vera Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 (editat) Aveam nevoie de un transformator mic pt. o aplicatie. Am cautat prin troacele mele si am gasit unul care se preta la cerintele aplictiei. Inainte de a-i rebobina secundarul, am facut niste masuratori, in gol, care m-au pus pe ganduri. Alimentandu-l printr-un variac, am aplicat primarului tensiune de la 0 la 278 si am constatat urmatoarele: U[V]........135.......145.......155.......180.......200.......220.......230......240.......250.......264.......278 I[mA]..........6,5........6,8.........7,0.......6,9.........6,2........5,5.........5,7.......6,5.........7,7......10.........13,5 Se observa cresterea curentului primar pana la 155V, apoi scaderea acestuia pana la 220V, dupa care crestere pana la 278V (tensiunea max. data de variac). Este ciudat comportamentul intre 155 si 220V. Nu am mai intalnit asa ceva. Am desfacut transformatorul si am gasit: a-tole E6,5, cu grosimea de 0,35 mm, de 2 tipuri (E-10 buc. izolatie lac, 27 izolatie oxid, I-31buc. izolatie lac, 4 izolatie oxid)-aceasta sa fie cauza ac. comportament ciudat? b-secundar 136sp/0,28(0,35)mm, tensiune 5,84V (la Up=220V); c-primar 5120sp/???(calculat); d-B=11499Gs (calculat). Ce parere aveti? Editat Iulie 27, 2018 de vera Link spre comentariu
validae Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 (editat) Am pățit ceva asemănător mai demult, când făcusem un redresor de încărcat baterii auto și nu făcusem prize pe primar.Am hotărât să folosesc un variator cu triac în primarul trafului.Am pus după puntea redresoare și un ventilator de 12V care avea tensiunea redusă suplimentar cu un Zenner înseriat, ca să nu fie supravoltat. Avea și ampermetru analogic, pentru urmărirea curentului de încărcare.Am pus redresorul pe bateria proprie, pentru probe, iar când am reglat ușor potențiometrul, de la minim spre maxim, am observat binențeles că și curentul de încărcare creștea ușor și relativ liniar.Problema a fost că, la depășirea jumătății de cursă a potențiometrului, curentul a luat-o razna, transformatorul a scos un zgomot urât, un bârâit puternic ca de traf de sudură, iar ventilatorul care funcționase bine până atunci, s-a ars instant.Am dedus că s-a produs o supratensiune ce a ars ventilatorul, iar comportamentul trafului (zgomotul puternic ca de scurtcircuit) l-am pus pe seama unei rezonanțe parazite cauzată probabil de unele fenomene tranzitorii date de triac.Oricum, am renunțat la variatorul cu triac și am prevăzut o priză pe primarul trafului, pentru scăderea curentului atunci când bateria ar fi prea descărcată și ar cere un curent prea mare. Referitor la același fenomen, un prieten electrician, mi-a relatat recent că a măsurat curentul unui motor de ventilator industrial, cu rotorul în scurt a cărui turație era reglată prin variator cu triac, observând o variație ciudată a curentului, care inițial creștea liniar, apoi pe la jumătatea cursei scădea puțin, apoi iar creștea......deci e clar, cauza tot de la variatorul cu triac era. Menționez că variatorul și motorul erau de la o firmă olandeză, nu vreo improvizație proprie, deci nu se pune problema unei construcții improprii a schemei de reglaj. Încercați experimentul și pe alte transformatoare sau sarcini inductive și veți întâlni foarte probabil aceeași manifestare la majoritatea lor. Fenomenul este probabil mai complex și depinde și de inductanța sarcinii.... Dar ,,variacul,, cu care ați făcut experimentul e un clasic autotransformator reglabil, sau variator cu triac ? Fiindcă dacă e transformator cu prize multiple, atunci chiar e ciudat fenomenul, câtă vreme avem tot o tensiune sinusoidală.Dar probabil atunci fenomenul e cauzat de schimbarea inductanței ,,văzută,, de traful testat, fiindcă variatorul își ia tensiunea de pe înfășurări cu număr diferit de spire, deci inductanțe diferite.... Editat Iulie 27, 2018 de validae Link spre comentariu
franzm Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 Cum arata tolele? Coloana centrala a E-urilor este cumva mai scurta decât cele exterioare sau stantata oblic sau curbilinie (capatul)? Exista gauri pentru suruburi, tesituri, etc.? Link spre comentariu
vera Postat Iulie 27, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 27, 2018 Masuratorile s-au facut cu variac (autotransformator reglabil), nu cu variator cu triac. Tolele sunt stantate fara curburi, gauri, etc. Sunt E+I normale (ca forma). Ca si calitate....? Imi pare rau ca nu am urmarit in ce ordine s-a facut tolarea celor 2 tipuri de tole si ca nu am facut masuratori in sarcina-nu m-am asteptat la un asemenea comportament. Link spre comentariu
validae Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 (editat) Nu cred că are nicio treabă forma și asamblarea tolelor, cu efectul descris. La mine și la prietenul meu, variatorul a fost cu triac, în cazul dumneavoastră traf reglabil, dar s-a produs același efect. Verificați și cu alte trafuri, dar cel mai probabil se vor comporta la fel. În cazul meu, traful avea tole E+I obișnuite ,,tolarea,, fiind făcută alternat, câte o tolă pe rând.... În cazul motorului de ventilator al colegului nu cred că era vorba de tole....fenomenul e ceva mai complex și probabil cineva cunoaște explicația corectă, să mai așteptăm și alte opinii. Editat Iulie 27, 2018 de validae Link spre comentariu
Marian Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 Imi asum riscul de a spune o prostie insa setati autotraful ala la 230 ( sau cat puteti masura in priza ) si masurati curentul din primarul acelui traf, apoi alimentati-l direct din priza si masurati din nou curentul, sigur valorile coincid? Eventual incercati sa variati rezistiv tensiunea aplicata in primar ( stiu ca e dificil, dar... ). Link spre comentariu
vera Postat Iulie 27, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 27, 2018 Am tolat minunea de transformatoras si am facut urmatoarele masuratori: 1-in gol 155V/6,3mA si 212V/5,1mA; 2-cu sarcina bec scala 6,3V/0,3A-190V/12,2mA si 219V/11,8mA 3-primarul inseriat cu R=240 ohmi/3W: a-in gol 158V/6,2mA si 210V/5mA b-in sarcina(ac bec) 188V/12,1mA si 224V/11,6mA 4-primarul inseriat cu R=480 ohmi/6W: a-in gol 165V/6,2mA si 212V/5mA b-in sarcina 197V/12,1mA si 223V/11,6mA Am tolat 3E (izolatie oxid), 1E (izolatie lac), iar cele 4I la capete cate . Parametrii transformatorului s-au schimbat sensibil, fata de tolatul original. Se pare ca ac. comportament este dat de calitatea (si probabil de procentajul) celor 2 tipuri de tole. Cu R inseriat cu primarul, se deplaseaza valoarea U, nu si cea a I. Link spre comentariu
puriu Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 Triacul nu suporta bine o sarcina inductiva, curentul creste prea incet dupa aprindere si triacul se poate stinge. Trebuie pus in sarcina si un condensator in serie cu o mica rezistenta. Sunt si gata facute de fabrica, de la 0,1 micro + 100 ohmi in sus. Primarul in gol nu este o inductanta liniara. Curentul depinde in fiecare moment de tensiune, dar si si de panta curbei de magnetizare. La curenti mici panta este mai mica, la un curent optim este maxima, iar la curenti mari panta scade pana la saturatia miezului. Link spre comentariu
Marian Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 7 hours ago, puriu said: Triacul nu suporta bine o sarcina inductiva Unde vezi tu triac? @vera deci supozitia mea n-are legatura cu realitatea ( banuiam o eventuala eroare de masurare ). Scuze ca te-am pus sa muncesti degeaba... Link spre comentariu
vera Postat Iulie 27, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 27, 2018 @Marian nu ai de ce sa-ti ceri scuze, vrem sa aflam niste raspunsuri. Orice idee este bine venita. Ma gandesc sa determin calitatile celor 2 tipuri de tole. Pt. cele 27buc. este mai usor. Nu stiu cum ma voi descurca cu cele 10 buc. (sunt cam putine). Link spre comentariu
Patefon Postat Iulie 27, 2018 Partajează Postat Iulie 27, 2018 Poate spun o prostie. Este posibil ca transformatorul sa intre in rezonanta mecanica si varful de pierdere sa fie determinat de frecari intre elementele constructive? Apoi, pe masura ce fortele magnetice cresc acele deplasari mecanice sa scada in amplitudine si sa intre in regim normal. Link spre comentariu
vera Postat Iulie 28, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 28, 2018 Transformatorul nu bazaie, nu caraie, nu musca, deci nu se pune problema rezonantei mecanice. Mai studiem Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum