mojnost Postat Iulie 4, 2018 Partajează Postat Iulie 4, 2018 (editat) In ultima vreme am testat/masurat mai multe tuburi 6p3s-e si 6p3s, in vederea sortarii de perechi, quaduri, octet etc. Avantajul la loturi mari este ca orice tub isi gaseste perechea, chiar identica, fara procente de toleranta, binenteles ca totusi exista toleranta catometrului, eroarea de citire etc. Pentru o mai buna precizie monitorizez negativarea Ug1 pe un aparat de masura extern deoarece o fuga mica a acesteia duce la o fuga mai mare a curentului anodic. (S e intre 5 si 6 deci 0,1V deviatie Ug1 duce la 0,5/0,6 mA deviatie a curentului anodic). Problema este ca am dat de o cutie de 6p3s in din care am masurat deja vreo 15 tuburi si toate au curent de grila 1 mare. Fabricantul da conditia ca Ig1<=3 microA insa la tuburile din cutia asta este intre 7 si 10 microA, la unele da acul cu viteza peste cap. Restu parametrilor - curent scurgeri catod filamrnt, Ig2, Ia, S - sunt in limite normale. Catometrul nu are probleme, ii verific calibrarile la fiecare al 10-lea tub testat, de asemenea dupa ce am dat de tuburile suspecte am reverificat un tub de test oprit dintr-un lot anterior si arata ok, adica exact paramtrii notati si Ig1 nesemnificativ, 0,25 microA. Pana sa incropesc un SE de test, stie cineva cum s-ar manifesta un asemenea tub intr-un amp? Cat de "defecte" sunt tuburile? Ce inseamna acest curent de grila 1? Tuburile sunt NOS/NIB 50 buc la cutie, lot mai mic - doar 100 de bucati cu aceasta data, fabricatie 12/1986, cutia originala, toate cu aceeasi data, deci nu se pune problema sa fie tuburile folosite, schimbate sau altceva de acest gen, nu cred ca a mai deschis cineva cutiutele anterior. Rog opinii argumentate teoretic sau din experienta, nu polemica despre imperecheri, tuburile in discutie nu sunt ale mele. In foto este cardul catometrului pentru acest tip de tub. Editat Iulie 4, 2018 de mojnost Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 5, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 5, 2018 O idee ar fi ca tuburile au luat aer, desi oglinda arata perfect. LA GI30 se intampla frecvent sa ia aer, dar la acestea e vizibil ca s-a micsorat nitel oglinda, banuiesc ca intra pe langa pini. Deci 50 de bucati sunt numai bune de aruncat dar nu inainte de a ma juca putin ce ele sa vad cum sta treaba cu aerul din tuburi. Link spre comentariu
vera Postat Iulie 5, 2018 Partajează Postat Iulie 5, 2018 Nu cred ca au luat aer tuburile. Din 1986 pana acum, bulele de aer din partile metalice ale tubului, au fost eliberate in atmosfera balonului. Ca sa reactioneze gheterul (care zici ca-i intact), alimenteaza numai filamentul timp de o ora-doua (reactiile chimice sunt accelerate la temperatura mai mare), dupa care refaci masuratorile. Era si o schema pt. evaluarea aerului din tub-daca o gasesc ti-o trimit. Aer in tub=G1 nu mai controleaza eficient Ia. Eu am avut 6F6P care-mi facea belele. Am procedat ca mai sus (dupa, gheterul devenise aproape transparent), dupa care tubul a functionat intr-un SE, dar cu Ia un pic mai mare. Spor Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 5, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 5, 2018 Cred ca e un defect de fabricatie, se intampla doar la o cutie de tuburi din foarte multe. Incalzesc tuburile minim o ora inainte de a le testa, am o placa cu 21 de socluri dar 6p3s/6p3s-e pun doar 18 tuburi ca sursa da doar 18A. Iau un tub si pun altul in loc, pana ajung iarasi la primul tub imi ia minim o ora daca totul merge perfect. Am o sursa dedicata pentru filamente, scoate c.a. stabilizat. Link spre comentariu
Vizitator extracascaval Postat Iulie 5, 2018 Partajează Postat Iulie 5, 2018 Sunt formatate!? Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 5, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 5, 2018 Nu sunt, un fel de formatare o fac prin incalzirea lor minim o ora inainte de a le testa. Am masurat cateva mii, unele chiar mai vechi si nu au fost probleme pana la cutia asta. La niste 6n8s din anii 50, culot metalic, am observat niste variatii ale curentului (variatii de sub 1mA), pe vremea aceea le incalzeam 5 minute, de atunci le tin minim o ora. Link spre comentariu
Vizitator extracascaval Postat Iulie 5, 2018 Partajează Postat Iulie 5, 2018 Mai mult ca sigur defect de fabricatie,nu avea cum sa intre aer in toate,totusi ar trebui formatate 24 de ore apoi testate ,cateva evident! Link spre comentariu
dvb Postat Iulie 5, 2018 Partajează Postat Iulie 5, 2018 Cine stie, probabil ca butelia cu vid era pe terminate la lotul asta... Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 9, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 9, 2018 M-am mai jucat nitel si ce am observat: - la o verificare simpla cu incalzire de 5 min nici un tub nu arata curent g1, acesta apare si creste dupa min 15 min de incalzire pe catometru; - am tinut 10 tuburi peste noapte la incalzit (doar filamentul alimentat) si dupa aceasta dispare pe vecie curentul g1; - curentul respectiv nu influenteza ceilalti parametri, adica Ia, Ig2, S, scurgeri catod filament, dupa incalzirea de peste noapte am reverificat acesti parametri si sunt la fel. In concluzie tuburile sunt bune, probabil puse intr-un amp isi revin singure dupa cateva ore de functionare, posibil chiar fara sa se observe. Link spre comentariu
sesebe Postat Iulie 9, 2018 Partajează Postat Iulie 9, 2018 Dar dacă se modifica Ig-ul după citeva ore de funcționare nu se modifica concomitent și PSF-ul? Modificarea Ig-lui duce și la o mica modificare a tensiunii de grila și implicit a PSF-ului general, cel puțin eu asa vad situația. Dacă ma înșel va rog să-mi explicați și mie cum sta treaba. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Iulie 9, 2018 Partajează Postat Iulie 9, 2018 Dupa zeci de ani de stat au aparut gaze in tub, din anod, mica, sticla si mai stiu eu de unde. Dupa ce se incalzeste bine getter-ul in general is revin la normal tuburile. E ceva ce se intimpla des mai ales la cele rusesti si mari. Daca te uiti in spatiul anod-catod, la cele care se vede, ex GU19 in momentele de maxim emisie apare o lumina violacee. Dupa o perioada se diminueaza iar tubul lucreaza normal pina e pus la pastrare alti ani buni. Procedeeul trebuie repetat la repunerea in activitate a lui, de preferat cu filament si valori reduse a anodicei. Daca pui tubul in parametrii normali se incalzeste mai repede si disparitia gazelor este mai rapida insa poate aparea si cite`o descarcare prin tub. Unele fiind terminale. Experienta e cu tuburi folosite in finale Rf . Link spre comentariu
gg101 Postat Iulie 9, 2018 Partajează Postat Iulie 9, 2018 Din experienta am invata ca tuburile , in mod special cele "reissue" , trebuiesc tinute la "fiert" intre 12 si 24 de ore. Pur si simplu trebuie ca filamentul sa arda . Dupa aceea devin stabile. Dupa ce am aplicat procedura asta, nu am mai avut probleme cu nici un tub de putere . Este drept ca nu am folosit 6P3C- E . Ci doar 6P3C . Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 9, 2018 Partajează Postat Iulie 9, 2018 Este ceva normal la tuburile rusesti. In procesul de fabricatie nu a fost activat getter_ul (deloc sau insuficient). Operatia se face prin incalzire locala cu inductie si dureaza cateva minute. Tot atunci se activeaza si catodul. Daca bobina de incalzire prin inductie se plaseaza doar in regiunea catodului, getter_ul nici macar nu ajunge la temperatura de activare a oxidului de bariu/magneziu. O incalzire de durata (filament alimentat pe o perioada de 12-24h) duce la incalzirea inelului care contine oxidul de bariu si absortia moleculelor de aer din tub. Totusi nu este o procedura perfecta deoarece activarea getter_ului se face la cca 700°C si fara a inrosi tabla anodului(sandwich aluminiu/nichel). Practic se apropie bobina de incalzire prin inductie de tub , prin zona unde este dispus inelul de getter si se cauta doar incalzirea acestuia (capata o culoare rosie inchisa) dar fara a afecta si alte elemente. Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 14, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 14, 2018 (editat) On 7/9/2018 at 10:20 AM, sesebe said: Dar dacă se modifica Ig-ul după citeva ore de funcționare nu se modifica concomitent și PSF-ul? Modificarea Ig-lui duce și la o mica modificare a tensiunii de grila și implicit a PSF-ului general, cel puțin eu asa vad situația. Dacă ma înșel va rog să-mi explicați și mie cum sta treaba. Intre timp am mai testat cateva loturi si am mai intalnit tuburi cu Ig1 peste limita data de fabricant, atat la 6p3s cat si la 6p3s-e. Incerc sa raspund la intrebare atat din experienta - din rezultatele reiesite la testele pe catometru, cat si teoretic dar mai simplist. Practic, am testat cateva tuburi care indicau Ig1 si am notat rezultatele, adica Ia, Ig2 si S, dupa mai multe ore de incalzire am retestat tuburile cu Ig1 deja disparut si s-au pastrat parametrii notati. Tinand seama ca in schema catometrului se realizeaza un PSF cu Ia si Ug2 de 250V si Ug2 la -14V, sarcina rezistiva, iar pentru panta se injecteaza 1400Hz si aceeasi frecventa (amplitudinea ei) este masurata la iesire dupa un FTB, daca au reiesit aceiasi parametri atat in prezenta cat si in lipsa Ig1 rezulta ca nu s-a modificat PSF. Teoria simplificata, 1 microA pe 100kohmi da o cadere de tensiune de 0,1V, tinand seama ca la 6p3s limita maxima data de fabricant pentru Ig1 este de 3 microA si din masuratori lipsa Ig1 inseamna 0,3 - 0,5 microA iar prezenta Ig1 inseamna 4 - 7 microA (vreo 3-4 tuburi au indicat chiar peste 15 microA - capat de scala) puteti calcula cat de mult se modifica PSF-ul pentru negativare automata sau fixa, in functie valorile rezistentelor din schema exacta. La 6p3s-3 diferenta este la limita maxima a Ig1 data de fabricant, adica 0,5 microA si valorile maximale pe care le-am intalnit, 1 - 4 microA. Tinand cont ca absolut toate tuburile pe care le-am incalzit vreo 10 ore si-au revenit perfect, consider ca Ig1 peste limita nu reprezinta o problema la tuburile noi (NOS de fapt). Nu am un amplificator sa introduc tub cu Ig1 si sa vad diferenta de sunet sau cum arata o sinusoida pe el, poate gasesc timp sa incropesc un SE de test. Nu stiu cum ar sta treaba la tuburi vechi, adica folosite, n-am testat niciodata. PS Intre timp s-a paradit catometrul, se zgaltaie acul la masurarea pantei, cred ca va trebui sa inlocuiesc pe rand vreo 10 condensatori. Urata treaba ca instabilitatea se manifesta doar dupa ce s-a incalzit bine aparatul si majoritatea condensatorilor sunt cu mica, sper sa gasesc unii identici sau mai buni. Editat Iulie 14, 2018 de mojnost Link spre comentariu
mojnost Postat Iulie 14, 2018 Autor Partajează Postat Iulie 14, 2018 On 7/9/2018 at 3:48 PM, der_doktor said: Este ceva normal la tuburile rusesti. In procesul de fabricatie nu a fost activat getter_ul (deloc sau insuficient). Operatia se face prin incalzire locala cu inductie si dureaza cateva minute. Tot atunci se activeaza si catodul. Daca bobina de incalzire prin inductie se plaseaza doar in regiunea catodului, getter_ul nici macar nu ajunge la temperatura de activare a oxidului de bariu/magneziu. O incalzire de durata (filament alimentat pe o perioada de 12-24h) duce la incalzirea inelului care contine oxidul de bariu si absortia moleculelor de aer din tub. Totusi nu este o procedura perfecta deoarece activarea getter_ului se face la cca 700°C si fara a inrosi tabla anodului(sandwich aluminiu/nichel). Practic se apropie bobina de incalzire prin inductie de tub , prin zona unde este dispus inelul de getter si se cauta doar incalzirea acestuia (capata o culoare rosie inchisa) dar fara a afecta si alte elemente. Am indoieli fata de ideea ca sovieticii nu au respectat procesul tehnologic, in sensul ca nu au incalzit prin inductie getterul atata timp cat era necesar si acolo unde trebuia, mai ales ca stocurile mari de tuburi erau pentru armata lor sau pentru cele din pactul de la Varsovia, tuburile cu OTK avand o verificare mai riguroasa. Mai ales ca ei insisi dau o limita maxima pentru Ig1. Nu bag mana in foc ca n-au mai dat si rateuri, aveau multe fabrici. Exista pe net filmulete cu fabricatia tuburilor, am vazut unul facut de RCA sau Mullard - nu-mi amintesc exact, se vede acolo bobina pentru incalzire prin inductie, arata ca un termoplonjon si tubul e introdus in bobina cu getterul aliniat si tinut putin. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum