Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masinile autonome...doar o ''fita'' trecatoare??


morocanosul

Postări Recomandate

De ce nu pui niste link-uri pentru a discuta concret?

Uite ce am gasit eu:

https://www.forbes.com/sites/meriameberboucha/2018/05/28/uber-self-driving-car-crash-what-really-happened/#450b8eba4dc4

Si scrie clar:

Quote
Quote

Regarding the Uber self-driving car, it was found that the emergency braking maneuvers were disabled whilst the car was being controlled by a computer as stated by the National Transportation Safety Board

Sincer pentru mine ceva este putred: cum se poate ca masina sa fie pusa pe pilot automat cat timp am dezactivate unele sisteme (in cazul de fata sistemul de franare de urgenta)? 

Deja la multe masini ESP-ul nu mai poate fi dezactivat (si este o chestie superba in viziunea mea!!!). 

 

NU EXISTA MASINA LA CARE PEDALA DE FRANA SA POATA SA FIE DEZACTIVATA!!!!

 

Daca ai fi fost de "meserie" ai fi stiut ca de prin 2005-2006 la marea majoritate a programelor soft a disparut OPTIMIZAREA si partea de testare se face cum se face (motivul - costurile ridicate). Stai linistit ca nu ramane "agatat" programul intr-o "bucla" IF pentru ca if... then.... else nu este bucla

Nu stiu daca esti la curent cu programele de sah si cam la ce perfomante au ajuns insa iti garantez ca nu sunt scrise in ASM. 

 

O masina cu pilot automat nu detine doar camera, mai are si radar si senzori si harti GPS. Tesla se baza doar pe camera. Oricum progresele sunt fabuloase. ABS-ul,  ESP-ul, Air Bag-ul, Body Computer, Cruise Control-ul sunt deja implementate si au ajuns la "maturitate". Nu stiu daca ai idee cat de complexa este comunicatia intre ECU-urile unei masini care are dotarile standard insa dupa cum vezi functioneaza fara erori. Prin 2010 rulam un soft facut de mine care culegea date de la ECU printr-o interfata OBD pe USB. Eram in afara orasului si dintr-o data acele de la ceasurile din bord s-au dus pe 0 sau pe minim. Am mers asa pana unde am putut opri, am repornit masina si totul a fost OK. Deci ECU-urile nu au intrat intr-o "bucla" IF pana am tras pe dreapta. Masina era noua (avea un an) si in valoare de 18.000 euro (deci nu era Logan ci ceva de la inceputul gamei medii).

 

In incheiere trebuie sa adaug ca masinile cu pilot automat vor rezolva o mare problema: cea a frustratilor impotenti care se mai simt "barbati" doar in spatele volanului => numarul de accidente va scadea dramatic. 

Editat de adrian_pic
Link spre comentariu

După părerea mea ...și dacă vor exista mașini autonome(fără șofer) vor fi doar în spații restrânse ...gen hale de producție și alte astfel de perimetre îngrădite ...în nici un caz în spațiul public! Trebuie să ne gândim că un spațiu virtual nu poate să fie același cu unul real...că pe pământ trăiesc și ființe care nu țin seama de regulile de circulație impuse de niște legi de circulație (fie ele)ale viitorului!

Aceste vehicule ar putea funcționa într-un spațiu steril/extraterestru...dar și acolo sunt destule pericole ...

Numai dacă ne gândim că nici în domeniul feroviar(care are un spațiu bine definit) nu s-a ajuns la perfecțiune ....și acolo se întâmplă erori și accidente ...

Dar, într-o șosea unde pot ajunge mult mai multe obstacole, care ar pune în pericol mașina autonomă, nici nu vreau să mă gândesc, cum ar acționa!?

Nu așa trebuie să arate o mașină autonomă ...după părerea mea, se încearcă ”ceva” de ieșire din criza în care s-au băgat de ceva vreme!”Mașinile autonome”, pot fi ceva de genul tramvaielor sau trenurilor ...care ar avea o linie -tunel de ghidare și de apărare, împotriva eventualilor ”intruși” care pot pune în pericol aceste vehicole!Altfel nu va fi decât un haos pe șosele ...produs de aceste ”autonome” ...care vor face ce vor ele.

Iar șoferii (umani) vor incerca să se ferească cât vor putea de ”gândirea” imprevizibilă a acestor mașini!

Nu faceți confuzie între ”conducerea” unui avion într-un spațiu liber/imens/ne îngrădit de nici un obstacol ...și o șosea terestră!

Cele mai grele manevre ale unui avion (de pasageri) sunt decolarea și aterizarea ....restul e simplu...doar se urmează o cale virtuală(care se suprapune peste cea reală)...și o poate face foarte ușor și un ”pilot” automat!

Link spre comentariu

Un impotent frustrat nu-și va lua niciodată o mașină automată, fiindcă dacă nu va apăsa el accelerația ,,la blană,, nu se va simți bine.

Pe de altă parte, așa cum am mai spus, eu unul nu mă pot lăsa în grija unui sistem robotizat, indiferent cât de sofisticat ar fi el. Așa mă pot duce și cu autobuzul.....la ce-mi mai trebuie mașină, dacă se conduce singură ?

Link spre comentariu

In hale de productie deja sint robotii de transport, misca pe trasee predefinite cu viteza melcului.

Referitor la acceleratie, asa fain e sa ai masina cu ATC si sa vrei sa urci o rampa pe noroi, tu accelerezi, ea taie acceleratia...urmarea e ca trebuie deconectat feature-ul. Si asa se pierde si minimumul ala ce`l dadea cu frinarea alternativa pe roata care pierdea aderenta...

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

cum sa iti mai dau link-uri la niste pagini pe care le-am citit acuma aproape 1 an?

masina aia era pentru teste, nu avea nici o legatura cu Uber si avea inregistrator de bord asemeni avioanelor. Iar rezultatul citirii inregistratorului de bord a fost urmatorul: cu 6 secunde inainte de impact, ocupantul scaunului soferului a apasat pedala de frana pana la capat si a tras stanga de volan in timp ce computerul care conducea masina facea exact contrariul: accelera si vira dreapta inspre un parapet. Si ca sa se disculpe, au spus ca computerul masinii a avertizat din timp soferul sa preia controlul manual al masinii dar acesta nu a facut-o.

 

Ai avut vreodata curiozitatea sa dezasamblezi un program pentru un procesor scris intr-un limbaj de nivel inalt si sa vezi exact ce face? In asm daca folosesti o instructiune conditionala, programul se imparte doar in doua ramuri. Dar la limbajele de nivel inalt, in momentul in care scrii instructiuni conditionale, pentru fiecare ramura care indeplineste conditia respectiva mai exista cel putin inca una care duce la o rutina de tratare a erorilor. Si cand se fac operatii matematice tot la fel exista ramuri care duc la rutini de tratare a erorilor. Exact asta ai patit cu masina: programul a ramas blocat intr-o rutina de tratare a erorilor si in momentul in are ai oprit masina e si normal ca procesorul a luat-o de la 0. Iti dai seama ce puteai pati daca programul respectiv conducea masina?

Tot din cauza C-ului la microcontrolere s-a introdus Watchdog-ul. E foarte usor de folosit si daca il activezi, reseteaza microcontrolerul atunci cand ramane blocat prin vreo bucla. Microcontrolerele de la masini au si ele Watchdog asa ca din cauza asta nu raman blocate atunci cand apar anumite erori. Doar ca conducerea unei masini necesita un volum mare de calcule si daca calculatorul masinii s-ar apuca sa se reseteze tot timpul, sigur o sa te trezesti ca esti posesorul unei masini cu copac inclus :)

Chiar acum recent am vazut o emisiune despre aterizarea unui avion cu pilot automat. In realitate pilotul automat nu e deloc inteligent si face exact ce a facut alt avion care a aterizat corect pe acea pista. La capatul unei piste care permite aterizare automata e un turn care transmite date despre cum trebuie sa se pozitioneze avionul care urmeaza sa aterizeze pe acea pista (aliniere orizontala, aliniere verticala, viteza, panta sau viteza de coborare). Un avion A320 s-a prabusit doar pentru-ca a pierdut pentru 5 secunde comunicarea cu acel turn.

 

Link spre comentariu
41 minutes ago, validae said:

Un impotent frustrat nu-și va lua niciodată o mașină automată, fiindcă dacă nu va apăsa el accelerația ,,la blană,, nu se va simți bine.

Mi-as fi dorit eu sa fie asa (multe super car-uri nici nu au cutie manuala) insa constructorii nu-si permit sa piarda o parte din clientela. Pe mine ma deranjeaza ca unele masini inca permit dezactivarea unor elemente de securitate cum ar fi ESP-ul sau Transfer Traction Control. Daca ele aduc un plus de siguranta, de ce mama naibii sa permiti dezactivarea lor??? Ma doare pe mine in cot ca nea Caisa nu mai poate porni cu scartz sau nu poate face drifturi. 

Link spre comentariu
Acum 3 minute, adrian_pic a spus:

Pe mine ma deranjeaza ca unele masini inca permit dezactivarea unor elemente de securitate cum ar fi ESP-ul sau Transfer Traction Control. Daca ele aduc un plus de siguranta, de ce mama naibii sa permiti dezactivarea lor??? 

Să-ți spun eu dece!?

Pentru că nu sunt sigure 100%!Pentru că de multe ori, aceste echipamente, mai mult încurcă !

Nu neg, că sunt bune, doar atunci când se circulă în condiții uzuale-predictibile ...dar, în caz de surpriză pe drum ...poți înjura liniștit pe cei care au implementat astfel de chestii!Să ai mașină de n-șpe sute de cai putere și  atunci când ai nevoie să n-o poți folosi la maxim...mai bine mergeai cu bicicleta,nu!?:57

Link spre comentariu
3 hours ago, elmar said:

Dar, într-o șosea unde pot ajunge mult mai multe obstacole, care ar pune în pericol mașina autonomă, nici nu vreau să mă gândesc, cum ar acționa!?

Nu așa trebuie să arate o mașină autonomă ...după părerea mea, se încearcă ”ceva” de ieșire din criza în care s-au băgat de ceva vreme!”Mașinile autonome”, pot fi ceva de genul tramvaielor sau trenurilor ...care ar avea o linie -tunel de ghidare și de apărare, împotriva eventualilor ”intruși” care pot pune în pericol aceste vehicole!Altfel nu va fi decât un haos pe șosele ...produs de aceste ”autonome” ...care vor face ce vor ele.

Iar șoferii (umani) vor incerca să se ferească cât vor putea de ”gândirea” imprevizibilă a acestor mașini!

Nu faceți confuzie între ”conducerea” unui avion într-un spațiu liber/imens/ne îngrădit de nici un obstacol ...și o șosea terestră!

Cele mai grele manevre ale unui avion (de pasageri) sunt decolarea și aterizarea ....restul e simplu...doar se urmează o cale virtuală(care se suprapune peste cea reală)...și o poate face foarte ușor și un ”pilot” automat!

Iti zic sigur ca un sofer intr-o masina normala (deci maxim cu ESP) este depasit de o situatie neprevazuta (aparitie obstacol) mai ales pe timpul noptii. Poti calcula in cat timp te opresti noaptea daca vezi un obstacol la 30 metri distanta (egulamentar la 25-30 metri faza mica)  ruland cu viteza de 130km/h. Deja masinile care au radar sau camera au minim inca 20 de metri in plus pentru a frana, plus ca viteza lor de reactie este foarte mare (delay -> 0).

Daca tot iti place sa despici firul in 4 pentru masini autonome de ce despici firul in 4 si pentru situatia actuala: soferi beti, tineri soferi drogati (la astia delay -> cateva secunde), tineri soferi fara experienta, debili impotenti plini de frustrare si lista este enorm de lunga. Fa un drum oricand Bucuresti - Iasi pe E85 si iti garantez ca macar o data daca "nu cedezi" tu, se lasa cu accident. Haos este si acum pe sosele! De cate ori nu am vazut soferi umani (da umani care au si familia in masina) care ferindu-se, au facut accident implicand un alt participant la trafic nevinovat si vinovatul idiot (singur in masina sau cu "preteni" dupa chipul si asemanarea lui) a scapat si dus a fost. 

 

 

La avioane cel mai nasol este aterizarea nu decolarea. Dar am uitat ca te pricepi si la aviatie (ai multe ore de zvor la activ). 

11 minutes ago, elmar said:

Să-ți spun eu dece!?

Pentru că nu sunt sigure 100%!Pentru că de multe ori, aceste echipamente, mai mult încurcă !

Nu neg, că sunt bune, doar atunci când se circulă în condiții uzuale-predictibile ...dar, în caz de surpriză pe drum ...poți înjura liniștit pe cei care au implementat astfel de chestii!Să ai mașină de n-șpe sute de cai putere și  atunci când ai nevoie să n-o poți folosi la maxim...mai bine mergeai cu bicicleta,nu!?:57

Mdea, e clar, faci parte din soferii care sunt incomodati si de ABS. Tu franezi sigur mult mai bine fara ABS. 

Link spre comentariu
Acum 6 minute, adrian_pic a spus:

 

La avioane cel mai nasol este aterizarea nu decolarea. 

Da ce am zis eu cumva care din ele sunt mai ”nasoale”!?:rade:

Amândouă au un grad de dificultate mărit ...față de restul drumului, asta e sigur, nu?Că și la decolare pot interveni obstacole care te pot pune la pământ ...de ex. un stol de păsări , un curent de aer descendent...

Link spre comentariu
Acum 12 minute, adrian_pic a spus:

Mdea, e clar, faci parte din soferii care sunt incomodati si de ABS. Tu franezi sigur mult mai bine fara ABS. 

După părerea mea multe astfel de echipamente ”de siguranță” ...fac parte din strategia de marketing...

Aceste sisteme  sunt mai mult pentru unii care sunt mai ”domnisoare” la volan...și care nu prea au habar cum se conduce o mașină !

Unii șoferi, care n-au ce mai face cu banii ...încearcă și ei o mașină  ”mai sigură” din punct de vedere a frânelor ...și scapă din vedere faptul că mașina e  făcută din plastic, care se sparge la cel mai mic impact! Tabla e din ce în ce mai subțire cu mai multe straturi de vopsea lucioasă ...care să-ți ia ochii!

 

Link spre comentariu
48 minutes ago, cimitavita said:

cum sa iti mai dau link-uri la niste pagini pe care le-am citit acuma aproape 1 an?

masina aia era pentru teste, nu avea nici o legatura cu Uber si avea inregistrator de bord asemeni avioanelor. Iar rezultatul citirii inregistratorului de bord a fost urmatorul: cu 6 secunde inainte de impact, ocupantul scaunului soferului a apasat pedala de frana pana la capat si a tras stanga de volan in timp ce computerul care conducea masina facea exact contrariul: accelera si vira dreapta inspre un parapet. Si ca sa se disculpe, au spus ca computerul masinii a avertizat din timp soferul sa preia controlul manual al masinii dar acesta nu a facut-o.

Pai discutam despre masina care era pentru teste??? Orice test are un procent de incertitudine asupra rezultatului. Ai idee care este procentajul reusitelor la teste?

 

Legat de programare, prefer sa nu mai continui cat timp ai scris IF... THAN... ELSE = bucla. 

Link spre comentariu
2 minutes ago, elmar said:

După părerea mea multe astfel de echipamente ”de siguranță” ...fac parte din strategia de marketing...

E bine spus ca DOAR dupa parerea ta. Esti departe de adevar!

 

Dar iti propun o provocare: te pun intr-o masina fara ABS sa executi o franare ca asta:

 si comparam distanta de franare (daca nu ajungi in spital). 

Link spre comentariu

Dacă tu te ei după filmulete comerciale de prezentare a mașinii ...înseamnă că ”ești departe” rău de ce vorbeam eu mai sus!:rade:

Tu ai impresia că tot ce zboară se mănâncă!?Și dacă mașina era condusă de o domnișoară care abia și-a luat carnetul ...tot așa frumos frâna!?Oare pe un drum normal cu polei ...tot așa se va comporta!? Eu zic că n-au luat în calcul fel de fel de denivelări a le asfaltului ...polei depus în valuri ...hmmm multe sunt ne luate în calcul ...și e frumos să vezi niste teste pe o  pistă pregătită special!

Link spre comentariu

Eu am zis ca te invit la un test, tu in masina fara ABS eu in masina cu ABS (sau chiar o domnisoara). Testul il facem pe aceeasi portiune de drum. Daca vrei polei mai adaug si ESP la mine (deci te ajut batandu-mi cuie in talpa: ABS + ESP). 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări