Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schimbare lustre cu aplice cu led


gabyh

Postări Recomandate

Cred ca toata lumea stie ca sunt mare amator de raciri supradimensionate.

 

DAR

 

Ce vad in linkurile de mai sus sunt pentru puteri mai mari, nu pentru COBurile astea, cam toate au sub 1,5K/W - nu este nici o problema daca supradimensionezi asa / dar este o mare risipa de bani.

Din punctul meu de vedere, cu un COB performant dar de putere mult mai mare respectivele radiatoare fac fata la intreaga camera - un singur COB si un singur radiator. Puterea pe COB fiind 20-30W, ceea ce poate fi dus de un radiator de 1,5K/W.

Nici nu discut de pret - alea sunt pe la 100 lei.

Treaba este ca poti sa gasesti cam la acelas pret solutii la 0,55K/W deci in mod clar nu recomand solutiile respective nicaieri, iar in cazul lui Gabyh sunt nepotrivite.

Credeam ca vrem sa-l ajutam nu sa vorbim, asa, texte...

 

 

Dar Gabyh va folosi 4 radiatoare - in cazul asta se descurca cu radiatoare mult mai modeste - el deja are asa ceva si cred ca dupa teste va vedea ca ce are el merg pasiv, fara ventilatie fortata.

 

Cum corpul tau nu este coborat mult fata de tavan eu nu vad rostul de a ilumina in plus tavanul.

Porblema de "tavan intunecat" este daca corpul ar fi mai mult de 50cm sub plafon - si este o chestie subiectiva, daca te obisnuiesti chiar poti sa o preferi, intentionat.

 

 

Rostul lentilelor nu este de dispersare ca sunt convexe adica convergente - ci de focalizare, de ingustare a fascicolului. De ce ai vrea asa ceva? Oricum iti recomand mai bine o oglinda multifatetata concava (reflector) au randament mult mai bun.

Dar daca totusi doresti am eu lentile plan-convexe de 22mm parca, merg si cu COBuri mai mari...

Link spre comentariu

Nu am facut referire la un anume radiator. Stiu ca sunt scumpe. Nu stiu cat costa un cob de-al tai dar daca te uiti o sa constati ca e mai scump radiatorul decat cobul. Faptul ca le ai e un avantaj. Daca le-ai cumpara acum poate tr-ar interesa si pretul.

Link spre comentariu

Da, de asta zic eu ca merita sa folosesti COB sau LED la indice de incarcare mic - acolo randamentul creste.

Fiind randamentul mai mare obtii aceeasi lumina dintr-o putere consumata mai mica -> deci ai nevoie de radiator mai modest.

In plus folosind COBurile la curent/putere mica va trebui sa compensezi punand mai multe COBuri -> adica imparti munca mai mica la mai multe radiatoare, deci vor fi si mai mici.

 

In exemplul de mai sus pe radiatorul de 100 lei pui un COB de 50 lei ca sa obtii 3000lm dintr-o singura sursa, deci total 150 lei

Daca folosesti COBurile lui Gabyh atunci trebuie sa pui 3-4 bucati, dar ajung radiatoare de 10 lei bucata. Cum a costat 10,5 lei un COB, costul total este 60-80 lei si ai si randament mai mare/consum mai mic.

 

Chiar daca exista diferente de pret totusi nu se va modifica faptul ca varianta mai ecologica (cu COBuri multe si mici, la incarcare foarte mica) va fi nu numai superioara peste tot, dar si mai ieftina.

In plus - lucru potential foarte important varianta respectiva este mult mai toleranta cu a fi pusa in opera de cineva fara foarte mare diferenta, pentru ca greseli care maresc rezistenta termica component-radiator cu 0,5K/W nu prea conteaza in cazul radiatoruli de 5K/W, dar sunt absolut dezastruoase la cel de o,55K/W.

Link spre comentariu

Apropo de teste incerc sa gasesc un pirometru/termometru cu IR dar inca nu sunt hotarat ce sa iau ca majoritatea au "bube" pe partea de afisare corecta a temperaturii masurate indiferent de cat de mult dai pe ele macar la unu ieftin asta e dar la unu de peste 200e iti pare rau dupa bani.

Voiam sa ma orientez spre ceva de genul asta :

UNI-T UT300B

MS6522A Mastech

https://www.germanelectronics.ro/tehnica-masurarii-surse-de-alimentare/aparate-de-masurat/aparate-de-masura-factori-de-mediu/aparate-de-masura-temperatura/termometre-infrarosu-ir-pirometre/termometru-cu-infrarosu-voltcraft-ir-500-8s-100983.html

https://www.germanelectronics.ro/tehnica-masurarii-surse-de-alimentare/aparate-de-masurat/aparate-de-masura-factori-de-mediu/aparate-de-masura-temperatura/termometre-infrarosu-ir-pirometre/termometru-cu-infrarosu-basetech-irt-350-1010133.html

https://img01-olxro.akamaized.net/img-olxro/175899637_1_1000x700_termometru-digital-cu-laser-tehnologie-infrarosu-garantie-zalau.jpg https://img01-olxro.akamaized.net/img-olxro/175899637_3_644x461_termometru-digital-cu-laser-tehnologie-infrarosu-garantie-scule-electrice.jpg

https://img01-olxro.akamaized.net/img-olxro/188542155_4_1000x700_termometru-non-contact-cu-infrarosu-laser-si-display-cu-lumina-electronice-si-electrocasnice.jpg

ultimile linkuri cel mai probabil sunt chinezarii

deci care ar fi mai ok ca raport pret calitatea masurarii/? ca de asa ceva nu ma dau banii din casa https://www.germanelectronics.ro/tehnica-masurarii-surse-de-alimentare/aparate-de-masurat/aparate-de-masura-factori-de-mediu/aparate-de-masura-temperatura/termometre-infrarosu-ir-pirometre/termometru-ir-501--10-la-1500-c-testo-835-t2-40057.html

Editat de gabyh
Link spre comentariu

Termometrele cu IR au erori mari spre foarte mari de afisare, spun asta din experienta cu unul de peste 1000E de la serviciu.

Pina la urma s-a renuntat la utilizarea lui.

Termometrele cu IR sinbt bune pt masurat temperatur intr-un cuptor, incendiu, etc, suprafete/ volume mari -foarte mari de care nu te poti apropia sa faci altfel de masuratori.

La masurat temperature la componente electronice sau chiar la radiatoare nu sint bune de nimic, erorile pot fi de peste 50-80 de grade.

 

Un termometru cu IR masoara radiatia IR ce ajunge la senzorul lui. In cazul obiectelor mai mici de citiva sute de centimetri patrati, cu temperatura relativ uniforma, ca sa poate umple complet aria senzorului, temperatura masurata este defapt o medie a temperaturii obiectelor ce se afla in cimpul vizualizat de sensor, dar temperatura ce este estimate/masurata pe baza radiatiei IR pe care o au obiectele.

Din pacate diferite materiale au diferite grade de radiatie iar cele ce radiaza putin reflecta mult, temperatura masurata / vazuta cu un dispozitiv pe infrarosu fiind a obiectelor din vecinatatea lui nu a obiectului in sine.. Spre exemplu un radiator din aluminiu are un coefficient de radiatie destul de prost.

Aici este un tabel destul de stufos cu misivitatea diferitelor materiale.

Iar aici poti vedea o poza facuta cu o camera Flir pt vizualizat temperatura, poza facuta la un montaj de test de-al meu. Desi radiatorul din aluminiu avea aproximativ aceeasi temperatura cu tranzistorii si integratele de forta ce se aflau montate pe el, din cauza coeficientului foarte slab de radiatie al aluminiului (si nu era aluminiu lustruit) temperatura echivalenta vazuta de camera IR este foarte mica (~60°C tranzistorii iar radiatorul ~35°C).

 

Recomandarea mea este ca daca speri sa masori cu el temperatura la LED-uri sau la Radiator, mai bine cauti alte metode. De exemplu o termocupla montata direct pe radiator sau chiar direct pe COB linga sufrafata emisiva de lumina, pe partea ceramica, si cu multa pasta de transfer termic intre termocupla si ceramica, iti va permite o masuratoare muult mai precisa decit orice pirometru IR.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Masurarea cu termocuplu este cea mai usoara metoda pt acasa.

Detin ( doar pt hobby ) multe aparate de masurare a temperaturii printre care camera termica Fluke TIR1 cat si, probabil cel mai bun termometru ir al lor, Fluke 576 si pot spune ca pentru o masurare corecta trebuie sa iei multe in calcul. Dar cu putin studiu poti invata sa executi niste masuratori precise :-).

Link spre comentariu

Inseamna ca cel mai probabil ma voi orienta totusi pe ceva mai ieftin oentru ca in mare fac cam acelasi lucru macar pot vedea diferentele. Am termocuplele de la aparatele de masura pe care le am ...cat or fi si ele de ok :):Apropo de erori de masurare chiar si de la distanta mica tot asa se intampla? Ma refer la faptul ca nu mai are loc acea reflexie in materialul din jurul reperului masurat.

Link spre comentariu

Nu te amagi degeaba.

Colegii mei de la servici (si eu printre ei) nu am reusit sa facem vreo masuratoare cit de cit corecta cu termometrul cu IR pe care-l aveam.

In schimb temperatura masurata cu el intr-un cuptor a fost aproape identica cu cea masurata cu o termocupla.

 

Pt masurat temperature la componete sau radiatoare nu-I bun.

Link spre comentariu

Ce spune Sesebe despre termometrul IR pot linistit sa-ti confirm si eu, nu te ajuta absolut deloc, poate doar sa te incurce.

 

Vei insa ca la COBurile alea ai pe suprafata lor un punct destinat special masuratorii iar in general constructorii spun ca aproximeaza destul de bine chiar temperatura jonctiunii.

Uite poza COBului

363311.jpg

Suprafetele metalizate cu aur sunt: cele mari pentru conectare Anod/Catod, mai este un + care marcheaza anodul si mai exista o zona circulara in partea opusa - acela este punctul constructiv de masurare termica.

 

Din ce stiu eu, tot ce este uzual la avometre sunt termocuple K.

In cazul asta iti sugerez (daca ai mai multe) sa o cuplezi pe cea cu firele cele mai fine la cel mai bun avometru si sa folosesti respectivul ansamblu.

Nu ai de ce sa ai dubii depre termocuplu, pentru ca daca este facut din aliajele standard este din start "etalonat" defapt nu este decat o sudura.

Alternativ poti folosi un milivoltmetru bine etalonat - citesti tensiunea, afli din tabel temperatura corespunzatoare la care adaugi temperatura mediului si gata (evident tabel pentru termocuplu K).

 

Vezi ca pe "punctul" de masura sa pui in prealabl vaselina siliconica si bila termocuplului sa fie bine acoperita de respectiva vaselina.

 

 

Cea mai buna metoda ramane insa masurarea Vf sub un curent determinat, dar generarea graficului la acel curent cu corespondent de temperatura precis este dificil de facut, trebuie sa ai ceva utilaje...

.

Link spre comentariu

Deci dupa cum spuneam mai in urma luasem de la cineva niste ''drivere'' pentru 24w

k1qsme.jpg

dupa ce am primit, asa arata intern

v6ls41.jpg

2z8q9m9.jpg

montaj simplu pe baza HA5832e fara separare galvanica

Mai am o varianta de sursa de cc de ceva timp care a functionat la niste lampi cu 7 leduri de 3w cele de la care am radiatoarele acelea stelate mari

ff0c4l.jpg

iddf0o.jpg

nu am reusit sa-i dezlipesc banda dubla adeziva in prima faza sdplrn.jpg are un operational pe spate polizat... din toate care le am sper sa gasesc una la care se mai vede inscriptionarea. cam aduce cu MW

Masurat totusi tensiunea in gol e de 32v deci ar mai fi nevoie de cativa volti cel mai probabil va trebui sa intervin asupra ei in cazul folosirii ei. Primul lucru care l-as schimba ar fi condensatorii cu unii cu esr mic cu temperatura maxima la 125gr.

Apropo care e tensiunea de deschidere a acestui cob? totusi nu m-as risca chiar in varianta de testare fara o rezistenta ceva in serie cu cobul

Editat de gabyh
Link spre comentariu

Tensiunea variaza in functie de curentul dat.

Incep sa lumineze pe la 30V insa ceva utilizabil este incepand de pe la 32-33V iar tensiunea maxima este tipic 39,4 conform DS, unde gasesti aceste tensiuni.

 

Daca tensiunea in gol este 32V, atunci ca sa tina curent constant cred ca tensiunea maxima este pe la 25V... deci total neutilizabile.

 

Iti trebuie o sursa care sa aibe cel putin domeniul de tensiuni intre 33 si 39V, poate chiar mai ingustezi plaja daca poti aproxima curentul care il vei folosi in final...

Oricum o sursa capabila sa mearga pana la 39V are uzual in gol tensiune mai mare de 45V...

 

 

De principiu prima sursa pusa de tine, fara separare galvanica as evita-o.

Cea de-a doua pare mai decenta, macar vad niste filtre pe intrare, poate si un MOV iar pe iesire pare sa aiba condensatori de filtraj, deci forma de unda este curent continuu si nu pulsuri...

Link spre comentariu

Dacă sursa folosita nu are power factorul aproape egal cu 1 (>90 măcar) atunci degeaba te arunci la COB-ul cu 200lm/W pt ca un contor electronic actual o sa te facă sa plătești ca și cum ai avea tot incandescente.

Am pus acum 2-3 luni linkuri la citeva articole de pe net ce explicau exact ce și cum (si unele erau de la niște universități deci de încredere) dar au deranjat pe cine nu trebuia și au fost șterse.

Link spre comentariu

Le mai poti pune inca o data. Iar daca dispar atunci trebuie sa iei legatura cu Vasile!

Acest forum a fost conceput pentru a face schimb de informatii, idei si pareri. Sunt pe el din prima zi de cand a aparut ( Izatech ) si vorbesc in cunostina de cauza.

Link spre comentariu

Voi incerca si cu prima si cu cealalta...daca am timp si reusesc incerc sa scot schema celei de a 2-a asta in cazul in care reusesc sa identific operationalul de pe spate ...prima e asta http://www.sictech.com.cn/News/view/aid/327.html daca numa insel iar a doua e AT1610 V15 ori identica ori asemanatoare cu asta http://www.sunshineopto.com/sale-1980502-high-efficiency-24w-street-light-led-driver-700ma-constant-current-ac110v-220v.html# din ce spune in descriere Power factor is > 0.9

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări