zal Postat Iulie 18, 2008 Partajează Postat Iulie 18, 2008 Turbatii de la Yamaha aveau intr-o vreme, prin anii 90, un obicei: traseele de curent mare erau dublate pe fata cablajului cu strapuri din sirma de 1mm, ridicate la 2mm in aer. Rau era daca vroiai sa faci masuratori si iti scapa sau aluneca testerul printre piese. :smt021 Link spre comentariu
Vizitator cs_isti Postat Iulie 19, 2008 Partajează Postat Iulie 19, 2008 Buna, am facut si eu versiunea 11e al acestui almplificator. La inceput am folosit TL071 iar acuma am pui LME49710 si diferenta se poate auzi cu urechea deci merita. Poate o problema ii ca se incalzeste destul de bine chiar si cu radiator mare. Cam pe la jumatatea puteri radiatoru ii deja destul de fierbinte. Dimensiunile radioatorului is 210x80x40 poate iar trebui unu mai mare.Vreau sa va intreb daca rezistentele influenteaza calitatea sunetului. Cu conditia ca valoarea sa fie la fel cu la una de calitate buna. Unele rezistente dintre care am folosit sunt tipul ala vechi ramanesc.Rezistentele baga ceva zgomot daca nu sunt de calitate buna?Istvan Link spre comentariu
quicknick Postat Iulie 19, 2008 Partajează Postat Iulie 19, 2008 Va salut. Am terminat de asamblat versiunea 11h in dublu exemplar. Din pacate ma confrunt cu aceeasi problema cu ambele montaje - un fasait destul de puternic, indiferent de prezenta sau nu a semnalului la intrare, chiar si cu intrarea pusa la masa. Pe langa asta, pe masura ce ma apropii de un volum mediu, apar distorsiuni majore.Desi sursa de alimentare este inca in faza "prototip" (a se intelege "cu multe piese in aer"), nu cred ca ea este vinovata - fasaitul continua si dupa ce deconectez alimentarea de la retea, pana cand condensatorii de filtraj se descarca sub o anumita valoare.Trafo-ul toroidal are 750VA si imi da 2x48.5VAC, deci aprox. ?65V dupa redresare si filtraj. Deoarece la pornire mi-a trosnit de mai multe ori siguranta generala am inseriat pe primar becuri de diferite puteri (la 220W) - in lipsa de soft-start... Asa am observat ca fasaiala dispare cand am in serie cu primarul un bec de 100W (tensiunea de alimentare ajungand la ?34V, curentul in gol aprox. 380mA pe ambele ramuri pt. un singur canal). In conditiile astea chiar puteam sa urc si volumul destul de mult fara distorsiuni (evident, nu prea mult datorita tensiunii mici de alimentare).O observatie totusi - in lipsa semnalului sau pe pasajele linistite se aude clar un post de radio (receptionat de amplificator :( )Apoi, folosind un bec de 200W in serie cu primarul, tensiunea de alimentare era de ?51V, curentul in gol 420mA pe ramura pozitiva si 430mA pe cea negativa, fasaiala si distorsiunile fiind si ele prezente.Am mai incercat si cu cele 2 becuri in paralel deoarece n-aveam unul de 300W. Alimentarea a ajuns la ?58V, curentul in gol 430mA cu acelasi "surplus" de 10mA pe ramura negativa... Inutil sa mai precizez ca functionarea era necorespunzatoare (ca mai sus).Detalii (sau "cum am construit"):- Am montat deocamdata doar 2 perechi de finali 2SK1058/2SJ162 pe fiecare placa, urmand sa fac upgrade in viitor.- Condensatorul C7 (470pF, mica) l-am substituit pe una din placi cu un styroflex de trista amintire, iar pe cea de-a doua cu un condensator rusesc recuperat dintr-un televizor Temp 6. Are 52 de ani, 470pF, 500V si e cu mica - C3 (680nF, polipropilena) e de porc, recunosc. Doar pe asta l-am gasit, e la 275Vac, de aceea e agabaritic si a trebuit sa-l conectez prin sarme. Aici sa fie oare sursa problemelor?- Bobinele au 30 de spire, diametrul interior 10mm, sarma de Cu emailat 1mm- Deoarece nu-i am, nu am montat (inca) condensatorii de 10pF in bazele BD-urilor. Pe una din placi am pus condensatori de 47nF, se comporta identic.- In perioada de proba am folosit un radiator masiv dar cu suprafata in mai multe "trepte" - a trebuit sa conectez tranzistorii MJE si 2SK/2SJ la placa cu fire de ~20cm. Problemele se manifestau si asa, am sperat sa fie firele de vina, dar n-au fost ele...In rest, am respectat schema.Cam atat deocamdata. Sper sa le dau de capat cu ajutorul vostru, si va multumesc anticipat pentru sfaturi si sugestii.Atasez si o poza, se zice ca ar face cat 1000 de cuvinte... Link spre comentariu
danzup Postat Iulie 20, 2008 Partajează Postat Iulie 20, 2008 Cred ca asta e problema : "Deoarece nu-i am, nu am montat (inca) condensatorii de 10pF in bazele BD-urilor."De obicei fasaitul inseamna oscilatii de inalta frecventa . Acei condensatori tocmai asta fac : taie oscilatiile de inalta frecventa .Nu sunt eu specialistul, cred ca cel autorizat sa-ti raspunda ar fi tibi ! Link spre comentariu
quicknick Postat Iulie 20, 2008 Partajează Postat Iulie 20, 2008 Am mai facut un pas spre rezolvarea problemelor. Pe cablaj exista locuri pentru niste condensatori de 100nF, langa fiecare tranzistor tip BD. Acesti condesatori nu apar in schema, fiind conectati intre baza fiecarui tranzistor si masa. Am folosit de 47nF, n-ar trebui sa fie mare diferenta in ceea ce priveste eliminarea oscilatiilor.Condensatorii de 10pF, nou-aparuti pe schema, nu sunt prevazuti cu trasee si gauri pe cablaj, dar i-am lipit pe spatele placii, direct intre baza si colectorul tranzistorilor. Nicio schimbare in ceea ce priveste fasaiala.Apoi mi-a trecut prin cap sa-l montez, in locul lui de pe cablaj, pe C7 (33pF, mica), disparut din ultimele variante ale schemei. Oscilatiile au disparut cu desavarsire (in domeniul audibil cel putin), iesirea fiind complet curata in lipsa semnalului. Insa persista distorsiunile, mai exact basul se "rupe" si zbarnaie cum cresc un pic volumul.Un aspect care mi se pare interesant, si care s-ar putea dovedi hotarator in rezolvarea problemei: la deconectarea alimentarii de la retea, amplificatorul functioneaza in continuare cateva secunde, pana la golirea condesatorilor de filtraj. Pe panta asta descrescatoare a tensiunii de alimentare, exista un punct din care amplificatorul pare sa intre intr-un regim de lucru normal. Basul incepe sa fie corect redat, fasaiala dispare chiar fara sa fie prezent C7 in circuit... Chiar m-am jucat un pic, incercand sa mentin "din stecher" tensiunea in limitele "corecte" - lucru destul de usor de facut, intrucat condesatorii de filtraj se descarca lent, si se incarca nu foarte repede, gratie becurilor (400W acum) inseriate cu primarul transformatorului. Link spre comentariu
danzup Postat Iulie 21, 2008 Partajează Postat Iulie 21, 2008 Am mai facut un pas spre rezolvarea problemelor. Pe cablaj exista locuri pentru niste condensatori de 100nF, langa fiecare tranzistor tip BD. Acesti condesatori nu apar in schema, fiind conectati intre baza fiecarui tranzistor si masa. Am folosit de 47nF, n-ar trebui sa fie mare diferenta in ceea ce priveste eliminarea oscilatiilor.Condensatorii de 10pF, nou-aparuti pe schema, nu sunt prevazuti cu trasee si gauri pe cablaj, dar i-am lipit pe spatele placii, direct intre baza si colectorul tranzistorilor. Nicio schimbare in ceea ce priveste fasaiala.Apoi mi-a trecut prin cap sa-l montez, in locul lui de pe cablaj, pe C7 (33pF, mica), disparut din ultimele variante ale schemei. Oscilatiile au disparut cu desavarsire (in domeniul audibil cel putin), iesirea fiind complet curata in lipsa semnalului. Insa persista distorsiunile, mai exact basul se "rupe" si zbarnaie cum cresc un pic volumul.Un aspect care mi se pare interesant, si care s-ar putea dovedi hotarator in rezolvarea problemei: la deconectarea alimentarii de la retea, amplificatorul functioneaza in continuare cateva secunde, pana la golirea condesatorilor de filtraj. Pe panta asta descrescatoare a tensiunii de alimentare, exista un punct din care amplificatorul pare sa intre intr-un regim de lucru normal. Basul incepe sa fie corect redat, fasaiala dispare chiar fara sa fie prezent C7 in circuit... Chiar m-am jucat un pic, incercand sa mentin "din stecher" tensiunea in limitele "corecte" - lucru destul de usor de facut, intrucat condesatorii de filtraj se descarca lent, si se incarca nu foarte repede, gratie becurilor (400W acum) inseriate cu primarul transformatorului.Pare sa de o problema de alimentare sau de reglaj al curentului de mers in gol !Faptul ca ai pus doar o pereche de tranzistoare ar putea fi cea de-a treia explicatie . Link spre comentariu
Guest1 Postat Iulie 21, 2008 Partajează Postat Iulie 21, 2008 ... Cam pe la jumatatea puteri radiatoru ii deja destul de fierbinte. Dimensiunile radioatorului is 210x80x40 poate iar trebui unu mai mare.Vreau sa va intreb daca rezistentele influenteaza calitatea sunetului. Cu conditia ca valoarea sa fie la fel cu la una de calitate buna. Unele rezistente dintre care am folosit sunt tipul ala vechi ramanesc.Rezistentele baga ceva zgomot daca nu sunt de calitate buna?IstvanCe curent de mers in gol au finalii ?Modelul meu cu IRFP are 40mA/final si cu niste radiatoare mult mai mici ajung la maxim 50°C.In general rezistentele sunt principalele generatoare de zgomot. Rezistentele oxid-metal sunt in topul generatoarelor de zgomot. Diodele Zener sunt de asemenea foarte zgomotoase.Cauta rezistente cu pelicula sau folie metalica. Cele rusesti MLT sunt excelente.Tibi Link spre comentariu
Guest1 Postat Iulie 21, 2008 Partajează Postat Iulie 21, 2008 quicknick,Se pare ca n-am sa renunt la condensatorul de peste etajul cascoda. :-)In momentul de fata eu merg fara el, dar am compensat cu 10pF silver-mica in stabilizatoarele cu BD-uri.Oricum am sa-l reintroduc in circuit, cred ca la valoarea de 18pF, dar mai intai sa vad raspunsul la dreptunghiular.Curentul tau de mers in gol este foarte mare, Ar trebui sa ai maxim 150mA/montaj.Verifica caderea de tensiune pe rezistentele de 0.22 si ajusteaza curentul din R17. Mareste-o la 15ohm.Potentiometrul de intrare sa fie de maxim 20K.Cablajele au niste paduri in dreptul suruburilor de fixare a finalilor care trebuiesc eliminate cu un burgiu de 8-10mm. Daca nu le elimini acestea o sa-ti dea in scurtcircuit rezistentele de 0.22.Realizat corect, amplificatorul are un fasait abia sesizabil cu urechea lipita de boxe la SPL de 92dBm.Tibi Link spre comentariu
vzsolt Postat Iulie 21, 2008 Partajează Postat Iulie 21, 2008 Am incercat sa aplic recomandarile binevenite pentru sursa si am revizuit figura 14.1 din Audio Power Amplifier Design Handbook al lui Douglas Self. In curind vine si o versiune cu diode schootky.Later edit:Niste mici modificari in plus. Cum vi se pare? Link spre comentariu
quicknick Postat Iulie 21, 2008 Partajează Postat Iulie 21, 2008 danzup, tvicol - multumesc pentru raspunsuri.Acele pad-uri din spatele tranzistorilor le-am observat si le-am eliminat inca de la inceput.Am marit R17 la 15ohm, curentul in gol a scazut un pic dar tot excesiv este (360mA).Pe rezistentele de 0.22ohm am urmatoarele caderi de tensiune: 30.6mV si 26.0mV pe partea SK-urilor respectiv 31.4 / 30.2mV pe partea SJ-urilor.Am micsorat apoi R19 la 20ohm, curentul de mers in gol scazand la 330mA.Lasand R19 la 20ohm, am marit inca o data R17, la 22ohm. In varianta asta, curentul in gol era 193mA pe (-), 186mA pe (+) iar caderile pe rez. de 0.22ohm erau 14.3/11.4mV la SK-uri, 14.8/14.2mV la SJ-uri.In toate variantele de mai sus amplificatorul distorsioneaza, uneori aparand si fasaiala cu toate ca a fost prezent in permanenta C7.Am mai incercat "din greseala" o varianta, R17=22ohm si R19=75ohm. Culmea, suna bine... Dar in vreo 20 de secunde radiatorul dogorea. Dupa cum aveam sa masor mai tarziu, curentul de mers in gol era pe la 950mA...Later edit: am mai incercat diverse combinatii, valori mergand pana la ~70ohm pentru R17 si R19. Una din variante dadea un curent de ~40mA per final. Insa de distorsiuni nu scap decat cum am aratat intr-un post anterior: cand tensiunea de alimentare scade sub un anumit prag, la descarcarea condesatorilor. Link spre comentariu
Guest1 Postat Iulie 22, 2008 Partajează Postat Iulie 22, 2008 quicknick,Lasa R17 la 22ohm si adauga un condensator de 10nF peste R19.TibiPs. Am sa incerc sa reproduc problema ta pe un alt montaj cu alimentare la +/-80V Link spre comentariu
quicknick Postat Iulie 22, 2008 Partajează Postat Iulie 22, 2008 Condensatorul de 10nF peste C19 nu are niciun efect. In disperare de cauza am mai facut si alte inlocuiri de piese (BC557C in loc de 560C, Zenner-e de 16v in locul celor de 18v), evident fara vreun efect benefic. Link spre comentariu
Guest1 Postat Iulie 23, 2008 Partajează Postat Iulie 23, 2008 Condensatorul de 10nF peste C19 nu are niciun efect. In disperare de cauza am mai facut si alte inlocuiri de piese (BC557C in loc de 560C, Zenner-e de 16v in locul celor de 18v), evident fara vreun efect benefic.Cablul de la sursa la placa trebuie sa fie suficient de gross. La fel cele de + si -.Eu am folosit multifilar cu diametru de 3mm.Tibi Link spre comentariu
teca Postat Iulie 24, 2008 Partajează Postat Iulie 24, 2008 Salut.In primul rand vreau sa multumesc lui T.Vicol pentru munca depusa in dezvoltarea acestui amplificator.Vreau sa-mi fac un sistem 5.1 bazat pe acest amplificator,si daca se poate va rog sa-mi spuneti de unde as putea sa cumpar componente de calitate pentru el.Metrafo am vazut ca sta cam slab la capitolu tranzistoare.Stiti cumva taca Protehno http://www.protehno.ro/ vinde si la persoane fizice .multumesc anticipat Link spre comentariu
vzsolt Postat Iulie 24, 2008 Partajează Postat Iulie 24, 2008 @taca Incearca la rubrica Magazine cu piese Am comandat de la Farnell prin Protehno si au vindut si la persoane fizice. E mai simplu sa ii intrebi direct pe ei... Poti incerca si la tme.cz (au transport gratuit pina la 31 Aug daca comanzi peste 30eur - publicitate end) Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum