rochester21 Postat August 31, 2017 Partajează Postat August 31, 2017 (editat) Postez aici cateva sfaturi pentru cei care, ca si mine, vor sa pacaleasca piata si sa faca poze bune fara sa-si chleltuiasca tot salariul pe luna respectiva. Pentru ca se poate, si o sa spun si cum/de ce. 1. Cumpara un dslr nou/aproape nou. Daca esti sincer interesat de fotografie, atunci va fi greu sa eviti cumpararea unui dslr. Nici o alta clasa de aparate nu face poze la fel de bine, la fel de rapid si la fel de fiabil ca un dslr. De ce? Simplu spus, e o combinatie de marimea mare a senzorului si de fiabilitatea sistemului ca atare. Daca aveti 15-20 de milioane de dat pe un aparat, luati un dslr ieftin cu lentila de kit. Nu aveti nevoie de modelele mai scumpe pentru a obtine calitate, asta depinde in primul rand de voi. Daca insa cumparati dslr cu gandul ca face poze bune singur pe modul auto si ca arati bine cu el in mana, veti ramane dezamagiti. Slr-urile sunt grele si produc poze bune doar prin indemanarea voastra, vor fi multe cazuri in care va va fi lene sa-l carati dupa voi si veti ajunge sa faceti poze cu camera telefonului. 2. Nu conteaza daca cumparati canon sau nikon, nici daca luati nou sau la mana a doua. Daca cumparati un aparat folosit, incercati sa aflati numarul de cadre si evitati aparatele folosite de profesionisti, aia de obicei le vand la capatul vietii. Obturatoarele se strica dupa 50-100.000 de declansari in functie de aparat si sunt costisitor de reparat. Mare atentie la obiectivele cumparate la mana a doua, sunt chiar si mai inselatoare decat aparatele in sine. 3. Degeaba schimbati aparatul odata la 2-3 ani, nu veti face poze mai bune. Atat timp cat aveti un obiectiv bun in fata, puteti folosi orice corp de dslr din ultimii 10, pentru marea majoritate a fotografilor amatori nu va conta ! Toate sunt bune atat timp cat nu sunt obosite si trantite/expuse la umezeala. Ca sa fiu si mai precis, pentru majoritatea dintre noi, diferentele dintre un canon 350D si un 700D sunt neglijabile, cu exceptia cazului in care tineti mortis sa filmati si sa aveti functia live-view. Trecand de la un compact la un 400D fara live-view mi-a fost greu sa ma adaptez, dar azi situatia e invers- prefer un ocular mare unui ecran mare. Un alt avantaj la e ca daca folositi ocularul veti putea tine aparatul mai bine in maini, cu sanse mai mici sa faceti poze neclare. 4. Daca nu vreti sa carati dupa voi 2 kg de echipament de fiecare data cand iesiti, exista aparate fara oglinda(mirorless), tip bridge sau compacte cu senzori mari. Toate sunt ok, din pacate nu la fel de bune ca un dslr. Sunt mai lente, mai putini fiabile, si in unele cazuri la fel de scumpe. Daca nu cumva sunteti doctori si avocati, sa dai 800 de euro pe un fujifilm x100 sau un sony rx10 probabil nu e cea mai buna alegere. Sunt aparate foarte bune, dar platesti in plus pentru segmentul de nisa pe care il reprezinta. 5. Sfaturi concrete ba`, ca de sfaturi suntem satui. O sa fac o lista cu modelele mele preferate de aparate, pe care le gasiti la preturi de sub 500 de lei. Cu putin noroc puteti gasi un exemplar bun cu care puteti face poze la fel de bune ca si cu un aparat de 10 ori mai scump. A. DSLR- aparatele 4/3 four thirds produse de Olympus acum vreo 10 ani pot fi gasite azi la preturi derizorii pentru ca formatul e mort. Am cumparat recent un E420 cu obiectiv 17.5-45mm la 300 de lei si vreau sa zic ca la banii astia nu veti gasi nimic mai bun. Obiectivele de kit Zuiko cu care vin aceste aparate sunt superioare lentilelor kit folosite de canon, de pilda. Sunt mai ieftine, mai solide si mai fiabile. Aparatul in sine e mic si multe din ele au sub 20.000 de cadre pentru ca profesionistii prefera sa lucreze cu sistemul canon/nikon, in timp ce seria E3xx/E4XX erau destinate amatorilor, desi nu erau deloc ieftine. Corpul aparatului e foarte solid si sunt sigur ca veti fi multimiti de el dupa ce va obisnuiti cu controalele. Despre sistemul canon/nikon nu mai zic nimic pentru ca se tot discuta despre ele. Ma amuza mai ales cum tribul nikonistilor se lauda mereu ca aparatele lor sunt mai multe ca canon etc. Problema asta e inexistenta. Repet, daca nu cumva esti profesionist nu prea conteaza ce corp folosita. Lentila si indemanarea fac 75% din diferenta dintre o fotografie buna si una total ratata. In acelasi timp, puteti cumpara orice corp de nikon/canon/sony atat timp cat nu este teribil de uzat(sugestie, priviti grip-ul din fata aparatului. Daca vopseaua aderenta e roasa si se vede plasticul de dedesupt, aparatul are uzura mare, indiferent ce spune vanzatorul. Tot asa, daca piesa de cauciuc de la ocular lipseste atunci e probabil ca aparatul are uzura mare ). Aveti in vedere totodata ca trebuie sa faceti rost de cel putin un obiectiv pentru aparat. Atentie mare mai ales la obiectivele su sisteme de stabilizare IS/VR etc. Aceste obiective sunt mai complexe mecanic ca variantele simple si totodata mai putin fiabile. Mai ales lentila 18-55 IS de kit de la canon are probleme dupa un anumit numar de cadre. Un obiectiv de kit ar trebui sa coste intre 100 si 200 de lei, in functie de producator. La capitolul compacte, recomand cu caldura seria LX3/5/7 de la panasonic. Sunt niste mici bestii de aparate, cel putin LX3-ul meu a fost uimitor de fiabil- peste 23.000 de poze facute. Sunt usor de folosit si au controale manuale dar si un mod auto care lucreaza bine. Un LX3 poate fi gasit la 300 de lei, si nu se compara la banii astia cu nici un aparat nou. Daca nu aveti 300 de lei, un canon S90 poate fi gasit pe la 200 de lei si din nou, nu se compara cu nici un aparat nou la banii astia. Acestea sunt modele mai vechi, dar sunt compacte de varf cu optica buna si facute in Japonia cu oarecare responsabilitate, spre deosebire de mizeriile de la magazin care costa 4-500 de lei. Cand cumparati un astfel de compact, incercati in primul rand sa aflati care e starea obiectivului. Obiectivele care se extind sunt de obicei moartea acestor aparate, oamenii le scapa sau le tin in praf si mecanismele se blocheaza. De obicei ele nu se repara, doar se inlocuiesc. Ultracompacte rezistente: daca vreti un aparat mic azi gasiti destule modele ultracompacte care sunt rezistente la apa, soc etc, si pe care le recomand mai ales daca aveti obiceiul sa stricati camere. Modele precum seria tx de la sony sau olympus though nu fac poze de calitate, dar au obiective incorporate in corpul aparatului si sunt izolata impotriva prafului. Va avertizez insa, daca pe internet scrie ca camera X e rezistenta la apa si poate fi folosita in piscina, nu luati asta de buna. Garniturile care mentin rezistenta la apa la aceste camere nu sunt prea bine gandite de obicei si la un moment dat o sa va treziti cu apa in camera. Daca expuneti camera la apa sau condens, nu o faceti pentru mult timp. Ignorati reclamele si folositi-va bunul simt. Eu personal am avut rezultate acceptabile cu seria TX de la sony, pe care le gasiti la preturi intre 100 si 300 de lei. Nu conteaza foarte mult daca cumparati TX1, TX20 sau ultimul model aparut. Ele nu fac poze grozave, se adreseaza mai degraba fotografilor de ocazie care vor eventual si sa faca poze la piscina, etc. Problema cu acest tip de aparate este ca sunt prea mici ca sa faca poze de calitate- atat optica, cat si senzorii mici si electronica minimalista contrazic principiile de la baza realizarii unui aparat de calitate. Va puteti insa distra cu ele si veti avea mai putine griji in comparatie cu un aparat mai mare. Sunt usor de bagat in buzunar, usor de folosit si filmeaza destul de bine, de altfel eu tin un TX10 doar pentru ca filmeaza 1080p la o calitate foarte acceptabila si avand cadre stabilizate si lipsite de problemele care apar la filmarea cu telefonul(distorsiuni etc). Inchei micul meu tutorial cu o anecdota: In fiecare Craciun merg la un parc de distractii din Londra ca sa ajut echipa, si de sarbatori vad sute de modele de camere, unele din ele exagerat de scumpe. Si cu toate ca londonezii isi permit sa cumpere cel mai bun echipament, pozele pe care le faceau ei pe cand eram eu acolo erau in multe cazuri de tot rasul. Stiu asta pentru ca realmente vedeam ce imagini obtin. Unii din ei se pricepeau si scoteau poze bune, dar peste 50% dintre ei, chiar si cei care foloseau dslr-uri cumparate in acelasi an ratau majoritatea cadrelor. Fie ca nu se pricepeau sa regleze blitz-ul sau incadreze imaginea, fie ca declansau prea tarziu sau timpi de expunere gresiti, multi ajungeau acasa cu cateva sute de pe poze, dintre care cateva puteau fi realmente pastrate, folosite. Ceea ce e penibil, pentru ca greselile lor erau elementare, nu tinea de echipament. Nu mai mentionez cate sute de oameni am vazut filmand cu ultimul model de iphone in pozitia portret, tinand telefoanele pe verticala(problema comuna si la noi). Deci, nu va pacaliti singuri; diferenta dintre un pozar de ocazie si un fotograf nu o face echipamentul, o face fotograful. Indiferent ce camera folositi, exploatati toate posibilitatile si invatati sa o folositi la capacitate maxima, abia dupa aia va puteti gandi sa treceti la un echipament mai bun. Editat August 31, 2017 de rochester21 4 Link spre comentariu
Postări Recomandate