Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

DIYerAmp by Dyscus


kablu

Postări Recomandate

Acum 9 minute, der_doktor a spus:

Daca tuburile din defazor sunt perfect selectate si punctul static de functionare bine ales, distorsiunile armonice de ordinul 2 (armonica a 2-a) sunt minime iar suma celor doua semnale defazate cu 180° este zero. Un reglaj perfect se poate face cu analizorul de spectru sau cu un distorsion meter. Poate fi folosit cu succes si un voltmetru selectiv alegand ca semnal de test 1KHz si masurand cu acesta armonica a 2-a (2KHz) de exemplu.

Distorsiunile etajului defazor se masoara intre anod-anod pe un rezistor echivalent cu suma rezistoarelor din grila a tuburilor finale si asa cum ai aratat echilibrul perfect este atunci cind armonica a doua este cit mai mica

Link spre comentariu
21 hours ago, popa marius said:

Distorsiunile etajului defazor se masoara intre anod-anod pe un rezistor echivalent cu suma rezistoarelor din grila a tuburilor finale si asa cum ai aratat echilibrul perfect este atunci cind armonica a doua este cit mai mica

Un transformator bun este costisitor și nu va avea aceeași transferare pe cât ar trebui. Aceasta exclude utilizarea NFB datorită condițiilor de fază.

21 hours ago, popa marius said:

Distorsiunile etajului defazor se masoara intre anod-anod pe un rezistor echivalent cu suma rezistoarelor din grila a tuburilor finale si asa cum ai aratat echilibrul perfect este atunci cind armonica a doua este cit mai mica

Așa e. De fapt, această setare trebuie făcută cu un contor de distorsiune.

Link spre comentariu

Defazorul de tip paraphase spliter se pare ca nu prea este  agreat de unii useri dar trebuie tinut seama ca orice configuratie are avantaje si dezavantaje, eu consider ca aceasta schema aplicata pentru amplificatorul M60 si preluata de d-l dyscus este corecta fiindca asigura adaptarea cu etajul final in impendanta si  castigul de tensiune de atac al tuburilor finale. Nu este nevoie de simulari sau alte paleative  pentru a demonstra ceva, amplificatorul original functioneaza si este vindut in continuare iar initiativa  lui dyscus este pentu mine salutara de acea sustin acest proiect cu toate ca nu sint fan PP si nu apreciez NFB

Link spre comentariu
13 hours ago, popa marius said:

Defazorul de tip paraphase spliter se pare ca nu prea este  agreat de unii useri dar trebuie tinut seama ca orice configuratie are avantaje si dezavantaje, eu consider ca aceasta schema aplicata pentru amplificatorul M60 si preluata de d-l dyscus este corecta fiindca asigura adaptarea cu etajul final in impendanta si  castigul de tensiune de atac al tuburilor finale. Nu este nevoie de simulari sau alte paleative  pentru a demonstra ceva, amplificatorul original functioneaza si este vindut in continuare iar initiativa  lui dyscus este pentu mine salutara de acea sustin acest proiect cu toate ca nu sint fan PP si nu apreciez NFB

Da, acest amplificator funcționează și nu este rău. Mulți au auzit de la colegi. De aceea o introduc. Din păcate nu-mi plac amplificatoarele SE. Nu-i pot asculta pe Led Zeppelin cu ei.:)

Link spre comentariu

Desigur, am proiectat și PCB-urile modulelor amplificatorului. Pozele prezintă PCB-urile etajului de putere și al sursei. La proiectarea plăcilor, am avut în vedere, ca așezarea pieselor să permită montarea amplificatorului în orice tip de carcasă, după placul celui cine îl realizează. Aceste PCB-uri sunt testate, realizate cu Sprint Layer 6. La cerere, pot trimite pentru uz personal, fișierul .lay, gratuit.

În al treilea desen prezint configurația așezării pieselor pe carcasă. Amplificatorul Dyeramp prezentat la întâlnirea din Vásárhely a fost realizat folosind desenul prezentat. Următoarea poză prezintă carcasa brută.

M60 HD PSU 3PCB p.JPG

ARC M60 HD 1PCB.JPG

ARC M60 HD doboz furatok.JPG

20180425_155249.jpg

Link spre comentariu

Transformatorul de ieșire este o componentă importantă. De peste 14 ani mă ocup cu bobinarea lor. Am ajuns să bobinez transformatoare MC, interstage, step-up pentru difuzoare electrostatice, DAC I/U, și orice fel de transformatoare de ieșire până la max. 50W. Folosesc materiale tradiționale de exemplu: hârtie ca izolant, deoarece constanta dielectrică a hârtiei de modifică mai puțin în funcție de frecvență, față de alte materiale izolante. Tolele folosite conțin 4% Ni, disponibile în cantități, ce permit și producția în serie. DIY-ri audio din Ungaria, mă consideră cel mai bun producător de transformatoare de ieșire. Aste nu este adevărat, însă transformatoarele mele sună cel mai frumos. :) Poza prezintă bobinarea unui transformator.

 

RCA, pentru tubul 6L6GC, în clasa AB1, recomandă folosirea unui Raa de 5600, respectiv 6000Ω. Din motive practice, obișnuiesc să bobinez doar straturi pline, am ales o valoare de mijloc. Astfel primarul are 2000 spire și impedanță de 5800Ω. Transformatorul are 40W, aceasta fiind și puterea maximă estimată a amplificatorului, având o structură identică, cu cea dezvoltată (și produsă în serie la comandă)pentru amplificatoarele TauCeti. Aceste transformatoare si-au dovedit calitatea. Legate la amplificator, -3dB este la cca. 11Hz. Limita superioară este determinată de schema folosită, și de necesitatea ca distorsiunile TIM să fie cât mai mici. Din această cauză la 20KHz are cca. -0,6dB.

 

Atacul transformatorului este sub valoarea de excitare recomandată de 0,6 Tesla. Acest lucru este necesar, pentru că NFB al amplificatorului extinde domeniul frecvențelor joase. Da bucla de reacție are efect asupra transformatorului de ieșire. Cine susține contrariul, nu a construit transformator de ieșire, sau amplificator, și nici nu le-a analizat, separat sau împreună. Prin utilizarea al unei secțiuni de tole mai mari,  decât cea calculată, și ”rezerva de excitare” disponibilă, elimină apariția prematură a distorsiunilor în domeniul de frecvențe joase, extinse de NFB. Efectul acesteia se poate auzii. La creșterea volumului unui amplificator PP, se va observa, că după un nivel va avea un sunet ”tare”. Aceasta apare fiindcă frecvențele joase încep să distorsioneze, adică unda sinus începe să se transforme în triunghi. Să ne imaginăm ce ”ghiveci” se va auzii dintr-un amplificator, să zicem, 50% bas (asta reprezentând o valoare generală), începe să distorsioneze. Și să nu uităm, că basul reprezintă energia cea mai mare în muzică. Tolele folosite sunt EI96, grosimea pachetului fiind de 46mm. Secundarul este proiectat pentru o sarcină de 6.3, deoarece atât amplificatoarele, cât și boxele moderne sunt proiectate pentru această valoare. Secțiunea secundarului este simetrică, cu mediana conectată la masă. Secțiunea pentru difuzor este parte a secțiunii CFB, pentru a se realiza topologia schemei. Secțiunea pentru difuzor are 76 spire. CFB este continuarea acesteia cu 2X24 spire.

 

Realizarea transformatorului de ieșire nu este așa de simplă. Mai importantă, decât determinarea numărului spirelor, este determinarea amplasării secțiunilor, acesta definește dispersiile, transferul de fază, frecvente, adică ”sunetul” transformatorului. Deoarece schema este simetrică, și transformatorul trebuie să fie le fel. În caz contrar sunetul obținut ar fi sub orice critică. Mu voi face publice metodele de calcul ale transformatoarelor, deoarece, am adaptat metodologia dezvoltată de către Universitatea Tehnică din Ultrech, la materiile prime folosite de mine. Am investit mult efort pentru aceste rezultate.

 

Specificațiile transformatorului de ieșire necesare pentru obținerea sunetului cel mai bun :

 

Raa= 5,8 K

 

Rt=6,3 

 

Prdc=2X80 

 

Laa=28H măsurat cu multimetru digital

 

Llk=2,1mH măsurat cu multimetru digital

 

Fr=450kHz -7dB

 

-3dB=14Hz-60kHz Măsurat

 

 

 

În realitate, montate în circuit, testate cu generator de semnal, și măsurat cu voltmetru pe tuburi, performanțele sunt mult mai bune. Urmează să prezint și măsurătorile uzuale.

Tekerődik a PP2.jpg

DierAmp OPT Bode.JPG

Link spre comentariu

Este foarte interesanta prezentarea facuta de tine privind transformatorul de iesire si te felicit pentru acest lucru, am inteles foarte bine modul de proiectare , executie si alegere a materialelor corecte si pot spune ca in linii mari la fel procedez si eu.

Ca o observatie, inductanta  masurata cu DVM se face in general la 1Khz valabila la masurarea Llk insa pentru inductanta primara ar fi utila frecventa de 120 Hz caz in care Laa ar fi mai mare cu aproximativ 35-40 %

Link spre comentariu
Acum 19 ore, dyscus a spus:

...

Specificațiile transformatorului de ieșire necesare pentru obținerea sunetului cel mai bun :

 

Raa= 5,8 K

 

Rt=6,3 

 

Prdc=2X80 

 

Laa=28H măsurat cu multimetru digital

 

Llk=2,1mH măsurat cu multimetru digital

 

Fr=450kHz -7dB

 

-3dB=14Hz-60kHz Măsurat

 

 

1.după ce criterii "pentru obținerea sunetului cel mai bun" ?, cum definim sunetul cel mai bun ?!, să vedem definiţia ta pentru "sunetului cel mai bun" numai aşa înţelegem ce ai scris aici

sau rămâne doar aşa...o exprimare bombastică

 

2. anod-anod "28H măsurat cu multimetru digital" la câţiva µA VAX-ALBINA

 

3."Fr=450kHz -7dB" ce înseamnă asta frecvenţa de rezonanţă OT ? aia -7dB sunt în raport cu ce ?

 

4."-3dB=14Hz-60kHz Măsurat" banda asta măsurată devine irelevantă dacă nu se precizează puterea în sarcină (mW µW W), pricepi au ba ?!

 

seamănă mai mult cu o reclamă comercială  pentru creduli înşiruirea citată

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

@dyscus,

Aici e un forum. Sunt normale intrebarile si sunt normale si raspunsurile.

Dai niste parametri tehnici care e greu de crezut ca sunt reali. Daca nu dai raspunsuri atunci totul pare suspect.

 

La ce putere transformatorul reda 14Hz? E cu sau fara reactie negativa locala sau globala? 

 

1 minute ago, popa marius said:

Corect , solutia pentru valderama este END

 

Daca vrei sa-ti susti prietenul fa-o cu argumente tehnice nu ca la galerie.

Ce vrea sa insemne END? Suna urit.

Link spre comentariu

-3dB=14Hz-60kHz

 

trebuie tradusă egalitatea asta ?!, în ce limbă ? (limba folosită în pustiul tehnic)

diagrama bode trebuie "tradusă" ?! sau reflectă răspunsul OT în pustiu

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am făcut ceva curățenie. Să-i dăm totuși inițiatorului o șansă să lămurească civilizat situația.De aceea vă rog să nu mai continuați comentariile până când acesta nu răspunde la solicitare.

@dyscus....colegii cer insistent niște lămuriri suplimentare, printre care ar fi și puterea la care se specifică acea bandă de răspuns. Dacă cel care te ajută cu traducerea nu cunoaște sau nu înțelege termenii tehnici, verifică atent ce anume postează, fiindcă dacă putem trece cu vederea inevitabilele erori cauzate de o traducere, termenii tehnici trebuie postați absolut corect, fiindcă acesta este un forum tehnic. Ar fi foarte relevante niște poze sau filmări cu măsurătorile efectuate, iar dacă ești dispus să le prezinți (pentru o credibilitate sporită) acestea se pot încărca pe un site de găzduire (ex. Imgur.gif) și adresa pozelor se copiază aici. Dacă scopul acestui topic este o prezentare cu scop comercial, cu atât mai mult trebuie să prezinți date credibile și verificabile.

Editat de validae
Link spre comentariu

Buna ziua si nu numai....A face un amplificator azi cu tuburi inseamna a   "moderniza locomotiva cu aburi " ..De-a lungul istoriei electronice cu tuburi  au fost perioade cind amplificatoarele au fost construite avind in centrul atentiei " transformatoare "  erau la intrare ca potentiometru , cuplau etajele intre ele, amplificau in tensiune , erau defazoare,  transformatoare de iesire etc. doar cit-va constructori au venit cu scheme  originale  Quad, Wiliamson , Mullard,  Mc.Int, Dynaco, poate si alti dar care se pot numara pe degete.. In zilele noastre circuite revolutionare cu tuburi nu stiu sa fi aparut poate circuitul Aikido sau cel propus de Meno van der Veen.  Sper ca nu i-am pocit numele.In rest toti au facut copii  facind combinatii de circuite si tuburi  diferite ..Adica au facut COPY-PASTE am zice azi dar in realitate  au fost "variatiuni pe o tema" . Ce a facut D-l Dyscus  ?  A si recunoscut.  Ca a preluat de la ARC principiul simetriei ce nu este rau, circuitul incrucisat "cross couplet" care la fel nu este rau prin preluarea semnalului de pe o ramura este introdus defazat cu 180 de grade  in cealalta ramura anulind distorsiunile generate "de defazorul mai putin agreat" mentionat de D-l Popa Marius mai sus..Aceste circuite combinate cu o reactie globala tot simetrica ,combinate, cu un transformator de iesire bine realizat dar care mai ia in seama si influenta difuzorului .....face ca sunetul sa fie unul BUN...Apropo voi cum a-ti descrie un sunet bun? Ca nu am nici-o definitie,  este precum mirosul  nu as putea descrie cum miroase crinul fata de un trandafir  sau un motan calcat de o masina acum 2 zile.. Pentru mine un sunet bun ar fi atunci cind fiecare nota cintata de  instrumentisti  se poate trece pe hirtie  ..basul sa fie la o oarecare distanta de orchestra si sa nu acopere restul care participa la  interpretare...Ca unul care a analizat schema propusa de D-l Dyscus si am fost si prezent la auditie in Ungaria m-am hotarit sa--l construiesc  pentru ca consider acest proiect mura in gura inclusiv traful de iesire , si pentru ca il consider ca unul The best DIY project in the World.. Scuzati poate am  scris pocit si corectez. The best PROFI project in the World... Circuitele imprimate le am deja miine incep lipirea pieselor si daca tuburile finale vor sosi in cursul saptamini sper ca pe duminica viitoare va fi auditie...Apropo si de pocitura ...  eu si cu voi care vorbim limba literara corecta si frumoasa cum considerati vorbirea Moldovenesaca sau vorbirea din Apuseni , sau invers moldoveni cum considerati voi limba literara ? Ce ar fi sa facem ?  HAI  SA FACEM SI NOI unul si proiectat si realizat unul THE BEST  nu numai asa " de pricipiu " ca sa ne putem arata lumii muschii.  In rest no comment.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări