Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Regulator de turatie pt motoare de cc.


Vizitator boygenius

Postări Recomandate

Am doua freze Proxxon,de 40W, respectiv 100W,alimentate la 12-18V.Au regulatoare de turatie cu tiristor,insa fara reactie.La turatie mica,s-ar simti nevoia unei reactii,care sa mareasca curentul prin motor,pt a mentine turatia cat mai constanta.Daca cineva are o astfel de schema,nu neaparat cu tiristor,il rog s-o posteze.

se poate in diferite feluri dar ia legatura cu acest userviewtopic.php?f=59&t=99296
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 231
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • asyx

    23

  • Darden

    18

  • em2006

    11

  • Dr.L

    10

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator pisica matache

M-am gandit ca ar merge folosit un UC3843,care sa-mi comande un mos N,care sa aibe ca sarcina motorul.Reglajul turatiei s-ar face modificand fin potentialul in pinul 2,in jurul valorii de 2,5V cu un potentiometru conectat intre pinul 8 (5V stabilizati) si masa.Astfel as putea modifica umplerea semnalului,de cca 1Khz,de la zero la maxim.Factorul de umplere maxim,l-as stabili undeva la 70%,cu un divizor rezistiv conectat in pinul 3,responsabil cu protectia la supracurent.Tot in pinul trei ar veni conectat colectorul unui NPN,emitorul fiind la masa,comandat in baza de caderea de tensiunea culeasa pe o rezistenta conectata intre sursa mosului si masa.Ideea ar fi urmatoarea:pana la o anumita sarcina pe motor,caderea de tensiune pe senzorul de curent,ar fi prea mica pt deschiderea NPN-ului.Proportional cu cresterea sarcinii insa,ar creste si tensiunea,tranzistorul ar incepe sa conduca,scazand potentialul in pinul 3.Aceasta scadere de tensiune,ar avea ca urmare cresterea umplerii,rezultand o crestere a puterii pe motor.Astfel,sper eu,s-ar putea mentine turatia constanta,chiar daca cuplul rezistent la axul motorului ar fi variabil .Acum nu stiu cat de viabila e ideea,asa ca astept pareri.O sa pun si o schema,deocamdata nu am posibilitatea...

Link spre comentariu

se poate si cu rezistenta(desi trebuie una de curent mare) sau cu senzor magnetic dar cea mai buna schema este cu senzor montat pe rotor.astfel se poate mentine o turatie constanta la un cuplu variabil.

Link spre comentariu
Vizitator smilex

@pisica matache Trebuie incercat, pare viabil, se poate si cu amplificare liniara fara necesitatea atingerii Ube. Principiul este identic stabilizatorului de turatie la casetofon si are avantajul neinterventiei pe motor pentru montarea vreunui senzor. Un eventual reglaj al amplificatorului liniar poate stabili ponderea valorii citite pe rezistor, in tensiunea de la iesire. Fa o schema.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Intradevar,stabilizatorul liniar de turatie a fost sursa de inspiratie;in plus,exista o schema de regulator de turatie,cu tiristor si TUJ,publicata in "Tehnium",cu multi ani in urma,de @em2006,care foloseste acelasi principiu.M-am gandit si la o alta varianta,reglarea turatiei prin modificarea divizorului din pin 3,iar tensiunea de reactie,s-o aplic in pinul 2,dupa inversare.Daca nu gresesc,in cazul asta umplerea nu poate scadea pana la zero,dar n-ar fi o problema.O sa pun maine scheme cu ambele variante...

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Schema la care m-am gandit...Fata de descrierea anterioara a functionarii,m-am gandit si la o protectie a motorului,in cazul in care rotorul ar fi blocat.Cresterea de tensiune,in sursa mosului,anormala in acest caz,ar deschide D1-D2,(poate ca una singura ar fi suficienta..) scazand umplerea la minim,prin cresterea tensiunii in pinul 3,chiar daca bipolarul e saturat.Si o varianta mai simpla,cu mos P,la care comanda umplerii functie de sarcina,ar trebui sa fie liniara.Schema e inspirata din regulatorul pt panou solar,propusa de @smilex.

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Disponibilitatea de curent prin dioda de protectie e foarte mare, cu tranzistorul deschis si amplificare suficienta, se va strapunge. Asa e vorba de un prag, nu de compensare liniara a cuplului mecanic. Ai putea sa transformi tranzistorul intr-un amplificator liniar clasa A cu sarcina chiar in pinul 2. Astfel cresterea curentului este sesizata ca o scadere a tensiunii citite si duce la cresterea factorului de umplere. Doua probleme ar fi astfel de discutat. Una ar fi corectia sau stabilitatea necesara. Alta ar fi ponderea semnalului amplificat in tensiunea de pe pinul 2 astfel incat sa nu duca la o basculare completa a starii (per ansamblu reactia e pozitiva), ci doar sa o modifice intr-o alta stare.Ce zici de asa ceva:post-1-139829422127_thumb.gifTranzistorul amplifica liniar, reactia pozitiva se implica la orice tesiune. Amplificarea nu e critica, se poate regla efectul si din pondere.A doua schema are reactie negativa. Cresterea tensiunii pe sunt duce la scaderea umplerii.Ha! E cu p-MOS, foarte interesant. De studiat! Scaderea umplerii inseamna pentru p-MOS de fapt cresterea ei. Cred ca tine figura, e de stabilit amplificarea amplificatorului de eroare. Nu ofera zero total pentru motor si nu e aplicabil la tensiuni mai mari de functionare. Este insa mai simpla. Pentru o solutie aplicabila la orice tensiune (chiar sute volti) se preteaza n-MOS. Daca nu se considera necesar, varianta cu p-MOS este mai simpla. Oricum, felicitari pentru solutii! E de incercat. Am sa desenez o schema cu p-MOS si cu sugestia unor modificari.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Este buna ideea cu amplificatorul liniar,dar ma tenteaza simplitatea.De cand ma stiu,sunt un tip comod...As merge pe schema cu canal P;exista limitarile amintite,reglarea turatiei nu se face de la zero,tensiunea de alimentare e limitata,desi cu ceva modificari,ar merge la orice tensiune.Spune-mi te rog,intre ce limite pot modifica factorul de umplere,modificand divizorul rezistiv din pinul 3;stiu ca umplerea poate fi maxima,peste 90%,dar nu stiu cat poate cobora.Oricum o sa testez practic ambele variante....

Link spre comentariu
Vizitator smilex
post-1-139829422129_thumb.gifRezistoarele inseriate cu potentiometrul ar trebui sa asigure folosirea intregii deplasari a cursorului prin depasirea cu un pic a limitelor tensiunii de oscilatie pe condensator.Divizorul de pe sunt aduce tensiunea de citit la 2,5V, tensiune interna la care se afla intrarea neinversoare a AO.Pe pinul 3 se face trecerea in stare blocata daca se atinge o tensiune care e parte a celei livrata de iesirea AO (pin 1). Acea parte de tensiune este limitata intern la 1V. Daca te uiti pe configuratia interna a 3843 vei vedea ca in echilibru, la 2,5V pe iesirea AO, acea parte de tensiune e de 0,4V. Deci plimband cursorul potentiometrului cu rezistoarele calculate corespunzator, poti atinge cei 0,4V fie la inceputul oscilatiei, fie la sfarsitul ei. Asta iti ofera de la 0% umplere la cca. 95% (limitat intern). Dar pt. p-MOS inseamna umplere minima de cca. 5% pana la deschis complet.Nu mai stiu exact care e variatia pe cond, parca nu se potrivea cu PDF-ul, ar trebui masurat cu un osciloscop, eu pot face asta doar maine (eventual).
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Am facut primele teste...Fara tensiunea de reactie culeasa de pe R2,cu cursorul pus la masa,regulatorul functioneaza perfect,in sensul ca pot modifica turatia,de la zero la maxim,din P1.Problemele apar cand reglez tensiunea in pin 2,din R1,la cca 2,5V iar de pe R2,culeg tensiune ;motorul functioneaza intermitent,la turatie joasa,sau la intrarea in sarcina.Indiferent de reglaje,n-am putut stabiliza functionarea.Cu toate astea regulatorul simte cresterea sarcinii si creste curentul prin motor.Problema e stabilitatea..M-am gandit sa incerc si varianta inspirata din functionarea clasica a integratului,varianta prezenta in cea de-a doua schema..Datorita folosirii unui mos P,reactia negativa din schema clasica,devine pozitiva.Poate varianta asta va fi mai stabila...

Link spre comentariu
Vizitator smilex

De ce n-ai respectat schema? Eu am pus intentionat un semireglabil pentru pondere. Vino cu cate 100k de pe sunt si de la pinul 8, intr-un semireglabil de 50K. Valoarea suntului trebuie aleasa astfel incat sa nu pierzi mai mult de 10% din alimentare pe motorul in stare blocata.Instabilitatea se datoreaza ponderii prea mari a semnalului de pe sunt. Tensiunea de pe sunt creste, duce la cresterea tensiunii la iesire, apoi scade, scade si tensiunea, etc. Trebuie ca acea crestere de pe sunt sa duca la cresterea tensiunii, dar intr-un ritm mai lent, adica sa aiba o anume pondere, reglabila din acel semireglabil. Asta era rostul lui, trebuia montat. Si condensatorul pin1-2 trebuie gasit experimental, ar putea fi de valoare mai mare (0,1-1u).La o blocare usoara si treptata cu mana, trebuie sa obtii o crestere treptata a tensiunii. Reglezi din pondere pentru excluderea instabilitatii si obtinerea cresterii treptate.N-ar strica ca dioda antiparalel pe motor sa vina la masa nu pe sunt, curentul invers sa poata fi astfel citit si el.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Eu gandisem functionarea altfel;din R1 reglam 2,5V in pin 2.Dar orice crestere de curent prin motor ar fi crescut tensiunea in pinul 2,daca cursorul R2,n-ar fi fost la masa.Ponderea ma gandeam c-o reglez din R2.Am incercat diverse valori,pt condul din pinii 1-2,fara rezultate vizibile.O sa incerc varianta propusa de tine,sa vedem ce iese.Ce n-am inteles,semireglabilul conectat intre pinii 1 si 2 regleaza de fapt amplificarea operationalului intern?

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Exact, in acest caz regleaza de fapt valoarea semnalului de pe sunt, sau mai bine zis cat din aceasta valoare se amesteca cu triunghiularul preluat de pe C din osc. Poti sa pui un semireglabil pe sunt si sa culegi de acolo, dar trebuie sa vii cu doua rez de valoare mare identice in pinul 2. Incearca totusi cum am zis, cu un sunt corespunzator rezistentei ohmice a motorului in repaus (10%). Regleaza ponderea incepand de la semireglabilul suntat (pin1-2). Celelalte semireglabile nu-si au rostul, mai mult te incurca.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

@smilex,multumita tie (nici nu mai stiu a cata interventie salvatoare,in ceea ce ma priveste,este...) problema s-a rezolvat;semireglabil de 100k,intre pinii 1 si 2 iar nu in ultimul rand,un cond de 10 micro,pe aceeasi pini,fara de care,indiferent de reglaje,motorul mergea sacadat.In rest aceeasi schema,fara alte modificari.Puterea motorului,la turatii joase,s-a imbunatatit considerabil,fata de regulatorul original,cu care motorul murea.Ramane acum sa inghesui regulatorul,in interiorul frezei.O sa postez la final,schema cu valorile exacte,stiu ca mai sunt pe forum si alti utilizatori al aceluiasi model,care ar putea fi interesati.In poza freza Proxxon FBS/12,cea de 100W,pe care am facut testele...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări