Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masinile autonome...doar o ''fita'' trecatoare??


morocanosul

Postări Recomandate

7 hours ago, validae said:

Chestiile astea automatizate, care iau hotărâri în locul șoferului sunt bune pe post de sistem de siguranță anticoliziune, în caz că șoferul adoarme, etc.Dar să stau cu brațele încrucișate într-o mașină care se conduce singură, eu n-aș putea. Binențeles că sunt chestii care se pun doar pe mașini scumpe, nu orice muritor poate conduce o mașină echipată cu sistemele astea care parchează automat, frânează automat când sare o pisică în fața ta, deși uneori e mai sigur pentru tine și cel care stă lipit de bara ta din spate să treci peste acea pisică, decât să frânezi ca disperatul și să provoci o coliziune în lanț pe autostradă.

Si inainte, ABS-ul, ESP-ul, senzorii de parcare, Transfer Traction Control si multe altele nu erau puse decat pe masini scumpe si astazi unele au devenit obligatorii.

Da, poate nu mai prindem noi acele timpuri, insa daca masinile vor comunica intre ele, o pisica care apare pe  carosabil nu va mai provoca un accident daca masina franeaza. Un lucru sigur va fi benefic: nu vor mai depasi gibonii autohtoni in viraje sau varfuri de deal (unde vizibilitatea este foarte redusa). Eu m-am saturat sa ma "taie pisharea" pe drum cand vad un bou care ma pune in pericol executand o depasire periculoasa ca asa vrea muschii lui (si ca el are bolid de 2 tone).

Editat de adrian_pic
Link spre comentariu

Masinile TREBUIE sa comunice intre ele . Alea de navetisti ( transportul in comun ) , cu cele cu indragostiti , cu oxigen lichid , cu politia , pompierii , SMURD , cu masina lui herr presidente , cu serviciile , cu ANAF , DNA ( ca astea au girofar , si se grabesc pentru linistea noastra , sau pentru cumparaturile si scoala copilului ocupantilor ) , cu cele furate sau defecte , daca e cutremur , vreo sticla cu ulei cazuta din portbagaj , sau aruncata pe carosabil de vreun glumetz , daca e incendiu pe laterale , ca in insula aia greceasca , daca i se face rau unui pasager diabetic , cardiac , femeie gravida , sa - i faca loc sa se grabeasca , daca e filtru total sa caute evadati , teroristi , carne afectata de pesta porcina etc . Au multe de vorbit ... sper sa se inteleaga . Si rauvoitorii , habarnabistii sau "curiosii " sa nu se bage peste conversatia lor . 

Editat de gauss
Link spre comentariu

The move is part of a broader effort by city officials to make 25% of all local car trips autonomous by 2030, reports The National, a United Arab Emirates-owned newspaper. The Dubai Future Foundation, a city government initiative, started promoting the autonomous-taxi program earlier this year.

 

 

 

Au bani, deci visele lor pot deveni realitate. 

Link spre comentariu
On 9/2/2018 at 10:42 PM, elmar said:

Eu mă întreb...ce se va întâmpla cu traficul dacă aceste mașini vor fi infectate cu viruși informatici?

Niște viruși care să le facă inutilizabile/incontrolabile într-o secundă ...și la viteza de 150km/h!

Probabil se speră că în viitor nu vor mai fi astfel de probleme...eu unul, mă îndoiesc!

 Nu prea e posibil asa ceva, pot fi echipate cu sisteme 100% hardware, precum sunt calculatoarele embedded utilizate de armatele NATO. In plus, pasagerul automobilului poate interveni in orice moment, o simpla apasare pe butonul rosu, si-n 30 de sec. masina trage pe dreapta.

Link spre comentariu

Avioanele se deplaseaza 3D pe pilot automat de multa vreme.

Din cate am inteles, unele pot decola sau ateriza tot pe pilot automat. Evident, trebuie sa fie si un pilot care sa introduca datele in computer.

Link spre comentariu

Parcari automate gasesti la masini sub 10mii E ca valoare SH.
In 10 ani le gasesti pe toate gardurile la preturi de cacao.


Accidentul respectiv nu a fost cauzat de sistem. w221 din top gear era condus de un om, in mod intentionat prin ceata.
Problema a fost ca sistemul automat a reactionat prea tarziu din varii motive. In orice caz daca un om vedea fix ce se vedea pe video nu avea nici o sansa.
Poate atingea pedala, dar in nici un caz nu apuca sa reduca din viteza.


E o piata prea mare ca sa nu se investeasca in ea. Progresele vor aparea incet, dar sigur.
Rezultatele sunt deja remarcabile, inca 10-20 de ani de munca si treaba va fi la un cu totul alt nivel.

Link spre comentariu

Se pare ca Mercedes s-a hotarat sa diferentieze "obstacolele" cu doua picioare de cele cu 4 picioare. Daca obstacolul este cu 2 picioare franarea este mult mai brutala.  Oricum pe la ei nu sunt caini vagabonzi si pisicile vagaboante sunt mult mai putine. 

 

 

Link spre comentariu

Nu cred ca (le) pasa ( nimanui ) de o pisica ... cu toate puseurile ecologiste si " animal care " . Pe cine dai in judecata daca esti de la un "onegeu " , dupa cum a precizat (denumirea corecta) dl . presedinte , ONG care se ocupa cu protectia animalelor ? Pe mutu ... Am vaga senzatie ca oricum vehiculele autonome vor circula cu viteza ( mai ) mica , din diferite motive . Lumea o sa bombane ... dar se vor conforma . Am si o vaga curiozitate ... vor fi proprietate personala ? ... la comun , sau o mixtura ? Ma refer la astea de 5 locuri , care stabilesc statutul social la romanashi ... nu la aftobuse sau altele asimilate ...

 

P.S. - un pic macabru ... cum va arata un dric autonom ? ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

Asta cu vehiculele ,,autonome,, e o utopie la fel ca și aia cu ,,mașinile zburătoare personale,, care vor fi, când noi nu vom mai fi copii...

Să nu confundăm metrourile cu străzile, un metrou circulă pe o rută bine definită, are un program repetitiv și relativ ușor de urmărit.Probabil că vor mai trebui destule victime, ca lumea să se convingă că nu vom vedea prea curând (vreodată) mașini care să circule singure pe străzi.Nu poți să-i încredințezi așa unei mașini viețile unor oameni, indiferent cât de ,,deșteaptă,, e tehnologia ei...

Sunt perfect de acord cu tehnologiile care previn accidentele, dispozitive anticoliziune, antiadormire la volan, antidrog sau antialcool, etc.......

Link spre comentariu

Treptat , treptat problemele vor fi rezolvate si acest lucru va deveni ceva normal .

Senzorii si sistemele/procesoarele sunt tot mai competitive .

Avioanele de linie sunt tot mai autonome , in autoturisme comenzile deja s-au minimizat la strictul necesar ......s. a.

Unele avioane militare nu ar putea zbura fara comenzile date de computerul central . Dronele militare ....

Link spre comentariu

Dronele sunt pilotate de operatori umani, nu gândesc singure.Există sistemul automat cu GPS, care poate aduce o dronă ,,acasă,, dacă se poierde legătura radio cu operatorul, dar atât.

Tehnologia ,,fly by wire,, de pe avioanele moderne nu înseamnă ,,avion autonom,, ci faptul că pilotul dă o comandă din butoane sau joystick și computerul comandă progresiv anumite servomotoare, spre deosebire de pilotajul ,,clasic,, unde pilotul chiar acționa direct prin cabluri elementele de control ale avionului.,,Pilotul automat,, are și el anumite limitări, poate menține o direcție de zbor, o altitudine de zbor și poate compensa unele devieri cauzate de vreme, dar dacă apar situații critice, tot pilotul uman trebuie să ia decizii. Tehnologia trebuie să ajute omul, nu să-l înlocuiască definitiv .....

Link spre comentariu

Avioanele pot ateriza singure deja:

https://www.youtube.com/watch?v=IYW6sDHmlf8

https://www.flightdeckfriend.com/can-a-plane-land-automatically

Exista limitare dar dar e bun cand vizibilitatea este scazuta si nu este vant:

Quote

The Boeing 737 (the world’s most successful airliner) is limited to a maximum crosswind of 25kts (15kts for many airlines) when carrying out an automatic landing (Category 3 / CAT III approach). The autopilot is usually used to land in low visibility conditions when there are typically little or no winds (fog will seldom form if it’s very windy!). As soon as the wind picks up, the average pilot is far better at coping with the conditions than the auto pilot.

 

si cei de la Boeing au de gand sa:

https://www.wired.com/story/boeing-autonomous-plane-autopilot/

Quote

BOEING JUST GOT into the autonomous aviation game, with the goal of building jetliners that fly themselves, no pilots required. “The basic building blocks of the technology clearly are available," Mike Sinnett, Boeing's vice president of product development, said ahead of the Paris Airshow.

 

N-am nici o retinere sa merg intr-o masina fara sofer care circula pe un drum la care participa DOAR masini de acest tip. Sansa de accident este 0. 

Nu acelasi lucru pot spune cand vad ca printre participantii la trafic se gasesc:

Quote

Tânărul de 20 de ani care a murit în accident conducea un autoturism cu volan pe dreapta şi avea carnet de puţin timp.

https://adevarul.ro/locale/ploiesti/accident-mortalpe-dn1-doi-barbati-tata-fiu-fost-gasiti-decedati-masina-1_5b901791df52022f7527b22d/index.html

 

 

 

Link spre comentariu
Acum 1 oră, adrian_pic a spus:

 

N-am nici o retinere sa merg intr-o masina fara sofer care circula pe un drum la care participa DOAR masini de acest tip. Sansa de accident este 0. 

Adică tu ai fi dispus să ți se limiteze dreptul de a călători liber ...să te urci într-o mașina din asta autonomă să te ducă doar acolo unde are ”acoperire” !?

Să fii dependent de o amunită rețea(auto) ...care ți-ar cere un preț  enorm ...doar că așa vor ei ...mai ales dacă vor reuși să se impună ca singurii care vor mai avea acces pe șosele ! 

Cu alte cuvinte, roboții, vor reuși să ne ducă pe toți la crematoriu ...pentru că acolo vor fi cele mai ieftine rute!:57

Link spre comentariu

elmar aici nu-i bodega. Nu discutam ca sa facem conversatie. 

Eu am spus ca nu imi este frica sa folosesc masini fara sofer daca nu exista si soferi participanti la trafic, pentru ca riscul de coliziune este ZERO. In categoria soferilor numarul gibonilor cu permis este in continua crestere. 

In trecut si computer-ul si smartphone-ul aveau alte preturi si astazi au alte preturi. O masina care nu va avea nevoie de sofer va fi si ea accesibila in viitor pentru tot omul. Nu va fi peste 10-15 ani dar .... va fi. 

Nu compara o masina fara sofer cu AI. 

Nu stiu daca esti la curent cum se circula prin Romania (si nu numai), altfel erai mai panicat de masini cu "sofer" decat cele fara sofer. 

Link spre comentariu

Calculatorul masinii o sa poata conduce o masina singur doar atunci cand producatorii de programe or sa renunte la limbajele de programare de nivel inalt.

Cel mai bun exemplu sunt jocurile (sa nu mai vorbim de windows). Pana prin anii 90 toate jocurile erau facute in asm. Puteai sa joci un joc continuu si un an intreg fara sa apara nici o eroare. Printre primele jocuri facute in C a fost Doom2. Imediat au aparut erori de genul "invalid sprite 234234239858446866365" sau, de multe ori, jocul sarea sau chiar se reseta si calculatorul. Jocul se putea juca cu conditia sa salvezi cat mai des. In Doom2 era un fisier .txt in care erau inscrise toate erorile care apareau in joc. Dupa numai 10 minute de jucat, fisierul depasea 1M.

Programare de nivel inalt au vrut sa introduca si la avioane prin  anii 95. Au incercat doar la unele sisteme de pe avioane. Imediat pilotii au inceput sa raporteze comportari ciudate ale aparaturii de bord si au avut loc si cateva accidente. Drept urmare, firmele producatoare de echipamente de avioane au fost nevoite sa treaca inapoi la limbaj cod masina la toate sistemele esentiale de pe avioane.

Deja au fost cateva accidente cu masini care se conduc singure din cauza limbajelor de programare. Programul, in loc sa conduca masina, era ocupat cu vreo bucla if... then.... else. Si ca bonus, le-a luat si pedala de frana sau volanul celor care stateau pe scaunul soferului. Doua accidente mortale au fost chiar la inceputul anului. La unul din ele soferul a apasat pedala de frana si bineinteles ca programul masinii nu a fost de acord cu comanda soferului. Cei care au facut programul masinii au dat vina tot pe sofer. Cica nu activase comanda manuala... Tocmai cand masina a luat-o spre un parapet care era la doar cativa metri in fata. La celalt cica camera masinii a fost orbita de soare si nu a vazut camionul care stationa in fata. Deci la o masina care se conduce singura pui o singura camera care vade in fata? Cel mai sigur a fost tot o eroare a programului.

Nu cred ca cineva ar vrea sa mearga cu o masina care se conduce singura si cand se apropie o curba, pe ecran sa apara ceva de genul "invalid sprite 234234239858446866365" iar masina sa o ia drept inainte. Nu poti da save inainte de fiecare curba, si apoi, daca curba nu iese bine, sa dai load de la ultima salvare...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări