Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aparate radio tranzistorizate dinainte de anii 90


doru3160

Postări Recomandate

10 hours ago, vranceanu said:

Apropo... de exemplu , acel difuzor de sugativa omni prezent in multe aparate si televizoare , suna totusi Dumnezeieste  . Am un Darclee cu difuzoare Romanesti , doua bucati de 3 W care imi trepideaza geamurile la garaj si nu gajaie absolut deloc . 

 

Gajaiala nu se intalnea decat la portabile, cam pana la cele de talia gloriei. Aparatura scumpa sau stationara era cu mult superioara. Au si parintii mei Pacific si stiu cum merge. Tristetea mea este ca schema Gloriei este foarte asemanatoare cu cea a Pacificului, inclusiv acelasi tip de difuzor. Ce bine ar fi fost daca faceau si Gloria la fel de bun!

Editat de Ouletz
Link spre comentariu
13 hours ago, Ouletz said:

 

Adevarul este ca ai cam pierdut pariul, asa ca scoate casa si masina! (glumeam, desigur). As dori sa-ti mai spun niste lucruri:

-Nu trebuie sa fii profesionist in domeniul electronic ca sa-ti dai seama ca un aparat este gajait;

-Este posibil ca-n-trecut, cand functiona FM-ul comunist, auditia sa fi fost superioara si gajaiala atenuata (la ora actuala numai pe medii mai merge un aparat de genul acesta);

-Imi mentin parerea ca-ntotdeauna cand in industria socialista electronica romaneasca se scotea un nou model de aparat, primele loturi erau foarte bune. Practica asta am vazut-o inclusiv la radiourile sovietice Selena sau chiar la chinezarii.

-Nu vreau sa intru in polemica cu dumneata. Am un singur exemplar de Gloria 3, am mai avut si modelul "S" in trecut si am audiat destule exemplare. Concluzia este una singura: Nu ajunge la claritatea unui radio Sokol de exemplu ca cel de mai sus, desi e-ntr-o clasa de calitate superioara Sokolului. Indiferent cum a fost acest aparat, cand este plasat intr-o colectie nu mai conteaza caracteristicile ci conteaza sa fie cat mai aproape de original (cu relele si bunele lui), ca sa caracterizeze singur epoca din care provine.

E adevarat ca nu trebuie sa fii profesionist ca sa-ti dai seama ca un aparat este gajait, dar cu siguranta trebuie sa fii profesionist ca sa scapi de acea gajaiala, daca exista cu adevarat.

Provocarea iti era adresata direct, ori in acel raspuns se vede treaba ca in afara de faptul ca ai fost de acord, alta contributie nu ai avut...deci pariul nu l-am pierdut( iti era adresat direct, nu-mi puneam problema ca nimeni nu e in stare sa vada lucruri pe care tu nu ai reusit sa le sesizezi), si dupa felul cum pui problema, nici nu aveam cum sa-l pierd.

Chiar daca eram din Braila sau Covasna (judete aleator alese pt ca n-au nici o legatura cu Iasi), si tot ma iritau interventiile in care se dau asemenea verdicte, care odata lansate si necontrazise in mediul online, de cele mai multe ori se ridica la rang de regula in capul nestiutorilor, ca asa a citit pe net ca a spus cineva, ca aparatele de Tehnoton erau gajaite si asta e. Nu se stie ca lucrul asta il pretinde cineva care n-a avut ocazia sa auda decat cateva exemplare (ridicol de putine), ca sa-i dea dreptul sa afirme asa ceva.Constatarea aceasta a facut-o strict dupa ureche (cel mai usor de pacalit organ de simt) fara sa foloseasca minim de aparatura de masura cu care sa incerce sa remedieze acest defect, la un aparat care a zacut in cine stie ce conditii pana cand a ajuns sa fie catalogat astfel.

Fara nici o legatura cu discutia de fata, am mai intalnit in mediul online un individ care si-a facut un grup, ce are ca obiect, electronica romaneasca. Laudabil, daca in discutiile cu acel individ nu remarcam altceva decat aroganta si superficialitate. Daca indrazneai sa contrazici, chiar si cu argumente solide, erai exclus din grup. Acel individ, a pretins nici mai mult nici mai putin ca o caseta de Gloria este fabricata din panouri imbinate cu coltare metalice. Am incercat in zadar sa contrazic asemenea idee (lasand la o parte faptul ca incepand cu Gloria 4 n-au mai fost elemente metalice pe caseta). Omul a sfasiat in direct (la propriu) o carcasa de Gloria3  doar ca sa-mi demonstreze ca e din bucati si nu intreaga. Asemenea specimene sunt un real pericol, pt ca induc in mediul online idei gresite ce pot fi luate de bune de cei care nu au nimic impotriva.Ca dovada, in aceeasi comunitate am intalnit si useri care activeaza pe acest forum (chiar in calitate de moderatori) si ori din comoditate, ori din nestiinta( desi ma indoiesc) nu au luat nici un fel de atitudine in acea discutie. Mie pe romaneste spus, mi se rupe ca am fost exclus in scurt timp (la o zi dupa acceptare) de acea persoana instabila psihic, din acel grup, insa ma ingrozeste ideea ca asemenea persoane se pot constitui in formatoare de opinie, fara putiinta de a le combate.El si-a format acel grup si in cadrul lui, ori spui ca el, ori esti exclus.Nu are curajul sa-si sustina ideile intr-un mediu in care mai apar si alte pareri, diferite de ale lui, cum ar fi un forum de specialitate.E foarte usor in asemenea conditii in care toata lumea ii da cu periuta sau il ignora, sa spui absolut tot ce-ti tuna si sa ridici la rang de lege tot ce afirmi. Binenteles ca am preferat varianta cu excluderea...macar am satisfactia ca n-am fost partas la asa ceva.

Revenind la Gloria, singurul avantaj pe care il am fata de multi colectionari de aparate, este ca am avut ocazia sa ating multe exemplare, am colaborat cu oameni care au lucrat efectiv la aceste aparate in diverse puncte pe linia de productie, insa nici chiar asa stand lucrurile, nu mi-am permis sa dau definitii si reguli in istoria acestui aparat. Productia a fost atat de diversificata, incat doar statistic se pot stabili anumite aspecte. Ori, revenind la cazul de fata, dl Ouletz, de cand il stiu pe forum (si sa tot fie cativa ani), a avut o problema cu gajaiala aparatelor, de care vad ca n-a mai scapat. Ma intreb daca doar dupa ce a ascultat  ''destule'' exemplare este indreptatit sa spuna ca toate cate s-au produs se aud la fel, pt ca eu, asa cum am mai spus, pot spune cu certitudine ca am avut pe mana peste 150 bc intre anii 84...88, si peste 25 bc in colectia proprie, dar nu-mi permit sa spun ca toate au fost intr-un fel anume, si in general ma feresc sa dau definitii. Pe fiecare in parte l-am tratat in mod egal... adica fiecaruia i-am dat ce a avut nevoie si pe urma i-am cerut sa mearga bine. Nici unul n-am intalnit sa functioneze gajait(un termen pur stiintific in descrierea functionarii unui radioreceptor).

Quote

O sa caut un set si ii fac poze.

In sectiunea din mijloc a sertarului din poza se gasesc modelele mentionate de potentiometre, le stiu foarte bine.Se gasesc acolo valori atat pt Gloria cat si pt alte modele ce au folosit tipul asta de potentiometru.

 

IMG_20180910_083100,.jpg

 

Quote

Pe unele scrie ATG in partea de jos, "'stantat" pe metal. Am observat ca si aparatele de radio din seria precedenta ( Mondial/Neptun) au acelasi tip de antena de import si acelasi tip de potentiometru de volum ca primele Gloria

Pe antena respectiva se vede ca data de productie a fost saptamana 41 din anul '71. Gloria in care a fost gasita probabil cel mai devreme a fost fabricata in 74. Asta inseamna ca 3 ani a zacut pe undeva prin magaziile Electronica, sau prin magaziile producatorului, pana a fost importata de noi, sau ca a fost schimbata in decursul timpului de exploatare, fara pretentia ca am dreptate.Sunt doar posibilitati, dupa cum tot posibil era sa fi avut pe stoc (de la Neptun de ex) acele modele pt primele exemplare si dupa epuizare sa fi folosit alte modele, neinscriptionate. Neptun n-am avut prea multe exemplare pt comparatie, si din toate cate le-am avut, doar unul a fost cu antena originala, neatinsa( si nestantata). Am observat asemanarea cu cea de Gloria, dar asa cum spuneam, ma feresc sa dau definitii cand nu am date suficiente.Asemanarea schemei electrice intre Neptun si Gloria ar merita o discutie aparte, pt cei care mai sustin ca Gloria a fost copiat dupa un aparat din vest, insa nici unul care sustine asa ceva, nu a fost in stare sa precizeze dupa care model anume.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Nu vreau sa schimb cursul ( si subiectul ) discutiei ... pe vremuri apreciam Maestro Stereo , cu boxe cu difuzor eliptic de 6 wati , au fost destul de rare . Pentru vremurile si industria noastra , l - am considerat bun . Daca decodorul stereo era bine reglat , si semnal suficient , programul 3 se auzea bine ... asta limitandu - ne la radioreceptie , ca asta era destinatia aparatului .

Link spre comentariu

Da, exceptand finalul ,a fost un aparat bun. Finalul era foarte gingas, era cu AD-uri  si cel putin personal, am lucrat doar in acel etaj la acele aparate. Cand mergea, nu aveai ce sa-i reprosezi. Doar ca trebuia sa ai finali de schimb obligatoriu, intr-un regim de mers normal. Restul nu a avut probleme, cel putin eu n-am constatat asta. A fost inaintasul lui Bucur. Decodorul nu a excelat in functionare, si fara minim de dotare era destul de greu de reglat. Am un exemplar in dotare, pe care l-am lasat functional acum mai bine de 10 ani. Acum cca 2 ani cand l-am alimentat, am gasit un brum suparator pe difuzoare. Probabil din sacosa de electrolitici de pe placa cu finalii, au intrat in greva cativa, si au scos din parametri etajul final (alimentarea fiind buna). Inca nu mi-am facut curaj sa scot placa si sa vad ce are, pt ca in carcasa e criminal sa incerci sa depanezi asa ceva...e construit antiservice.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Arata bine si noaptea , cu scala iluminata ... tinea loc de veioza . Al meu a cedat o data , de la intreruperile de energie electrica , desi n - ar fi trebuit . Dupa cum spuneti , joasa ... Dupa remediere , i - am facut un sistem de alimentare cu releu cu automentinere si buton de reanclansare , incorporat in carcasa , iesise destul de micut . Ocrotea si on - off - ul , destul de fragil ... Dupa niste ani , l - am donat unui vecin , batran si bolnav , traia singur ... murise anterior sotia , il mai ajutam cu una - alta . O viata chinuita ... in fine , scuze de off - topic . Omul acela asculta programul 2 , muzica simfonica si teatrele radiofonice . Noaptea , posturi straine ... era singura lui distractie , daca pot spune asa . Cateodata se auzea de la mine , fiind liniste . Asculta un pic mai tare , nu prea mai auzea . In ultimul timp ,statea cu urechea lipita de o boxa ... Am vrut sa - i dau si un televizor ... spunea ca n - are ce sa vada la el ( anii 198X) , si ca nu - si permite plata curentului . Nici la sugestia ca - l ajut si cu asta , n - a fost de acord . Cred ca de rusine ... Inca o data scuze de off - topic , m - am luat cu amintirile . Se poate sterge . 

Editat de gauss
Link spre comentariu
38 minutes ago, gauss said:

 Al meu a cedat o data , de la intreruperile de energie electrica , desi n - ar fi trebuit . 

Personal nu l-am avut in posesie inainte de 89.Am avut insa un coleg de servici care m-a stresat de multe ori cu schimbatul finalilor si a prefinalilor. Atunci il banuiam ca abuzeaza de el, dar dupa ce am dobandit modelul in colectie (mult dupa 89) si am patit pe propria piele sa plesneasca finalii din nimica toata (asa cum ati si spus), am ajuns la concluzia asta, ca finalul era cam gingas.Colegului i-am montat un etaj final cu 2N3055 ca sa scap de belele, si cu ala l-am multumit.

Link spre comentariu

AD-urile astea plesneau subit si cam fara motiv si prin sursele de radiouri gen Pacific , Bucium , etc. Dupa ce baga 15  V in AAF , crapau implicit si AC-urile . De obicei faceam rost de ASZ-uri 17 -19 de la IMMR Pascani , modificam un pic radiatorul  si nu le mai aveam grija . Erau cam scumpe Ad-urile , nu mai retin exact dar parca 90 de lei buc. Cu 100 de lei capatam o cutie de vre-o 25 de bucati de ASZ si nici nu se mai ardeau .

Privitor la Neptun , mi s-a parut si mie foarte asemanator cu Gloria la schema . O fi oare ,,taticul''  ei ? Nu m-as mira .

Editat de vranceanu
Link spre comentariu
14 hours ago, flomar60 said:

Daca tot suntem la o discutie d-le vranceanu....cu multi ani in urma, am construit separat ampliful audio din RR Gloria prima varianta , cea cu prefinali si finali cu germaniu...alimentat la 12V oferea cam 2,5W pe 4 ohmi...pus un alt difuzor calitativ superior-o boxa de la pick-ul rusesc Acord- suna incredibil!...poate sunt eu nostalgic ,dar zecile de amplifuri facute cu siliciu-de la 3W la 400W!- de-a lungul timpului, nu au egalat-pentru urechea mea!- sunetul acelor amplifuri cu germaniu!...si acum am un amplif de 2 x 25W cu finali ASZ  si este preferatul meu cand vreau sa ascult muzica de calitate!

  Scuze de off-topic,m-au napadit amintirile!...toate cele bune!

Credeam ca doar eu am avut impresia asta...am reprodus finalul de Gloria cu EFT215 pe final si AC180K/181K in prefinali  si cca 20V pe alimentare. Mi-a iesit un amplificator cam de marimea unui AS2010 (dar mono) , pe care l-am folosit mult in tandem cu un MK22 (inainte de a apare Star de la Tehnoton).In acea perioada eram in liceu, si cererea de ''putere'' la chefuri era mare. Noroc ca stateam bine cu urechile, si ne multumeam cu putin, nu ne trebuiau sutele de watti din zilele noastre.:rade:

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Piesele erau scumpe . Ma rog , erau scumpe si la producator , si vandute in regim de piese de schimb , ca pivotii si bieletele . Altfel , multe scheme de radiouri romanesti seamana intre ele . Din mai multe motive . Unul ar fi obiectiv , erau cam din aceeasi clasa ( de performante ) , si trebuiau sa fie si economice si rentabile comercial . Cu " caprariile " de rigoare ... portative , stationare , putere de iesire , numar de benzi , MA ... sau si MF etc . Alt motiv cred ca ar fi si unicitatea proiectarii ( acelasi colectiv ) , si constrangerile de "magazie " ... cam aceleasi piese ( destul de putine ) oferite de industria de componente . CV  - uri , difuzoare , carcase de bobine , transformatoare , comutatoare etc . Din nefericire , acestea au evoluat negativ la calitate , de unde si unele rateuri . Ca o parere personala , unele radioreceptoare au fost produse sa fie raportate ca noutati ... desi se calcau pe domeniu cu altele mai vechi , mult mai reusite . In fine ...

 

P.S - are cineva radioreceptorul portativ negru , dubla conversie , produs dupa '90 ? Sau am iar o falsa amintire ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

Pai am mai zis  anterior ca stiu undeva un GOLF pe care il consider urmasul  GLORIEI , a fost produs dupa 90 , arata excelent si acuma dar suna... de nu imi vine sa cred. Voi incerca negocieri cu proprietarul ca sa mi-l cedeze in schimbul a altceva dar omul cam stie de calitate si trebuie sa-i pregatesc un ORIZONT rusesc . Cu ,,chinezarii''  nu a tinut discutia si il inteleg. El vrea doar un simplu radio pe care sa asculte Romania actualitati si Radio IASI  . Ei totusi acest ,,GOLF'' desi e pe siliciu si are acelasi difuzor cu membrana de ,,sugativa'' , nu ,,gajaie'' deloc , bas frumos rotund si clar mediile is la locul lor , inalte oricum nu prea ai de unde pe MA dar exista suficiente pentru un timbru cald si un registru destul de plin.Mai degraba radio-casetofoanele Stereo-Spatial de  Electronica m-au cam dezamagit in privinta calitatii . Si au aparut oricum dupa Spatial -Stereo produs la tehnoton si pe care le-am simtit mai calitative si muuult mai fiabile . La astea de Electronica de exemplu tin minte ca repede cedau clapele la mecanismul de caseta ( BRG -UNGARIA) comutatorul de citire-imprimare, comutatorul de game , etc . Destul de greu de reparat , parca erau prea antiservice cum spunea Dl Doru mai sus fata de ala de Tehnoton pe care il desfaceai in cinci minute si aveai si acces usor la orice. Am doua bucati , cand le vad ma descurajez total si cred ca vor mai astepta mult si bine pana la reconditionare daca va fi .

Link spre comentariu

Sasiul de Golf nu difera cu nimic de cel de Gloria.Daca il scoti din carcasa si il amesteci cu altele de Gloria, nu le mai deosebesti, decat dupa butoanele de pe tastatura(patrate, vs rotunde cele de Gloria) si cel de pe butonul de lumina scala. Probabil asa cum s-a mai spus mai inainte, era sarcina pt diversificarea modelelor aflate in productie la un moment dat. In Golful care s-a nimerit la mine este un sasiu de Gloria 3, adica finali cu germaniu.Primele au fost fabricate inainte de 89, cand actiunile Gloria erau in scadere abrupta si probabil s-a vrut o revigorare a vanzarii modelului pe piata, prin dotarea cu o carcasa stilizata.

Editat de doru3160
Link spre comentariu
Acum 15 ore, flomar60 a spus:

Mie mi-a placut foarte tare radio Milcov varianta cu germaniu...domnule ,se auzea radioul asta intr-un mare fel!...foarte sensibil,fara interferente,avantajul variabilului cu demultiplicator...bun radio!....iar AAF-ul cu trafuri reda un bas excelent pentru nivelul de performanta al schemei!....usor de depanat....ce mai ,radioul asta m-a uns la suflet!

achiesez pozitiv.  Chiat l-am avut pe cel al soacrei mele sa-l cirpesc dupa ce cazuse de pe sifonier, darimat de pisica! mergea incomparabil mai bine in conditii de bloc, fata de o gramada de chestii occidentale pe care le aveam (prin anul 2000 sau pe aproape)! Am tot pindit sa gasesc unul prin tirguri dar fara succes si adesea ma gindesc sa incerc sa construiesc un RR in totalitate pe germaniu! Si nici despre Albatros nu am amintiri urite! Iar la capitolul audio, parca cele cu transformatoare sunau mai placut!

Link spre comentariu

Apropo de AD - urile romanesti ... alea mai mici , gen 155 . Ati sesizat ca la aparatele straine , care aveau din aceeasi categorie , ma rog ... cu alte numere , nu prea cadeau ? Si erau etaje finale de radio ( casetofoane ) auto , prin amplitunere sau radiouri stationare de clasa superioara , prin ceva surse interne , etc . Unele sant functionale si acum , cu finalii originali !

Link spre comentariu
1 hour ago, Marele Savant said:

Si nici despre Albatros nu am amintiri urite! Iar la capitolul audio, parca cele cu transformatoare sunau mai placut!

Mergeau bine, dar mie mi-a dat cosmaruri claviatura de Albatros...cat mergea era totul ok, dar cand o lua pe aratura, adica dupa uzura stratului de argint industrial de pe pastile, numai nervi aveai pana stabileai contactul pe o anumita gama.

Milcov a fost cel mai numeros la export si cu perioada de productie cea mai mare in istoria Tehnotonului.Se lucra in draci la Gloria, Stereo Spatial, Inter, Samba, Golf si alte  fainosaguri, dar in paralel cu toate, s-a exportat Milcov la greu.E drept ca si la modelul asta au intrat cu picioarele la interior, ultima varianta fiind Duo, cu integrat pe partea de radio, dar ca radioreceptor a fost un model cerut mai ales in mediul rural si la export.Probabil din cauza fiabilitatii bune, a comenzilor extrem simple, usor de invatat pt oricare tip de utilizator si nu in ultimul rand, autonomiei mari de functionare pe baterii (4 bc. tubulare, format mare).

Editat de doru3160
Link spre comentariu
Acum 2 ore, gauss a spus:

Apropo de AD - urile romanesti ... alea mai mici , gen 155 . Ati sesizat ca la aparatele straine , care aveau din aceeasi categorie , ma rog ... cu alte numere , nu prea cadeau ? Si erau etaje finale de radio ( casetofoane ) auto , prin amplitunere sau radiouri stationare de clasa superioara , prin ceva surse interne , etc . Unele sant functionale si acum , cu finalii originali !

Daca o scriam eu, sarea imediat un anumit coleg pe motiv ca denigrez industria romaneasca ante revolutie!

 

Apropo, o sursa buna de tranzistoare in capsula metalica, gen TO3, era si inteprinderea Neferal! aveam un coleg de clasa al carui tata lucra acolo si cind prindea cite-o transa de tranzistoare trimise de Baneasa la reciclat ne aducea si noua citeva Kg! cele care erau bune electric, la masurarea cu ohmetrul, au lucrat foarte bine in statii audio, de multe ori chiar supravoltati fata de catalog!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări