Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Limitator curent incarcare acumulatori


Postări Recomandate

Probabil a însumat capacităţile celor doi acumulatori puşi în paralel.Regulatorul fotovoltaic poate încărca şi acumulatori cu capacitate mult mai mare, dar o va face într-un timp mai îndelungat, cât timp curentul de încărcare e limitat atât de rezistenţa internă a panourilor, cât şi de regulator...

Link spre comentariu

Rezistenţa ar limita curentul absorbit de cel de-al doilea acumulator, pentru a nu suprasolicita regulatorul....

Nu a specificat dacă cel de-al doilea acumulator e montat pentru suplimentarea capacităţii existente sau doar pentru a-l menţine încărcat pentru alte scopuri....

Link spre comentariu
8 minutes ago, validae said:

Rezistenţa ar limita curentul absorbit de cel de-al doilea acumulator, pentru a nu suprasolicita regulatorul

Am impresia ca nu citesti ce scrii...

Cum naiba suprasoliciti un regulator proiectat pentru incarcare acumulatori?

 

Link spre comentariu

Cred că acum discutăm doar să ne aflăm în treabă amândoi,  ar face bine să vină cel ce a pus întrebarea cu detalii suplimentare despre regulator şi panouri.....că nu îl taxează nimeni la numărul de cuvinte.Aşa vedem ce poate şi ce nu poate face acel regulator....

Link spre comentariu

@Marian Ce se intimpla cind conectezi un acumulator de 90Ah, descarcat, avind 10V la borne, direct pe bornele unui alt acumulator ce are 14.5V tensiune? Cit va fi curentul ce va circula între cele doua acumulatoare? 

Nu înțeleg dece te tot agiți la postări de genul acesta ca a lui @validae. Care era greșeala? Nu-i cea mai buna soluție DAR este o soluție "safe", nu se poate intimpla numic rău. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu
46 minutes ago, sesebe said:

Ce se intimpla cind conectezi un acumulator de 90Ah, descarcat, avind 10V la borne, direct pe bornele unui alt acumulator ce are 14.5V tensiune?

Da chiar, ce se intampla?

Acumulatorul incarcat are undeva sub 13V la borne ( 12,5-12,6 ), 14,5V vin de la incarcator.

Ce se intampla cu diferenta aia de 2,6V? 

Simplu, pica pe rezistentele interne ale celor 2 acumulatori si pe rezistenta electrica a cablurilor si de contact a bornelor, toate inseriate dau o anumita rezistenta echivalenta pe care pica cei 2V si ceva si care dau un anumit curent. Daca ar fi sa iau in calcul o rezistenta totala de sa zicem 0,1R ( la plesneala ) atunci curentul "tras" de acumulatorul descarcat ar fi undeva sub 30A.

Cat trage demarorul din acumulator la pornire? 

Sau hai sa vorbim despre consumatori mai mici cu motorul pornit, spre exemplu un amplificator plus navigatie/MP3, la volum ridicat cat trag alea din acumulator minute in sir?

Facand abstractie de faptul ca problema invocata de tine nu exista ( curentul intre cei 2 acumulatori scade pe masura ce unul se incarca si celalalt se descarca ), intrebarea mea pentru Validae ( nu pentru tine ) era cum suprasoliciti un regulator destinat incarcarii de acumulatori? Ca la protectia regulatorului s-a referit Validae.

 

46 minutes ago, sesebe said:

Nu înțeleg dece te tot agiți la postări de genul acesta ca a lui @validae.

Nu stiu unde ai vazut tu agitatie, eu am vazut o problema tehnica si-am intervenit.

Validae s-a grabit sa dea o sugestie fara sa aiba suficiente informatii, si in loc sa-si asume graba, se afunda si mai mult incercand sa si-o sustina. Si n-ar fi ceva rau daca ar fi prima oara cand o face, insa nu-i, si asta e problema mea, adica e laudabil ca incerci sa ajuti, dar fa-o cu cap si fii sigur de ce scrii, iar daca ai postat o perla si-ti dai seama de asta nu incerca sa te fofilezi ci asuma-ti. 

Nu ne plateste nimeni la numarul de postari, si nici la numarul de topicuri pe care ne implicam. In loc sa ne grabim cu sugestii despre care nu suntem siguri, mai bine punem intrebari sa clarificam cat mai bine situatia, pentru ca lipsa coerentei in prezentarea situatiei este o problema larg raspandita pe forum, si sfaturi grabite fac mai mult rau pentru ca deturneaza subiectul ( si discutia asta este o dovada elocventa ).

 

PS: N-am postat asta in ideea ca as simti nevoia sa ma justific ci pentru ca este o chestiune de principiu.

 

Editat de Marian
Link spre comentariu

Cred ca metoda cu rezistenta de limitare serie nu streseaza acumulatorul suplimentar, datorita realizarii unor pulsuri de curent de incarcare

 in limite normale, stabilite de fabricant. Un curent de incarcare mult prea puternic, chiar de scurta durata, este posibil sa duca la degradarea  

 in timp a acumulatorului, desi inca nu am vazut date concludente in acest sens, dar putina prudenta nu strica.

Intradevar, acumulatorul debiteaza curenti mari, dar nu este recomandat sa se incarce decit asa cum spune fabricantul.

 

@gsabac

Link spre comentariu
Vizitator tasedoru78

Nu pot încarcă odată 2 acumulatori de puteri diferite cel pe care îl am fix are 95 ah cel pe care vreau sa îl încarc auxiliar are74 ah nu pot pune borne între ei ca automat sar sparge sau deteriora întrebam dacă as putea print un montaj sa reduc amperajul undeva la 8-12 ah și atunci as pleca liniștit de lângă ei

Link spre comentariu
1 hour ago, tasedoru78 said:

nu pot pune borne între ei ca automat sar sparge

Asta unde ai mai auzit-o?

Atatea mituri fara legatura cu realitatea intr-un subiect atat de banal...

Si tu si Validae ati dat degeaba like la postarea D-lui Gsabac.

 

Tensiunea nominala trebui sa fie aceeasi, pentru ca aia sustine sau provoaca un anumit curent de sarcina, nu capacitatea!

Capacitatea acumulatorului iti spune cat curent poate el sa sustina intr-o anumita unitate de timp ( x amperi pe ora ).

Nu moare si nu crapa nimic daca legi in paralel 2 acumulatori de capacitati diferite dar tensiuni egale.

N-o sa "traga" unul curent din celalalt decat daca unul dintre ei este defect ( element in scurt spre exemplu ), daca amandoi sunt in stare buna de functionare atunci nimic deosebit ni se va intampla.

 

PS: Intrebare retorica:
Care este curentul cu care un alternator incarca acumulatorul?

 

Editat de Marian
Link spre comentariu

Ai auzit de principiul vaselor comunicante la lichide? S-ar aplica perfect si in cazul a 2 acumulatori auto (si nu numai, dar cu aceeasi tensiune nominala la borne si acelasi tip electrochimic) de capacitati diferite dar destul de apropiate, maxim 20% diferenta de capacitate (luat din burta) in cazul in care cel de capacitate mai mica, descarcat s-ar lega in paralel pe cel de capacitate mai mare, full incarcat.

 

Gindeste-te ca alternatorul auto la o masina pe benzina este capabil de minim 60A si 14,2-14,4 Volti la borne si de minim 80-115A si 14,2-14,4V la una diesel.

 

In momentul in care bateria este "moarta", a se intelege ca NU mai este capabila sa invirta demarorul (10V sau chiar 9V la borne) si tu pornesti totusi masina "impinsa" sau "iei curent" de la vecinul, imediat ce porneste motorul masinii, alternatorul va avea la borne circa 14,1V (rotunjit) si minim 60A curent disponibil catre sarcina/consumatori.

 

Bateria fiind complet descarcata (9-10V la borne), "brusc" va avea cei14,V la borne minus "caderea" pe cabluri (insignifianta in cazul de fata), insa ea isi va lua cit curent are nevoie pentru a fi full incarcata 13,8-14,2V chiar 14,4V.

 

Deci va fi suspusa unui regim "rapid" de incarcare si totusi nu se distruge, acesta fiind principiul clasic de functionare in regim auto, incarcare rapida la tensiune aproximativ fixa.

 

la incarcarea pe redresaor se recomanda un curent de incarcare PREFERABIL constant, in impulsuri, la 10% din capacitatea nominala de descarcare si timp de 16 ore intr-o zona ventilata deoarece se degaja vapori toxici de gaze sulfuroase.

 

Mai pe scurt, daca bateria ta are de ex 75Ah capacitate nominala de descarcare si o pui pe redresor, o incarci (pentru durata cit mai mare de exploatare) la un curent (preferabil constant cum am mai spus) de 7,5A timp de 16 ore, cind va fi full incarcata bateria va trebui sa aibe la borne 14,41V adica in momentul in care bateria are 14,41Vcc la borne se considera FULL incarcata si va trebui deconectata altfel o supra-incarci peste capacitate si se vor deteriora ireversibil electrozii interni cu oxid de plumb.

 

De aia este de preferat un redresor automat, care la 14,41V borne baterie sa INTRERUPA incarcarea sau sa nu dea mai mult, adicva sa mentina cei 14,41Vcc la iesire.

 

Acumulatorul se mai poate incarca in "regim de urgenta" la 1/5 capacitate nominala de descarcare si la maxim 1/2 capacitate nominala de descarcare, dar numai in cazuri grave, de ex tre' sa pleci urgent cu masina si nu ai alta posibilitate de a o porni, o incarci rapid la un curent mai mare dar durata de timp mai scurta.

 

De ex, avem aceeasi baterie de 75Ah, si trebuie incarcata repede ca e urgenta sa pleci cu masina.

 

O incarci la 15A curent de incarcare maxim 8 ore sau la un curent de 37A maxim 2-3 ore, dar asta NUMAI in regim de urgenta, preferabil nu mai mult de o data pe an.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Un soi de completare la ce a zis Leco, acel curent mare de incarcare ( zeci de A ) este prezent pe timp foarte scurt ( in nici un caz n-o sa-l regasesti dupa mai mult de cateva minute/zeci de minute ), deoarece un curent de incarcare atat de mare ridica rapid potentialul celulelor, si pe masura ce acesta creste, curentul de incarcare scade de la sine pe o curba logaritmica ( cred ca-i logaritmica ). Nu trebui sa uitam nici o clipa ca NU fortam un anumit curent in nici un acumulator, ci intotdeauna o anumita tensiune, curentul nu-i decat o consecinta a acesteia, nu un factor impus.

Link spre comentariu

Numai eu am recomandat de cel putin 5 ori o adresa serioasa;

https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

Ce o fi asa greu sa citesti ca sa nu mai spui povesti auzite la bere. (nu este o referire la o anumita persoana ci la toti cei care posteaza din auzite si pt care incarcatorul este format dintrun traf si o punte redresoare)

The lead acid battery uses the constant current constant voltage (CC/CV) charge method. A regulated current raises the terminal voltage until the upper charge voltage limit is reached, at which point the current drops due to saturation. The charge time is 12–16 hours and up to 36–48 hours for large stationary batteries. With higher charge currents and multi-stage charge methods, the charge time can be reduced to 8–10 hours; however, without full topping charge. Lead acid is sluggish and cannot be charged as quickly as other battery systems. (See BU-202: New Lead Acid Systems.)

Lead acid batteries should be charged in three stages, which are [1] constant-current charge, [2] topping charge and [3] float charge. The constant-current charge applies the bulk of the charge and takes up roughly half of the required charge time; the topping charge continues at a lower charge current and provides saturation, and the float charge compensates for the loss caused by self-discharge.

During the constant-current charge, the battery charges to about 70 percent in 5–8 hours; the remaining 30 percent is filled with the slower topping charge that lasts another 7–10 hours. The topping charge is essential for the well-being of the battery and can be compared to a little rest after a good meal. If continually deprived, the battery will eventually lose the ability to accept a full charge and the performance will decrease due to sulfation. The float charge in the third stage maintains the battery at full charge. Figure 1 illustrates these three stages.

 

Acumulatorul cu plumb utilizează metoda de încărcare constantă a curentului constant (CC / CV). Un curent reglat ridică tensiunea terminalelor până când se atinge limita superioară a tensiunii de încărcare, moment în care curentul scade din cauza saturației. Timpul de încărcare este de 12-16 ore și până la 36-48 de ore pentru bateriile staționare mari. Cu curenți de încărcare mai mari și metode de încărcare în mai multe etape, timpul de încărcare poate fi redus la 8-10 ore; cu toate acestea, fără încărcătură completă. Acidul de plumb este lent și nu poate fi încărcat cât mai repede decât alte sisteme de baterii. (Vezi BU-202: Sisteme noi de acid plumb.)

Plăcuțele cu plumb din plumb trebuie încărcate în trei etape, care sunt [1] încărcare cu curent constant, [2] încărcare maximă și încărcare [3]. Curentul cu curent constant aplică cea mai mare parte a încărcăturii și ocupă aproximativ jumătate din timpul de încărcare necesar; încărcarea de încărcare continuă la un curent de încărcare mai mic și asigură o saturație, iar sarcina plutitoare compensează pierderile cauzate de auto-descărcare.

În timpul încărcării cu curent constant, acumulatorul se încarcă la aproximativ 70% în 5-8 ore; restul de 30% este umplut cu taxa de încărcare mai mică, care durează încă 7-10 ore. Încărcarea bateriei este esențială pentru bunăstarea bateriei și poate fi comparată cu o mică odihnă după o masă bună. Dacă este în permanență lipsită, bateria va pierde în cele din urmă capacitatea de a accepta o încărcare completă, iar performanța va scădea datorită sulfării. Încărcarea plutitoare în etapa a treia menține acumulatorul la încărcare completă. Figura 1 ilustrează aceste trei etape.

 

baterie-Pb.jpg

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator tasedoru78
La 08.07.2019 la 21:41, Marian a spus:

De ce nu?

 

Cum ajunsesi la concluzia asta ( cei 95A )?

 

PS: Incearca sa fii mai coerent in prezentarea problemei/situatiei, nu te grabi, da cat mai multe detalii. 

În momentul când am 14.4v bateria este încărcată maxim ea având 95 ah încărcarea sigura și nesupravegheat ar și cu un amperaj maxim de circa 10 la 100 din puterea bateriei azi am aflat de la un șofer bătrân ca ar fi bine sa inserez un bec de 55w pe borna de + și când se aprinde becul puternic ar fi încărcat acumulatorul dar e un artificiu care nu are randament deoarece cum am zis tensiunea de 14,4v o am doar când soarele bate direct în panou iar după becul ar consuma tot ce a acumulat deci randament aproape zero

Link spre comentariu
8 minutes ago, tasedoru78 said:

azi am aflat de la un șofer bătrân ca ar fi bine sa inserez un bec de 55w pe borna de + și când se aprinde becul puternic ar fi încărcat acumulatorul

Buuun asa, de ce mama masii ma mai chinui eu sa va lamuresc ( nu doar pe tine ) ca mitul cu 10% din C la incarcare este doar atat, un mit ( la fel de irelevant precum S^2 la trafuri retea ), cand tu vii cu o gogoasa tehnica cat un zgarie nori de mare?... 

De ce sa se mai proiecteze si vanda multimetre si alte dispozitive de masura si diagnostic cand cu o sarma si-un bec rezolvam tot?

As rade dar nu e de ras...

 

Pentru absolut oricine nu s-a prins ii sugerez sa mai citeasca de cateva ori asta:
 

3 hours ago, DjLeco said:

Gindeste-te ca alternatorul auto la o masina pe benzina este capabil de minim 60A si 14,2-14,4 Volti la borne si de minim 80-115A si 14,2-14,4V la una diesel.

 

In momentul in care bateria este "moarta", a se intelege ca NU mai este capabila sa invirta demarorul (10V sau chiar 9V la borne) si tu pornesti totusi masina "impinsa" sau "iei curent" de la vecinul, imediat ce porneste motorul masinii, alternatorul va avea la borne circa 14,1V (rotunjit) si minim 60A curent disponibil catre sarcina/consumatori.

 

Bateria fiind complet descarcata (9-10V la borne), "brusc" va avea cei14,V la borne minus "caderea" pe cabluri (insignifianta in cazul de fata), insa ea isi va lua cit curent are nevoie pentru a fi full incarcata 13,8-14,2V chiar 14,4V.

 

Deci va fi suspusa unui regim "rapid" de incarcare si totusi nu se distruge, acesta fiind principiul clasic de functionare in regim auto, incarcare rapida la tensiune aproximativ fixa.

 

Completez doar spunand ca pana si loganul nostru cel de toate zilele are alternator de minim 70A care la 1000 de rotatii ( o idee mai sus de relanti ) asigura 55A.

La 2000 deja ii dai acumulatorului intreaga capacitate de incarcare a alternatorului ( 72A ).

Cifre preluate din manualul de service.

 

Eu ma retrag, m-am saturat sa ma lupt cu morile de vant.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări