Robert_89 Postat Martie 21, 2018 Partajează Postat Martie 21, 2018 Salutare tuturor membrilor si scuze staff-ului daca acest post nu este unde ar trebui sa fie! De curand am inceput sa lucrez la un proiect nou si anume desulfatator acumulatori cu plumb (de toate categoriile : Flooded, AGM si GEL). Candva credeam ca acest proces de desulfatare a acumulatorilor este un MIT si ca un acumulator, de indata ce da semne de "oboseala", trebuie schimbat cat mai repede. In prezent, parerea mi-a fost schimbata de cativa ingineri din S.U.A si Coreea de Sud, care au inventat roata de la caruta , bazandu-se pe chimia pura a acumulatorului cu plumb si au incercat si reusit sa oberve ce se intampla la nivel chimic in procesele de descarcare/incarcare regulata. Dupa cum stiti, acumulatorul cu plumb (ma refer strict la cel de 12V) este format din 6 elementi de 2V inseriati (capacitatea si forma pot varia de la un producator la altul), fiecare element are un numar de electrozi negativi si pozitivi inconjurati de un lichid , numit si electrolit (in unele cazuri un suport de fibra de sticla absorbant - AGM sau GEL) ce faciliteaza schimburile energetice intre electrozi si electrolit, rezultand un acumulator ce poate furniza tensiuni la borne de 12 V teoretic (practic mai mult de 12V pt un acumulator "sanatos") . Electrodul pozitiv, din constructie este format din pasta de dioxid de plumb ( PbO2 ) si electrodul negativ din Pb amestecat cu diferite materiale, tot in forma de pasta. In procesul normal de incarcare/descarcare, electrodul negativ, in urma proceselor chimice, este acoperit de un substrat/pelicula de sulfat de plumb (PbSO4) ce ingreuneaza functionarea normala, in urma caruia acumulatorul da semne de "oboseala", pana la tensiuni la borne sub 12V. Echipamentele de pe piata (cu preturi incepand de la 5000 $ , fiind cele care nu au multe calificari ISO si alte certificate de siguranta si putand depasi 10000 $ ) au reusit sa readuca la "viata" acumulatorii. Acum termenul de "readus la viata" este discutabil si tine cont de multi factori (interni si externi) si in medie, rata de reusita de desulfatare este de 75% din acumulatorii supusi regenerarii. Sunt sigur ca voi fi supus contradictiei, dar tin sa precizez ca daca cineva zice ca va readuce la 100% din proprietatile date de producator un acumulator ce este supus reciclarii, nu este tocmai sincer. Echipamentul realizat de mine nu costa 5000$, intr-adevar ca nu am certificate ISO (insa timpul nu e pierdut), variind in functie de ce capacitate se doreste a se regenera intre 550 Ron si 2500Ron si avand aceleasi proprietati de regenerare, uneori chiar mai bune fata de cele de pe piata - nu este marketing deoarece produsul/dispozitivul nu este de vanzare. Alte detalii constructive nu pot sa dau, fiind sub licenta firmei sub care lucrez si care a sponsorizat acest proiect, insa ca si portofoliu pot enumera asa: - 40 acumulatori AGM 12v / 100 Ah regenerati cu vechime de 15 ani, ce s-au adus la proprietati de cel putin 70% fata de producator - 20 acumulatori AGM 12v/ 110 Ah regenerati cu vechime de 5 ani, ce s-au adus la proprietati de cel putin 80% fata de producator - 5 acumulatori AGM 12v / 40Ah regenerati cu vechime de 4 ani, ce s-au adus la proprietati de cel putin 80% fata de producator - 3 acumulatori GEL 12v / 200 Ah regenerati cu vechime de 7 ani, ce s-au adus la proprietati de cel putin 60% fata de producator - acumulatorii cu capacitatea sub 75% se zice ca nu mai pot fi regenerati, insa se pot face performante - 5 acumulatori auto FLOODED 12v / 50 - 200 Ah regenerati cu o vechime de 5 - 7 ani, ce au o durata de viata extinsa cu 2 ani Sunt si acumulatori ce nu au putut fi regenerati, deoarece erau intr-o stare critica (deformari mecanice, scurt intern, fisuri ale electrozilor, etc) - unde nici Creatorul Divin refuza sa le mai dea un "strop de viata" . Voi ce credeti? A mai pornit cineva un astfel de proiect? Mai are cineva date cu regenerari de acumulatori? Link spre comentariu
puriu Postat Martie 21, 2018 Partajează Postat Martie 21, 2018 Sunt doua feluri de sulfatare, normala si "pacatoasa". Transformarea plumbului electrodului negativ in sulfat este reactia normala de descarcare. Are loc cu consum de acid sulfuric si este reversibila la incarcare. Sulfatul produs este sub forma de pulbere fina si permeabila. Sulfatarea "pacatoasa" duce la formarea pe suprafata placii a unor cristale mari, compacte si izolatoare electric. Aceste cristale nu se mai descompun in timpul incarcarii si reduc capacitatea bateriei. Fenomenul este favorizat de concentratia prea mare a electolitului sau de completarea nivelului cu electrolit in loc de apa. Desulfatarea se poate face simplu, dar dureaza foarte mult timp. Se inlocuieste electrolitul cu apa si se fac cicluri de incarcare-descarcare cu curent mic. Cand concentratia noului electrolit creste, se inlocuieste din nou cu apa, etc. La bateria unei universitati, mare cat o casa, desulfatarea a durat o vara intreaga. Metodele moderne accelereaza procesul prin fortarea cu impulsuri de tensiune sau cu ultrasunete a fragmentarii si dizolvarii cristalelor mari de sulfat. Desigur, celelalte pacate ale bateriei (caderea pastei, deformarea si corodarea placilor, srapungerea diafragmelor, etc.) nu se pot rezolva decat dupa demontarea completa a bateriei. Link spre comentariu
Robert_89 Postat Martie 21, 2018 Autor Partajează Postat Martie 21, 2018 Este un mic adevar in ceea ce spui, insa si o eroare. Adevarul este despre sulfatarea normala (alias directa - prin cicluri de incarcare/descarcare repetate chiar si simplul stat pe raft in magazin sau pe masina fara a fi incarcata) si cea pacatoasa (alias indirecta - prin actiunea unor Doreli care nu stiu sa exploateze un acumulator corect ). Un alt devar este ca se poate regenera fara a schimba electrolitul, fara a face "spalari" folosind echipamente specializate pe marginea cristalului de sulfat de plumb. Erori: 1) acidul sulfuric nu se consuma, altceva se pierde 2) cristalele de sulfat de plumb apar in ambele cazuri de sulfatare (normala si "pacatoasa") insa intr-o directie e data de timp si in cealalta e data de insistenta lui Dorel 3) desulfatarea dureaza intre 12 - 48 ore, in functie de starea initiala a acumulatorului 4) nu se vor incarca bateriile la redresor in speranta ca isi revin, tot timpul se va lucra pe capacitatea ramasa din baterie 5) incarcarea la redresor cu curenti de 10% din capacitate, ajuta la incarcarea rapida a acumulatorului, dar se lasa cu eliberare de hidrogen (pot enumera cazuri de explozii in domicilii ale multor cetateni ) 6) inlocuirea electrolitului cu altul si completari cu apa si asa mai departe, pot desprinde de pe partea de jos a acumulatorului depunerile de negru de fum in amestec cu alte componente ce pot duce la aparitia de scurt intern . Link spre comentariu
marin adrian Postat Decembrie 28, 2022 Partajează Postat Decembrie 28, 2022 Salutare , parerea mea sincera este ca ati deschis subiectul din lipsa de ocupatie sau doar sa aruncati ceva momeli. Aici este un forum tehnic de unde toti invatam si impartasim cunostiinte . Daca nu impartasiti cu noi proiectele dvs de ce ati deschis topicul Link spre comentariu
PINTI Postat Decembrie 28, 2022 Partajează Postat Decembrie 28, 2022 (editat) Acum 48 minute, marin adrian a spus: Salutare , parerea mea sincera este ca ati deschis subiectul din lipsa de ocupatie sau doar sa aruncati ceva momeli. Aici este un forum tehnic de unde toti invatam si impartasim cunostiinte . Daca nu impartasiti cu noi proiectele dvs de ce ati deschis topicul Se pare ca nu ai observat. Ultima postare pe acest topic a fost acum circa 5 ani. Stima. Editat Decembrie 28, 2022 de PINTI Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum