Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Condensator


subsemnatul2012

Postări Recomandate

Acum 1 oră, puriu a spus:

Secundarul de 12 V in gol este prea mic. Incarcarea completa a acumulatorului se face pana la aproape 15V cu un curent C/10 initial si C/40 final. Deoarece filamentele iau si ele tensiune, ar trebui ca secundarul sa aiba cam 17V in gol.

Tensiunea de 12Vc.a. din secundarul transformatorului e o valoare eficace sau RMS. Adică e egală cu acea tensiune continuă care ar produce același efect termic pe un rezistor de sarcină.Tensiunea de vârf  (în gol) după redresare va fi de aproximativ 16,9V sau (12 x 1,41). Dacă un condensator adăugat după puntea redresoare se va încărca până la această valoare, putem presupune că și acumulatorul va ajunge într-un final la această tensiune atunci când densitatea electrolitului va fi maximă și curentul de încărcare minim....Deci 12V e chiar mai mult decât suficient pentru secundarul unui transformator de redresor auto.Și un bec de far auto va limita eficient curentul inițial de încărcare, dar nu va împiedica acumulatorul să ajungă într-un final la valoarea de vârf a tensiunii redresate....

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 64
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Marian

    20

  • doru3160

    15

  • QQme

    7

  • gabiz_ro

    5

Top autori în acest subiect

7 minutes ago, Spitfire said:

si la incarcare, si la descarcare, si se lasa cu fierbere de electrolit, gaze si fum

Fierberea se intampla numai la o tensiune prea mare, daca incarcatorul este dotat cu regim de sursa de tensiune constanta stabilizata la ceva mai mult de 14V atunci n-ai cum sa fierbi nimic.

7 minutes ago, Spitfire said:

La plumb se poate incarca cu 14,5V de la o sursa ce nu poate furniza un curent mai mare decat cel maxim admis la incarcare

Si care ar fi acel curent maxim admis de incarcare si dupa ce criterii l-ai gasit?

7 minutes ago, Spitfire said:

cu conditia sa nu se uite a decupla dupa maxim 12 ore acumulatorul

Pe regimul de "float" ( un soi de mentinere ), poti sa-l lasi si 1 saptamana la incarcat, daca tensiunea este cea potrivita acestui regim, nu superi pe nimeni.

7 minutes ago, validae said:

Dacă un condensator adăugat după puntea redresoare se va încărca până la această valoare, putem presupune că și acumulatorul va ajunge într-un final la această tensiune

Nu trebuie sa presupui, chiar asa se intampla.
Sigur, admitand ceva erori date de gradul de "turtire" al sinusoidei de la retea ( vezi o postare de-a lui UDAR nu mai stiu pe unde ).

Link spre comentariu

Era doar o ,,figură de stil,, marian....eu am descoperit lucrurile astea în mod practic, cu mulți ani înainte chiar de a le înțelege deplin și din punct de vedere teoretic. Am explicat aceste lucruri pe topicuri despre redresoarele auto, cel puțin lui Florin Berdilă cred că i-am repetat de nu știu câte ori.Nu sunt sigur însă nici acum dacă a înțeles de ce nu trebuie să ai mai mult de 12V în secundarul transformatorului, deși tensiunea finală pe acumulator ajunge la mai mult de 16V dacă nu-l decuplezi la un moment dat....

Un acumulator cu plumb se poate menține la o tensiune de încărcare de 13,8V un timp nedefinit....la această tensiune încarcă acumulatorii UPS-urile. Asta nu-l va încărca însă 100% ci doar îl va menține la limita apariției ,,fierberii,, astfel evitând pierderea de electrolit prin degajare de gaze...

Link spre comentariu
La 05.03.2018 la 12:31, puriu a spus:

Secundarul de 12 V in gol este prea mic. Incarcarea completa a acumulatorului se face pana la aproape 15V cu un curent C/10 initial si C/40 final. Deoarece filamentele iau si ele tensiune, ar trebui ca secundarul sa aiba cam 17V in gol.

Da, e firesc sa pice ceva tensiune pe filamentul becului, dar avand in vedere simplitatea pe care o doreste, nu vad alta metoda de a limita curentul initial de incarcare, care asa cum s-a precizat de prea multe ori, tinde sa fie mare, peste ce poate duce puntea si secundarul trafului.Becul are avantajul ca introduce o rezistenta variabila in circuit, si limiteaza la cca 5A curentul de incarcare initial, urmand cu trecerea timpului si incarcarea acumulatorului, scaderea curentului, racirea filamentului, implicit scaderea rezistentei. Stiu ca nu e chiar cea mai buna metoda, dar pt cineva care nu are habar despre constructia unui redresor dedicat, cu electronica aferenta, si are la indemana doar acel traf, e taman ce-i trebuie, ca sa nu scoata fum din traf sau punte.Filamentul unui bec de far are la rece sub un ohm. La curent mic, automat si tensiunea care va pica pe acel filament va fi neglijabila.Va putea opta pt legarea permanenta in circuit, sau cuplarea doar in faza de inceput, dupa care il va putea sunta. Dupa cum a pus problema, in mod sigur nu vrea sa se complice mai mult decat e necesar si asta ar fi fost varianta cea mai simpla...fara a avea pretentia ca e si cea mai buna, dar cu siguranta e mai bine decat cuplarea direct pe punte a acumulatorului.

Link spre comentariu

Marian, ai dreptate!

Prin Tehnium erau niste scheme extrem de simple, faceau apel doar la un tiristor si vreo doi tranzistori, cu care puteai construi un incarcator auto simplu si eficient! DIn pacate nu mai am colectia!

Link spre comentariu

Daca sec.trf are 12V,urmat de o punte redresoare atunci nu mai este nevoie de nimic altceva, tensiunea finala pe acu. nu va depasi 15V,,,bineinteles ca nu va fi lasat asa o saptamina, se deconecteaza dupa 8-10 ore,,,trf-ul nu va avea mai mult de 50-100VA pt a limita curentul initial de incarcare,,,e o metoda utilizata de 80-90 ani cu aceeasi eficienta ca cele complicate si scumpe de acum.

Link spre comentariu

Am citit toate opiniile colegilor si in marea lor majoritate sunt corecte.
Daca traf-ul ar scoate intre 9-12v nu s-ar impune ca obligatoriu montarea acelui bec.
Colegul care a cerut sfatul a spus ca are un traf de 12v dar nu are cu ce-l masura, deci nu-i exclus ca traful sa aiba 12 sau 18 sau 24v. Daca a mai fost folosit pe post de incarcator auto cel mai probabil ca e ok si deci o fi de 12-15v, totusi recomand folosirea unui bec auto asa cum a zis  colegul @doru3160 recuperat dintr-un bec de far cu doua filamente, din care unul ars care ar putea avea mai multe roluri:
- rol de siguranta fuzibila in caz ca traf-ul ar scoate o tensiune mult mai mare decat se banuieste;
- alt rol ar fi acela ca iti poate oferi o idee aproximativa de starea bateriei si anume ca atata timp cat bateria e foarte descarcata atunci becul se va aprinde, iar pe masura ce acumulatorul se incarca becul va fi stins; (destul de imprecisa)
-rol de limitare al curentului pt a nu fi periculos pt acumulator sau diode;
- rol de a proteja traf-ul sau diodele (punte) in cazul in care redresorul e bagat in priza iar clestii sunt in scurt intre ei, desi in mod normal ar trebui ca intai clestii sa se puna pe baterie si pe urma se baga in priza redresorul, dar cine face asa de fiecare data?

Totusi recomand sa-si cumpere si un aparat de masura, chiar si unul ieftin ceva gen xy1000 analogic ce are avantajul ca poate masura tensiuni chiar daca nu are baterie, ar fi util nu doar in masurarea bateriei ci si in verificarea unor sigurante, becuri, continuitati cabluri etc. Si in plus va putea masura si traful in gol si starea diodei/diodelor/puntii redresorului.

Editat de geomx
Link spre comentariu
3 hours ago, geomx said:

rol de limitare al curentului pt a nu fi periculos pt acumulator

Nu exista notiunea de curent de incarcare periculos pentru acumulator.

Link spre comentariu

Nu pt. acumulator,ci pt.punte ,trf. sunt necesare si sigurante fuzibile in primar si secundar,eu am uitat sa mentionez dar sunt obligatorii pt. protectie la manipulare gresita(scurt sau inversare polaritate).

Link spre comentariu

Daca te referi la acel "initial current", ala nu-i curentul maxim admis, ci este un curent maxim consumat din incarcator, la momentul inceperii incarcarii ( cand e descarcat maxim ).

Am tot amintit asta si am s-o tot amintesc pana or s-o bage toata lumea la cap, incarcatorul de la masina n-are nici un fel de limitare de curent, adica nici macar nu se face incarcare in curent constant, ci in permanenta in regim de tensiune constanta, cu un curent maxim posibil dat de valoarea aia "initial current", si nu se mai supara deloc nici un acumulator.

Link spre comentariu

Eu nu prea inteleg asta.Inteleg ca producatorul recomanda un curent de incarcare limitat pana la valoarea respectiva

Acum am testat pe una pe care scrie asa

Cycle use 7.30-7.40V
Standby use 6.85-6.95
Initial curent less than 1.5A

Initial avea 6,08V cuplata la sursa reglata la 7,3V consuma 1.8A

 

Editat de gabiz_ro
Link spre comentariu
3 minutes ago, gabiz_ro said:

Inteleg ca producatorul recomanda un curent de incarcare limitat pana la valoarea respectiva

Intelegi gresit!
 

 

1 hour ago, marian said:

incarcatorul de la masina n-are nici un fel de limitare de curent, adica nici macar nu se face incarcare in curent constant, ci in permanenta in regim de tensiune constanta

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări