hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Începătorii nu înțeleg nimic din discuția voastră ... Link spre comentariu
sk24bpo Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) Uite ce se intampla...Sa presupunem ca va folosi niste boxe nu de 3 ohm, ci de 4 ohm cat de cat reactive. La 200w in 4ohm vom avea cam 10A activi la varf. Reactivi sa presupunem ca sunt vreo 13A, sa nu exageram prea mult cu dificultatea sarcinii. Avem 2 canale deci sunt vreo 26A. Conzii sa presupunem ca livreaza acest curent dar traful daca programul muzical o tine asa la nesfarsit, va trebui sa sustina acest curent nemaivorbind ca s-ar putea ca incarcarea sa trebuiasca sa fie mai rapida, deci curentul pe traf creste din nou. Eu am exagerat grav mai sus dar ideea e ca sunt amplifuri cu trafuri mici care dau senzatia audiofililor ca sunt destinate anumitor genuri de muzica. Suna excelent pe jazz, pe voci dar la simfonii amesteca sunetul. Eu recomand mai mult curent la traf decat tensiune daca e sa aiba traful aceeasi putere. De ce ? Pentru ca multe boxe bune coboara sub 8 ohm si sunt si reactive intr-o proportie mai mica sau mai mare. Editat Decembrie 2, 2017 de RaimondAudio Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Un calcul ingineresc corect ar ține cont de costurile de fabricație , ceea ce duce la un anumit compromis în audio datorat limitarii bugetului încă din faza de proiectare , implicit în sensul micșorării costurilor de fabricație , dar ar ține cont de un anumiti factori de siguranță , ce recomandă supradimensionarea anumitor componente electronice , în scopul micșorării compromisului audio . Link spre comentariu
Marian Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Începătorii nu înțeleg nimic din discuția voastră ... Corect. Dar de aia tot incerc sa simplific lucrurile. Conzii sa presupunem ca livreaza acest curent dar traful daca programul muzical o tine asa la nesfarsit, va trebui sa sustina acest curent nemaivorbind ca s-ar putea ca incarcarea sa trebuiasca sa fie mai rapida, deci curentul pe traf creste din nou. Nu stau acum sa fac calcule si nici simulari, insa asa estimativ, daca ar fi sa ma raportez la semiperioada de 10mS dintre semialternante, atunci probabil traful suporta sarcina cam 30, poate 40% din timp ( depinde si de capacitatea de filtrare ), de restul timpului filtrarea se ocupa. Link spre comentariu
Mircea Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 ... ce recomandă supradimensionarea anumitor componente electronice , în scopul micșorării compromisului audio .Ca de obicei, lasi totul in coada de peste. Daca tot ai raspunsul (dupa cum te lauzi in #272), de ce nu-l dai? Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) Tu Raimond ignori complet ideea de muzica. Muzica nu este un sinus continu de putere maxima. Ai amintit de muzica simfonica. Cit este puterea medie si cit este virful de putere in cazul muzicii simfonice? Muzica simfonica are crest-factorul de minim 6-8. Ai amintit de amestecat instrumentele deci te referi la o auditie care se vrea de calitate, auditie in care clipingul nu are ce cauta. Ai amintit in calcule de 200W desi amplificatoarele in discutie sint de putere ceva mai mica. Oricum 200W este puterea peak dar puterea medie este de 6-8 ori mai mica. Sa zicem ca este de numai 6 ori mai mica: deci puterea medie ce trebuie sa o livreze traful este 200W / 6 = 34W => 68W pt doua canale. De unde rezulta ca este necesar un traf de 600W cind puterea medie consumata este de numai 70W? Ascult si eu muzica simfonica si pina acum nu am reusit sa gasesc nici un pasaj muzical de intensitate foarte mare care sa dureze mai multe de 2-3 secunde. Chiar daca ar exista as vrea sa vad si eu nebunul care suporta o vioara de exemplu la 115db timp de 3 minute. edit : 110db in cazul unor boxe de 86db/W (sint doua) si 128W putere pompata in fiecare. Editat Decembrie 2, 2017 de sesebe Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) Eu sunt de alta părere , dar nu doresc să intru in polemica pe tema alimentarii sau a compromisurilor , pentru ca nu duce la nimic bun . Doar unii , mai orientați , trag cu geana si după aia își însușesc conceptul si metodologia de calcul , destul de laborioasa . De fapt este vorba de a respecta reguli de bun simt , câteva formule si sa folosești anumite componente dedicate , ai căror parametri trebuie determinați înainte de a începe socotelile . Unii dintre parametri pot fi estimați , de aceea fiecare poate avea altă formulă de determinare a factorului de siguranță . Editat Decembrie 2, 2017 de Victor Link spre comentariu
Mircea Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Ca de obicei, lasi totul in coada de peste. Daca tot ai raspunsul (dupa cum te lauzi in #272), de ce nu-l dai? Eu sunt de alta părere , dar nu doresc să intru in polemica pe tema alimentarii sau a compromisurilor , pentru ca nu duce la nimic bun . Doar unii , mai orientați , trag cu geana si după aia își însușesc conceptul si metodologia de calcul , destul de laborioasa . De fapt este vorba de a respecta reguli de bun simt , câteva formule si sa folosești anumite componente dedicate , ai căror parametri trebuie determinați înainte de a începe socotelile . Unii dintre parametri pot fi estimați , de aceea fiecare poate avea altă formulă de determinare a factorului de siguranță . QED. Tu chiar esti serios? Cand vorbesti de inginerie, cand de reguli de "bun simt". E alegerea ta, dar dai impresia ca doar vorbesti vorbe, fara sa stii, de fapt, mai nimic despre subiect. Ceea ce stiu ca nu e cazul. Pacat. Experienta proprie imi spune sa mai "arunc" un condensator in filtrare, ajuta enorm indiferent cat e traful de slab. Si vorbesc de muzica aglomerata, de durata, nu de 2-3 secunde. Exemplific cu un clip YT (asta e calitatea YT, dar ascultati de la secunda 15 - https://youtu.be/PfHUDSus0HA). Varianta asta e mai aglomerata decat cea originala. Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Cel mai ieftin este sa conectezi in paralel cu ultimul condensator de filtraj un grup format din 10uf cu folie și un snubber 0,47uF + 4,7 ohmi / minim 1w neinductiv . Vorbim după ... Link spre comentariu
UDAR Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) Uite ce se intampla...Sa presupunem ca va folosi niste boxe nu de 3 ohm, ci de 4 ohm cat de cat reactive. La 200w in 4ohm vom avea cam 10A activi la varf. Reactivi sa presupunem ca sunt vreo 13A, sa nu exageram prea mult cu dificultatea sarcinii. Cum facem să obținem 13A ”reactivi” dacă avem doar 10A activi ? După știința mea Z = sqrt ( R2 + X2 ) deci Z este întotdeauna mai mare (sau cel puțin egală) decât R . Vorbim de sarcini reactive grele când vorbim de menținerea în SOA dar nu aici . EDIT Dacă e să vorbim totuși și de transformator trebuie să stabilim mai întâi o strategie de proiectare , ca să vorbim toți aceeași limbă. Există două curente importante de proiectare ( și desigur căile intermediare ) . Un curent , cel pe care se pare că-l promovează @RaymondAudio și mulți constructori DIY dar și multe firme ”de fițe” este de a dimensiona tensiunea la ieșirea filtajului cât mai la limită( față de tensiunea utilă pe sarcină ) dar a face sursa cât mai ”bățoasă”. Un alt curent, promovat de multe firme japoneze după puținele mele informații în domeniu, este de a pune un traf aparent subdimensionat , cu o tensiune în gol mai mare . Pe pasajele forte nu foarte lungi condensatorii pot livra energia necesară . Avantajul clamat de cei care fac așa este că se asigură un anumit ”headroom” , dezavantajul este că amplificatorul ”se înfundă” la pasaje forte lungi . EDIT2 Cer scuze pentru EDIT-ul de mai sus care este puțin pe lângă subiect dar ideea este că nu putem vorbi despre o anumită componentă a sursei în izolare ci doar de sursă în ansamblu și, mai mult, de sursă corelată cu amplificatorul, cu boxele și, eventual, cu un anumit gen de muzică. Editat Decembrie 2, 2017 de UDAR 1 Link spre comentariu
Olteanu Daniel_234083 Postat Decembrie 2, 2017 Autor Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) O mica intrebare voi de unde dati semnal amplificatorului din placa de sunet a calculator sau ce anume folositi atunci cand ascultati muzica ? Editat Decembrie 2, 2017 de Olteanu Daniel_234083 Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 (editat) Pentru postul 281 Una-i una , alta-i alta . Scuze de offtopic , voi face o mică disertatie pe un amplificator oarecare , cu doua perechi de finali bipolari pe canal , structura dublet , alimentat la + / - 50 V . Puterea pe sarcină la acea alimentare va fi de minim 150W / 4 ohmi și 100W / 8 ohmi . Alegem cel mai defavorabil caz , cel cu funcționare pe sarcină de 2x4ohmi . 150W +150W = 300W , adaugand pierderea datorita randamentului clasei AB rezultă un trafo rețea de minim 500VA . Evident , vom lua în calcul fix 500VA , din motive de costuri . Evident , puterea de 150W va fi cea corecta , nu sunt wați chinezești ! Apare problema energiei ( in jouli ) transferata incintelor acustice , prea puțin conștientizata de unii pe aici . Aici are dreptate Shambala , trebuie alimentat la o tensiune mai mare , dacă bateria de electrolitici este limitata de buget . Condensatorii electrolitici buni costă o avere ! Cred că ați înțeles : la dimensionarea trafo rețea , sub nicio forma nu se poate face compromis , dar la electrolitici se compensează partial prin mărirea tensiunii de alimentare . Amplificatorul având transformatorul dimensionat astfel va avea respira foarte lejer pe sarcini de 8 ohmi ... Dacă se folosesc anumite soluții tehnice , compromisul electroliticilor modești poate trece neobservat , inclusiv în regim dinamic ( music crest factor 12 db ) , dar unii , nefamiliarizați cu asemenea soluții tehnice le confunda cu ulei de șarpe sau alte curente tip audiophool . Da , este vorba de banalul filtraj CRC , trasee separate de încărcare descărcare a bateriei de electrolitici , un anume tip de redresare , șuntarea ultimului condesator de filtraj pentru mentinerea cat mai joasă și constantă a impedanței de ieșire a sursei , pentru minim două octave peste banda audio extinsa ( aici e prea mult de scris , nu mai stau sa incerc sa explic ce si cum , este o secțiune de începători , de aia nu folosesc formule si exemple numerice complicate ) . Repet , nu intenționez să intru un polemică cu nimeni . Atentie , nu confundați comportamentul amplificatorului in regim de saturație cu modul de comportare a sursei la semnale tranzitorii ! Editat Decembrie 2, 2017 de Victor Link spre comentariu
UDAR Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Scuze @Victor, trebuia să te faci politician ! Ai scris jumate de ecran și eu ( cel puțin ) n-am înțeles nimic . Mai întâi , n-ai lămurit-o pe aia cu reactivii - sau nici nu aveai intenția poate. Apoi faci un calcul aparent corect cu wații dar tragi o concluzie absolută - traful trebuie să aibă 500VA. Cu siguranță ai întâlnit și studiat mult mai multe scheme și/sau amplificatoare reale decât mine deci cu siguranță ai văzut destule care nu au transformatoare de 500VA la puterile alea ! Iar la chestia cu joulii , sincer nu m-am prins . PS Am spus-o cred cu altă ocazie , pe la alimentatoare, trebuie să convenim ce înseamnă un transformator de 500VA. Eu știu o definiție ”oficială” - puterea nominală a unui transformator este puterea e pe care acesta o poate furniza secundarului un timp nedeterminat (24 din 24 ) fără ca temperatura lui maximă ( la interior ) să depășească o anumită valoare , dată de izolația folosită. Sigur , mai sunt alte definiții , corecte practic - de exemplu aia cu scădera cu x% a tensiunii în sarcină față de gol dar cum acel x depinde tocmai de putere ne învârtim puțin în cerc. Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 2, 2017 Partajează Postat Decembrie 2, 2017 Nu are treaba neaparat cu temperatura , ci cu puterea ( produsul între curent și tensiune ) transferată din primar în secundar . Cât despre partea cu sarcina reactivă , eu nu am susținut nimic . Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 4, 2017 Partajează Postat Decembrie 4, 2017 Poti sa dai o formla de calcul pt "Nu are treaba neaparat cu temperatura , ci cu puterea ( produsul între curent și tensiune ) transferată din primar în secundar .", te rog. Am niste nelamuriri in privinta asta: traful pe care il am acum in Yamaha este facut la Petra si a fost catalogat de ei ca fiind de 350VA (sau 350W nu mai retin dar ma indoiesc). Masurat cu un watmetru cu amplificatorul la putere maxima (la limita suportabilitatii distorsiunilor si frica pt tweeter) au fost si virfuri de peste 550W trasi din reteaua de 220-230V. Cit e pina la urma puterea acestui traf? Ps: e toroidal. Pps: dupa o noapte de chef nebun in zona trafului carcasa era numai putin calduta. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum