Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Transformator rotativ pentru automatizari


Postări Recomandate

Am fost acum 2 zile cu niste resturi de tabla de pus pe casa la un centru de feare vechi, in Iasi (precizez asta in legatura cu numele de persoane de mai incolo). Am luat 28 de lei. Cum se intampla in 99% din cazuri, am mai PUS niste bani (22 de lei) si am plecat acasa cu alt fer :) - de data asta, un proiect didactic. Pe o placutza scrie: Transformator rotativ pt automatizari, Indrumator proiect sef lucrari dr ing E Teodoru, Candidat Bostan Mihaela, Gr 3. 507- 1985. Nu scrie facultate ceva, institut politehnic, nimic. Pana ma screm sa pun poze, este un corp ca de motorel trifazic asa, pan'țntr'un KW. La capatul "activ" al arborelui sunt puse 4 inele colectoare ca la rotorul de alternator, de la care pleaca fire ce se duc inauntru prin arbore, care e gaurit pe centru. Nu am gasit nici un fel de dispozitiv cu perii care sa calce pe inele. La capatul unde era ventilatorul este acum un disc din alama, marcat din grad in grad pe cele 360 de grade. Nu (mai) ezista un ac fixat pe arbore care sa indice pe acest cadran. Cutia de borne este o placutza din textolit cu 4 borne notate A, X, B, Y.

Nu exista nicio alta notatzie pe mashinarie- tensiuni etc.

Ce stie sa faca dracia? La ce l-as putea folosi? Ma gândesc, ar putea fi un transf al carui raport sa varieze in functie de pozitia unghiulara a rotorului? A, X, B, Y ai putea zice ca sunt bornele- ce fac atunci cele 4 inele de la capatul rotorului?

 

Poate imi fac maine timp sa il desfac sa vad ce e inauntru...


207uvic.jpg

 

2eposgy.jpg

 

2zztgu0.jpg

Link spre comentariu

Tuburile electronice sunt folosite in aplicatii in care inca n-au inlocuitor(ca emitator de raze X, cuptorul cu microunde...), navigatoriii trebuie sa se descurce si fara tehnica daca aceasta cedeaza(sextant vs.GPS), iar un pilot trebuie sa poata efectua un zbor planat daca se defecteaza motorul/motoarele, deci aceste cunostinte desi par la prima vedere perimate, sunt utile.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Iaca ma bag si eu....

In ordine "inversa":

Eu am capatat diploma de "injiner" in 1982; in 1985 eram ENTUZIAST auto si pot

afirma cu "mana in foc" ca in Romania carburatorul era (inca) scula "suprema" pe

motoarele cu benzina. In strainatate aparusera primele motoare cu injectie de benzina,

insa tehnologia in dezvoltare era putin fiabila. Colegi de-ai mei, lucrau la INMT cu un

"stand" construit in jurul unui motor de ARO pe benzina, dotat cu injectie de benzina;

echipamentul de comanda al injectiei/aprinderii era "gazduit" intr-un dulap (deh, tehnica

abia ajunsese la microprocesorul de 8 biti, integrarea VLSI era doar o...informatie!)....

 

Legat de acel dispozitiv, daca e un "resolver", am intalnit un asemenea cuplu (emitator-

receptor) ca un transmitator la distanta al pozitiei acului unui cantar (pe o statie de asfalt

cumparata din Ucraina pe la mijlocul anilor '90, cantarul de agregate - pietris - era pe

turnul de malaxare, repetat in cabina de comanda, unde existau si un fel de "senzori"

ai pozitiei acului pe ecran, permitand o automatizare in sensul dozarii celor 2 sau 3 sorturi

de agrgate.... Solutie de tehnica interbelica, insa robusta si mai putin sensibila in acel mediu

cu mult praf, fum si smoala ("bitum")....

 

Revenind la ce ati recoltat: e destul de vizibil ca aveti un fost motor, la care s-au efectuat

(cel mai probabil) o serie de modificari, cu siguranta la rotor, dar posibil si pe stator. Din

materialele cu legatura oferita de colegul Franz-m as deduce ca avem un resolver

"dublu", cum e descris in articolul din Wiki despre resolver(electrical). Demontati capacele

si expuneti rotorul....

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări