Mark S Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Sunt intrebari puse din curiozitate. Nu construiesc amplificatoare audio de putere, (doar preamplificatoare) dar inevitabil, rasfoind scheme si informatie m-am "lovit" de ele. Si sunt cateva chestii pe care nu le inteleg, am preferat sectiunea incepatori, poate mai sunt useri interesati. - prima chestie e asta: am vazut la amplifurile HI-Fi ca frecventa maxima e mult peste cea audibila...100KHz sau mai mult. Odata ce acele frecvente, de peste 20Khz nu se aud, de ce se construiesc si sunt considerate mai bune, amplifurile care depasesc 20KHz? - am observat ca distorsiunile se masoara in procente, iar procentul e un raport. Intre ce si ce se calculeaza acel raport? - dupa cum se stie, difuzorul, pe langa rezistenta ohmica are si o reactanta. Banda audio are un spectru larg, deci puterea disipata pe difuzor e diferita in functie de frecventa. Care e acea frecventa standard la care se masoara puterea unui amplif? Concret, cum stim ca avem un amplif de 100W/4ohmi? Parca mai erau si alte chestii/intrebari...imi scapa pe moment. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=CHfeMGQC6WI http://audiojudgement.com/speaker-impedance-curve-explained/ Link spre comentariu
puriu Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 1. Timbrul unui sunet de o anumita frecventa este determinat de numarul, amplitudinea si faza armonicilor sale. Doua sunete de aceeasi frecventa mare , cu timbru diferit (percutie, etc.), trebuie sa poata fi recunoscute si deosebite. 2. Se foloseste un distorsimetru. Se introduce in amplificator un semnal sinusoidal. Semnalul de la iesire are o anumita amplitudine. Se elimina prin filtrare frecventa semnalului de la intrare si se masoara amplitudinea semnalului rezultant ce contine toate distorsiunile, armonice si nearmonice. Se calculeaza raportul celor doua amplitudini. 3. Puterea maxima a unui amplificator se masoara pe o rezistenta nereactiva, pentru un anumit grad de distorsiuni. Se poate defini in mai multe feluri: in impuls, pe termen scurt, pe termen nelimitat, la temperaturi extreme, etc. De obicei comerciantii o afiseaza pe cea mai mare. Le convine! Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 -De dragul armonicilor, adica spre exemplu armonica a 2-a de la 1khz este la 2khz, iar a 3-a la 3khz; armonica a 2-a la 10khz este la 20khz, si a 3-a la 30khz, armonica a 2-a la 20khz este la 40khz, iar a 3-a la 60khz... Un amplificator cu banda mai larga este mai performant si pentru ca presupune mai automat mai multa reactie negativa la capatul superior al spectrului audio. Si probabil or mai fi... -Raportul armonicilor la fundamentala. -Difuzorul are o componenta dominanta care este rezistiva, deci... Link spre comentariu
sk24bpo Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 (editat) Banda de lucru a unui amplificator ar fi bine sa fie cat mai larga posibil dar deopotriva si cat mai scurta posibil. Practic sunt doua cerinte care se bat in cap. Este bine sa fie larga pentru a avea in banda audio o cadere cat mai mica la capete si pentru a avea un defazaj din nou cat mai mic. Privind din cealalta perspectiva banda de lucru ar fi bine sa fie cat mai strans limitata la banda audio din cauza mizeriilor ultrasonice si infrasonice (aparute din diverse cauze pe care nu le discutam acum) care pot genera la randul lor alte mizerii in banda audio. De asemenea o banda de lucru redusa va avea distorsiuni mai mici mai frecvente inalte. Cu ce pret ? Cu pretul saracirii sunetului. O banda de lucru limitata poate creste stabilitatea amplificatorului fata de banda larga ce poate crea instabilitate care duce la oscilatii, etc... Banda de lucru larga in bucla inchisa nu presupune automat o reactie negativa mai mare. Editat Ianuarie 24, 2018 de RaimondAudio Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Ba cam asa face ( "ba" nu-i apelativ aici ), chiar daca indirect, pentru ca nu poti avea o bucla inchisa foarte larga daca aia deschisa e mica sau ingusta, n-ai resurse. Link spre comentariu
puriu Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Reactia negativa globala este o pacoste. Transforma ampliful intr-un amplificator de eroare. Dumnezeu stie ce erori pot sa apara. Baza este reactia negativa locala, la fiecare etaj in parte. Daca ramane ceva, poate fi corectat global. 1 Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Transforma ampliful intr-un amplificator de eroare. Dumnezeu stie ce erori pot sa apara. Eu nu stiu ce cauti tu la sectiunea asta sa dai sfaturi... Imi cer scuze daca par dur dar este a nu stiu cata oara cand trebui sa corectez afirmatii fanteziste de-ale tale. Si daca ai un amplificator de eroare care-i problema? Cam tot ce stabilizeaza un anumit parametru are si un amplificator de eroare. Ca-i spune asa nu inseamna ca preia o eroare si o agraveaza sau mai stiu eu ce asemenea... amplificatorul de eroare sesizeaza un semnal de eroare ( adica o diferenta intre ce ar trebui sa fie si ce exista de fapt ), pe care o amplifica si o reda la iesirea lui, sistemul folosindu-se de rezultanta de la iesirea AE tocmai pentru a corecta eroarea aia. La amplificator diferentialul compara semnalul de la intrare cu iesirea divizata si cand sesizeaza o diferenta intre cele 2 potentiale creeaza un semnal cu care comanda etajul VAS, iar acesta la randul lui etajul final pentru ca sa se revina la pozitia de echilibru impusa de diferential. Link spre comentariu
sk24bpo Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Reactia negativa (vorbim despre cea globala), valoarea ei cantitativa, este data de amplificarea in bucla deschisa din care se scade amplificarea in bucla inchisa. Se poate limita foarte usor reactia negativa a unui amplificator cu banda larga in bucla deschisa, astfel incat puterea de corectie a reactiei negativa sa fie mai mica decat cea a unui amplificator cu banda ingusta. Mai mult, se pot construi amplificatoare a carui caracteristica in bucla deschisa sa nu fie una clasica de tip compensare Miller, cazatoare, cu o panta de 6dB/octava. In fine, sunt detalii care nu au nicio relevanta aici la sectiunea de incepatori. Link spre comentariu
Mark S Postat Ianuarie 24, 2018 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Ms ptr raspunsuri. Referitor la prima intrebare, am inteles despre ce e vb, in raspunsul lui Raimond. Totusi amplifica inutil frecvente inaudibile, iar ce e mai grav, creste riscul de autooscilatii. Tendinta oricarui amplificator de a autooscila, creste odata cu capacitatea lui de a lucra la frecvente inalte. La prima vedere as opta ptr o banda mai ingusta, dar cum nu am construit niciodata un amplif audio, e doar o parere. Pct 2-am inteles in raspunsul lui Marian Pct 3...totusi reactanta bobinei cred ca e destul de importanta. In practica am vazut ca basul duce "greul", solicita cel mai mult sursa de alimentare. Pe alta parte, am vazut amplificatoare in care amplificatorul ptr joase era separat si de putere mult mai mare decat cel de inalte, de aici am dedus ca reactanta bobinei difuzorului este semnificativa, alaturi de rezistenta ohmica. Link spre comentariu
romicap Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Reactia negativa globala este o pacoste. Transforma ampliful intr-un amplificator de eroare. Dumnezeu stie ce erori pot sa apara. Baza este reactia negativa locala, la fiecare etaj in parte. Daca ramane ceva, poate fi corectat global. Da asa este , reactia negativa globala este o pacoste ! Link spre comentariu
Mark S Postat Ianuarie 24, 2018 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Cam de aceeasi parere sunt si eu. Datorita defazajelor s-ar putea transforma in pozitiva si de aici o gramada de necazuri... Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 ^Foarte bine, nu mai folositi reactie negativa, mergeti cu THD in ordinul zecimilor de procent, sau si mai rau. Atata ignoranta, atatia pretendenti nejustificati la statutul de "electronisti", nu degeaba se numeste sectiunea incepatorilor... Totusi amplifica inutil frecvente inaudibile, iar ce e mai grav, creste riscul de autooscilatii. Inutil e doar in viziunea ta, iar stabilitatea nu-i conditionata de banda buclei inchise decat cel mult indirect, si poate fi tratata fara probleme, sunt o multime de tipuri de compensari disponibile, unele declarate nefunctionale chiar de membrii Elforum dar probate practic de mine. Adica trebuie doar sa vrei, si sa nu pui pe NU inainte. Link spre comentariu
Mark S Postat Ianuarie 24, 2018 Autor Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 (editat) Normal ca se pot compensa...lucrez in RF, unde riscul de autooscilatii e " la tot pasul" , ca sa zic asa . Sunt o gramada de metode de compensare care merg, intradevar. Inutil am spus ca la prima vedere, odata ce nu se aud...nah PS: era vb de reactie negativa globala, nu locala, care face intradevar mult bine. La globala, ma gandesc ca daca trece prin mai multe etaje, pot aparea defazaje care pot face ca reactia sa nu mai functioneze bine, ori o pot transforma chiar in pozitiva. Editat Ianuarie 24, 2018 de Mark S Link spre comentariu
Marian Postat Ianuarie 24, 2018 Partajează Postat Ianuarie 24, 2018 Pe naiba pozitiva... Asta se intampla numai daca bati campii asa cum face cineva prin alte parti ( pe alte zari de veveveu )... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum