Vizitator boygenius Postat Iulie 8, 2007 Partajează Postat Iulie 8, 2007 Am realizat un montaj ce permite reglarea turatiei motoarelor de cc in gama 0--100%; 100% fiind turatia maxima atinsa la tensiunea de alim. nominala, acest lucru se face doar prin modificarea poz unui potentiometru. Este un montaj PWM simplu de realizat. poate fi utilizat si la puteri mari schimband tranz. din et final. Este prevazut cu separare galvanica prin optocuplor. Pt cei interesati pot da mai multe detalii.... Link spre comentariu
Dr.L Postat Iulie 8, 2007 Partajează Postat Iulie 8, 2007 da,mai da detalii te rogmsle: nu ar merge pus un condesator >1000uF paralel cu motorul,pentru a evita incalzirea lui,indiferent de turatie(efectul joule din cauza pwm) ? Link spre comentariu
Laci Postat Iulie 8, 2007 Partajează Postat Iulie 8, 2007 Imi pare bine ca mai vad si oameni care se mandresc cu munca lor. Link spre comentariu
Vizitator Mircel Postat Iulie 8, 2007 Partajează Postat Iulie 8, 2007 Si cablajul la 1/1 si-ti zic: Saru'mana! Link spre comentariu
Laci Postat Iulie 8, 2007 Partajează Postat Iulie 8, 2007 Nu trebuie nici un condensator in paralel cu motor(daca frecventa de pwm este peste 100Hz), efectul Joule nu are treaba cu pwm . Link spre comentariu
Vizitator boygenius Postat Iulie 12, 2007 Partajează Postat Iulie 12, 2007 Imi cer scuze de intarziere! Functionarea montajului: Cele doua surse de tensiune, stabilizate, realizate cu circuitele integrate LM7809/LM7812, impreuna cu piesele necesare functionarii lor pot fi inlocuite dupa caz, eu recomad ca sursa de 12V (LM7812) sa fie folosita exact ca in schema de principiu deoarece este prevazuta cu elemente de filtrare ce le-am introdus pt. a nu fi perturbat circuitul de comanda din cauza eventualului zgomot ce poate venii chiar de la motorul comandat sau alte aparate alim din retea. Sursa de 9V se va inlocui dupa caz in functie de motorul folosit (nu este obligatoriu sa se fol. o sursa stb.)In continuare voi prezenta regulatorul propriuzis pe care pt o mai buna intelegere il voi impartii in doua parti: partea de comandata care este defapt etajul final in configutatie Darlington formant din Q5si Q6, rezistentele necesare de polarizare ale tranzistoarelor, dioda D8 si socul L3.Pt. a utiliza motoare de puteri mari este suficienta schimbarea lui Q6 cu un tranz. de putere mai mare (ex.2n3055), acest tranz. se monteaza pe un radiator. Nu este necesara modificarea rezistentelor de polarizare.Dioda D8 nu intervine in functionarea normala a montajului ea are rol de protectie si recomand folosirea ei la realizarea montajului.Socul L3 se realizeaza pe un miez de ferita deoarece frecv de func este prea mare pt a fi realiz pe un miez de FeSi, foarte bine se comporta bobina de iesire dintr-o sursa de PC ce este bobinata pe un tor, eu o astfel de bobina am utilizat dupa cum se vede si in poza poostata mai sus, sunt suficiente 5-10 spire cu o sarma adecvata consumului motorului.Partea de comanda care realizeaza semnalul de atac pt partea comandata are ca prim etaj un oscilator realizat cu circuitul integrat 555 a carui iesire det. prin Q1 si Q2 incarcarea periodica, in curent constant a condesatorului C3. Q3si Z1 formeaza un generator de curent.Circuitul integrat 741 primeste un semnal dreptungiular pe intrarea inversoare, pe cealalta intrare se afla pot. de reglaj al vitezei. Circ. 741 lucreaza cu iesirea saturata, respectiv semnalaul de la pinul 6este unul dreptunhiular cu modulatie in durata (PWM) functie de pozitia lui Pot1.Punerea in functiune a montajului: eu propun punerea in functiune pe parti a montajului pt a evita deterioarea completa ce poate surveni din proasta functioare a unei parti de circuit dupa cum urmeaza:realizarea si verificarea surselor de tensiune (partea de comanda trebuie alim de la o sursa stb 12V). Realizarea circuitului de comanda a carui verificare este mai dificila fara un osciloscop, dar poate fi facuta prin montarea unui LED in locul optocuplorului (ce va fi indepartat ulterior) care la modificarea pozitiei lui Pot1 trebuie sa isi modifice intensitatea luminoasa (f. putin). Urmeaza circuitul comandat care poate fi verificat prin alim acestuia de la o sursa de cc, in locul motorului se poate pune pt test un bec de putere mica sau un LED in serie cu o rez. pt a avea un consum cat mai mic si cu ajutorul unui generator de semnal aplicam la intrare un semnal dreptunghiular ce det. aprinderea inermitenta a becului (LED). Daca nu dispuneti de un generator se poate folosii o baterie de 1,5 V, in acest caz becul va ramana aprins atat timp cat bateria este cuplata la intrarea circ.Dupa verificarea in prealabil a partilor de circuit se va face legatura intre partea de comanda si cea comandata prin intermediul unui optocuplor dupa cum arata si schema.Rglarea circuitului: Daca nu dispunem de un osciloscop o solutie simpla incercata de mine este plasarea lui Pot1 in pozitie minima dupa care vom regla panta semnalului din semireglabilii R19 si R20 pana cand motorul se opreste. Lasand semireg. in aceste pozitii vom dodifica Pot1 pt a verifica daca turatia creste pana la turatia maxima a motorului. Link spre comentariu
Vizitator boygenius Postat Iulie 12, 2007 Partajează Postat Iulie 12, 2007 Cablajul realizat de mine are incluse pe el si sursele de alim, deoarece a fost prezentat la o ses de comunicari si are aspect de macheta, nu este prea folositor pt ca ar trebui sa folosesti acelas tip de motor ca al meu si sa cauti piesele exacte pt surse cea ce poate fi cam greu. Montajul este inspirat din revista ConexClub februarie 2001 unde este dat si un cablaj impreuna cu asezarea pieselor doar pt regulatorul efectiv. Eu am sa postez si cablajul realizat de mine in Oracad dar ti-am zis nu o sa fie de prea mare folos. Link spre comentariu
Vizitator Mircel Postat Iulie 12, 2007 Partajează Postat Iulie 12, 2007 Saru'mana...Adica iti multumesc mult, "boygenius"! Link spre comentariu
Vizitator boygenius Postat Iulie 15, 2007 Partajează Postat Iulie 15, 2007 ma bucur ca e de folos.... Link spre comentariu
Vizitator boygenius Postat August 27, 2007 Partajează Postat August 27, 2007 Macheta prezentata la sesiunea de comunicari.... :tonqe: ...se putea si mai bine dar a fost bugetu cam :rolleyes: Link spre comentariu
Dr.L Postat August 27, 2007 Partajează Postat August 27, 2007 @laci-din cauza faptului ca motorul primeste tensiunea maxima,dar pt perioade scurte(pwm),la orice turatie ar merge,el sta la o temperatura apropiata de cea la turatie maxima (daca gresesc,corecteaza-ma te rog)condesatorul ar avea rolul de a netezi tensiunea,sa para mai continua,fata de pulsurile pwm@boygenius-a iesit bine proiectl tau,cel putin cablajul este f reusitpe motor ai fi putut pune,de ex o elice sau un turometru,pt a se observa mai usor variatia turatiei Link spre comentariu
Vizitator boygenius Postat August 28, 2007 Partajează Postat August 28, 2007 @laci-din cauza faptului ca motorul primeste tensiunea maxima,dar pt perioade scurte(pwm),la orice turatie ar merge,el sta la o temperatura apropiata de cea la turatie maxima (daca gresesc,corecteaza-ma te rog)condesatorul ar avea rolul de a netezi tensiunea,sa para mai continua,fata de pulsurile pwm@boygenius-a iesit bine proiectl tau,cel putin cablajul este f reusitpe motor ai fi putut pune,de ex o elice sau un turometru,pt a se observa mai usor variatia turatieiA avut o elice prinsa in penseta pe axul motorului dar s-a pierdut prin casa paici e cam haos...Reglarea turatiei se face practic prin modificarea factorului de umplere al impulsurilor si nu prin modificarea densitatii lor in unitatea de timp (frecventa) si s-ar putea ca montarea unui astfel de cond. sa mentina motorul la turatie maxima daca este de o capacitate suficient de mare sau cel putin sa nu mai permita aducerea la turatii mici si chiar la zero cum este initial conceput proiectul. O sa incerc sa fac niste teste pe montaj direct sa vedem de curiozitate ce se intampla...daca cond se incarca si se descarca o data cu factorul de umplere sau nu...dar cred ca nu :smt003 Din machetuta mea nu se cunoaste o incalzire a motorului lucreaza la temp. camerei chiar daca l-am lasat pornit o perioada mai indelungata....dar e puterea mica...este un motoras de casetofon....probabil utilizarea unui motor de cativa Kw ne-ar elucida misteru; :supz: Link spre comentariu
Darden Postat Noiembrie 10, 2011 Partajează Postat Noiembrie 10, 2011 ehee,ce nevoie as avea de o asemenea schema,daca mai e de actualitate,intrucat nu vad nimic postat! multumesc! Link spre comentariu
srdjan Postat Noiembrie 10, 2011 Partajează Postat Noiembrie 10, 2011 ehee,ce nevoie as avea de o asemenea schema,daca mai e de actualitate,intrucat nu vad nimic postat! multumesc! Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Noiembrie 11, 2011 Partajează Postat Noiembrie 11, 2011 ^Este schema unui variator de putere, nu a unui regulator de turatie, turatia obtinuta nu e stabila, e in functie de sarcina. Cele mai simple regulatoare pentru motoare cc sunt cele de casetofon (TDA1151, TDA7274). Principiul poate fi adaptat pt. motoare mai mari (varianta cu doua bipolare), dar spre deosebire de cele in impulsuri, au pierderi semnificative. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum