Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aparate radio tranzistorizate dinainte de anii 90


Postări Recomandate

Cetateni de treaba, republicanii din Ploiesti. Din talciocul (oborul) de acolo, cu suma standard 10 lei, am luat un radioreceptor Derby2 (Tehnoton) - in contradictie totala cu ofertele de pe net (unde pe radiourile romanesti, Tehnoton, chiar defecte si rapanoase, se cer sume foarte mari).

 

Acest Derby2 are un singur cusur: lipsa capac de la baterie. Avea in locul bateriei un alimentator facut pe genunchi, supraalimentand la 6 volti.

 

Toate piesele sunt in ordine, nu s-a umblat la bobine, a functionat bine din prima.

Difuzorul este cu magnet mare, dreptunghiular - 0,5W/7ohm.

 

Ca si la Pescarus, Alfa, Iris etc., oscilatorul local pe unde lungi nu are bobina proprie, o foloseste pe cea de unde medii si pune in paralel un condensator fix si un trimer (C9). Ca rezultat, se aude in plus (slab) pe la mijlocul scalei postul local care emite puternic de pe unde medii (Radio Iasi).

 

In consecinta, reglarea unui astfel de radioreceptor se face obligatoriu mai intai pe unde medii si apoi pe unde lungi (fara a mai umbla la reglajele satabilite pe unde medii):

 

1. Oscilator UM---generator 515kHz---Cv inchis--- se regleaza miezul L3 pentru maxim.

2. Oscilator UM---generator 1650kHz---Cv deschis--- se regleaza C10 pentru maxim.

3. Intrare UM--- generator 580kHz---Cv la 580 kHz---se regleaza L1 pe bara de ferita pt. maxim.

4. Intrare UM---generator 1400kHz---Cv la 1400kHz---se regleaza C1 pentru maxim.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Oscilator UL--- generator 145kHz---Cv inchis---se regleaza C9 pentru maxim.

6. Intrare UL---generator 150kHz--- Cv la 150kHz---se regleaza L2 pe bara de ferita pt. maxim.

7. Intrare UL--- generator 260kHz--- Cv la 260kHz--- se regleaza C2 pentru maxim.

 

In lipsa unui generator de semnal, se poate folosi receptia unor posturi de radio cunoscute care emit pe frecvente apropiate de cele mentionate. 

 

Proba finala, care spune daca ai reusit reglarea, este sa ai langa tine un radioreceptor de calitate, bine etalonat si sa faci comparatie, daca prinzi si posturi foarte slabe, distinct de cele puternice (mai multe seara), ai facut treaba buna.

 

01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.jpg

Link spre comentariu

Ce complicatie acolo cu stabilizare cu dioda de 1v4 , redresare (detectie) si reactie negativa.
Dar banuiesc ca asta era schema standard utilizata in toata lumea la toate receptoarele de acest tip de la acea vreme.

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Toate radiourile AM cu elemente discrete, stationare sau portabile, au oscilatorul local cu polarizare stabilizata, altfel fuge postul la consumarea bateriei. 

La fel, reactia negativa la primele etaje (reglaj automat al amplificarii), preluata de la detector, este obligatorie, pentru ca pe post puternic s-ar intra in distorsiuni si oscilatii.

 

Ulterior aceste doua facilitati au fost ascunse vederii in circuitele integrate, sunt acolo, imbunatatite ca performanta.

Link spre comentariu
Acum 6 ore, Sorin2015 a spus:

Cetateni de treaba, republicanii din Ploiesti. Din talciocul (oborul) de acolo, cu suma standard 10 lei, am luat un radioreceptor Derby2 (Tehnoton) - in contradictie totala cu ofertele de pe net (unde pe radiourile romanesti, Tehnoton, chiar defecte si rapanoase, se cer sume foarte mari).

Frumos radioul romanesc, mai greu de găsit în așa condiții și la așa preț. În loc să ajungă mai mulți pasionați să se bucure de ele zac cu anii pe site-uri... cei pasionați se răresc, prețurile tot cresc și în final, în cazul bun vor ajunge piese de muzeu, în cel rău la groapă sau centrul de reciclare, poate doar prin vreo minune restaurate și ascultate.

Link spre comentariu

Mai jos sunt imagini cu un radio NordMende  Transita TS de Luxe v02 (realizat în Germania de Vest, circa 1965-66).

Este fratele celui  Transita Automatic postat de mine anterior. Totuși sunt diferențe, după cum o spune numele, aceasta este varianta mai scumpă.

La fel ca și ”colegul” de mai sus l-am achiziționat la un preț destul de bun, funcțional și cu defecte estetice. Plasticul de la scală era spart în față iar în spate lipsea cu desăvârșire. Cu Loctite (cel gel e foarte util) și poxilină am improvizat ceva. Apoi am vopsit totul într-un gri argintat cât de cât apropiat de original (era cromat, vopsit pe spatele plasticului). Desigur că nu-i vreo realizare ”profesională”, dar la resursele mele, mă declar mulțumit.

Antena, nu era. Am pus una dar desigur că nu se potrivește perfect. Totuși măcar se poate mișca mânerul. Antenele se găsesc greu și atunci când le găsesc le vând niște domni bine la prețuri de-a dreptul nesimțite. Pff, în fine.

Diferențele față de modelul postat anterior:

- un tranzistor în plus (pe partea de AM RF) totalul e de 11 acum, toți Germaniu.

- Iluminarea scalei - la apăsarea pe potențiometrul de volum (se poate vedea într-una din poze). Cel anterior avea un bec de scală dar acela se aprindea doar la introducerea radioului în adaptorul de mașină.

- Pe lângă banda de 49 de metri  acesta are și o bandă de scurte separată, acoperă  7 - 18 MHz.

- Indicator de acord, care în mod surprinzător mai și funcționa la acest radio. Mă așteptam la scala spartă, la loviturile pe care le-a luat, microampermetrul să fie mort, dar mai există și minuni. Indicatorul de acord funcționează și ca indicator de baterii - are un buton separat pentru aceasta. La versiunile ulterioare ale acestui radio (v03) au înlăturat butonul și această funcție... și germanii mai făceau economii pe unde prindeau. Altă logică nu văd.

- butonul de AFC în benzile AM are funcția de selector de lărgime de bandă. La bandă largă - audio - 6,5 KHz. La bandă îngustă - 3,2 KHz (cam cât japonismele și chinezismele apărute din anii 80 încoace... asta în caz fericit, unele se aud de parcă nici 2 KHz nu au banda audio). Subiectul benzii audio în AM e discutat mult pe forumuri.. .dar practic transmițătoarele europene sunt limitate la 4.5 KHz, cele americane la 5 standard și 10 KHz pentru AM stereo (în extrem de rarele cazuri unde există). Deci, se simte diferența la apăsarea butonului de selectare a lărgimii de bandă, dar nu cum s-ar fi auzit în anii 60 când radioul a fost fabricat.

- Acordul se face de la un singur buton, deși există două scale la fel ca și la celălalt radio. Înăuntrul său este o pârghie ce comută scalele cu rotițele de rigoare, un ”ambreiaj”... soluție implementată de multe radiouri germane ale vremii.

- Alimentarea se face de la 5 baterii tip D

- Difuzorul este unul eliptic de 13x18 cm. Notele joase se fac mult mai bine simțite. Sunetul este impresionant, cu totul satisfăcător pentru urechile mele. Puterea audio e de 2 wați, până să intre în distorsiuni radioul se aude de-a dreptul asurzitor :))

Este un radio foarte compact, la o primă vedere nu pare prea greu, dar pus pe cântar, cu bateriile alcaline în el are 3.92 Kg. Carcasa e din lemn ca și la celălalt radio însă de data aceasta are o imitație de piele gri peste ea.

Calitatea recepției - pus la geam, chiar și în miezul zilei e foarte bun pe scurte (în video am prins pe scurte niște parlamentari germani certându-se, cred,  pe măsurile de implementat din cauza crizei energetice :)) . Pe medii și lungi, la fel, superb, antena de ferită e aproape la fel de lungă cât e radioul de lat. nu am măsurat-o dar se poate vedea în poze - difuzorul are 18 cm și îl depășește ușor... probabil are undeva la 25 de cm. În FM își face treaba bine, dar cum sunt în oraș nu pot să evaluez prea bine sensibilitatea.

Alte lucrări de ”întreținere” în afară de cele de estetică - condensatoarele electrolitice schimbate, condensatorul variabil desigur că era înțepenit, l-am deblocat cu WD-40 apoi pus ulei siliconic. I-am ajustat curentul de mers în gol și Banda FM puțin din circuitele de intrare extinsă până pe undeva la 106 MHz să pot recepționa Europa FM aici în oraș.

Pentru mine e un radio demn de păstrat și ascultat zi de zi. Plus, estetica anilor 60 cu metal și crom lucios mi se pare mult mai elegantă decât imitațiile de lemn plastifiate de mai târziu.

 

SNHHOT0.jpeg

 

kA5uO2d.jpeg

 

xMthIG4.jpeg

 

BbAbAM4.jpeg

 

LQ1m2kH.jpeg

 

1jqhjAh.jpeg

 

me0f0WR.jpeg

 

GyVR2Nn.jpeg

 

QkOK0G9.jpeg

 

OI7mE91.jpeg

 

și un video cu el în funcțiune:

 

 

Link spre comentariu

IMai jos sunt imagini cu un radio Philips 90 AL 970 /00S (fabricat în Japonia, undeva prin 1980-81)

Alt radio achiziționat  de pe internet, funcțional, dar cu defecte la partea mecanică, să spun aşa. Practic radioul funcționa dar unul din propietarii trecuți a încercat să îi reaşeze ața de scală fără succes. Ața era doar sărită, instrucțiunile erau destul de clare în manual. Problema era condensatorul variabil, nu se acționa de nici un fel. M-am mai uitat prin manual și dezastru, o piesă de plastic lupsea cu desăvârșire. Cu ceva efort am improvizat ceva, acum condensatorul se acționează, butonul principal de tuning funcțional, dar acul nu se imbă pe scală decât  cam trei sferturi pentru o acționare completă, închis-deschis a condensatorului. În fine, chiar dacă nu se mai aliniază frecvențele de pe scală cu posturile,totuși mă bucur că acum îl pot utiliza pe toate benzile.

Radioul probabil are ceva design Philips în el (clasicul TBA 810 e prezent la datorie) dar realizarea sa e în totalitate japoneză. O singură privire la carcasa deschisă și oricine cu ceva cunoștințe  se poate convinge... piesele montate pe placă de parcă sunt aruncate din avion, o salată de cabluri multicolore înăuntru, toate harcea parcea în orice direcție, condensatori japonezi, cei electrolitici mai mari lipiți pe PCB (măsură  de protecție  a electronicelor la cutremur în Japonia acelor vremuri, acel "lipici" în unele cazuri căpătând și puțină conductivitate, că deh o problemă nu vine niciodată  singură. Aici era încă ok, dar penteu viitor i-am schimbat toți electroliticii, măriți cei de filtraj alimentare și cel de ieșire audio.

Antena era lipsă, desigur, pfff. De data aceasta una din cele noi de la magazinul de electronice s-a potrivit...

Altfel, radioul arată  destul de bine, doar câteva zgârieturi și capacul de la potențiometrele ce ajustează posturile presetate FM lipsește.

Câteva particularități ale acestui radio :

Partea de AM se acordează clasic cu un condensator cu aer dar pentru FM acordul se face cu diode varicap. 4 potențiometre pentru prestări  și  un al 5-lea montat pe același ax cu condensatorul variabil.

Radioul are 5 butoane ce comută capacitiv, la cea mai ușoară atingere. Un circuit integrat special (nu clasicele din familia SAS 560/570, ceva "Hex Type D flip-flop" MC 14174) se ocupă de comutare și aprins LED-urile din butoanele capacitive. Atunci când  am primit radioul, el comuta săracul  dar vai de el, ba se bloca pe un buton, ba nu voia deloc, ba sărea  de la un buton la altul. Cum am mai pățit-o în  trecut cu astfel de butoane, cauza s-a dovedit  a fi clasicul jeg, decenii de jeg conductiv, acumulat pe butoane. După o bună  curățare și  lăsat  la uscat, butoanele și-au revenit, acum comută normal, fără  prea mari probleme. Totuși, sunt foarte sensibile, și  cum uneori eu mai am palmele transpirate, se mai întâmplă  câte  o "surpriză" să  nu comute ori să  sară  de pe post uneori. Aparent și  cei de la Philips au realizat acest lucru deoarece în  versiunile ulterioare ale radioului proiectanții  au mai adăugat  un circuit integrat pentru a îmbunătăți calitatea comutării.

Radioul are o funcție  de "Muting" în FM, funcționează  fără  probleme.

Calitatea recepției este foarte bună, cel puțin  aici în  oraș  nu am sesizat nimic grav, atât  pe AM, cât  și  pe FM. Poate scurtele sunt mai slăbuțe, dar nu cred că  a fost gândit  ca fiind vreon radio pentru  ascultat serios pe scurte. Partea de recepție e realizată  cu tranzistoare discrete, siliciu, japoneze.

Calitatea audio e unde radioul strălucește - are un difuzor mid-bass de 16.5 cm și un tweeter de 5 cm, fabricație Mitsubishi. Joasele și  înaltele  sunt la locul lor, bine pronunțate, sunetul e cald și  plin. Potențiometrul de volum are două legături  pentru corecții  de ton fiziologice, la vloum mic radioul nu își  pierde (aparent) din notele joase.

Sunetul e foarte puternic, 2 W la baterii și  3 la rețea, integratul TBA 810 e "sănătos" fără  sgomot de fond sesizabil sau distorsiuni  ciudate.

Radioul se alimentează  de la 6 baterii tip D. Cu baterii alcaline în  el e destul de greu...și  în  plus voluminos, impune respect oriunde ar fi așezat.

În fine, un alt radio de calitate pe care sper să  îl  pot utiliza multă  vreme de acum înainte :)

 

eTqDno0.jpeg

 

2ffFh0F.jpeg

 

DWAtwVo.jpeg

 

WTOJJ3B.jpeg

 

w8D2FIk.jpeg

 

 

QZRn43Q.jpeg

 

uS8I0X6.jpeg

 

IBQOTZO.jpeg

 

Ke7WSC6.jpeg

 

Y0u33eq.jpeg

 

Și  un video cu el:

 

 

 

Link spre comentariu
Acum 7 minute, okean a spus:

Un radio excelent, il am si eu, PHILIPS nu se dezminte, felicitari pentru restaurare !

Ps. ce frumos intra pe post pe medii, zici ca e un " ukw " romanesc...

Să îl  stăpâniți  sănătos! Da, la capitolul acesta jos pălăria.

Mai am un boombox Sanyo M9998LU de prinde medii de parca sunt Hi-Fi. Probabil fiind construit in Japonia, cu intenția  de distribuție  și  pe piața  japoneză au proiectat largimea de bandă  audio mare. Cel Sanyo se potrivește la 909 kHz (radio Constanța) cu 100.1 MHz (același  radio Constanța). La o schimbare de comutator de bandă din întâmplare, se poate observa direct diferența  pentru acel post intre FM și  AM. Un pic dezacordat pe medii, se aud inaltele și  mai bine doar pentru un mic compromis de zgomot.

Alt radio pe care il am de se aude foarte bine e "Superadio 2" de la General Electric, la fel, difuzor de 16.5 cm + tweeter. Acela are și  amplificator RF la partea de medii.

Link spre comentariu

In adevar,  "Superadio 2" are amplificator RF acordat pe partea de AM, condensatorul variabil are 3 sectiuni, ce m-a intrigat este acel " Ic " care face toata treaba atat in AM, FM si  AJF !!!

Dupa " sapaturi " am aflat ca este  T900BI-K de la TELEFUNKEN, asigura 0,7 W la iesire fara a deranja partea de RF !!!

 

General-electric-sr2-am.gif

 

L.E. Probabil acel misterios T900BI-K este un TDA1083 marcat special pentru General Electric

Editat de okean
Link spre comentariu
Acum 34 minute, okean a spus:

In adevar,  "Superadio 2" are amplificator RF acordat pe partea de AM, condensatorul variabil are 3 sectiuni, ce m-a intrigat este acel " Ic " care face toata treaba atat in AM, FM si  AJF !!!

Dupa " sapaturi " am aflat ca este  T900BI-K de la TELEFUNKEN, asigura 0,7 W la iesire fara a deranja partea de RF !!!

 

General-electric-sr2-am.gif

 

L.E. Probabil acel misterios T900BI-K este un TDA1083 marcat special pentru General Electric

Haha, ma bucur ca l-ati descoperit. La al meu era si dat cu marker negru peste el sa il tina oamenii secret. Am vazut marcajele dupa ce am curatat vopseaua dar google nu m-a ajutat.

Mulțumesc  pentru informații!

Link spre comentariu
Acum 4 ore, okean a spus:

TDA 1083 e un integrat excelent, l-au facut si  TOSHIBA sub mumele de TA7613 

Altii sub numele A283D, KA22427 ; ULN2204 ; К174ХА10... mai jos e schema bloc a lui TDA1083 .

 

TDA1083-page1.jpg

Am mai "sapat" si eu.... am gasit datasheet-ul ULN 2204 de la Sprague. Acolo oamenii au fost destul de amabili sa descrie mai pe larg circuitul lor. Ce ma interesa pe mine era modul de adaugare a unui LED indicator de acord. Multe din radiourile similare ale vremii il aveau, iar la multe duin cele ce nu il aveau operatiunea de transformare se rezuma la lipirea LED-ului plus un rezistor intre un pin si masa. Ma gandeam ca si la acesta ar fi fost o treaba usoara, dar nu, i tegratul nu are această  funcție. Însă  in datasheet se explică  foarte frumos cum se poate adăuga  acel indicator, cu schema cu tot.

Iar cum in carcasa radioului este spatiu destul, cand voi avea timp voi adauga unul mic, lipit pe acul de scala :)

478021516_Screenshot_20220912-142026_AdobeAcrobat.thumb.jpg.feb884a37cab1c89122561f46acd4655.jpg

Editat de Sorin - Viorel Mares
Link spre comentariu

S-a strecurat o omisiune, lipseste valoarea rezistentei din emitorul lui ED1502B..." ochiometric " convine o valoare de 1,5-2k...Totusi, 2dB " trasi " din FI poate sa fie cam mult in cazul posturilor slabe, as pune in loc de C1 un trimer de calitate de 6/25pf sau chiar as monta un FET canal N in loc de  ED1502B !

Pentru amatori :

ED1502B = BF240...241, BF254...255, BF594...595.......40V, 0,03A, 0,25W, 550MHz

SS 9014 =  BC 109C, 413C, 549C, 550C.............. low level pre amplifier and low noise amplifier

SS 9012 = BC 328, 338 etc

Editat de okean
Link spre comentariu

Nu uitati ca un FET are capacitate de intrare mare (4pf la BF245), la care se adauga capcitatea Miller, care este mult mai semnificativa fata de cea de intrare, in configuratia amplificatorului din schema. Spre deosebire de FET, un bipolar BF255 are o capacitate de transfer de 0.6pF, deci si o capacitate Miller mult mai mica. 

Eu n-as merge pe varianta FET la intrare. 

Numai bine!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări