Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

230 V bifazic


Vizitator Mihail Belega

Postări Recomandate

Vizitator Mihail Belega

Buna ziua tuturor,

va supun atenției o problemă cu care îmi bat eu capul pe șantier. 

Am la dispoziție 115 V ca, dar sculele mele funcționează la 230 V ca. Problema e că nu am voie sa folosesc (pe vreun fir) această tensiune. Varianta ar fi să folosesc 2 faze de 115 V ca in antifază perfectă de 180 grade. Atunci aș avea 115 V pe fiecare fir, cum vor ei, dar și sculele de 230 V ca vor funcționa corect. (Nulul suprimat). Variata cu transformator pică pentru că e prea greu și am hernie. 

Vreau o mână de ajutor (schemă, sfaturi, idei) să construiesc așa ceva. Convertor o fază la două faze. 

Multumesc mult tuturor. 

Link spre comentariu

Unde lucrați nu aveți acces și la un sistem trifazic, din care se preiau cei 115V față de pământ ? Bănuiesc că asta e o tensiune de linie, raportată față de potențialul Pământului, așa cum la noi între orice fază a sistemului trifazic de 380V și Pământ se preia tensiunea de 230V. Convertor care să vă transforme o fază în două n-o să găsiți, poate doar un ridicător separator 115V-230V, dar va fi destul de mare. Un autotraf ridicător ar fi ceva mai mic, dar tot incomod, trebuind să-l mutați încoace și-n colo....

Editat de validae
Link spre comentariu
Vizitator Mihail Belega

Șantier in lucru. Se găsește doar monofazic de 115 V ca (se considera mai sigur) sau varianta cu acumulator la scule, dar Alea-s mult mai scumpe. Pot redresa 115 V ca și crea 2 oscilatoare pnp și npn (antifază), dar pe la 3000 va ........ e cam mult. 

Astept in continuare idei. 

Editat de Mihail Belega
Link spre comentariu
Vizitator Mihail Belega
4 hours ago, thunderer said:

Tu nu ai acasa 2 faze, tu ai monofazic pe 3 fire. Ceea ce e foarte diferit de 2 faze. 

 

Eu nu am zis ca am acasă doua faze ci pe un șantier unde exista doar monofazic de 115 V ca din motive de siguranța. Am doar sculele la 230 V ca și nu mi se accepta tensiuni considerate periculoase. 

Link spre comentariu
Vizitator Mihail Belega
5 hours ago, validae said:

La așa necesar de putere nu există o soluție convenabilă, pur și simplu vă trebuie scule de 115V. Dacă era invers, era mult mai ușor...

Mă gândeam la o varianta mai ieftină decât schimbarea setului de scule și mai puțin greoaie ca un transformator. Ceva cu semiconductoare. 

Link spre comentariu

Aceia 115V este de fapt rețeaua de 110 și ATENȚIE, 60 Hz. Pentru a avea aceeași putere mecanica “data” de o scula electrică cu miez magnetic ( viteza câmpului magnetic invartitor) ca și una de 230V, 50Hz se utilizează frecventa de 60 Hz in AC in SUA , Japonia, Singapore... etc. 

Acea “antifaza” , adică defazajul de 180 grade înseamnă ca este in “antifaza” și se poate utiliza doar in circuitele de iluminat pentru a reduce secțiunea conductoarelor. “Since the two phasors do not define a unique direction of rotation for a revolving magnetic field, a split single-phase is not a two-phase system...” adică, împărțirea unei faze in doua (in antifaza) nu înseamnă sistem de doua faze, nu va funcționa nici un aparat cu miez magnetic, in antifaza câmpurile magnetice se anulează reciproc. In consecință, aparatele de 230 V nu vor funcționa la 110 V volți cu metode empirice. 

Link spre comentariu

"Aceia 115V este de fapt rețeaua de 110 și ATENȚIE, 60 Hz. Pentru a avea aceeași putere mecanica “data” de o scula electrică cu miez magnetic ( viteza câmpului magnetic invartitor) ca și una de 230V, 50Hz se utilizează frecventa de 60 Hz in AC in SUA , Japonia, Singapore... etc."

Nu mai indu in eroare si pe altii asa cum te afli acum! Pe langa altele, gresit expuse aici, (vad ca s-au saturat ceilalti sa mai explice!) Acel camp invartitor apare la un sistem trifazic, NU se refera la scula! Tocmai de aceea a castigat acest sistem trifazic (care se poate folosi si monofazic dar altfel, adica cu niste artificii in cazul motoarelor asincrone) pentru ca masina cea mai simpla (motor) din toate punctele de vedere (consumabile, mentenanta, cost fabricatie) este cea asincrona; spuneam ca a castigat solutia asta a lui Tesla fata de cea a curentului continuu si, deci, a masinii electrice (dinam) sustinuta de Edison, un alt mare inventator. Acel camp invartitor apare in infasurarile unui motor electric trifazat si, ca sa-ti faci o idee, inchipuieti un motor la care s-a demontat rotorul iar in interiorul statorului pune o bila de rulment si vei vedea cumse invarte lipita de miez pe circumferinta interioara a statorului. Deci acel camp invartitor apare tocmai pentru ca reteaua are 3 tensiuni defazate la 120 grade (2pi/3) si ca statorul este bobinat special acestui scop. Cat de "impartirea" unei faze in 2..ce sa mai zic. Spuneam mai sus ca sunt aplicatii si monofazice pentru un motor asincron si, cred, ca de aici pleaca aceasta confuzie; prin niste condensatoare se face "intarzierea" aceleasi faze. Ca sa se inteleaga si mai bine sa definim tensiunea si faza; cand avem aceleasi tensiuni dar sunt defazate sa le spunem faze si cand avem aceeasi faza a tensiunilor egale sa le spunem tensiuni. Reiau, din aceea tensiune monofazata a retelei se "cloneaza" o alta tensiune cu o ALTA faza fata de cea initiala (prin acele condensatoare) si asa apar 2 faze dar este aceeasi tensiune monofazata. Nu putem spune ca o faza se desparte in doua. Faza, in acest caz este definita fata de SISTEM unde avem 3 faze, adica 3 tensiuni defazate. Desigur acum tehnologia a avansat mult si din monofazat se face rapid trifazat cu electronica de forta! Scula merge si cu 2 faze dar se cam balbaie si nu stie in ce directie sa porneasca, de aceea trebuie ajutata!. In afara de condensatoare este si solutia cu bobina de pornire.

 

Editat de gica70
Link spre comentariu

Eu cred că inițiatorul nu are de fapt ,,scule,, cu motor asincron, fiindcă aceste motoare au o putere mică și un cuplu redus raportate la volum. Mai degrabă e vorba de polizoare unghiulare și bormașini cu rotor bobinat și perii colectoare.Deci nu problema necesității unor câmpuri rotitoare e ce-l doare, ci doar problema tensiunii reduse la jumătate, care face ca sculele lui de 230V să fie practic inutilizabile. Cum am mai spus înainte, se poate obține 230V din 115V dar nu va fi deloc ieftin un invertor cu semiconductoare și un transformator clasic ar fi greoi pentru puterea vehiculată (maxim 3kW).

Editat de validae
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări