Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Inlaturare lac cupru emailat


nickrvl

Postări Recomandate

Intodeauna mi-am dorit o metoda mai rapida de inlaturare a emilului de pe sarmele de cupru, se pare ca o metoda buna e aceasta: https://www.youtube.com/watch?v=EbHFtX_KtbE

 

Atentie mare totusi e foarte periculos, in contact cu apa "explodeaza", stiu asta de de mult unde la servici aveam cuptoare de tratament termic in incinta carora nu intrai fara protectia munci facuta si unde primele cuvinte/sfaturi erau "sa nu scuipati in cuptor", din pacate a avut loc si un accident plecand de la umezeala de pe o scula de manipulat piese....

Link spre comentariu

Hidroxidul de sodiu ( soda caustica ) e toxic si coroziv . Dupa " operatiune " trebuie inlaturat la nivel chimic ( neutralizat ) , mecanic ( stergere , spalare ) nu e suficient . Resturi invizibile lucreaza in continuare , mai ales in prezenta umiditatii . Ca experienta personala , am folosit o perioada o solutie vascoasa ( un soi de vaselina ) , scopul pentru care a fost creata era sa inlature vopseaua de pe caroseriile auto . Tot asa , o inlaturam dupa "decapare "cu solventi petrolieri - benzina , diluant etc . Nu as sti sa spun o denumire comerciala sau de unde s - ar putea procura , mi - o adusese un nene ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

Am si eu "solutie dintr-aia" numai ca e pentru inlaturat vopsea clasica, nu auto, am tinut o saptamana o sarma in ea fara rezultate..... poate cea de care spui e mai puternica, poate-ti amintesti denumirea...

 

Soda se curata prin fierbere in apa, se dizolva... sau se neutralizeaza cu un acid, cel mai la indemana e otetul.....

Link spre comentariu

Denumirea nu mi - o pot aminti , fiindca nu am stiut - o niciodata . Am primit - o de la un service auto ... Substanta ... sa - i zic asa , desi sigur era un amestec , era extrem de puternica . In 5 minute curata vopseaua auto ... ma rog , se dezlipeau initial niste solzi , vopseaua crapa ... trebuia intinsa din nou substanta ... in final aparea metal lucios ... ma rog , tabla cum a fost ea inainte de vopsire , fara grund . Era inlaturat si acesta . Urgent dupa , ... spalare cu apa din abundenta , ajutat de o periuta moale , par natural . Ma rog , cred ca mergea si cu par sintetic . La cupru , continuam cu benzina usoara si in final alcool , urmat de cositorire sanatoasa .

Editat de gauss
Link spre comentariu

Conductorii subtiri din Cu emailat ii curatam de email cu pistolul de lipit,dupa ce in prealabil erau asezati pe o pastila aspirina. Procesul era destul de dificil in sensul ca, vaporii de aspirina erau toxici,totul trebuind facut in aer liber. Conductorii mai grosi ii curatam de email prin ardere cu lampa de gaz.

Link spre comentariu

Ah da, nu am mentionat ca stiu procedeul cu aspirina, de fapt cam majoritatea o stim, insa pentru manunchi de sute de fire e dea dreptul "masochistic" (na ca am inventat si un cuvant :) ) sa le curat unul cate unul astfel metoda cu soda si sare musai trebuie sa o incerc fiind sau cel putin asa pare cu mult mai curata si rapida...

 

L.E. Am raspuns in acelas timp cu Validae

 

Poate gasesc maclavais din acela in comert care poate inlatura si lacul de pe fire, o sa incerc sa intreb pe la service-uri auto...

Editat de nickrvl
Link spre comentariu

Firele foarte subțiri (0,01 - 0,1mm) se pot curăța rapid de email și doar ținându-le imersate în sacâz diluat sau pastă decapantă în timp ce le încingi cu letconul. Am folosit și eu aspirină, dar nu recomand nimănui să stea în vaporii ăia toxici. Pasta de curățat vopseaua auto conține un amestec de acizi, se folosește și prin aeronautică un astfel de amestec, vă dați seama că nu poți să lași vopsea veche pe un avion, fiindcă îl îngreunează mult.

Când am mănunchiuri mari de fire de dezizolat, trec rapid de câteva ori mănunchiul printr-o foaie de șmirghel îndoită, apoi scufund mănunchiul în flux sau direct în sacâz în timp ce îl încing cu letconul. Fiind deja zgâriat de șmirghel, emailul cade ușor de pe fire prin încingere în flux de lipit....

Link spre comentariu

Sunt mai multe emailuri, fiecare cu metoda lui de inlaturare. Pentru sarma emailata obisnuita, hidroxidul de sodiu topit este cel mai bun. Amestecarea lui cu clorura de sodiu reduce temperatura de solidifucare, dar topirea componentelor e mai dificila, iar eliminarea emailului nu se imbunatateste. Sarma foarte subtire (Litz) are un email special care se desprinde la cald, chiar si in colofoniu.

Link spre comentariu
  • 2 ani mai târziu...

Mereu am folosit aspirina avind grija nu inspir vaoprii rezultati. Firele foarte subtiri, se dezizolau tinind pe ele virful letconului cu mult cositor pe el.

Vopseaua, chiar si cea auto, se da jos cu lichid de frina. Modelistii il folosesc pentru ca nu ataca plasticul.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, RealAlex a spus:

Pana la urma a reusit careva sa gaseasca in comert o solutie pentru inlaturarea emailului? 

Metoda cu sacaz nu functioneaza ( diametru 0.1).

Functioneaza foarte bine...exact cum a spus @modoran

Varful letconului sa fie curat si plin cu fludor, tine firul in sacaz si dai cu varful letconului plin de fludor pe fir. Se arde acel email de pe fir. Temperatura la statie sa fie cat cat mai sus.

 

Link spre comentariu
  • 3 ani mai târziu...

Prin anii 70 in fabricile si uzinele noastre se aducea din Franta o solutie ca un gel maroniu, care umfla emailul de pe sarme.  Dar a fost interzisa utilizarea acesteia, pesemne ca inca se distribuie dar cu restrictii doar la profesionisti.  La fel cum s-a intamplat cu markerii permanenti pe baza de toluen, deoarece unii rauvoitori scriu si distrug vopseaua de pe automobile. 

La dezizolare am vazut ca se poate folosi si "piatra amoniacala", care este clorura de amoniu. Se descompune la temperatura in ceva foarte alcalin. Asta in loc de aspirina, care se descompune in ceva f.acid.  Se trece firul sau litza peste o bucata solida de clorura de amoniu, iar simultan se freaca usor cu varful letconului de cupru curat si cositorit si incins cat mai mult, 340 grade Celsius. (nu cu varful special acoperit ferat, ca va fi si ferul distrus de acid).  Clorura de amoniu se gaseste la bricolaje, e folosita de cei ce lucreaza tinichigerie si cositoresc, este cam ca si clorura de zinc.

Se poate folosi si soluti concentrata de hidroxid de sodiu sau potasiu si/sau solutie f.concentrata de acid sulfuric.  Sunt insa f.periculoase si trebuie mare atentie, pricepere. Dupa folosire se spala f.bine sau se neutralizeaza.

Se mai gaseste cu greu o solutie profesionala din Franta care umfla emailul, dar sigur fabrica si altii in lume echivalente.  Vedeti aici: NOVALEC NS220L:

 https://e-novalec.fr/NS-220-L-500ml/en

 

http://poubelles.be/forum/viewtopic.php?id=12590

 

https://www.offshore-rc.com/forum/index.php?/topic/45266-comment-retirer-l-émail-sur-des-fils-de-cuivre/

 

https://fr.rec.bricolage.narkive.com/q8SNlmhK/comment-enlever-l-email-de-fil-de-cuivre-fin

 

Sau de la LEROY MERLIN asta solutie de decapare  Super Remover Syntilor V33 :

https://www.leroymerlin.pt/produtos/tintas-e-drogaria/pintura-de-madeira-exterior/decapantes/decapante-para-madeira-v33-1l-11471453.html

 

Exista mai multe decapante acolo la Leroy-Merlin, dar nu sunt sigur care isi face treaba pt emailul de pe sarme, fiind  mai multe sortimente de emailuri.   

https://www.leroymerlin.es/productos/pintura/productos-para-tratamiento-de-madera/decapantes/

 

Editat de mafalda
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări