Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Divagatii cu LED-uri


Postări Recomandate

Tot nu prea ai inteles.

Ideea nu-i ca-i sub forma de bec sau de farfurie zburatoare. Nu, ideea este leagata de aspectul vizual final. 

Ca sa faci un corp de iluminat cu LED-uri/COB-uri care sa arate cit mai OK ca design ai de lucru nu gluma.

Trebuie mult timp si destul de multi bani.

Daca ai deja o lustra cu becuri normale (cum are mai tot omul in casa), atunci este muuuuuult mai simplu sa plasezi acolo niste becuri cu LED-uri/COB-uri de calitate si ai pastrat aspectul placut avind in acelasi timp si avantajele unei surse de lumina de calitate cu toate avantajele ei.

E adevarat ca facind o lustra de la zero cum am facut eu obtii un produs final mai bine integrat cu performante superioare dar costurile si timpul necesar cresc.

Ca o solutie mai simpla si cu aplicatie mai larga, un astfel de bec bate orice am vazut pina acum.

 

Ar trebui sa intelegi ca foarte putina lume este dispusa sa atirne in mijocul incaperii niste radiatoare mari si hidoase avind niste puncte de lumina orbitoare pe ele.

 

PS: mai este un avantaj: daca din oarecare motive s-a defectat becul acesta cu LED/COB, atunci este foarte simplu sa il inlocuiesti temporar cu un alt bec pina cind repari becul defect.

 

PS2: ramine intrebarea: cit ar trebui sa coste un astfel de bec astfel incit si cel care-l fabrica sa-i convina sa-l fabrice dar nici sa nu fie semnificativ mai scump decit unul din magazin.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Eu inteleg foarte bine...

 

Problema este ca daca ii dai prostului o franghie, reuseste pana la urma singur-singurel sa se spanzure cu ea...

Adica, chiar si in conditiile cand tu reusesti sa faci un bec bun, pastrand incapsularea (...nefericita...) sansele ca el sa fie plasat intr-un corp total neadecvat sunt extrem de mari.

Am razboaie lungi pe astfel de teme, nu numai ca se cumpara gunoaie, dar se pun in corpuri care nu au nici o sansa sa gazduiasca o sursa led fara sa o distruga.

 

Nu ai nici un avantaj de la inlocuirea usoara a becului, pur si simplu o instalatie buna nu se defecteaza.

 

BUN,

Acum hai sa facem un efort intelectual.

- incapsularea o pastrezi, sa zicem ca valoreaza 50% din pretul unui bec ieftin, deci 0,5$

- mai pui un radiator ceva mai bun, deci vei cheltui maxim 1$ pentru el, asta daca ne uitam la linkurile puse de mine, si considerand productie de serie.

- alimentarea poate fi facuta ieftin si la un nivel calitativ foarte bun. Pentru ceva facut industrial alocam 2$

- COBul costa la TME sub 2 $, iar pentru productia de serie aprovizionarea direct de la producator te duce sub 1$

 

Total cost direct 4,5$... daca firma este una foarte neeficienta si merge si pe profit mare probabil ca va scoate produsul pe piata la 15$ deci ~75 lei.

Daca insa obtine preturi de serie mare si isi gestioneaza foarte strict cheltuielile, plus ca prefera sa vanda mai mult, dar mai ieftin, atunci posibil sa fie un pret binisor sub 50 lei... si discutam de un becoled cu caracteristicile dorite de tine = CRI 95, randament decent vizavi de CRI, speranta de viata 50.000 ore.

 

Dar nimeni (firma) in toate mintile nu face asa ceva.

Link spre comentariu

Pai da ca altfel intra în conflict cu ceilalți producători de chinezării ordinare. 

Considerind un preț de producție de 5$ (fără manopera) eu as zice ca un astfel de bec ar trebui sa apară pe piața la un preț de minim 25-30$ pt ca s-ar încadra foarte ușor la un produs de lux datorita performantelor, nu neapărat aspectului. 

Link spre comentariu

2 chestii:

 

1. Daca ai 5-6 becoleduri (investitie minima) si schimbi jumate dintre ele in fiecare an, in cat timp amortizezi investitia comparat cu inlocuirea lustrelor? Eu zic ca tot esti in castig pe o perioada de 5-10 ani.

 

2. Lustre cu mai multe becoleduri, deci optezi pentru becoleduri cu o intensitate luminoasa redusa (= incarcare LED redusa). Chiar este reala problema evacuarii caldurii? Experienta personala (inclusiv in aplice lipite de tavan) imi zice ca e un bun compromis.

 

Ma raliez opiniei lui sesebe: toate realizarile amatoricesti sunt hidoase pentru a inlocui elementele (si) decorative numite lustre, candelabre, aplice, etc. Retineti termenul decorativ.

 

In camere tehnice sau holuri se pot realiza o multitudine de solutii potrivite (flux, orientarea fluxului luminos, etc). 

 

Nu e musai sa fim toti de acord.

Link spre comentariu

Becul de aici ce1lMe5.jpg

a fost testat in doua conditii:

  • in aer liber cu fasungul indreptat in jos si dispersorul de lumina in sus fara a fi inconjurat de glob, tot ansamblul pozitionat pe masa, iar temperatra maxima atinsa a fost de 54 grade dupa 1 ora,
  • in globul de aici HeW8SKU.jpg                               

dar orientat in jos avind opturata orice circuulatie de aer de la bec prin partea de sus, aerul circulind numai prin partea de jos a globului, adica exact cum s-ar comporta intr-o lustra cu becurile orintate in jos. In conditiile acestea temperatura maxima atinsa a fost de 69 grade tot dupa 1 ora.

Temperaturile au fost masurate cu PT1000 pozitionat pe COB linga LED-uri folosind pasta de transfer termic intre PT1000 si COB, deci o temperatura destul de apropiata de cea a LED-urilor din COB.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

În lustrele/plafonierele în care ați improvizat montarea de LED-uri COB/SMD, ați încercat să folosiți răcire activă ? Eu am evitat mereu folosirea de ventilatoare, dar parcă mă mănâncă să trec peste această barieră. În ideea că se va folosi de 4-5 ori mai puțin aluminiu, asta rămâne de testat, astfel se poate pune o putere mai mare în plafoniere mai mici. Eu în prezent am în 2 camere, unde am maxim 22W, radiator format din 4 buc recuperate de la CPU, ceea ce e risipă de materiale și nici nu încap în orice plafonieră.

Dacă ați folosit ventilatoare ați avut probleme pe termen lung? Ce măsuri de protecție termică ați adoptat ? Eu mă gîndesc că ar trebui să fie o protecție, respectiv oprirea ledului dacă radiatorul capătă o anumită temperatură, cu sau fără semnalizarea acestei condiții (optice, acustice), dar să fie ceva analogic nu MCU.

Link spre comentariu

Daca masuratoarea temperaturilor este relevanta, atunci rezultatele sunt foarte bune. Si din ce spui masurarea este corecta.

 

***

 

X_dadu incerc sa-ti dau eu unele sugestii, sa vedem si ce zice Sesebe, desigur.

 

La racirea pasiva te intereseaza din start numai sa supradimensionezi, in asa fel incat nici in conditiile cele mai proaste sa nu treci de Tj=85 grade. Asta insemana ca respecti conditia sperantei de viata de tipic 50.000 ore, deci linistit nici nu trebuie sa te gandesti macar la protectie termica.

 

Racirea activa iti aduce probleme:

- cum alimentezi ventilatorul? Asta este majora din punctul meu de vedere. Sursele care ofera 12V accesoriu sunt rare, in plus inseamna inca 2 fire. Poate pare banala chestia cu 2 fire - insa orice instalatie serioasa are sursa la distanta de corpul de iluminat, intr-o nisa tehnica probabil, deci este distanta si cele 2 fire sunt lungi si complica lucrurile.

- alimentarea din ceea ce vine la COB este iarasi complicata, fie si numai pentru ca acolo ai tensiune variabila pe la 35V, fata de cei 12V uzual pe ventilator, plus ca este dezastruos pentru randament.

- zgomotul generat

- mai ai o piesa care se misca mecanic de intretinut, macar de desprafuit si asta trebuie facuta de foarte multe ori, mai ales tinand cont de viata lunga led.

- fiabilitate ventilator.

- si da, probabil ca este necesara si protectie termica, alta complicatie.

 

Deci in afara unor aplicatii speciale eu nu vad ratiune pentru solutia cu ventilatie fortata.

 

Protectia trebuie numai sa REDUCA curentul prin COB, nu este necesar nici sa semnalizeze situatia, si nici un caz sa opreasca curentul total - cam in orice situatie asa este rational.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Cred că de dragu provocării  de ceva nou aș face asta doar la o lampă și să văd cum se comportă în timp. O scurtă divagație: am testat mai demult pe un radiator de CPU cu ventilator cu tot, 2 COB-uri în care am băgat, cumulat, 14W. Ventilatorul era alimentat cu 5Vcc, nici nu se auzea. Testul fuse însă pe birou, deci nu în condițiile din plafonieră. Temperatura radiatorului era ca a camerei, nu simțeam diferență, de parcă ledurile erau oprite. De atunci mi-a stat în cap să folosesc cumva răcire activă.

Acum am luat de la TME un modul răcire (radiator cu ventilator) e ceva foarte semănător cu un cooler de CPU. Însă avea ventilator de 5V, iar eu din neatenție i-am dat 12 și s-a dus instant.

Azi am făcut proba pe care vroiam s-o fac de mult timp. Am făcut următoarea montură:

- am pus un ventilator de CPU, pătrat clasic de 80mm, pe acel radiator care este rotund

- ledul este de 57W de la prolight opto, lumină 4000K

- sursa de alimentare este de la mivarom, modelul în carcasă metalică de 30W (580mA). Puterea în led e de cam 22W indicată pe priza mea cu contor, PF=0,62

- ventilatorul era alimentat cu 5V din aceeași sursă cu arduino care măsura temperatura radiatorului

- DS18B20 lipit pe partea cu ledul, lîngă acesta

- ansamblul l-am montat în plafoniera mea din bucătărie, e un model cu farfurie de tablă rotundă, iar sticla este pătrată cu colțurile aduse spre tavan. Ventilatorul se afla spre tablă, adică spre tavan, la aprox. 2cm de tablă, dar cred că ceva mai puțin.

- temperatura camerei 21 grade.

Lumina era foarte puternică, iar culoarea de 4000K, la acea intensitate, mi-a plăcut, sau să fie de la CRI, nu știu, dar se vedea bine. Cantitativ era cam ceea ce aș dori în bucătărie atunci când se lucrează la masă. La mine bucătăria este open.

Menționez că acel ventilator, având în vedere unde se afla nu se auzea chiar deloc. Cu el în față pe birou se auzea un pic, se simte că e și uzat vai mama lui.

După o oră de funcționare temperatura radiatorului din proximitatea ledului era de 42 grade.

Eu zic că e interesant.

 

pentru alimentarea ventilatorului am de gînd să folosesc o sursă smps mică, se găsesc la chinezi de 5V 700mA, sunt mici și fizic, iar la consumul ventilatorului care este sub 100mA la 5V, poate chiar sub 50mA, e foarte ok. Un led pe un singur radiator de CPU duce foarte puțină putere fără ventilație, prea puțină să mai fie utilă, așa că protecția aș face-o să fie de tipul OFF. Respectiv senzor cu diodă, joncțiune de BD, LM35 etc citită/amplificată de un AO/comparator care va opri un FET care în mod normal e ON. Dar poate fi și un releu miniatură. Sau alimentarea ventilatorului, fiind un consum foarte mic (0,3W), poate fi făcut din alimentatorul ledului. Tocmai deasta vă și întrebam, în speranța că la mai mâncat și pe altcineva undeva :D

Link spre comentariu

Eu nu am zis ca nu se poate sau nu are aplicatii. Insa pentru iluminat casnic din multe puncte de vedere te descurci mai bine cu varianta pasiva.

Mi se pare mai de valoare ideea de a monta ceva definitiv si de a nu fi cazul sa mai umbli acolo ani buni (posibil foarte multi) - mergand impreuna cu ideea de LED.

 

Ma gandeam insa la varianta activa, folosind un cooler foarte mic si usor - de placa video - solutie care merge de minune cu un proiector led portabil cu utilizare auto.

Adica portabil cu un fir / eventual chiar portabil de-adevaratelea cu vreo 3 elementi 18650 pentru utilizare in camping. Daca are si bateriile litiu este mai flexibil, il poti folosi si la inspectarea zonelor de acces la distanta de masina, si  la spalatul vaselor la rau, etc.

Pentru aplicatia asta, masa mica si volumul mic pot fi mai importante decat in cazuri stationare / alimentarea ventilatorului merge direct la 12V din sursa primara, iar COBul este alimentat la 36V prin driver boost.

Deci in acest caz particular aproape toate dezavantajele enumerate de mine mai sus nu au obiect.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Ca sa nu se plictiseasca lumea.....ultimile proiecte LED:

 

Aplica hol cu LED:

wdZWLrs.jpg

FmTx4K8.png

 

Becuri cu LED/COB:

sursa si modificarile aduse:

UOPoqnX.jpg

rgxJVSH.png

ehRD2wQ.png

VzMe4po.jpg

a6iLsiL.png

Si becurile:

gw5e0lc.jpg

5pkDMnF.jpg

 

Temperatura de culoare 4000K

CRI>95

Putere=9W

Lumina >1000 lumeni

Temperatura atinsa in aer liber ~42°C radiator:

z2Xbfcd.jpg 

54°C LED cu ventilatie optima si 69°C in glob de sticla orientat in jos fara curenti de aer:

BXEd7x8.jpg

Difera temperatura de start pt ca nu am mai asteptat (necesar citeva ore) ca radiatorul sa ajunga la aceeasi temperatura.

Durata estimata de viata pt LED >45000ore iar pt sursa estimez >10000 ore, e chinezarie si nu am astfel de date dar posibil sa fie semnificativ mai mare, vom vedea.

 

Nu produc asa ceva pt vinzare dar nici nu as da sub 70-80 RON bucata, ca sa elimin intrebarile de genul.

Link spre comentariu

Daa, da' dincolo aveau mai ieftin... 80 lei un bec?

De unde sa am atati bani?

 

Glumesc.

 

Pentru ca COBurile de 57W stau cam excentric eu iti sugerez sa incerci si inlocuirea cu cate 2 in paralel tip PACJ-28FNL-EC4N -> care ar incapea stanga/dreapta fata de gaura centrala din radiator... Cred ca si pretul ar fi mai bun. Cred ca si termic ar fi mai bine sau in cel mai rau caz egal.

 

Thunderer

Nu este cazul sa masoare (ar fi bine sa se poata la nivel de amator) pentru ca ce spune reiese din DS.

Ledul folosit de el are peste 2.200lm la 16,6W si cum la putere mai mica eficacitatea creste, este usor sa vezi chiar intuitiv, fara nici un calcul ca la 9W sigur depasesti 1.000lm.

De altfel COBul sugerat de mine mai sus (care este cam pe jumatate din cel folosit) poate 1133lm la numai 8,31W, deci chiar nu ai nevoie de calcul.

Link spre comentariu

Nu sint masurati ci estimati conform datasheet. 

Pt masurat "lumenii" trebuie laborator, nu-i suficient numai un luxmetru.

 

Conform datasheet la 8W emite 1133 lumeni iar la 9W e clar ca mai mult.

Oricit de mari ar fi pierderile pe dispersor, avind in vedere ca-i facut sa aiba pierderi cit mai mici, pierderile nu cred ca ating 25% ca sa ramina mai putin de 1000 lumeni.

Poate fi echivalat lejer cu un bec cu incandescenta de 100W de calitate dar avind avantajul consumului de peste 10 ori mai mic si o temperatura de culoare mult mai corecta (apropiata de cea naturala). 

Lumina este foarte placuta si a impresionat placut pe toti cei ce au vazut-o.

 

@Dxxx sint COB-uri de 28W nu de 57W.

As fi cumparat si de putere mai mica dar la puteri mai mici scade CRI-ul si nu inteleg dece.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Pai si la 28 si la 57W tot ai indice de incarcare decent.

Insa am vazut scris pe graficul tau: "PACK-57FNL" pus pe radiator China - inseamna ca graficul vine din alta parte...

 

Nu am un raspuns de ce nu au puteri mai mici cu CRI mare... dar cred ca este tot vina marketingului...

 

In caz ca cineva nu stie, marketingul este departamentul care stie (in mod flagrant gresit) ce doreste clientul, ba care mai si incearca sa convinga clientul sa cumpere prostii si ii deturneaza atentia de la parametrii esentiali catre tot soiul de tampenii.

Tot marketingul dicteaza imprimante mai ieftine decat un set de cartuse de schimb, masini aruncabile dupa 6 ani / nu reparabile, cat si tot soiul de alte produse cu probabilitate mare de stricare dupa ce trece garantia... (vezi becoledurile, altele decat cele ale lui Sesebe)

Prosti sunt clientii ca le valideaza gandirea cumparand produsul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări