Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ati purtat bască....sau ce vă mai amintiți din copilărie ?


Postări Recomandate

Acum 5 ore, -Atlas- a spus:

Am facut 6 zile in plus(ZFR,zile fara rost)

Am facut mai multe. A nins mult in toata tara si nu mergeau trenurile. N-aveau ce sa faca cu noi, ne-au inaltat in grad, ne-au facut poze cu o stea pentru livret si ne-au pus la munca. Am curatat de zapada unitatea, apoi drumul pana la gara, apoi gara, etc. Pana n-au mers toate trenurile nu ne-au dat drumul.

Link spre comentariu
Acum 10 ore, puriu a spus:

Unii politicieni cer sa se intoarca armata obligatorie. Cati tineri de azi ar rezista?

 

Probabil nu mulţi. Dar e o prostie armata obligatorie. Nu toţi au aceleaşi înclinaţii şi nu toţi iubesc trezitul pe la 5-8 de dimineaţa.

La 11.12.2020 la 18:35, GEO 53 BN a spus:

Cind eram  baietandru,l-am intrebat pe tata, daca la noi, in Chiesd, au fost legionari! Mi-a spus ca au fost. Tot el imi spunea ca cei, care au aderat la miscarea legionara, se plimbau prin sat țanțoși, nevoie mare, avind pe ei, camasa verde , centura cu diagonala si  desculti. Cind lumea-i vedea cum umblau prin sat,rideau de ei , batjocorindu-i ! Nu dupa multa vreme, au parasit ''cuibul'' iesind din rindul legionarilor!

 

Ineteresant. Credeam că erau iubiţi.

La 09.12.2020 la 14:56, BRANCA a spus:

Simpatic.Zici ca-i soarece.Se numeste alunar.Am gasit un cuib,acu cativa ani,intr-o tufa de vita de vie,in deal.Cred ca-i ruda de departe cu parshul.Da' ala e mult mai mare si gri.

 

Haselmaus-jpeg.jpg

 

Alunar sau pârş de alun.

Drăguţi sunt. Nu am văzut pe viu.

Link spre comentariu
La 10.12.2020 la 10:38, GEO 53 BN a spus:

Salutare prieteni!

 Citi dintre voi ai calatorit cu trenurile  cu ecartament ingust?

Eu, impreuna cu sotia(fie iertata) si fiul meu am calatorit, de doua ori de la Tirgu Mures la Sovata. Ce sa va spun! A fost deosebit  de interesant si totodata foarte frumos. Pina atunci, n-am calatorit, niciodata cu tren tras de locomotiva cu aburi cu ecartament ingust. ''Iuțeala''maxima a locomotivei nu depasea  30-35km/h, vagoanele fiind deschise!

Colegu' BRANCA!

Din cite mi-ai povestit , ai locuit o vreme in Teaca(daca nu ma-nsel). Cred ca-ai circulat si tu cu trenul, cu locomotiva cu aburi.  Trenurile trase de locomotivele cu aburi, din cite-mi aminesc, au circulat doar in Transilvania, Bucovina si , parca prin zona Mehedinti , Caras Severin!  In anii '63-'64 parca, cind am fost in tabara la Moneasa, imi mintesc ca am mers cu un tren tras de o locomotiva cu aburi, pe linie de cale ferata ingusta .De atunci au trecut o gramada de ani, practic citeva decenii.  Acum citiva ani, cind inca locuiam la Sântana, la un sfirsit de saptamina, am mers cu Loganul la Moneasa. Inainte de a ajunge acolo imi amintesc , ca am vazut,''urmele'' unei linii de cale ferata ingusta, abandonata cu multi ani in urma. Pina unde mergea trenul, pe acea linie , habar nu am!

 

Mi-am dorit în anii '90, dar nu a fost să fie.
În 2014 a fost expoziţie feroviară la Gara de Nord şi au făcut o linie de ecartament îngust între Muzeul C.F.R. şi Pasajul Basarab (Băsesco - Videano - Oprescian). Dacă nu a mers Ştefănuţ la mocăniţă, a venit mocăniţa la Ştefănuţ.

Iuţela maximă a locomitiviei cred că era de 30 k.m./oră.

Link spre comentariu

Eu în copilărărie (prin 1986 -87, nu mai rețin exact) am mers de la Ploiești la Sinaia cu o garnitură remorcată de o locomotivă cu abur. Nu era nici un eveniment istoric.  Si regimul de atunci nu prea punea preț pe astfel de evenimente. Probabil a fost o raritate, una din puținele situații în care s-au folosit locomotive cu abur în cursele "de linie", în anii 80.

De regulă in acea epocă erau folosite doar la manevre prin gări. Le mai vedeai cănd și cănd.

Ultima locomotivă cu abur pe care am vazut-o "live" tractånd o garnitură de marfă a fost în 1992 .... culmea, tot la Ploiești. Travesam centura orașului, un pod peste tirajul căii ferate ...

 

 

Link spre comentariu
Acum 8 ore, +_Florin_+ a spus:

Eu în copilărărie (prin 1986 -87, nu mai rețin exact) am mers de la Ploiești la Sinaia cu o garnitură remorcată de o locomotivă cu abur.

.......................................................................................

In anii '80 inca mai exista linia ingusta, are facea legatura Târgu Mures-Sovata.

Am fost de citeva ori la Sovata impreuna cu sotia si cu fiul meu, sa facem baie  lacu' Ursu. Totodata mergeam acolo pentu a-mi trata remuatismul, care incepuse sa ma cam sîcîie. 

Intre timp, linia ferata ingusta,care facea legatura dintre Tirgu Mures- Sovata,  a fost, impropriu spus ''dezafectata'' raminind  functionala doar pe o anumita portiune. Linia ferata inca exista, trabuie doar reparata pe anumite portiuni. Am citit pe undeva ca linia ferata cu ecartament ingust, dintre Tîrgu Mures-Sovata, va fi  ''revitalizata''. Ar fi fost mare pacat daca s-ar fi renuntat definitiv, la acea linie !

Link spre comentariu

Chestiune de moft... Nu cred sa fie mare deosebire între o plimbare pe ecartament mare față de o plimbare pe ecartament mic. Cel puțin nu la nivel de călător. Noi avem tramvai pe ecartament mic, și nu e nici o deosebire ca senzație de călătorie față de cele din București sau Timișoara, unde am văzut ca au ecartament mare. 

Link spre comentariu

 Don Geo.Am prins prin anii '60 locomotive cu abur,pe linia de la Lechinta.Si mai tarziu dar nu mai tin minte unde.Prin anii '70 si un pic am prins,in circulatie,in Ardeal,vagon pe 2 osii.Din ala care avea sus,parca,plase pt bagaje.Era facut inainte de 1941!

 "Fosilele",ma refer la vagoane si locomotive vechi,circulau pe rute secundare.Mai ales in Ardeal.Si ca sa vezi ce a insemnat Imperiul Austro-Ungar.Era plina Transilvania de linii de cale ferata,comparativ cu restul RO.Pe timpuri transportul auto a debutat f greu si avea pondere mica.

Link spre comentariu

Locomotive cu abur au circulat până la sfărsitul anilor '70.

Din '60 într-adevăr au început să se rărească, campania de electrificare si-a spus cuvăntul.

În anii '80 încă erau foloste la manevre prin gări și foarte rar în curse de linie.

M-am mirat foarte tare când am văzut-o pe cea din 1992. 

În acea perioadă erau multe și la Bucuresti, trase pe linie moartă. 

Apoi au dispărut brusc fiind prăduite de șmecheri.

 

Din surse ceferiste am aflat că singura locomotivă cu abur in stare de funcționare e cea a trenului regal dar nu mai are cine să o conducă. 

 

Editat de +_Florin_+
Link spre comentariu
Acum 27 minute, doru3160 a spus:

Chestiune de moft... Nu cred sa fie mare deosebire între o plimbare pe ecartament mare față de o plimbare pe ecartament mic. Cel puțin nu la nivel de călător. Noi avem tramvai pe ecartament mic, și nu e nici o deosebire ca senzație de călătorie față de cele din București sau Timișoara, unde am văzut ca au ecartament mare. 

Liniile de cale ferata cu ecartament ingust , au fost construite pe timpul imperiului Austr-o Ungar , Transilvania fiind parte a imperiului. In acea perioada, in Transilvania s-a dezvoltat foarte mult transportul pe calea ferata , cu ecartament normal(standard). In zonele submontane, montane , au fost construite mai multe  linii de cale ferata cu ecartament ingust, care servea  la transportul lemnului, varului, carbunilor, si oamenilor, care  mergeau in zonele cu tirguri, unde-si puteau vinde marfa. Tot de acolo, oameni-si puteau cumpara produse , pe care nu si le puteau produce singuri.

Acele linii au fost functionale pina-nzile noastre. Pe masura ce trasportul rutier s-a dezvoltat tot mai mult ,multe linii de cale ferate cu ecartament ingust au fost dezafectate , unele fiind conservate, altele fiind complet dezafectate. Citeva exemple. In nordul tarii, Maramures, Tara Oasului, inca mai functioneaza, acele mijloace de transpoort ''arhaic''(zicem noi) care pe lnga, ca trasporta oameni, animale si diferite materiale,transporta si turistii dornici sa vada frumusetile din aceasta parte a tarii. Nu mai departe in Bucovina! Si acolo vei gasi cel putin un trenulet care transporta turisti . In zona Muntilor Apuseni inca mai pot fi vazute, mocanite care transporta atit turisti cit si diferite materiale.  In judetul Bistrita Nasaud  a fost o cale ferata ingusta care facea legatura intre Teaca si Lechinta. Tot acolo a fost revitalizata si linia de cale ferata ingusta , care in urma cu citiva ani citiva in urma a fost dezafectata. Aceasta linie de cale ferata ingusta va fi repusa in functiune in curind si va circula pe relatia Tirgu Mures - Lechința .

 Ar mai fi foarte multe de spus! Sper ca peste citiva ani  liniile de cale ferate,cu ecartament ingust,abandonate, sa fie  repuse in functiune, si sa transporte turistii, dornici  sa descopere frumusetile din Transilvania!

Link spre comentariu

Buna

Mai sunt mecanici autorizati la "negre".

Un prieten de-am meu din Dej.

Au filmat in Baragan filmul "Trenul vietii" cu locomotiva din seria 266000 a depoului Dej Triaj.

Din pacate i-au topit cuzinetii asa ca este trasa pe linie moarta.

Spor tuturor

Alex

Link spre comentariu

 Don Geo.Reabiliteaza pe dracu liniile inguste!Nu vezi ca nu sunt in stare sa intretina magistralele?!!Am ajuns sa circulam la viteza mai mica comparativ cu vremea lui Ceasca!

 Asta in timp ce in Europa Centrala si in multe alte locuri sunt linii de viteza perfect functionale...

 M-am uitat pe net si am vazut masinariile din China de intretinere terasament.Fata de ei suntem in comuna primitiva!...

 Daca o sa tot bagam bani in consum,mai ales in pensii si salarii,dar si in cheltuieli inutile gen rachete Patriot sau alte kakamitzuri ca astea,n-o sa avem nici sosele si nici cai ferate.Nu mai vorbesc de cheltuielile cu administratia,ca nu se vrea regionalizarea.Nu mai vorbesc de luxul nejustificat din multe institutii.E plin de masini de lux la varfuri."Stranuta" daca ar trebui sa se plimbe in Loganuri sau Dustere...

Link spre comentariu
Acum 2 ore, GEO 53 BN a spus:

Liniile de cale ferata cu ecartament ingust , au fost construite pe timpul imperiului Austr-o Ungar , Transilvania fiind parte a imperiului. 

De acord cu ce ați scris... Eu doar ma refeream la experienta călătoriilor pe ecartament ingust. Nici o diferență, dpdv al călătorului. Tehnic și istoric fiecare sistem are importanta lui, dar asta e alta discuție. 

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări