l încarci cu 310V prin înserierea cu o diodă 1N4007 și cuplarea scurtă la rețea. Apoi descarci acel condensator în primarul trafului și observi scânteia produsă. Ar trebui să dea scântei destul de puternice între firele legate la secundarul de înaltă tensiune.Dacă nu apare nicio scânteie descărcând 310V în primarul trafului, înseamnă că e o problemă în secundar, cel mai probabil descarcă intern prin izolație, dar probabilitatea e foarte redusă fiindcă aceste trafuri sunt foarte bine izolate și cedează destul de rar. Cel mai probabil ai o problemă tot pe traseul de alimentare cu impulsuri al trafului de înaltă, dacă nu e dus niciun condensator, probabil ori e dus tiristorul, ori nu primește comanda corespunzătoare în poartă...

Link spre comentariu
On 10/12/2018 at 10:23 AM, validae said:

aceste trafuri sunt foarte bine izolate și cedează destul de rar. Cel mai probabil ai o problemă tot pe traseul de alimentare

Se pare că aveți dreptate.

Am verificat transformatorul prin metoda sugerată și dă scântei.

Acum, cu placa pe masă, am luat la verificat circuitul de alimentare al transformatorului. Întâi am scos condensatorii (două buc.) Sunt ok. Rezistorii la fel, verificați pe placă. A rămas tiristorul și diacul. Am dezlipit două terminale și am verificat static tiristorul (151s5 scrie pe el). Între anod-catod ok rezistență infinit. Dar între poartă și catod aproape zero în ambele sensuri. Cred că nu greșesc când spun că e defect. Am făcut bine? Așa că nu am mai încercat verificare sub tensiune. Ar mai putea fi și altceva? Mai există și un diac pe alimentare și nu știu să-l testez.

Rog sfaturi în continuare de la cei mai pricepuți. Eu nu am lucrat cu astfel de componente, am cam rămas la tuburi și tranzistoare bipolare.

Mulțumesc.

Link spre comentariu

Tiristorul se poate testa direct pe placă, cu o lampă de continuitate formată dintr-o baterie și un bec de lanternă, sau chiar o lanternă căreia îi legați două fire lungi în paralel cu întrerupătorul.Puneți firul lămpii pe care e plusul la anodul tiristorului și firul de minus la catod. Lampa ar trebui să nu se aprindă.Apoi faceți scurt timp atingere între poarta tiristorului și anodul lui (cel cu plusul lămpii de control) iar becul trebuie să se aprindă și să rămână aprins chiar după ce îndepărtați contactul cu plusul lămpii. 

Diacul se poate testa doar cu un montaj simplu. Condensatorul de 10uF/400V poate fi recuperat din lămpile ,,economice,, CFL. La fel și un diac DB32....Diac-Controlled-LED-Flasher2.png

Editat de validae
Link spre comentariu

Am testat tiristorul în modul descris. Între timp am mai citit și cred că înțeleg modul de funcționare al etajului de produs scântei.

Tiristorul e defect cu siguranță. Când fac contact între anod și poartă se aprinde becul (sunt doar câțiva ohmi între poartă și catod)  dar nu rămâne amorsat.

Nu am testat încă și diacul (din lipsă de timp).

Problema este cu ce înlocuiesc tiristorul că 151s5 n-am găsit. Am prin sertare ceva dar nu prea știu ce echivalent ar merge.

Link spre comentariu

Daca ai facut testarea in curent alternativ, e normal sa nu ramana amorsat. Se stinge la prima trecere prin zero a sinusoidei, cand nu mai are comanda pe poarta.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Ba da. Am găsit.www.tme.eu/ro/details/bt151s-500r.118/tiristoare-altele/ween-semiconductors/

Dar să văd întâi ce găsesc prin cutiile mele cu componente. Poate un echivalent. Nu cred că are ceva dacă nu e tip smd ci tht.

3 minutes ago, doru3160 said:

Daca ai facut testarea in curent alternativ, e normal sa nu ramana amorsat. Se stinge la prima trecere prin zero a sinusoidei, cand nu mai are comanda pe poarta.

Am testat în curent continuu în serie cu un buzzer. Am fixat deasupra mesei un astfel de tester de continuitate făcut de mine, alimentat din rețeaua bateriilor de 12v a instalației solare (deci cc. perfect filtrat)

Link spre comentariu

Acum am citit si restul indicatiilor primite...asa e, daca era bun, trebuia sa ramana amorsat.Totusi e bine verificarile sa le faci cu sarcina rezistiva, adica becul era cel mai bun indicator.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Microcontrolerul da semnal logic catre tiristor ? Se identifica pinul ce duce in poarta tiristorului (printr-un optocuplor, cred) si ar  trebui sa aiba cam 5 volti (sau mai multi) in momentul in care trimite semnal.

Daca raspunsul e da, inseamna ca problema e in jurul tiristorului.

Un rezistor ars din anodul tiristorului am gasit la centrala mea. Musai sa masurati rezistorii cu un terminal scos din circuit ( asta ca sa nu faceti ca mine si sa mai pierdeti cateva ore invartindu-va in jurul placii).

 

Link spre comentariu

Am avut o problema de intrerupere comanda la o centrala, unde un integrat cu 6 porti prelua semnal din procesor si dadea mai departe spre elementele de executie.O poarta din 6 nu mai voia sa munceasca...avea semnal pe intrare, si nimic pe iesire.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Ar fi bine să se repete testarea tiristorului folosind ca sarcină un bec care să consume cel puțin 50-100mA. Unele tiristoare nu rămân amorsate dacă nu sunt parcurse de  un curent minim specificat în fișa componentei. Acolo cred mai degrabă că e vorba de lipsa comenzii tiristorului, nu se defectează astea așa ușor....

Link spre comentariu

Ok. Am repetat testarea tiristorului în curent continuu 12v cu sarcină un bec de 1W, curent cca. 80mA. Rezultat identic. Apropo testerul de continuitate cu buzer pe care-l folosesc e electonic și consumă cca. 35 mA că are și un led.

În continuare am verificat toate componentele pasive ale etajului - rezistori, condensatori- și nu am găsit nimic suspect. Am încercat să desenez și schema de principiu după cablajul (dublu placat și complicat) și arată a oscilator de relaxare. Comanda de aprindere o dă un procesor prin intermediul unui optotriac MOC 3052 pe care nu știu cum să-l verific.

Oricum povestea e că centrala e a socrilor care stăteau în frig de ceva zile și erau cam nervoși. Așa că am cumpărat de pe net o placă identică și acum ei au căldură iar eu am timp să-mi satisfac ambiția de a repara placa asta. Dar e pe masă, nu e montată așa că pot face doar verificări statice.

Oare dacă înlocuiesc tiristorul e suficient? Sau mai verific și altele?

Link spre comentariu

Pai acum trebuie sa rezolvi mai intii problema senzorilor și contactelor din centrala și abia apoi poți testa placa cum trebuie. 

In mod normal cineva cu experienta ar fi putut găsi pină acum defectul. Un osciloscop ar fi ajutat foarte mult în situația asta, mai ales pe cei fără experienta în centrale. 

Cele mai greu de testat componente ar fi tryristorul și optotriacul și cel mai simplu este sa le schimbi direct. As zice sa folosești, pt teste măcar, și un alt condesator garantat bun. 

 

La componentele ce lucrează la tensiuni mari sau în impulsuri se mai poate intimpla ca să dea bine la măsurători statice (ca cele cu multimetru) dar defapt în regimul normal de lucru sa dea chix. 

Link spre comentariu

Trebuie verificat în primul rând dacă optotriacul primește comanda (asta e simplu de verificat) și dacă el comandă corect tiristorul.Am reparat mai demult o placă ce dădea comanda corect dar aprinderea nu amorsa din cauza optotriacului.

Editat de validae
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări