Ion_Bumbu Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 Acum 44 minute, GEO 53 BN a spus: Colegu' @franzm! Ma gindesc cit tinjeau dupa tarisoara lor , pe care, la un moment dat , au fost obligati-fortati, s-o paraseasca! Nu cred ca exista pedeapsa mai mare decit sa fii obligat sa-ti parasesti meleagurile natale, unde te-ai nascut, crescut, casatorit! . Ce pedeapsa mai mare le-a trebuit, bietilor oameni? Nu au fost nici obligati si nici fortati, au plecat de bunavoie pentru un trai mai bun. Asta este adevarul simplu de tot. La fel au plecat si destui romani. 1 Link spre comentariu
dorian 70 Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 1 oră în urmă, GEO 53 BN a spus: Frumoase privelisti! In tinerete am strabatut acele meleagri, cu masina , nu pe jos, vizitind multe manastiri , nu pentru ca sint bisericos, ci pentru ca manastarile vizitate mi s-au parut extraordinar de frumoase! Agapia , Varatec, Moldovita, Sucevita, Voronetul, sint printre cele mai frumoase manastiiri, pe care ,le-am vizitat. Nu sunt nici eu suficient de mult dus la biserică sau poate măcar cât ar trebui, însă am o problemă cu ăia habotnici, eventual de se mai şi afişează cu "scrupulozitatea" lor. Am un amic care are două verişoare călugăriţe la Mănăstirea Agapia. Acolo cazarea maicilor este şi la comun, la obştea mănăstirii, dar şi la case individuale, cu gospodărire individuală mai multe la un loc, în aceeaşi casă, numărul total al vieţuitoarelor fiind de vreo 400. Am fost şi acolo de le-am ajutat la unele treburi de modernizare a casei unde locuiesc verişoarele amicului. Nu se poate să nu simţi vibe -ul ( cum se spune amu) locului, oricât de rece în sentimente ai fi. 2 Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat August 24, 2020 Autor Partajează Postat August 24, 2020 Salut! De mai multe ori, vara, mergeam sa vizitam manastirile din nordul Moldovei. Porneam de acasa , dimineata devreme, cu toate cele trebuincioase. Intotdeauna mergeam pe linga riul Mures. Cind ajungeam la Toplita, ne duceam la strandul cu apa termala, unde ne balaceam. Apoi plecam spre Borsec unde de regula mincam si ne odihneam. Ne umpleam bidoanele cu apa minerala, si apoi treceam peste munte. Cind ajungeam, primul lucru pe care-l faceam , era sa ne instalam cortul, Apoi se ne invirteam prin imprejurimi. Inainte de a se insera faceam focul pregatind de mincare. Seara tirziu cind focul se domolea, aruncam apa , nu de alta dar sa nu ne ia foc cortul. A doua zi dimineata ne sculam si dupa ce mincam, porneam sa vizitam cit mai multe manastiri. Cind porneam catre casa o luam pe linga Bistrita Aurie ajugind la Vatra dornei, de unde porneam spre Dorna Candrenilor, Poiana Stamperi, ajungind in judetul Bistrita Nasaud, de unde era o nimica toata pina cind ajungeam in Bistrita. 2 Link spre comentariu
daniels Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 Ca tot veni vorba de Putna. Eram student si cu inca 3 colegi de grupa am plecat cu cortul pe munte. Am ajuns la Putna unde am inoptat pe marginea raului Putna, unde mai erau turisti cu corturi. Traseul era sa ajungem la Sucevita. Seara am mers la carciuma sa luam niste bere si ne-am interesat de traseu. Cineva de acolo (betivan care zicea ca stie zona) ne-a spus ca trebuie sa urcam pana la o sonda si apoi coboram pana la Sucevita.Dimineata am plecat la rasarit, pe drum am intalnit niste oameni care coseau si i-am intrebat de traseu. Au spus ca e departe, trebuie sa trecem muntele si trebuie sa urmam marcajul turistic pana ajungem la o exploatatie forestiera. Am intrebat daca oamenii din zona trec la Sucevita si au spus ca ei nu au auzit. Cum eram tineri si cu armata facuta am decis sa mergem inainte. Am urmat traseul turistic, am ajuns la exploatarea forestiera, unde spre norocul nostru atunci se coborau bustenii cu vagonetii. Saptamanal o locomotiva urca osiile vagonetilor in munte, se luau doua osii pe care se asezau bustenii, astfel se forma un vagonet. Cand se forma o garnitura din mai multi vagoneti, garnitura pleca la vale numai prin franare. Erau niste oameni la primul si ultimul vagonet care franau.Am urcat pe lemne si am coborat pana la un loc unde se cazau si mancau muncitorii. Acolo era si un mic magazin. La magazin me-am intalnit cu un cetatean care a spus ca sta langa sosea si ne lasa sa stam in gradina lui cu corturile urmand a ne continua drumul a doua zi cu o ocazie. Am mai mers cateva ore, am ajuns la cetatean acasa seara si ne-a dat o galeata de lapte crud pe care am baut-o toata si am mai cerut jumatate. In zona se vorbea ucrainiana. A doua zi am gasit o ocazie pana la Sucevita, unde am instalat cortul tot pe malul unui rau. Eram epuizati de la drum si mi se unflasera gleznele de la mers. Ne-am culcat din nou. Eu am dormit afara la umbra cortului, am dormit mai mult decat imi planificase-m, umbra s-a mutat si mi-am ars gleznele care erau umfate. Am hotarat sa ramanem acolo 2 zile pt recuperare. 2 Link spre comentariu
dorian 70 Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 Apăi ştiu c-aţi ocolit... Am trasat cu linie roşie cam pe unde a-ţi fost. Se poate vedea lesne unde este Putna şi unde este Suceviţa. Satele de pe traseul parcurs sunt populate cu huţuli. 1 Link spre comentariu
daniels Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 (editat) Multumesc @dorian, chiar asa a fost. A fost o vacanta frumoasa, fara bmw, hoteluri. aer conditionat. Faceam baie in fiecare zi in ape de munte, Stii ce ne-a impresionat? La Putna in locul unde am stat era o familie tanara cu un copil. Cat am stat cele 2 zile la Sucevita acea familie a ajuns si ea. Bineinteles ca ne-am recunoscut si i-am intrebat de traseu. A fost acelasi. Editat August 24, 2020 de daniels 1 Link spre comentariu
dorian 70 Postat August 24, 2020 Partajează Postat August 24, 2020 Mi-am adus aminte de tatăl unui prieten, a murit cu vreo trei ani în urmă în vârstă de aproape 90 ani, ne povestea cum, în anii de după război, lucra la fabrică la Moldoviţa, venea sâmbătă seara acasă că era proaspăt însurat, iar duminica după-amiază pleca înapoi la fabrică, ca să fie luni dimineaţa prezent la muncă. Drumul îl făcea pe jos, mai mult pe poteci de pădure, pe de-a-dreptul, că tot e harta mai sus, ceva de genul Bilca-Putna-Ciumârna-Moldoviţa... şi cam sunt km! Astăzi am magazinul la juma de km şi mă deplasez pentru una-alta ori cu maşina ori cu bicicleta. 2 Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat August 25, 2020 Partajează Postat August 25, 2020 Acum 16 ore, dorian 70 a spus: ne povestea cum, în anii de după război, lucra la fabrică la Moldoviţa, venea sâmbătă seara acasă că era proaspăt însurat, iar duminica după-amiază pleca înapoi la fabrică, ca să fie luni dimineaţa prezent la muncă. Sincer, asta nu era viață. Omul probabil n-avea altă variantă pentru a-și întreține familia. Știu situații de genul, un vecin pensionar îmi povestea cum se trezea la 4 dimineața și mergea 12 km pe jos in pentru a ajunge la muncă iar seara incă 12km pentru a ajunge acasă. Uneori pe viscol sau ger. Mașinile erau puține și rareori il lua cineva. Locuind la curte (lângă București) nu putea neglija treburile gospodăriei si se culca la miezul nopții. Se intampla la multă vreme după razboi, prin anii '70. Acum e fericit, își mănâncă pensia (binemeritată) intr-o casă frumoasă făcută cu ajutorul copiilor care muncesc de mulți ani pe meleaguri străine. 4 Link spre comentariu
franzm Postat August 25, 2020 Partajează Postat August 25, 2020 În primele luni de facultate, faceam naveta pâna la Timisoara. Din sat si pâna la Aradul-Nou cu bicicleta si de acolo cu trenul pâna la Timisoara. Înainte de miezul noptii o luam retur. Ajungeam acasa pe la unu-doua noaptea si dimineata la sapte trebuia sa fiu la munca. Pâna la unsprezece, ca altfel nu mai prindeam trenul spre Timisoara. Orele lipsa le recuperam duminica si de sarbatori. 4 Link spre comentariu
dorian 70 Postat August 25, 2020 Partajează Postat August 25, 2020 (editat) Am un amic cu doi ani mai mare ca mine, deci din generaţia mea, a terminat şcoala profesională, locuia aici în sat şi făcea naveta la muncă la Suceava la IUPS ( Intr. de Utilaje şi Piese de Schimb). Programul de muncă era 8 ore, asta e clar, apoi ziua mai avea: 4km pe jos până la gară, 2 ore cu trenul până la Suceava ( asta pentru că în Dorneşti se muta locomotiva la celălalt capăt al vagoanelor şi trenul staţiona 30-40 min, mai un km până la întreprindere. Aceleaşi mişcări trebuiau făcute şi în sens invers, de la muncă spre casă şi astea zi de zi şi în trei schimburi. Unul din bunici lucra la o fabrică de cherestea de aici, nu prea departe, făcea naveta cu bicicleta, trei schimburi, iar acasă avea norme de la ceapeu pentru ca să poată să-şi păstreze lotul, pământ din "avutul obştesc" dat spre folosinţă membrilor cooperatori, deci acasă era de semănat, prăşit, cosit, fân, recoltat atât pentru norme cât şi pentru lotul personal. Acuma e multă, multă buieceală... adică suntem buieci ! Editat August 25, 2020 de dorian 70 3 Link spre comentariu
daniels Postat August 25, 2020 Partajează Postat August 25, 2020 Acum 4 minute, dorian 70 a spus: adică suntem buieci Bine zici, dac-o fi numai asta. 1 Link spre comentariu
GEO 53 BN Postat August 25, 2020 Autor Partajează Postat August 25, 2020 (editat) Oho , cite cazuri am cunoscut, cind unii care faceau naveta cu trenul sau cu autobuzele faceau Km intregi, dus intors! Si eu am facut naveta , pret de 1an si jumatate, pina cind m-am mutat in oras. Aveam colegi de munca care faceau naveta din Dej pina-n Bistrita si ''retur'', ce-i drept , doar schimbul I-ii. Va povesteam, cum minerii din Șamsud, Ser, Sighetul Silvaniei, Corund, Bogdand, faceau naveta la mina la noi, parcurgind, zilnic citiva Km, zdraveni. Nu conta ca ploua,sau ningea, era cald sau era frig de crapau pietrele! Porneau de acasa la serviciu, ca sa poata pune ceva pe masa, copiilor. Minerii de la noi din sat erau ''boieri'', pina acasa avind de parcurs nu mai mult de 1-2km! Editat August 25, 2020 de GEO 53 BN Link spre comentariu
BRANCA Postat August 26, 2020 Partajează Postat August 26, 2020 Geo.In toata tara s-a facut naveta.Probabil nr navetistilor a fost de ordinul milioanelor,in timp.In multe localitati nu s-a putut asigura numarul de locuinte necesar,la deschiderea noilor fabrici sau santiere. Eram in plina dezvoltare industriala.Peste tot in lume,in perioadele similare,se facea sau se face naveta.Se mai face si la noi,dar nu ca inainte.Acum ne-am mai "motorizat",se face relativ mai usor transportul.Le plang de mila alora care locuiesc pe langa marile orase si stau cu orele in traficul infernal... Am in cap o imagine de la Toronto.Pe o autostrada care avea,cred,6 benzi,la ora iesirii de la serviciu,cozile de masini n-aveau nici inceput si nici sfarsit!!Mii de masini... 1 Link spre comentariu
mama Postat August 26, 2020 Partajează Postat August 26, 2020 22 minutes ago, BRANCA said: Geo.In toata tara s-a facut naveta.Probabil nr navetistilor a fost de ordinul milioanelor... Asta așa e (preluate tot de pe aici): 1 Link spre comentariu
BRANCA Postat August 26, 2020 Partajează Postat August 26, 2020 Mama.Pe aia cu aia pe vagoane n-am prins-o...Din auzite era in "voga" in perioada secetei din '46-'47.Dar restul le-am apucat.Am calatorit si intre tampoanele trenului si in ...budele acestuia!O data chiar in vagonul de posta...Si nu mai tin minte de cate ori am urcat sau coborat pe geam! Si-n autobuze de cate ori stateam ca sardelele...Si exact asa era cu "locul liber".Se trezea cate un "destept" sa mai inghesuie lumea!! 1 Link spre comentariu
Postări Recomandate