Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aparate radio tranzistorizate dinainte de anii 90


doru3160

Postări Recomandate

Mai jos sunt imagini cu un radio Blaupunkt Derby Commander, fabricat in Germania, undeva intre 1972-75. 12 tranzistoare, majoritatea germaniu, vreo 2 BC-uri ratacite.

Odata cumparat si inspectat - ceva praf innauntru dar totul in regula, doar lumina de la scala dusa. I-am schimbat-o cu LED-uri. Deasemeni, i-am schimbat si electroliticii.

Estetic arata destul de bine, se poate vedea si in poze, singurul minus e un buton al carui ornament a fost inlocuit de unul din propietarii anteriori.

Receptia e foarte buna pe toate benzile, nimic de ce sa ma plang. FM-ul pana la 108 MHz.

E un radio cu transformator de retea inclus. Functioneaza deasemeni cu 6 baterii D sau conectat la masina printr-un adaptor special.

Destul de greu, mult metal innauntru, undeva la aproape 4 kg cu tot cu baterii alkaline.

Difuzorul e de 13 cm, facut de Blaupunkt, se prezinta foarte bine, atat estetic cat si ca auditie.

 

L72QmK6.jpg

 

SxLb2fI.jpg

 

uFRWB4a.jpg

 

7OL78zk.jpg

 

de0wlpe.jpg

 

SnHn4KM.jpg

 

12ySRHa.jpg

 

hKFLQFC.jpg

 

AHk59mD.jpg

 

2vhqXBC.jpg

 

xD8tk3X.jpg

 

yFdgGAK.jpg

Link spre comentariu

Mai jos sunt imagini cu un radio Schaub Lorenz Weekend Automatik 70 / 120657  (Fabricat in Germania, circa 1966-67). 9 tranzistoare cu germaniu. 28x17x8 cm, 2.5 kg cu tot cu baterii.Este varianta 120657 - gri deschis...desi dupa atatia ani, acel gri pal s-a cam ingalbenit.

 

L-am achizitionat ca functional... era ce-i drept, dar mai toti electrolicii de valori mici nu doar ca devenisera rezistente ci se dezintegrau daca trageam putin de ei... i-am inlocuit pe toti.

Una din antene era rupta... segmentele erau inca inauntru.. .am incropit-o putin sa stea lipita, de estetica, arata ok. Antenele functioneaza - cea din stanga, intreaga, numai pe FM, iar pe SW ambele.

Becurile de scala originale, Osram, inca in regula... La fel si scala, inca fosforescenta dupa atata timp... ramane un verde fad cateva minute in intuneric.

Tona de jeg, dar ce-i nou?  am pus si cateva poze de "inainte" mai pe la sfarsit. in ciuda celor 54 de ani de ghemotoace de praf comutatoarele erau in regula, potentiometrii nu caraie.

Dupa marcajul de pe unul din electrolitici (se vede intr-o poza) ar fi construit undeva in 66...sau dupa.

Inauntru jungla tipica radiourilor portabile din anii 60, constructie cu ramasite din timpul radiourilor cu tuburi... multe fire imprastiate si piese suspendate in aer... durere de cap.

Radioul poate fi alimentat de la 4 baterii D sau de la masina printr-o mufa specifica (caz in care puterea amplificatorului audio creste la 2.5 W) sau de la un adaptor la 6 V... problema cu conectarea la adaptor e ca mufa e pusa chiar dedesubtul radioului - practic radioul nu mai sta vertical odata introdus adaptorul... ciudata alegere constructiva.

Difuzorul are 9.5 x 15 cm, fabricat de Schaub Lorenz, ALNICO. Totul in regula cu el... din fericire. Reglaje separate de inalte si joase. Cu transformatoare la iesirea audio. Este montat ciudat (cel putin pentru mine e, sa vad asa ceva) pe doua sine care la randul lor sunt montate pe carcasa prin intermediul unor garnituri de cauciuc... presupun ca toata aceasta complicatie e realizata pentru a elimina eventualele vibratii induse in carcasa. Ce-i drept nu am sesizat asa ceva. Calitatea sunetului este superba, radioul suna mult mai bine decat ar parea pentru dimensiunile sale. La cei 6 V din baterii sau adaptor ar scoate la iesire 1 W.

Calitatea receptiei?

- pe AM - fenomenala, foarte sensibil in lungi si medii.. .antena de ferita, se vede in poze e aproape la fel de lata cat radioul, cu bobinaj in zig-zag la una din infasurari... in scurte se descurca la fel, foarte bine, 5.8-7.8 MHz. Acordul prin clasicul condensator cu aer.

- pe FM - nici o problema, toate posturile receptionate, sensibil, functia de AFC isi face treaba, posturile nu au deriva. Acordul se face inductiv.

In fine, un radio sunrprinzator de performant pentru dimensiunile lui compacte si contructia cu 9 tranzistori cu germaniu din '66. In mod clar de pastrat in colectie, cel putin pentru mine unul...

 

bCVkhWI.jpg

 

mAk8bHI.jpg

 

spzdznt.jpg

 

LTsqQbx.jpg

 

J0yLCZZ.jpg

 

vYiCAKD.jpg

 

hkBWPco.jpg

 

UnanaFC.jpg

 

pHHCZjv.jpg

 

vsbaUJe.jpg

 

eODVptH.jpg

 

61zp8tb.jpg

 

A99wr9P.jpg

 

Z6Sksa9.jpg

 

u1fl5hw.jpg

 

ya8yGzE.jpg

 

mJmYwwX.jpg

 

6BvTiMy.jpg

 

Kbnwr2Y.jpg

 

Link spre comentariu

Bună ziua !
Văd că ași folosit Mr. Muscle. Puteți să ne dați ceva detalii, afectează partea de plastic, este coroziv pt. părțile metalice sau cele de plastic ?
Mulțumesc !

Link spre comentariu
La 29.08.2020 la 13:49, tkdr a spus:

Bună ziua !
Văd că ași folosit Mr. Muscle. Puteți să ne dați ceva detalii, afectează partea de plastic, este coroziv pt. părțile metalice sau cele de plastic ?
Mulțumesc !

Folosesc Mr Muscle cam de vreo 3 ani... Pentru jeg intarit si/sau ingalbeneli/depuneri de nicotina e compromisul cel mai bun de l-am descoperit. Nu ataca nimic in afara de clasicul jeg (nu ataca nici pielea mainilor) nu-i coroziv, vopseaua ramane la locul ei (si cea de pe spatele scalelor), plasticul negru nu se decoloreaza, iar piesele cromate/de aluminiu nu isi pierd stralucirea. In plus mai lasa si un miros de parfum in locul imbacselii de dinainte. Singurul minus e ca in cazul petelor mai dificile trebuie lasate partile la inmuiat 2-3 minute... apoi frecat cu spor cu peria... si daca tot nu, repetat procesul, eventual cu o periuta de dinti. Desigur se poate si cu contact cleaner sau alcool izopropilic  (sau doamne fereste acetona si derivatii sai) ceva mai bine dar cam ataca plasticul negru, il decoloreaza, lasa urme. Sunt mai eficiente dar prefer sa stau departe de ele, sa frec ceva mai mult dar sa pastrez estetica.

 

La final, pentru extra stralucire, mai dau pe ele si un strat de silicon, dintr-un spray de curatat bordul auto.

Editat de Sorin - Viorel Mares
Link spre comentariu

Mai jos sunt imagini cu un radio SABA Transeuropa Automatic, fabricat in Germania, circa 1963-64. 12 tranzistoare, toate cu germaniu. 29x19x9.5 cm, foarte greu pentru asemenea dimensiuni, undeva la 4 kg cu tot cu 5 baterii alcaline. Pe langa baterii mai poate fi alimentat si de la un adaptor sau conectat la masina - 6/12 V

Cumparat ca defect. La prima vedere mai avea ceva semne de viata dar abia abia scotea sunet din el. Electrolitici uscati transformati in rezistente, i-am schimbat si-a mai revenit ceva dar tot avea probleme pe partea de audio. Buba? o dioda cu seleniu folosita ca o rezistenta non-lineara pentru partea de driver audio si in acelasi timp, votajul ce iese de la emitorul tranzistorului driver audio afectat de respectiva dioda este folosit pentru a stabiliza tranzistoarele IF pe partea de FM. Durere... de unde alta dioda cu seleniu cand nici macar datasheet nu exista pentru asa ceva? dupa mai multe incercari rezultatul care a mers - 3 diode zenner de 2 volti in serie...cam aceeasi rezistenta si cadere de tensiune. Partea de audio e inapoi la normal, la fel si partea de FM, totul pare in regula.

Radioul are doua scale separate pentru FM si AM. ambele aveau atele rupte, desigur ca a fost durere inlocuirea lor... cu multa rabdare am reusit totusi. Condensatorul de acord cu aer pentru AM era intepenit, ceva contact spray si WD-40 au rezolvat problema.

Receptia este buna pe FM, i-am extins banda foarte usor pana la 108 MHz, nu a trebuit decat sa rotesc o bobina... acordul este inductiv in FM. Manerul actioneaza ca o antena pentru banda FM, pentru cazul in care antena principala (FM+SW) e retractata. Receptia in AM (lungi + medii) este de-a dreptul exceptionala, uitati-va doar la imaginea cu antena de ferita, undeva la 25 cm lungime si infasurari de toata frumusetea pe ea, in zig-zag iar o bobina are sarma argintata.

Calitatea audio este foarte buna, nimic de reprosat, difuzorul vechi de 56-57 de ani inca isi face treaba cu brio. Are  10.5x19 cm, fabricat de catre SABA. Amplificatorul scoate  2.8 W portabil, ceva mai mult conectat la masina.

La capitoul estetica - are ceva zgarieturi pe grile, dar dupa vreo 57 de ani, ar fi fost culmea sa nu :)). In schimb nimic nu este lipsa, toate butoanele sunt ok, scala s-a curatat bine (vedeti imaginea cu cat de ingalbenita de jeg era inainte). Este realizat si cu un oarecare simt estetic, arata foarte simetric, poate fi pus undeva cu spatele sau cu fata, are marcaje similare pe ambele. Butonul de iluminat scala (becurile originale inca sunt ok) e in simetrie cu varful antenei. Butonul de acord si cel de volum, la fel... fiind atat de mari, operatiunile se efectueaza usor.

In fine, dupa ceva dureri de cap a reajuns intro stare buna, un radio demn de pastrat multi ani de acum inainte.

 

Kfx4QCQ.jpg

 

LYNeAvu.jpg

 

sq6zmeI.jpg

 

qUaLzWa.jpg

 

HVR8XKu.jpg

 

ECB5IAJ.jpg

 

IXm0NAS.jpg

 

cOIeRNP.jpg

 

A7lg0lH.jpg

 

uafvT3U.jpg

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Mai jos sunt imagini cu un radio cu ceas SABA Compact Clock A, fabricat in Japonia, undeva prin 1980. 13 tranzistoare pentru partea de radio si incarcarea acumulatorului incorporat plus un integrat MK50366N pentru partea de ceas. E un model mai vechi, fara cuart, sincronizarea si-o ia din retea, transformatorul are doua infasurari pentru ceas.

L-am achizitionat din targul de vechituri, nu ma prea tenteaza radiourile mici de pat, stiu ca nu pot sa aiba cine stie ce calitate audio, dar rosul celui de fata pur si simplu mi-a sarit in ochi, a trebuit sa il iau :))

La o prima proba abia daca mai caraia ceva. Toate butoanele erau pline de praf/jeg... a trebuit sa le dezlipesc si sa curat contactele metalice.

Condensatoarele, ca mai toate cele japoneze atat de vechi - uscate, receptia in FM era practic inexistenta...S-a imbunatatit dupa.

Receptia - in FM lasa mult de dorit, nu-i deloc sensibil (poate si filtrul ceramic si-a dat duhul?), ceva posturi slabe pur si simplu nu se receptioneaza, trebuie efectuate acrobatii cu firul antena. Pe unde medii in schimb se comporta bine, nici o problema.

Calitatea sunetului - cam jale - scos din 2 tranzistoare finale in capsula TO-92 de plastic, fara urma de radiatoare. Undeva pana in jumatate de Watt presupun. Oricum, problema e difuzorul mic, se aud acele medii stridente, metalice, de te zgarie pe creier si te fac sa opresti radioul in loc sa il asculti... cam cum erau radiourile de buzunar din acea perioada (si inca mai sunt majoritatea de genul acela si in zilele noastre). Altfel, "galagie" face destula incat sa umple o camera.

Ceasul isi schimba intensitatea luminoasa automat, comandata de o fotorezistenta.

Inauntru am gasit si bateria originala reincarcabila ce era folosita la stocarea orei in caz de pierdere a tensiunii de retea, arata destul de bine pentru 40 de ani, nu a curs mai nimic din ea. Desigur ca nu mai era buna de nimic, sm scos-o pentru a preintampina vreo surpriza.

Estetica - arata foarte bine, s-a curatat frumos, toate butoanele sunt in regula, toate functiile realizate, alarma, modul sleep, snooze, sunt fara probleme.

 

UsFhdkJ.jpg

 

https://i.imgur.com/UsFhdkJ.jpg[/eWTOhS6.jpg

 

OxvsuHf.jpg

 

zJSYygz.jpg

 

BV1HwPx.jpg

 

Fhtx5h0.jpg

 

ppwCg0Y.jpg

 

mqGj83N.jpg

 

l7oBeXS.jpg

 

H8fC3qN.jpg

 

otWXGv8.jpg

 

WzFZhpI.jpg

 

 

Link spre comentariu

E ciudat că pe acumulator scrie ,,National Pananica,, simultan cu Matsushita. E cunoscut faptul că Matsushita Electric a devenit în final ,,National Panasonic,,  şi Panasonic  simplu, dar ....Pananica ???  Ce naiba, erau şi pe atunci făcături ? Sau japanii nu prea ştiau bine să-şi scrie numele...

Editat de validae
Link spre comentariu
Acum 23 minute, validae a spus:

E ciudat că pe acumulator scrie ,,National Pananica,, simultan cu Matsushita. E cunoscut faptul că Matsushita Electric a devenit în final ,,National Panasonic,,  şi Panasonic  simplu, dar ....Pananica ???  Ce naiba, erau şi pe atunci făcături ? Sau japanii nu prea ştiau bine să-şi scrie numele...

Nu e facatura, Pananica a fost brandul de acumulatori Ni-Cd a lui Matsushita, prin anii `70. conceputi de fratele de sange a lui Matsushita, Toshio Iue.

Citat
 

1970

Released Pananica nickel-cadmium batteries

Back in 1959, research for sealed nickel-cadmium rechargeable batteries was first initiated. Sealed nickel-cadmium rechargeable batteries were not used in Japan at that time, but the design was gaining popularity in Europe and the U.S. with unheard-of reusable performance. The first nickel-cadmium battery to see application in Japan was in 1961—a button-type design for an electric shaver. However, a quality issue forced Matsushita Electric to suspend production. Sealed nickel-cadmium batteries featured an oxygen-gas-absorbing design for protection in the event of overcharging. Development of materials such as the battery plate, separator, and electrolytic solution took place under the strictest laboratory conditions. However, in unpredictable real-life situations, the seals could be compromised due to great internal pressure, leading to battery failure. A return-type safety device was developed to address this issue after examining the structural aspects of the design. Simulating the harsh working conditions the batteries were often subjected to and “over-engineering” the structure resulted in greatly increased reliability for Pananica rechargeable batteries.

 

https://www.panasonic.com/global/consumer/battery/about_us/history.html

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Toshio_Iue

Editat de Spitfire
Link spre comentariu

Mai jos sunt imagini cu un tuner Dual CT 19, fabricat in Germania undeva intre 1975-78. 28 de tranzistoare (din care un FET si un MOSFET in partea de tuner FM), zero circuite integrate.

Au fost doua versiuni ale acestui tuner - cea mai veche (la fel ca al meu) fara antena de ferita pentru medii si lungi, si cea mai noua cu antena de ferita inauntru.
 

L-am achizitionat ca functional - nu doar ca functioneaza, dar arata de parca iesise doar de cateva zile din fabrica... mai rar aparate pastrate asa de bine! L-am felicitat pe cel de mi l-a vandut... nici macar nu avea urme de amprente in interior, daramite praf.

Functiona foarte bine, insa de amorul artei i-am schimbat cei cativa electrolitici, iar pe parte de filtraj retea i-am pus ceva de valoare ...cvadrupla.

Singura problema reala era becul de la indicatorul de acord, ars, l-am schimbat usor cu altul.

Receptia - in oras - posturile intra in stereo fara antena, iar la cele mai slabe e de ajuns sa apropii mana de mufa de antena pentru ca si acelea sa intre in stereo. Sensibilitate in FM Mono mai mica de 1 microvolt, la antena de 60 ohmi, deviatie de 22.5 kHz si raport semnal/zgomot de 26 decibeli; pentu stereo - mai mica sau egala cu 7 microvolti. Pentru FM, tipic tunerelor Dual, are potentiometre pe panoul frontal pentru setarea pragului de acord silentios si de decodare stereo. Distorsiuni mai mici de 0.5% in stereo, suprimarea AM mai mare de 50 dB, Damping IF mai mare de 90 dB, raport semnal/zgomot mai mare de 65 dB, selectivitate la +- 300 k Hz mai mare de 85 dB, liniaritate in FM - 40-15 000 Hz, -1.5 dB.

Practic orice post din oras e receptionat, si datorita reglajului manual al decodarii stereo, ei bine, e singurul tuner/radio, de imi receptioneaza posturi bulgaresti si turcesti in FM stereo! e atat de bun! (desigur ca fasaielile la decodarea stereo a unui semnal atat de slab sunt mai mari insa se simte efectul).

Sensibilitatea in AM nu lasa nici ea deloc de dorit, practic cu acelasi fir de 6 metri de era antena pentru FM (antena FM e conectata sa poata fi fosita si pentru AM) am prins usor toate posturile receptionate cu orice alte radiouri. Sensibilitate pentru raport semnal/zgomot de 6 dB - 10 microvolti pe unde scurte, 20 pe medii si 50 pe lungi. Selectivitate audio - 15 dB pe scurte, 35 pe medii si 40 pe lungi.

 

In fine, ce mai pot adauga, imaginile sunt graitoare, un tuner in stare absolut impecabila.

I l-am dus maica-mii la tara, l-am pus la amplificatorul Electronica 3220, o pereche de boxe "Pop" de 35 de W /4 ohmi si o antena fir lunga de vreo 70 de metri perpendiculara pe directia emitatorului de 153 Khz. Indicatorul de acord sta aproape de maxim orice ar fi, receptie clara, curata...Practic maica-mea prinde cel mai Hi-Fi Antena Satelor pe o raza de vreo 50-100 de km... zic si eu, nu am batut pe la usi sa vad cu ce asculta taranul roman postul preferat de radio.

 

GLvkKGA.jpg

 

K7Ff3a7.jpg

 

OyVnrLs.jpg

 

s1HsEyH.jpg

 

KHN4O6t.jpg

 

uRf6NxW.jpg

 

FfJVLbm.jpg

 

DyxpmJQ.jpg

 

UELU7Ov.jpg

 

ANay0my.jpg

iata si un filmulet cu tunerul in actiune:

 

 

Link spre comentariu
Acum 46 minute, validae a spus:

E ciudat că pe acumulator scrie ,,National Pananica,, simultan cu Matsushita. E cunoscut faptul că Matsushita Electric a devenit în final ,,National Panasonic,,  şi Panasonic  simplu, dar ....Pananica ???  Ce naiba, erau şi pe atunci făcături ? Sau japanii nu prea ştiau bine să-şi scrie numele...

"Pananica"era unul din  numele de marca al bateriilor Panasonic

Mai jos, imagini din catalogul din 1981:

 

panasonic76.jpg

 

panasonic77.jpg

 

panasonic78.jpg

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Caracteristici:

Country:  Japan
Manufacturer / Brand:  Panasonic, Matsushita, National ナショナル (also tubes); Osaka
Year: 1986 ? Category: Broadcast Receiver - or past WW2 Tuner
Semiconductors (the count is only for transistors) Semiconductors present.
Main principle Superhet, double/triple conversion; ZF/IF 10700/455 kHz
Wave bands Broadcast, Long Wave, more than 2 x SW plus FM or UHF.
Details  
Power type and voltage Batteries / addl. power jack / 3 x 1,5 / 4,5 Volt
Loudspeaker Permanent Magnet Dynamic (PDyn) Loudspeaker (moving coil) / Ø 6.5 cm = 2.6 inch
Power out 0.4 W (unknown quality)
from Radiomuseum.org Model: RF-B20L - Panasonic, Matsushita,
Material Modern plastics (no Bakelite or Catalin)
Shape Very small Portable or Pocket-Set (Handheld) < 8 inch.
Dimensions (WHD) 165 x 90 x 28 mm / 6.5 x 3.5 x 1.1 inch
Notes shortwave coverage 49, 41, 31, 25, 19, 16 mb
Net weight (2.2 lb = 1 kg) 0.3 kg / 0 lb 10.6 oz (0.661 lb)
Price in first year of sale 248.00 DM

Source of data

 

:da

-- Original prospect or advert

 

 

 

Editat de Cristian74
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări