Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

amplificare


Olteanu Daniel_234083

Postări Recomandate

E a nu stiu cata oara cand vad treaba asta, curentul trafului masurat cu ampermetrul pus direct pe secundar...

Ca sa intelegeti de ce asta este una dintre cele mai mari gafe pe care le poate face un incepator, trebuie sa intelegeti ce-i ala ampermetrul, si ce-i ala curentul "nominal" al unui traf:

 

Ampermetrul:

Ampermetrul este un dispozitiv electronic care masoara o cantitate, intensitatea curentului electric mai exact, este prevazut cu un senzor de curent ( de regula rezistiv, dar poate fi si altfel ) de pe care se citeste o informatie. se prelucreaza, se digitalizeaza si se afiseaza pe un ecran. Una dintre necesitatile principale ale ampermetrului este influenta cat mai redusa asupra circuitului de masurat, si daca la voltmetru este necesara o impedanta de intrare ( o "rezistenta" intre firele de masura ) cat mai mare posibil, la ampermetru este exact pe dos, pentru ca intotdeauna il inseriezi cu o sarcina, impedanta sa de intrare trebuie sa fie cat mai mica posibil. In cazul multimetrelor ( cu exceptia clampmetrelor ) senzorul este o rezistenta de mare putere, si valoare ohmica foarte redusa ( o "sarma" mai groasa intre borne ), pe senzorul asta ( shunt ) apare o cadere de tensiune functie de curentul tras de sarcina, caderea asta este monitorizata si prelucrata de multimetru.

Ampermetrul Indiferent de forma sau tip, indeplineste aceeasi functie, masoara curentul consumat* de o anumita sarcina, din alimentarea disponibila.

Adica nu masuram niciodata cu el ce poate acea sursa de alimentare, ci masuram intotdeauna cat cere consumatorul. La fel cum un cantar nu masoara cat putem noi sa ridicam, ci masoara cat cantareste sarcina pusa lui, spre exemplu daca ai sa cantaresti cu un dispozitiv de mana, o punga de zahar de 1kg, asta nu inseamna ca mana ta este capabila sa ridice 1kg, ci ca atat cantareste punga aia. De aceea nu se pune niciodata in paralel pe traf/sursa, ci inseriat cu el/ea, motivul este simplu, faci scurt pe sursa/traf, si asta este ceea ce masori cu ampermetrul in paralel pe secundar, un curent de scurtcircuit, unul limitat doar de rezistenta ohmica a infasurarilor ( primar si secundar ), de rezistenta ohmica a testerelor de la ampermetru, de cuplajul dintre primar si secundar in traf, de rezistenta ohmica a cablului de la primar la priza, etc... Este un regim destructiv care nu te intereseaza, deci NU il incerci niciodata!

 

Curentul nominal:

La traf, acesta este curentul maxim admis pentru un regim dorit sau acceptat de lucru, unul la care randamentul ramane peste un prag minim acceptat, deci simplist spus, curentul nominal este acela la care tensiunea in sarcina cade cu un anumit procent din cea in gol ( sa zicem 10-15%, valoarea poate diferi dupa preferinte sau necesitati ). Il afli facand ceva masuratori asistat de ampermetru CA dar si de o sarcina pe care o inseriezi cu traful si ampermetrul, si o ajustezi pana cand tensiunea la bornele trafului scade la un prag minim acceptat, adica spre exemplu un secundar de 35Vca pe care accepti maxim 5V cadere in sarcina, deci pui o sarcina si o ajustezi pana cand la bornele secundarului masori 30Vca, te uiti la ce curent corespunde tensiunea asta in sarcina, si ai aflat cam cat poate traful ala.

 

Curentul "nominal" mai poate fi estimat si prin calcule, masurand diametrul sarmei din secundar, aflii sectiunea si iti alegi o anumita densitate maxim acceptata de curent per mm^2, inmultesti acea sectiune cu densitatea si ai aflat cam cat poate traful. Ori poti sa cauti un tabel pe gugle care in functie de diametrul masurat al sarmei din secundar ( cu subler ), iti va zice cam ce curent merge.

Link spre comentariu

Uite Daniel, a raspuns @marian in locul tau:

senzorul este o rezistenta de mare putere, si valoare ohmica foarte redusa ( o "sarma" mai groasa intre borne ), pe senzorul asta ( shunt ) apare o cadere de tensiune functie de curentul tras de sarcina, caderea asta este monitorizata si prelucrata de multimetru.

 

Intre bornele de masura ale aparatului( setat pe A ) se afla o sarma. Cu alte cuvinte tu ai facut un mare scurt.

Link spre comentariu

Baieti omul din greseli invata ... bine ca nu s-a ars nimic important doar boxa si nimic altceva :))) de aceea se auzea foarte incet si am uitat sa specific faptul ca modulul unde s-a ars boxa se incingea teribil . Mi-am dat seama dupa ce am pus modulul pe care il dadusem jos si am facut proba alimentand pe ramura celui functional dar cu boxa arsa si am zis bun s-a ars modulul dupa care am pus modulul care mergea stupoare aceeasi problema tot nu mergea pentru ca era boxa arsa ... si am pus ambele boxe doar le-am alimentat din kituri diferite si uite asa am descoperit america :| . Cand esti prost pierzi timp si o boxa in situatia de fata :))) , dar am invatat cateva lucruri din patzania asta : sa nu mai masor direct secundarul si nici filtrajul fara sarcina sper sa nu fi inteles gresit . Trebuie neaparat sa fac protectiile DC pentru boxele si boxele caci altfel voi ramane fara boxe :)) . Va multumesc frumos pentru ajutor sper sa nu mai am probleme ... m-au ajuns blestemele vecinului probabil :d

Editat de Olteanu Daniel_234083
Link spre comentariu

Daniel, dupa exprimarea ta cred ca nici acum nu ai inteles cum se masoara curentul. Nu masori nici cu sarcina nici fara sarcina nici cu filtraj nici fara filtraj nici cu nimic setand aparatul pe A si punand bornele pe + si - in montaj.

Bornele aparatului se inseriaza in circuit cand vrei sa masori curentul. Daca ai vre-o siguranta pe partea de alimentare CC, o scoti, setezi aparatul pe A si pui sondele de masura in locul sigurantei.

Acum ai inteles?

 

image011.jpg

 

Din urmatoarea poza o sa intelegi(ce e in interiorul aparatului de masura setat pe A) ceea ce iti explica @marian(mai profesionist) si eu mai din topor:

 

image013.jpg

Editat de valentin marcarian
Link spre comentariu

Nene am inteles ce spui, am facut asta cu un alt multimetru si a facut flama ... am schimbat borna pe 10A doar ca am pus pe secundar ... , am doua sigurante la kiturile de amplificare pot scoate una din ele si sa fac ce ai zis dumneata ? https://imgur.com/a/NygQy

Editat de Olteanu Daniel_234083
Link spre comentariu

Asta cu nene n-am inteles-o. Cred ca am fost destul de politicos cu tine.

Imi cer scuze daca te-am subestimat, am incercat sa te ajut.

Subscriu la ceea ce a spus @sesebe in postul#338 aliniatul 1.

Iti doresc succes in continuare fara a mai distruge vre-o componenta.

 

Sarbatori Fericite !!!

Link spre comentariu

Asta cu nene n-am inteles-o. Cred ca am fost destul de politicos cu tine.

Imi cer scuze daca te-am subestimat, am incercat sa te ajut.

Subscriu la ceea ce a spus @sesebe in postul#338 aliniatul 1.

Iti doresc succes in continuare fara a mai distruge vre-o componenta.

 

Sarbatori Fericite !!!

 

Imi cer scuze ca te-ai simtit jignit :( eu am folosit nene in semn de respect nici de cum sa te jignesc sau sa te simti ca te-as lua peste picior , folosesc apelativul nene persoanelor mai invarsta si celor carora vreau sa le arat respectul nici de cum cu alt scop , scuze inca o data nu am vrut sa se inteleaga asa ... Sarbatori fericite de asemnea si nu vreau sa va suparati pe mine . Daca se ard ghinionul lor ... noi sa fim sanatosi asta`i cel mai important sunt "fiare" se repara intr-un fel sau altul :) Seara buna va doresc !

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

La multi ani pe noul an, multa sanatate la toata lumea si sa aveti parte de tot ce va doriti .

 

Am venit cu ceva intrebari , dar inainte de toate am reusit sa montez kituril pe radiatoare si sa prind radiatoarele de carcasa cu ceva chin in lipsa unui flex sa pot taia mai usor tabla , la modulul de filtraj i-am schimbat ambele punti redresoare cu unele de 25 A si 1000 V (vechile erau 25A 400V ) , am cautat pe 35A dar am gasit doar forma patrata . Momentan singurele prinse de carcasa definitiv sunt radiatoarele , desii puteam sa le pun pe spatele carcasei nu in lateral , dar am observat asta prea tarziu . Este ceva dezordine ... https://imgur.com/a/wQ1Mz .

 

Prima problema ar fi urmatoarea , firecare modul are un led pe Vcc+ si Vcc- . Ledul de la Vcc+ se stinge mult mai repede fata de cel al Vcc- este ceva normal ? eu de asta am schimbat puntile in prima faza, asta dupa ce mi-a ars o boxa am zis sa nu fie de la puntea pe ramura de Vcc+ insa aceeasi problema persista si dupa schimbarea ambelor putin redresoare ledul de Vcc+ se stinge mai repede pe ambele kituri si filtrajul de curent. Trebuie verificati cei 2 condensatori care sunt pe Vcc+ sau este ceva normal ca Vcc+ sa se opreasca inainte Vcc- ? https://imgur.com/a/43BoX

 

Ce reprezinta peak ul ? am un modul cu leduri care arata ca este semnal prin leduri verzi si peak ul leduri rosii , este vreo problema daca functioneaza in peak ? Am ascultat vreo 30 min aproape de peak nu se aprindeau ledurile rosii si radiatoarele s-au incalzit destul de binisor sa zic asa , nu am dat volumul mai tare pentru ca am mai ars 2 boxe in 2 secunde de volum maxim si astea sunt ultimele 2 boxe . tin de ele pana pun la punct tot ce tine de amplificare ,nu imi fac boxele poate le ard si atunci plang :))) .

 

Acum urmeaza sa fac protectia DC pentru boxe si pornire intarziata ce altceva ar mai fi ? imi puteti da si mie linkuri cu schemele sau sa enumerati protectii si ce mai este necesar si imi caut .

Seara buna sa aveti .

Link spre comentariu

Păi cine să o posteze :) ?

Că inițiatorul subiectului nu are schema ( dar daca ar fi postat-o ar fi fost considerată reclama mascata :) ) , iar producătorul nu a făcut-o publică nici macar pe pagina web ...

Link spre comentariu

Treaba e foarte clara cu privire la schema etajului final audio : pur și simplu nu există !

 

Dar poate că ar fi de folos câteva poze ale modulului cu LED-uri ce afișează indicații " prețioase " de genul Peak / Signal ...

Editat de Victor
Link spre comentariu

Salutare , am cautat scheme pentru protectie dc, soft start si toate schemele pe care le-am gasit functioneaza pe 12v si transformatorul meu are doar 35v si aia alternativ :| ce`i de facut ?

Link spre comentariu

Poti cauta un mic traf de 12v de 1 2A si il montezi si pe acela in carcasa, vad ca loc este destul. Acel micut traf il alimentezi ca si pe cel de putere, le poti alimenta in paralel pe amandoua de la retea.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări