Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

sfaturi instalatie veche


Vizitator exvolt

Postări Recomandate

Vizitator exvolt
1 hour ago, GEO 53 BN said:

Tabloul cu sigurante asa arata ,fara capac de protectie? Eu nu m-as apropia de tabloul ala fara manusi si cizme de protectie. Colegu'! Schimba tablou', ca-i periculos si sa te uiti la el, daramite sa mai si intervii la el. Nu te juca cu curentu',pentru ca nu te iarta! Vorbesc foarte serios!

are capac , l-am luat jos ca sa se vada cablajele in poze , am vrut niste pareri sa stiu daca sunt legate bine firele pentru ca eram nelamurit de ce este nulul de la priza legat direct ,bunicul meu a facut instalatia dupa 1-2 ani de cand m-am mutat aici , a fost electrician si nu cred ca era dorel care sapa santuri si se curenta 

chiar daca estetic arata foarte rau tabloul asta nu inseamna ca este periculos , cel putin in 23 de ani sa nu am absolut nici o problema cu instalatia electrica , e ceva mai rar dar recent am zis sa-i acord atentie chiar daca nu am avut incidente , sa intreb si sa ma documentez daca este inregula 

intr-adevar lipsa impamantarii la prize stiu ca nu-i bine, daca prin absurd face contat faza cu carcasa aparatului (frigider, masina de spalat, cuptor cu microunde) atunci te-ai ars 

Editat de exvolt
Link spre comentariu
Acum 26 minute, exvolt a spus:

 

chiar daca estetic arata foarte rau tabloul asta nu inseamna ca este periculos , cel putin in 23 de ani sa nu am absolut nici o problema cu instalatia electrica , e ceva mai rar dar recent am zis sa-i acord atentie chiar daca nu am avut incidente....

Noi am incercat sa va atentionam...spre binele dvs!....acuma daca tineti cont sau nu de sfaturile noastre...asta nu mai depinde de noi!...va vorbeste un electrician cu 38 ani de meserie in spate....

Link spre comentariu

Ca nu ai siguranță pe nul nu ii o problema, dar de ce credeți ca siguranțele fuzibile nu sunt bune dacă sunt calibrate și corect dimensionate și contactele sunt bune ?   ,,siguranțele'' automate alea de 1 modul au protecție doar pe faza și nulul doar îl deconecteaza. Sunt și astăzi echipamente ce se alimentează obligatoriu prin siguranțe fuzibile . 

 

Editat de dom_88
Link spre comentariu
1 hour ago, dom_88 said:

Ca nu ai siguranță pe nul nu ii o problema, dar de ce credeți ca siguranțele fuzibile nu sunt bune dacă sunt calibrate și corect dimensionate și contactele sunt bune ?   ,,siguranțele'' automate alea de 1 modul au protecție doar pe faza și nulul doar îl deconecteaza. Sunt și astăzi echipamente ce se alimentează obligatoriu prin siguranțe fuzibile . 

 

E o diferenta mare intre sigurantele  automate si cele cu fuzibil.  Sigurantelor fuzibile sint un pic mai lente decit cele automate,care sint mult mai precise si rapide, putindu-se regla curentul  de declansare.  Sigurantele fuzibile fabricate sint si ele destul de precise,fuzibilul  topindu-se la depasirea curentului maxim.Un neajuns este ca  siguranta arsa, va fi aruncata,pe cind o siguranta automata  se defecteaza mult mai greu. Unii electricieni calibreaza sigurantele functie de curentul pe care-l suporta o lita cu un anumit diametru. Metoda este aproximativa.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

La sigurantele automate exista mai multe clase de "viteza" sau "intirziere" la declansare.

Cele utilizate curent si deci disponibile in magazine sint de clasa C (ex: C16A) si sint de viteza medie dar exista multe clase incepind de la A - foarte rapide si continuind pina la clasa H cel putin pe care le-am vazut utilizate untr-un panou de automatizari. Eu am utilizat acasa la un set-up box mai special sigurante de clasa B.

Link spre comentariu

Nu ti-a raspuns nimeni la una din intrebarile tale...de ce nu ai nulul la prize trecut prin siguranta? O sa-ti raspund eu....

Tabloul tau are doua corpuri identice cu sigurante...doua sigurante in stanga....doua sigurante in dreapta tabloului. Intr-un corp intra faza retelei si se duce cu o siguranta la prize si cu a doua siguranta la becuri...iar in celalalt corp intra nulul retelei si se duce cu o siguranta la becuri si una la prize.

Numai ca.... suportul unei sigurante de la nul nu a mai facut contact cum trebuie in timp datorita oxidarii, slabirii contactelor, etc...iar bunicul tau s-a hotarat sa anuleze siguranta de nul de la prize si sa puna firul direct pe nulul retelei. Efectiv a scos din circuit acea siguranta care-i facea probleme.

Acum ai inteles de ce nu ai nulul la prize trecut prin siguranta? Acele corpuri in care se insurubeaza sigurantele nu sunt tocmai stralucite...iar in timp apar contactele imperfecte.

De preferat ar fi sa inlocuiesti acel tablou (exact cum au spus colegii mai sus)...deoarece este foarte vechi. Daca o sa ai un consumator mai mare si acel tablou prezinta contacte proaste...nu prea e bine.

Tabloul care il ai acum a fost bun la timpul lui...dar anii au trecut si s-a deteriorat si el. Au aparut tablouri si sigurante moderne mult mai bune si sigure. Poate in viitor curentul se va transmite wireless si nu va mai fi nevoie de tablouri cu sigurante prin casa. :ewryt45w

Editat de mac01
Link spre comentariu

Ești așa sigur că nu i-a răspuns chiar nimeni la acea întrebare ? Eu sigur i-am spus în a doua postare a mea că s-a renunțat la acea siguranță probabil din cauza unei deteriorări a ei și de atunci a rămas așa...dar nu citesc toți toate postările cu atenție.

Link spre comentariu

Dacă studiați un pic curba de declanșare de la siguranțe fuzibile ultrapide și,, sigurante automate'' se poate vedea ca fuzibilele sunt mai rapide ca cele automate. 

Și sa nu uitam ca la curent de rupere cele fuzibile sunt net superioare, se folosește mult în industrial inserierea automatelor cu fuzibile tocmai din aceasta cauza. 

Sa nu ma înțelegeți greșit ca sunt împotriva intrerupatoarelor automate (siguranțe automate) dar un tablou cu siguranțe fuzibile CALIBRATE și corect dimensionate nu vad de ce nu și-ar face datoria și de acuma încolo, ii drept ca este mai dezavantajos sa tot cumperi și sa schimbi pe siguranțe.

Și apropo și alea din poza din stanga tot un fel de automate sunt dar model mai vechi. 

 

Link spre comentariu

Parerea mea este sa-l lasi asa, pana in momentul in care decizi sa schimbi toata instalatia in casa.

Cam tot dupa tiparul  vazut la tablou e construit, deci practic o mare varza. Nu prea rezolvi multe schimband tabloul doar.

Practic trebuie schimbat toata instalatia..

Pana atunci, te limitezi la consumatori mici.

 

Note: eu stiam ca o siguranta diferentiala se poate monta doar in prezenta unei impamantari..  El, tabloul nu are.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Tabloul respectiv a fost montat in perioada anilor 70-80, este tablou standard cu sonerie si bec de citire a contorului (soneria jos si contorul la mijloc cu becul deasupra, asa ca cel mai probabil ai contorul pe scara). Faptul ca exista doua randuri de sigurante, pe faza si pe nul este pentru ca standardul romanesc dupa care s-a lucrat nu are circuite polarizate, doar cerinta ca faza sa fie la intrerupator. Asta inseamna ca nu se tinea cont pe care parte e faza, circuitul fiind simetric.Circuitele la dv. sunt din "intenc", cablu de aluminiu cu dubla izolatie special pentru montarea directa in tencuiala si uzual au doua fire sau trei. Cablul care duce la bucatarie si la baie trebuie sa aiba firul central de cupru si este legat la impamantare. In tabloul acela nu vad prea bine sectiunea si culoarea coloanei de la contor dar presupun ca este cupru de 2.5mm2. In apartament tebuie sa aveti o doza principala in care se unesc toate cablurile din casa. Impamantarea ar trebui sa fie legata la carcasa de tabla a tabloului si trebuie sa fie de cupru, verificati in zona acelui surub de jos marcat cu semnul acela rosu. Daca nu aveti prize cu impamantare in casa atunci nu aveti impamantare in tablou si puteti confirma sau infirma doar prin examinarea zonei de sub tabla tabloului daca vin de la contor 2 sau 3 fire.

Faptul ca o siguranta de pe nul nu este folosita are o explicatie simpla. Acea siguranta a fost folosita pe post de "intrerupator", adica oprirea soneriei pentru ca soneria a fost legata la origine pe circuitul de priza sau lumina iar intrerupatorul original s-a defectat. Acolo, in acel tablou, au existat 3 tipuri de sonerii. Cea originala, rotunda, in partea centrala jos (daca mi-aduc amine dar posibil sa fi fost in locul transformatorului actual) care avea transformator incorporat, a doua modificare cu transformator de sonerie clasic si soneria alba fara clopot (urma patrata de sub transformator) la care s-a inlocuit transformatorul cu cel actual, vizibil in poze.

Va recomand ca lucrarea sa fie facuta de un electrician iar daca faceti imbunatatirea tabloului, sa montati sigurante de maximum 10A curba B (adica curentul de declansare la scurtcircuit este de 3-5 ori peste cel nominal) daca siguranta de pe scara este de 20A si sigurante de 6A curba B daca siguranta de pe scara este de 16A. Diferentiala puteti pune dar, in lipsa impamantarii la prize, va functiona partial adica curentul de defect trebuie "sa-si gaseasca loc" spre armatura cladirii sau orice alta suprafata legata la pamant. Daca aveti norocul ca la prize sa aveti cablu cu 3 conductoare de aluminiu atunci conductorul central il legati la impamantare. In spatele tabloului veti gasi si firele de sonerie si va trebui sa adaugati o sonerie cu transformator sau baterii. Nu se admite legarea acestora direct la 220/230V.

Cat despre instalatia existenta mai intai aruncati o privire la legaturile din doza principala, in special la innadituri. Verificati daca izolatia panzata este casabila sau nu. Daca este casabila atunci circuitele au fost supraincarcate si trebuie sa lucrati cu grija, aluminiul fiind mai casant. Urmariti electricianul cand lucreaza sa nu taie aluminiul cu cutterul, mai intai sa faca taietura rotunda pe izolatie fara sa ajunga la aluminiu apoi sa incalzeasca cu bricheta izolatia sau cu letconul pe firul de aluminiu si apoi sa extraga izolatia. Daca aluminiul este taiat se rupe intr-un timp scurt. Tinanad cont ca instalatia pe care o aveti este in tencuiala si inlocuirea ei se face doar prin distrugere asa ca lucrati cu grija si flexati cat mai putin cablurile de aluminiu. Electric rezista dar mecanic apar problemele. Daca doza principala este aproape si aveti loc, puteti imparti circuitele existente in mai multe circuite folosind canal de cablu intre tablou si acea doza in care adaugati conductorii necesari. Atentie ca legaturile intre cupru si aluminiu se fac cu cleme cupal (in principiu merg si cele mai slab calitative tot dintr-un metal alb, "reglete", exclus cele de bronz). Atentie ca, in lipsa unor doze de legaturi pe traseu inafara celei principale, podeaua contine circuitele de priza proprii si cele de iluminat ale vecinului de dedesubt. La fel si cu iluminatul de la dv, este prin podeaua de sus.

PS: daca considerati ca instalatia actuala este insuficienta nevoilor actuale atunci luati legatura cu un electrician autorizat care sa va realizeze noua instalatie. Pentru inceput faceti calculul tuturor consumatorilor existenti daca se incadreaza in gama de consum. Verificati pentru inceput valoarea sigurantei de pe scara, 16A sau 20A, de ea depinde capabilitatea de putere a circuitului din casa.

@GEO 53 BN: sigurantele pentru "uz casnic" (disjunctoarele automate) nu se regleaza, ca au un buton de reglaj este pentru calibrarea declansarii termice, la fabrica. Tabloul respectiv este "original" din perioada '70-'80 cu "mici" modificari la circuitul soneriei. Asa se construiau standardizat acele tablouri in acea perioada (presupun ca stiti deja daca cifrele din nick au legatura cu varsta).

@dom_88: exista disjunctoare de 16A cu capabilitate de rupere de 10kA superioara capabilitatii fuzibilelor. Plus ca la fuzibile exista riscuri la inlocuirea acestora pe cand la sigurantele automate doar ridici de clapeta/maner.

Later edit: atentie ca aveti siguranta de 6,3A pe nul si 15A pe faza, inversati-le ca sa aveti siguranta mai mica pe faza. Nulul la prize este legat direct la bara de nul, surubul de jos, si aveti 3 circuite acolo nu doua, se vad cu zoom 3 conductoare in acel surub, unul cu izolatie verde si doua maro la fel siguranta de faza la prize are doua conductoare maro. Asa ca in principiu se mai adauga o siguranta in plus la tablou. Se poate verifica doar prin deconectarea celor doua conductoare maro de la faza si sa se vada impartirea circuitului.

Editat de The Stressmaker
Link spre comentariu
Vizitator exvolt

@The Stressmaker de asa un raspuns detaliat am avut nevoie , multumesc frumos 

cat despre siguranta de 15a pe faza , le-am inversat chiar dupa ce am facut pozele si am pus capacul de protectie inapoi 

Editat de exvolt
Link spre comentariu

Ca sa stii daca ai nevoie sa schimbi instalatia, trebuie sa o evaluezi mai intai. Instalatia nu inseamna doar fire si tablou. Tot din instalatie fac parte si electrocasnicele deservite. Trebuie urmarit tipul conductorului, sectiunea, legaturile in doze, consumatorii, prizele, tabloul, etc. In primul rand trebuie o lista cu fiecare consumator si puterea lui. Desfaci o priza, doua si vezi cum sunt firele. Daca sunt negre, daca se frang la capete, daca sint SCURTE de nu poti scoate nici macar priza, e clar. Trebuie schimbata. Inaditurile daca sunt negre, coapte, scurte, slabe, reprezinta iar un motiv de schimbare. Tabloul e cam invechit dar nu inseamna ca nu e bun. Sper ca in "patroane" sa nu gasiti cuie de 4 ca sa "tina". Deranjul schimbarii instalatiei e prea mare, daca spargeti peretii doar pt. instalatie e cam mult. Daca stiti ca aveti o renovare in plan, atunci merita sa mai puneti 500 de lei pe fire noi, prize, intrerupatoare, etc. In principiu, vedeti daca sunt lungi si lucioase la prize, e ok. Nu suprasolicitati. In doze, daca banda e coapta dar firele sunt stranse bine, lucioase, etc, se poate inlocui banda. O puteti innoi schimband prize si i trerupatoare, becuri mai eco.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator exvolt

@fanelforum asta e ca nu prea am consumatori mari si nu merg toti deodata , am un desktop PC , 2 televizoare de 80cm LED , becurile toate in casa LED de 6-14W , frigider de 1kw , masina de spalat 1kw care merge cam 1 data pe saptamana sau mai rar , cuptor cu microunde 800W , microcentrala la care pompa are 150W , cam atat si ce merge mai des este frigiderul si PC-ul 

cel mai des cand merg mai multi consumatori deodata este iarna , microcentrala 150W + frigider 1Kw + PC hai sa zicem cel mult 350W in full load si masina de spalat 1Kw 

 

am doua variante , sa schimb instalatia si tabloul , sa o fac aparent cu canal cablu , trebuie dat ceva gauri dar e mai bine decat sa ma apuc sa sparg ... sau sa raman pe instalatia veche de aluminiu si sa schimb doar tabloul si sa separ cele 2 circuite de pe priza si sa pun siguranta diferentiala , asa as iesi mai ieftin si mai putin deranj 

 

 

IMG_20180318_133041.jpg

Editat de exvolt
poza contract
Link spre comentariu

Da' ce frigider ai?:rade: 

Varianta cu patcablu e ieftina si nici deranj nu faci, dar nici frumoasa nu e. Daca ai copii mici, e cam naspa. Despre tablou, si eu cred ca e depasit de vremuri, nu tehnic neaparat, dar e inestetic asa cum e acum.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări