Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Divagatii cu LED-uri


Postări Recomandate

Gabaritul folosit actualmente de Cree este mai mic, 3,5 x 3,5mm si in gabaritul respectiv ai fi gasit de la Prolight.

Si ce ti s-a pus pe link mai sus XTE este de 3,5mm.

 

Carcasa de 5mm este mai veche, cred ca incet-incet se renunta la ea.

 

Inteleg ca sunt in paralel. Cam ce putere sa fie pe un led? Daca ai alt led montat/montabil pe un star normal 20mm/hexagonal se pot monta doua astfel de staruri in locul celui original?

 

Mai ai o problema, alimentarea se prea poate sa fie PWM solutie pe care nu o agreez, ar trebui un driver in comutatie. Pe PCBul din poza nu vad bobine, deci pare a fi PWM.

 

 

Si raspuns punctual: gasesti la TME, eu vad stocuri suficiente... dar pretul nu e tocmai mic:

 

https://www.tme.eu/ro/katalog/led-uri_100684/?search=xml

 

Seria XML iti trebuie, cele  XPG XTE sunt in noua capsula, mai mica.

 

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Da @manolo dar n-ai spus și de unde iar eu nu le-am găsit, dintre magazine mai cunoscute, decit la Mouser la set de 1000buc.

Dacă vrei sa ajuți un om îl ajuți pina la capat...... 

 

@Dxxx cu un singur LED funcțional am măsurat consum din sursa setata la 4.15V de 360mA.

Ma cam îndoiesc ca LED-ul original era Cree pt ca lanterna/farul a fost ieftina, ~100 RON direct din ciaina cu tot cu doi acumulatori 18650 de 5700mAh (vreo 400-800mAh reali) pe care i-am schimbat din prima fără să-i mai masor după ce am văzut ca nu rezistau mai mult de 20-30minute.

Și.... nu schimb designul de răcire. Dacă nu pot sa o fac funcțională cum trebuie cu LED-uri cit mai apropiate de original atunci renunț la ea. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Chiar si chinezismele pot sa aiba leduri Cree - de obicei pretul este derizoriu pentru seriile mai vechi, cand exista unele noi, superioare ca performante, deci posibil sa fi fost chiar si Cree mai vechi, pentru ca incapsularea aia nu este caracteristica penntru chinezi. In mod egal pot fi si loturi declasate...

Din ce spui probabil ca singura solutie este sa iei leduri XML din linkul pus de mine, in cazul ca ti se pare acceptabil pretul fata de a arunca lanterna.

 

Insa vezi ca ai deja doua semne nu prea promitatoare:

- ledul deja stricat spune ca fie alimentarea este aiurea, fie racirea insuficienta

- vezi ca in multe cazuri trecerea la baterii corecte insemna moarte subita de led.

 

Tu inlocuiesti niste baterii aiurea etichetate, care sigur aveau rezistenta interna mare.

Foarte posibil ca driverul sa fie PWM si singura limitare semnificativa a curentului sa fie pe rezistenta interna a bateriei.

Pui baterii buna, cu rezistenta interna de cativa miliohmi - vei avea curent de varf mult peste specificatiile ledului si defectarea va fi foarte aproape.

 

 

Eu pot sa-ti spun cum as face eu:

- inlocuire led compatibil 5mm + baterii noi si bune + driver in comutatie

- daca este pentru flux luminos mic as trece pe leduri Edison de 1-1,5W care au randament bun la indice de incarcare sub 50% + driver boost + baterii bune (sub 300lumeni pe ambele leduri)

- leduri de la Prolight de 3,5mm (sigur sunt de 3W, cred ca si de 5W)+ baterii noi si bune + driver in comutatie

In ultimile doua cazuri as inlocui interfata termica existenta cu cate 2 interfete star pentru seria XPE, pentru ca imi face impresia ca diametrul vechi este compatibil ca dimensiune.

Link spre comentariu

Bateriile sint de la TME de 3300, 2 în paralel, cred ca Panasonic. 

Lanternă asta este a 3-a și luminează foarte bine (cind merge). 

Este o problema cu lanternele astea. În scurt timp nu mai fac bine contact bateriile și pilpiie lumina la hopuri. Pe asta am reușit cumva sa o fac sa meargă mai bine. 

Radiatorul ala "fluture" este cuplat termic la carcasa de aluminiu cu ajutorul surubului central. 

Link spre comentariu

Sa inteleg ca nu poti sa dai alte gauri in afara de acel surub central OEM, si din cauza asta nu doresti sa recurgi la alte staruri?

Daca se pot da gauri atunci cu 4 gauri de 2mm si suruburi autofiletante de 2,,2mm de la TME ai rezolvat o fixare buna, numai sa fie aluminiul mai gros de 2mm.

 

NCR18650B Panasonic ?

Link spre comentariu

Ba pot da și alte gauri dar nu vreau. 

Tabla suport/radiator are 2mm grosime și este defapt cablaj pe suport de aluminiu iar central, în dreptul surubului de fixare, se sprijină pe un dom central din carcasa mare de aluminiu, de circa 12mm x 8mm, dom care prea căldură și o duce la carcasa. 

Poate am sa pun și o bobina serie cu LED-urile și poate și o dioda paralel cu tranzistorul (ca să nu las numai lui interna) și în felel acesta am sa reduc spike-ul de curent din LED-uri. Ramine sa masor frecventa la care generează PWM-ul sa vad cam ce bobina mi-ar trebui și dacă am loc sa o montez. 

 

Stau și ma întreb cind ai să-ți schimbi textul cu modificarea completa la orice produs care apare în discuție. Ai desfăcut vreodată vreo lanternă ( din ciaina sau de firma) ? Cred ca nu pt ca altfel nu ai mai da într-una numai sfaturi pe lingă. 

Unde dacului sa pun driver nou, sistem de răcire complet diferit și pe urma sa mai pot și asambla la loc lanterna ermetic ca să reziste la ploaie și în plus și LED-urile sa fie exact în focarul sistemului optic. 

Bineînțeles ca la final trebuie sa fie functionale toate facilitățile pe care le avea inițial, incarcare din USB cu semnalizarea sfirsitului incarcarii, semnalizarea stării bateriei etc. 

Cred ca vorbești pt ca-ți place sa tot dai sfaturi chiar dacă (sper ca) ești conștient ca nimeni nu va tine cont de ele. 

 

Nu-i numai cazul cu aceasta lanternă ci este ceva ce se intimpla la mai orice subiect deschis pe tema LED-urilor. 

In cazul acestei lanterne exista doar DOUA variante: ori o fac sa meargă cu modificări minime și la un preț rezonabil ori o arunc. 

NU EXISTA LOC în astfel de jucării pt modificările de care îți tot place ție sa amintești. 

Da, asa ar fi trebuit sa fie realizate aceste "jucării" dar pt ca nu au fost gindite sa faci modificări în ele nici nu ai loc sa le faci. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Stiu ca in cazul tau nu este problema ca nu ai sti ce sa faci.

Dar nu cred ca este o problema daca eu ti-am spus "ce as face eu" exact asa era rubrica de acolo.

Normal ca tu poti sa tii sau sa nu tii seama de ce anume as alege eu. Nici cu becoledurile nu vad problema de a critica ce nu este bine... si stiu ca esti constient foarte clar de problemele conceptuale ale becoledului.

 

Problema este ca intotdeauna vor exista optiunile personale si preferintele personale.

Eu  nu ma bag in zona asta ... si cred ca ar fi corecta reciproca.

Deci te rog sa ataci linistit orice am spus gresit, dar sa accepti si pozitia mea.

 

Apropos - da, am o lanterna pe care o sa o fac candva... Este chinezeasca si o sa modific absolut totul - pentru ca nu accept compromis cu solutiile care nu sunt cele mai bune. In plus functiile puse de chinez in nici un caz nu merita conservate, eu doresc numai functiile pe care le folosesc, deci nu vreau bloatware - si ce este mai important: doresc functii care nu prea sunt nici pe lanterne foarte scumpe.

Da, voi conserva ceva repere mecanice - numai atat. Pentru ca oricum nu puteam sa le obtin altfel la un pret mai bun.

Lanterna am cumparat-o de noua si din start stiam ca voi face toata modificarea... surpriza ar fi fost sa conserv ceva si nu invers.

Asta-i maniera mea si chiar ma bucur ca nu este comuna cu marea masa.

 

Cum spuneam fiecare decide ce anume si cat doreste.

Adica, daca eu iti spun ca fixarea termica este mai buna cu 2 staruri si 4 gauri / si ca niste staruri bune sunt cel putin egale ce ai deja, si tot din MC-PCB sunt facute... ramane ca eu am avut intentie buna...

Si desigur ramane la fel de bine ca tu sa urmezi sau nu sfatul...

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Pina la urma după ceva aventuri cu LED-uri comandate greșit am reușit să-mi repar lanterna-far de la bicicleta. Am folosit LED-uri Cree de la TME. 

Cu ocazia asta am făcut și ceva măsurători la circuitul original de alimentare și am făcut și îmbunătățiri. 

Cu circuitul original alimentarea LED-urilor se face cu PWM direct neintegrat cu bobina. Curentul creștea treptat pornind cu pulsuri late de numai 125nsec care erau crescute în trepte pina se atingea valoarea prestabilita (peakul de curent foarte mare din cauza la factorul de umplere foarte mic) . Are 3 trepte de putere iar reglajul se face din PWM cu frecventa constanta de circa 31khz.

Pt treapta intii de putere peakul de curent atingea aproape 2.5A prin LED-uri. Nu am mai măsurat și pe celelalte trepte de putere dar vizual pe osciloscop era foarte mare. 

Am înseriat cu LED-urile o bobina, mai intii de 100uH, apoi de 22uH și pina la urma am lasat una de 4.5uH pt ca nu mergea bine cu cele mai mari. 

Acum curentul prin LED-uri este de forma triunghiulara, puțin rotunjita, cu intervale de timp în care este zero. 

Peakul de curent este între 1.6A pe treapta mica și creste pina la circa 2.5A la putere maxima. Curentul RMS este de ~700mA la minim, 950mA la mediu și 1600mA la maxim. PWM-ul este foarte stabil și curentul se stabilizează imediat. 

Am sa pun, poate, și ceva screenshot-uri saptamina viitoare. Ideea este ca sint foarte multumit cum merge acum alimentarea LED-urilor. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Radeai de solutia mea, ca este prea mult de munca si de modificat... dar cred ca si ce ai facut tu (se intelege) ca a necesitat efort ... si aventuri.

 

Daca ti-ai rezolvat problema este bine, in definitiv asta conteaza (intre timp si eu am facut lanterna aia, nu stiu daca ma apuc... si daca reusesc... sa fac un topic despre ea).

 

***

 

Problema la PWM este ca ai varfurile alea foarte mari, posibil distructive.

Si ce este mai rau este ca limitarea este "neclara" numai banuiesti unde are loc - de obicei cine vrea mai bine pune baterii mai bune (cu rezistenta interna mica) -> facand asa, posibil ca sa creasca mult varfurile de curent, daca limitarea era primordial pe rezistenta interna a bateriei->  se arde ledul prin supracurent.

Deci facerea de bine...

 

Din cauza asta eu nu as fi agreat decat solutia mai SIGURA  - asa cum am zis, cu driver adevarat, care monitorizeza permanent curentul - in felul asta lucrurile sunt clar determinate, curentul este practic continuu, viata ledului nu este deloc periclitata, emisia se face cu eficienta maxima.

Tu zici ca ai curent mediu 700mA dar defapt curentul real (la care se emite lumina) este de 1,6A - iti dai seama de descresterea randamentului intre cele 2 valori.

 

Oricum adaugarea bobinei in cazul paricular descris cred ca a imbunatatit semnificativ situatia .... iti dai sema ca tot ce este obiectivabil si masurabil este " peak de curent foarte mare din cauza la factorul de umplere foarte mic " versus peak de curent actual maxim 2,5A.

Presupun ca ai DS - era bine daca ne spuneai care este curentul maxim permis, care este eficienta la 1,6 / 2,5A ca sa vedem si noi factorul de incarcare, eu banuiesc ca ledul nu are peste 3A curent, dar chiar si daca ar fi 5A totusi 2,5A mie mi se pare mult.

 

Oricum  se SUBANTELEGE ca acum ai maxim 2,5A, adica sub valoare maxim permisa, in timp ce initial varfurile "mult mai mari" sigur depaseau valoarea din DS, ceea ce explica defectarea prematura.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

 Uite vezi ca iar nu spui tot adevărul? 

Tu ai zis sa înlocuiesc tot circuitul din interior cu altul mai bun, lucru imposibil de realizat fără a realiza și un cablaj nou pe dimensiunile lanternei cu cel puțin doua straturi. 

Eu nu am făcut decit sa adaug o bobinuta care de-abia a încăput și aia iar aventurile au fost din cauza ca am comandat la TME LED-urile fără sa ma documentez cum trebuie nu din cauza ca a fost greu de modificat. Pe pagina de comanda ziceau că-s de 42V (sau 46V nu mai rețin exact) iar în datasheet-ul atașat paginii erau trecute ca fiind de 3.6V. Ar fi trebuit poate sa dau un telefon înainte de a lansa comanda pt a vedea care este valoarea corecta dar eu am considerat ca datasheet-ul este corect și au greșit ei cind au scris informațiile pe site. Am comandat alte LED-uri pe care le-am montat și celelalte (greșit comandate) urmează sa le trimit înapoi (s-a discutat deja cu ei). 

Legat de monitorizarea curentului..... sa știi ca și circuitul original din lanternă face monitorizarea curentului pt ca atunci cind am testat cu bobine mai mari nu reușea sa atingă valoarea curentului și funcționa foarte aiurea (oscilatii ale curentului, întreruperi etc). Deci circuitul original chiar făcea stabilizarea curentului dar din cauza lipsei bobinei lucra cu spike-uri scurte și de amplitudine mare, curentul mediu rezultat este cam același și cu bobina dar și fără bobina, dovada ca face monitorizarea curentului. La utilizarea normala, indiferent de gradul de incarcare al acumulatorilor intensitatea luminoasa este cam aceeași. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Daca masoara curentul este bine. Multe "variatoare" PWM sunt numai atat, adica un PWM trantit acolo si lasa limitarea curentului pe rezistente / reactante care pot sa fie sau sa nu fie acolo / pot sa fie sau sa nu fie de valoarea scontata etc.

Este foarte greu sa apreciezi un circuit necunoscut, si fiind in impulsuri mi-e teama ca nici un randament nu este simplu de apreciat, nici nu zic de calculat - asa ceva ar fi proba care ar lamuri daca ce exista este bun sau nu. In unele cazuri esti bine sub 40%, si este evident ca un driver in comutatie (facut in regim de amator ) poate mult mai bine, chiar si dublu.

 

La final tot ce conteaza este daca ai functia necesara (macar ca prim pas). Ceea ce inteleg ca s-a rezolvat, deci totul este OK.

 

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări