Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tub fluorescent Electrofar


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 43
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Al naibii 2 cum apare ca un 9 în poză, am chemat-o și pe soție să se uite și tot 90 a văzut.....de aceea am și cerut să specifici lungimea.De 20W nu se mai fabrică, sunt în schimb de 18W. Ăsta al tău era o varianta cu tubul  mai gros decât cele actuale, avea o aprindere mult mai ușoară, deși nu cred că se mai fabrică nici în formatul ăla....eu unul nu am mai găsit.Astea ,,moderne,, sunt din cale afară de proaste, se aprind mai greu și cedează mai repede, se vede tendința ,,consumeristă,,. Am înlocuit tuburile de 18W cu lămpi cu leduri....

Editat de validae
Link spre comentariu

Cel mai ieftin si simplu ar fi sa pui un tub de 18w T8 .. ar corespunde ok , oricum cat de mult ar tine asta e discutabil, o alta varianta ar fi inlocuirea cu un tub cu leduri,bineanteles cu modificarile de rigoare, 

O alta varianta ar fi transformarea montajului in unul electronic, cu ceva condensatoare si diode, care are avantajul ca poate functiona chiar si cu tiburi cu filamentul ars, mie un astfel de montaj mi.a functionat fara probleme cam 30 ani fara sa schimb ceva   sau o alta varianta  de luat in calcul ar fi asa cum ti s.a sugerat déjà ar fi becurlle cu led

Link spre comentariu

Totuși o să încerc și alimentarea în curent continuu a tubului. 

 

Am găsit ceva interesant pe site-ul acesta :

 

http://www.emil.matei.ro/lf2.php

 

Câteva întrebări :

 

1. Se scurtează sau se prelungește viața tubului? Teoretic ar trebui sa crească, având în vedere că filamentele nu se mai aprind, nu mai ard și nu impurifica gazul. Dar se poate degrada luminoforul pe o parte? (anodica, după cum specifică acolo) 

 

2. Un tub de 20w nu se poate alimenta la 1200v? I se scurtează viața? Știu ca invertoarele pentru tuburi ridică tensiunea cam la 1000 de volți. 

 

3. În schema germană  acel drosel în serie cu rețeaua poate lipsi? Mă gândesc că e un filtru și nu pentru limitarea puterii... 

Link spre comentariu

Alimentarea tubului în curent continuu nu-i lungește viața, aia depinde doar de curentul de lucru (dictat în mod normal de drossel) și de cât de bine au sigilat sticla pe terminale, ori de cât de bune sunt filamentele. Uneori se ard filamentele și tubul mai poate fi folosit un timp nedefinit doar cu montaje ce asigură aprinderea în înaltă tensiune fără filamente.Alteori se pierde atmosfera rarefiată prin defecte ale sticlei și atunci nu mai ai ce-i face. Aprinderea fără filamente se face fie prin redresoare multiplicatoare de tensiune, fie cu montaje generatoare de înaltă tensiune și curent mic, cu o caracteristică scăzătoare.Adică inițial tubului i se aplică o tensiune de peste 1kV, iar imediat după amorsare, tensiunea scade la circa 80-100V și curentul trebuie menținut constant.

Drosselul nu are doar rolul de limitator de curent (prin reactanța inductivă) ci are și rolul de inițiere a aprinderii, prin tensiunea ridicată la circa 1kV prin autoinducție, ce apare atunci când starterul își decuplează contactele în momentul răcirii bimetalului intern. Practic în locul drosselul poate lipsi în cazul utilizării alimentării în curent continuu, folosindu-se o rezistență de limitare, dar aceasta are dezavantajul că necesită o poziție aerisită pentru răcire...

Dezavantajul major al alimentării în curent continuu este înnegrirea pronunțată la un singur capăt al tubului, dar asta nu prea mai contează, câtă vreme folosești astfel doar tuburi ,,condamnate,, cu filamente arse....

Editat de validae
Link spre comentariu

Am utilizat alimentarea tuburilor fluorescente in cc, cu drosel pt. limiterea curentului. Inegrirea la un capat, se poate evita, inversand  pozitia tubului in corpul de iluminat. Pana aici totul este OK, numai ca dupa cativa ani, a scazut fluxul luminos.

Alta problema a aparut in baie (prezenta abur+praf) unde s-a strapuns cablajul.

Am renuntat la ac. varianta in favoarea LED-urilor. 

Link spre comentariu

Vad ca topicul oscileaza intre solutii on-topic si aprecieri generale despre iluminatul cu Fl / CFL / CCFL.

 

In mare parte "chinuiala" cu alimentarea tuburilor fluorescente cu probleme de fiabilitate sau de reparatii cu "merge si asa" este deja rezolvata, pentru ca in ziua de astazi exista deja solutii mai bune cam la toate punctele.

 

Uite o comparatie simpla intre iluminat florescent si iluminat LED ->

 

Avantaje led:

  • fiabilitate potential de 5-10 ori mai mare
  •  calitatea luminii mult mai buna (CRI>90 accesibil, deja)
  • instalatie electrica mai simpla, din doua componente conectate cu doua fire (SMPS + LED/COB)
  • randament mai bun - uzual dublu, dar la realizari ingrijite poate si de 3-4 ori mai mare
  • simplu de alimenta din surse de curent continuu / tensiune joasa (auto / camper / solar / off-grid etc)
  • rezistenta la vibratii si spargere
  • volum mult mai mic / densitate energetica mult mai mare ***
  • insensibilitate la frig

Dezavantaje led:

  • necesita racire  (in plus poate sa fie necesara una destul de capabila)
  • poate pret, dar si pe led exista solutii ieftine care continua sa aibe multe avantaje...

In concluzie in mare parte va sfatuiesc sa nu pierdeti timp / energie / bani pentru solutii  care devin incet-incet desuete, mai bine canalizati acelas efort spre ceva mai bun.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Probabil o sa experimentez una dintre schemele în curent continuu la ansamblul deja în cauză. Nu e la mine în casă, iar unii oameni nu vor sa dea bani pentru lucruri noi. Tubul e pe finalizare, iar pentru experimentare merită stors.  Droselul rămâne pe poziție, e suficient loc pe lângă. 

 

Schemele din Tehnium funcționează asemănător cu soluția industrială : tensiune mare la început, apoi coboară, iar curentul este limitat de rezistență, cam 60 ohmi. 

 

Îmi dau seama ca este o soluție de compromis, altfel renunțau de mult la balast electromagnetic și nu mai făceau balast electronic cu chopper. 

 

La mine acasă  am aproape exclusiv led. Am început cu chinezării care aveau o temperatura groaznica și obositoare. Unele le-am reparat și rezistă de 4 ani. Li se ardea o rezistență smd de 50ohmi. Am înlocuit-o cu una tht de 2w și nu mai sunt probleme. Plus un condensator de capacitate mai mare și mai bun.... 

Sunt curios cât or sa reziste cele Osram și Philips care sunt capsulate, fără ventilație  și se incing rău 

Link spre comentariu

Eu facusem montajul cam prin 1985. Din cate imi amintesc parca era un multiplicator de tensiune cu condensatoare si diode si rezistenta de limitare. Ce-mi mai amintesc e ca avea un (mai mult ca sigur ca doua) condensator rusesc recuperat din radio vechi pe tuburi si ma asteptam oricand sa crape, dar vad ca a rezistat  vreo 32 ani montajul iar condensatoarele cred ca mai aveau  inca  vreo 20 ani. De circa juma de an nu mai mergea si citind topicul am zis sa pun mana sa-l desfac sa vad ce s-a intamplat cu el. Mi-a dat prin cap sa testez inainte sa-l desfac cu alt tub care nu arata prea bine fiind folosit acum mai bine de 30 ani in montaj clasic cu drosell. Si ... surpriza!!! :limb:   functiona perfect. 

Link spre comentariu

L.E.      uitandu-ma pe link-ul postat de tine:  http://www.emil.matei.ro/lf2.php  acum oscilez intre prima schema din tehnium si prima scema care a fost publicata in `78 in revista germana .... parca mai degraba cea de-a doua  judecand dupa valoarea condensatoarelor ca-mi amintesc ca dupa vreo cativa ani am incercat sa mai multiplic schema, dar negasind condensatoare sau fiind prea scumpe am cumparat unele de 220nF/250vca multistrat inseriind cate doua pt a-i mari tensiunea si apoi in paralel si  din 8 bucati imi iesea unul de 440n/500vca si de asta cred ca mai degraba ar fi cea de-a doua (cea din revista germana) ca vad ca valoarea e de 470nf  pe cand la prima, din tabel rezulta 3,6 uF or pt o asfel de capacitate, hai sa zicem 3,3 uf ca nu-i bai cu 10% in minus .... ar trebui 60 de condensatoare :rade: doar pt unul.

oricum varianta asta ultima nu m-a convins ca performante -nu se compara cu primul montaj, asa ca am renuntat ... lumina era mai slaba si parca si palpaia usor ....

 

nici eu nu recomand sa se faca un astfel de montaj decat daca dispui de tuburi chiar si cu filamente arse si ceva piese, eventual din recuperari .... sau daca din considerente estetice se impune sa fie tub de neon .. (nu se justififica banii dati la curier sa-ti aduca produsuk plus alti bani pe curierat la care se mai adauga si pretul cumparaturilor ........... sa dai 5 lei pe tub de la vreun magazin de bricolaj ar mai merge asa de amorul testelor ...

 

si eu acum cu exceptia acelui neon e cam aproape generalizata toata casa cu leduri cam de un an si as recomanda ledurile ca la curent eu zic ca ar fi pe undeva la jumatate fata de neoane ..

jumatate din becurile cu led sunt de acelea cu filament .... vad ca timp de un an nu mi s-a ars niciunul din vreo 20  ... dar doar timpul imi va spune cat de fiabile sunt ca nu ma iau dupa ce scrie producatorul sau vanzatorul

 

si o poza cam arata c-urile rusesti din montajul facut de mine: idr4mg.jpg

 

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări