Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

lo-fi vs hi-fi


adigh

Postări Recomandate

www.aes.org

 

Audio Engineering Society from 1947 .

Este primul institut din lume care a studiat si a emis standarde pt traductoarele electro-mecanice de captare si redare a sunetului, pt reproducerea si amplificarea semnalului electric cu frecvente in domeniul AF. 

Standardul DIN este o adaptare europeana . Formal , toti cei care au studiat fenomenul , au vrut sa gaseasca niste metode prin care sa garanteze ca producatorii ofera consumatorilor produse consecvente in calitate.S-a considerat ca un amplificator de un anumit tip al unui anumit producator ,trebuie sa fie la fel in performante in conditii de "repetitive manufacturing". Daca ne uitam la DIN45500 vom vedea ca se refera la domeniul 100 Hz - 12.5 Khz si nici aia macar la 0 dB. Cu astfel de parametrii nu se mai poate discuta de reproducere si amplificarea semnalului cu fidelitate care trebuie sa fie exact de aceeasi forma si  faza ca cel aplicat la intrare . Pt a verifica performantele electrice au concluzionat ca cea mai buna metoda este testul cu  semnal la o singura frecventa(SIN,SQW,...) . S-a considerat ca un semnal sinus cu cat este mai putin alterat (cat mai linear, THD cat mai mic) cu atat semnalul dinamic si complex , care insumeaza frecvente de la 20 Hz la 20 KHz , ar trebui sa fie reprodus cat mai fidel. Numai ca acest principiu are o problema, amplificatorul fiind  integrator. In consecinta semnalul de reprodus si amplificat este afectat de catre sistem ,atat atunci cand produce distorsiuni  dar si atunci cand datorita  reactiilor locale sau globale ,  acelasi semnal este cu mult prea conditionat . Pt a masura aceste efecte , trebuiesc semnale compuse.Numai ca in momentul in care se insumeaza cel putin doua frecvente , putem sa uitam de liniaritatea semnalului . 

So , standardele nu releva cat de "Hi Fidelility" este sau ar trebui sa fie un sistem . Cat de High Fi sau Low Fi este un amplificator , nu este relevant din punct de vedere al liniaritatii semnalului de test la o anumita  frecventa.

P.S. Semnalul de la sursele de muzica sunt  total neliniare . In timp ce este redata muzica , cu un THD -metru se pot masura neliniaritati intre 200 si 400 % . Si este si normal pt ca "timbrul sonor " este format numai din distorsiuni sau armonice . In muzica nu exista nici instrument care sa produca sunete liniare  fix la 20,50,100,1.000 ,10.000 sau 20.000 Hz .

Editat de gg101
Link spre comentariu
On 3.4.2018 at 9:10 PM, gg101 said:

www.aes.org

 

Audio Engineering Society from 1947 .

Este primul institut din lume care a studiat si a emis standarde pt traductoarele electro-mecanice de captare si redare a sunetului, pt reproducerea si amplificarea semnalului electric cu frecvente in domeniul AF. 

Standardul DIN este o adaptare europeana . Formal , toti cei care au studiat fenomenul , au vrut sa gaseasca niste metode prin care sa garanteze ca producatorii ofera consumatorilor produse consecvente in calitate.S-a considerat ca un amplificator de un anumit tip al unui anumit producator ,trebuie sa fie la fel in performante in conditii de "repetitive manufacturing". Daca ne uitam la DIN45500 vom vedea ca se refera la domeniul 100 Hz - 12.5 Khz si nici aia macar la 0 dB. Cu astfel de parametrii nu se mai poate discuta de reproducere si amplificarea semnalului cu fidelitate care trebuie sa fie exact de aceeasi forma si  faza ca cel aplicat la intrare . Pt a verifica performantele electrice au concluzionat ca cea mai buna metoda este testul cu  semnal la o singura frecventa(SIN,SQW,...) . S-a considerat ca un semnal sinus cu cat este mai putin alterat (cat mai linear, THD cat mai mic) cu atat semnalul dinamic si complex , care insumeaza frecvente de la 20 Hz la 20 KHz , ar trebui sa fie reprodus cat mai fidel. Numai ca acest principiu are o problema, amplificatorul fiind  integrator. In consecinta semnalul de reprodus si amplificat este afectat de catre sistem ,atat atunci cand produce distorsiuni  dar si atunci cand datorita  reactiilor locale sau globale ,  acelasi semnal este cu mult prea conditionat . Pt a masura aceste efecte , trebuiesc semnale compuse.Numai ca in momentul in care se insumeaza cel putin doua frecvente , putem sa uitam de liniaritatea semnalului . 

So , standardele nu releva cat de "Hi Fidelility" este sau ar trebui sa fie un sistem . Cat de High Fi sau Low Fi este un amplificator , nu este relevant din punct de vedere al liniaritatii semnalului de test la o anumita  frecventa.

P.S. Semnalul de la sursele de muzica sunt  total neliniare . In timp ce este redata muzica , cu un THD -metru se pot masura neliniaritati intre 200 si 400 % . Si este si normal pt ca "timbrul sonor " este format numai din distorsiuni sau armonice . In muzica nu exista nici instrument care sa produca sunete liniare  fix la 20,50,100,1.000 ,10.000 sau 20.000 Hz .

@gg101 , din cate stiu eu cu ''THD-metru'' se masoara distorsiunile la o singura frecventa aleasa, de obicei la 1KHz, in centrul benzii audio, avand sinus ca semnal de intrare  si in nici un caz un semnal compus sau ... muzica. Pentru analiza distorsiunilor de intermodulatie se folosesc doua semnale sinusoidale  in raport de 1:4 sau 1:1, functie de norma aleasa, SMPTE sau CCIF, si se urmaresc armonicile rezultate din insumarea sau diferenta semnalelor de test.

000.png

001.png

002.png

 

http://www.amplificadoresnextpro.com.br/files/Bob Metzler_Audio Measurement Handbook.pdf

Link spre comentariu

Ok. Asa este. Am sugerat a se masura distorsiunile  semnalelor compuse din multiple frecvente pur si simplu ca o curiozitate . Doar pt a intelege cu totii cu ce fel de semnale  trebuie sa lucreze , de fapt ,toate aceste echipamente destinate AF .  Bineinteles ca THD-metru nu trebuie folosit in mod normal cu astfel de semnale . Dar am observat ca de fiecare data cand discutiile conduc catre FFT-uri , exista reticente.

Din punct de vedere electric ,evaluarea caracteristicilor se poate face cu osciloscopul si generatorul de semnal. In schimb, pt masurarea performantelor calitatii  semnalului reprodus si amplificat nu se poate face decat folosind semnale compuse  masurate cu FFT .  In final "batalia" cu sensibilitatea circuitului la armonice , redarea fidela a timbrului sonor , este tot ceea ce conteaza .

 Sarbatori fericite tuturor ! 

Editat de gg101
Link spre comentariu

 

De fapt masuratorile THD ar trebui facute la mai multe frecvente fiindca la 1Khz  amplificatoarele distorsioneaza cel mai putin si cel mai mult la capetele benzii evident din cauza modificarilor de impendanta a OT pentru acelasi PSF

 

Link spre comentariu

Pentru ca sint undeva la iarba vede am facut un test rapid cu placa de sunet dintr-un notebook Sony Vaio vechi de peste 5 ani. Am cablat iesirea de casti la intrarea de microfon, ajustind evident nivelul... Test IMD dupa doua norme mai raspindite cu rata de amplitudine 4:1 ... Brusc si dintr-o data parca nu mai este 0,001% :)

 

Sarbatori fericite!

 

 

5acb15f2ae5ca_IMD2normes.thumb.JPG.b1aa56f31ec213b74b0e49acb7f5fc19.JPG

 

 

 

 

 

Editat de dvb
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări