Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alegere COB-uri


cosmin ardelean

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 68
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cosmin ardelean

    33

  • Dxxx

    22

  • XAN77

    3

  • bobinatorul

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Sfaturi si Dorei cu "merge si asa" vei gasi destui.

 

Problema cu montajele chinezesti de-a gata este ca de multe ori sesizarea curentului este pur si simplu prost implementata, nu tin cont de off-set, nu tin cont de variatii termice, aleg puncte de functionare aiurea...

In plus in mediu auto potentiometrele nu au ce cauta - dar asta este simplu: dupa calibrare / testare inlocuiesti potentiometrul cu rezistente fixe...

 

Ce este cel mai bine de facut este sa reconfigurezi un convertor DC/DC - trecandu-l la iesire CC, pentru ca asa stii ca totul este facut corect si bine. In generl pornesti de la un montaj gata facut de chinez si inlocuiesti 2-3 componente, XL6009 este foarte OK si chiar nu iti trebuie mai mult.

Stiu insa cum este cu comoditatea, de-a gata, am avut destule cereri cand vindeam eu montajele gata reconfigurate... din pacate nu mai am timp de asa ceva.

Link spre comentariu

Eu cred că exagerezi cu număru de cob-uri pe lampă, fie ele și subturate. Am început și eu să pun leduri la unele din lămpile mașinii, pînă acum am pus la torpedou, portbagaj, habaitaclu și la nr. de înmatriculare. Am început cu lămpile portbagaj și torpedou, că sunt identice, și am pus pe MCPCB la fiecare 3 led smd liteon LTW-5630AZL30 că aveam rămase de la lămpile făcute în casă, în care bag 100mA, deci 0,9W pe lampă.

Aveam de gînd să pun 9 buc în lampa din habitaclu, dar cînd am văzut ce lumină fac primele lămpi, adică destul de puternice, am pus doar 6. Lumina e super. La nr. de înmatriculare, deși lampa e mai mare și MCPCB e mai mare decît la portbagaj, având în vedere că acea lampă merge mult timp, fiind pe poziții, am pus tot 3 leduri dar cu 80mA deci cam 0,7W pe lampă. Lumina însă este peste așteptări, cam la limita nesimțirii aș spune, eclipsează pozițiile de la spate, luminează puternic și chiar foarte util aș putea spune asfaltul din spatele mașinii. Dacă mă voi gîndi să continui și la celelalte lămpi din spate, că la faruri nu voi umbla, cred că voi fi mai reținut cu puterea ledurilor. Mai mult știu că e ilegal să umbli la sistemul de lumini al mașinii. Lampa de marșarier e util să fie puternică.

Ar trebui să ți cont de regimul de lucru al lămpilor și să nu faci risipă aiurea. Adică la o lampă de marșarier, lasă subturatul și menajatul ledurilor că nu e cazu, nu au cînd să se încingă. La frînă și semnalizări cam la fel, la poziții e altă treabă.

PS la mine toate lămpile, avînd tensiunea de lucru 9V și curenți mici, am pus surse cu LM317.

Editat de XAN77
Link spre comentariu

Aici cred ca ai dreptate, cum spuneam ce am propus eu are sanse de a da lumina de 10 ori mai puternica decat originalul, deci daca reduce la numai 3 COB per lampa, tot are de 5 ori mai multa lumina, va fi sigur mai bine si probabil va fi deajuns.

Defapt eu speram ca la teste sa fie oricum necesara o reducere suplimentara a curentului folosit, una semnificativa.

 

O observatie insa: "subturarea" de care vorbesti nu este din ideea de a economisi energie - este pentru ca la indici de incarcare mici creste randamentul...

Evident insa ca o crestere de randament inseamna si economie de energie, dar ce este spectaculos nu este nici asta - ce este spectaculos este ca un led/COB la un indice de incarcare mic + randament mare incepe sa fie foarte usor de racit datorita scaderii caldurii generate, care vine atat de la randament direct, dar si oarecum prin reflectie pentru ca datorita randamentului mare vei folosi putere mai mica pentru acelas flux luminos.

 

Problema racirii este cu atat mai importanta in mediul auto, care este un mediu foarte dur.

 

Mai este si aspectul ca atat radiatorul cat si driverul trebuie in mod uzual inghesuite in corpul de iluminat far sau lampa, dupa caz.

Asta pentru a nu avea fire externe generatoare de probleme si pentru a proteja de udare in cazul spalarii zonei.

Pai si daca faci asa, adica incluzi driver + radiator intr-un spatiu stramt, neventilat -> dai de alta problema, ca se vor incalzi unul pe altul.

Din cauza asta un driver care disipa mult - asta include driverul serial activ cu 317 de care spuneai - este in mod clar de evitat. Vei avea disipatie mult mai mica pe un driver bun, in comutatie, deci folosirea lui este o necesitate nu un moft...

Link spre comentariu

Eu am vrut să punctez, poate am divagat prea mult cu exemplul personal, că nu trebuie confundat necesarul de lumeni din casă cu cel de la mașină. La mașină necesarul e mult inferior. Exemplul meu cu LM317 nu e cea mai fericită soluție și nu am zis că e mai bună decît variantele în comutație, ci doar că poate fi o soluție la curenți mici, și ca un plus, singurul avantaj al liniarelor față de comutație, fiabilitatea în timp e maximă.

Lampa din habitaclu halește 1,4W consum total la 14V, din care 0,9W LED și 0,5W sursa, adică un randament de 64% care e evident prost față de un DC-DC ce poate duce 90%, dar avînd în vedere că funcționează ocazional și perioade scurte și că luminează incomparabil mai mult decît cele 2 becuri de 4-5W fiecare de dinainte, sunt super mulțumit.

Acolo unde am putut nu am pus 317 în interiorul lămpii, ci în spatele acesteia direct pe contactele ce duc la conector.

Acel XL6009 este întradevăr o soluție bună.

Link spre comentariu

Pai stai ca nu te contram, este foarte bine ca ai avut timpul si energia sa faci asa ceva. Si daca nu ai pus radiator + driver serial in imediata vecinatate inseamna ca nu sunt probleme... sunt doar solutii diferite.

 

Cu 317 tot driverul este IC + o rezistenta (bun, ar mai trebui 2 condensatori de decuplare) = deci simplitate maxima si cum spuneai fiabilitate buna.

 

Despre comutatie nu sunt sigur ca ar avea fiabilitate inferioara, mai ales daca dimensionarea este astfel incat sa nu se incalzeasza deloc. Tot ce ramane ca semn de intrebare este ESRul condensatoarelor. Dar si aici exista solutii, pentru ca unele IC moderne merg la frecvente foarte mari si nu necesita decat condensatoare ceramice.

<In plus pe la sursele SMPS-CC care sunt in esenta si ele montaje in comutatie, vad de multe ori MTBFul declarat de constructor de peste 500.000 ore, ceea ce este mult peste viata masinii, dar si a ledurilor>

 

Ce ramane clar este ca 0,9W pe led "luminează incomparabil mai mult decît cele 2 becuri de 4-5W fiecare de dinainte" adica echivalenta este mai buna de 1:10. Daca includem si cei 0,5W pe driver, echivalenta tot este peste 1:6

 

Ce pot spune eu in plus este ca daca iti permiti luxul incarcarii mici si COBuri bune, plus driver in comutatie se poate obtine echivalenta globala (incluzand driver) chiar pe la 1:20. Dar desigur ca astfel de solutie este oarecum mai scumpa, desi totusi economiseste mult la costul racirii...

Link spre comentariu

Ce este cel mai bine de facut este sa reconfigurezi un convertor DC/DC - trecandu-l la iesire CC, pentru ca asa stii ca totul este facut corect si bine. In generl pornesti de la un montaj gata facut de chinez si inlocuiesti 2-3 componente, XL6009 este foarte OK si chiar nu iti trebuie mai mult.

Ok, deci modelul cu XL6009 e bun de modificat. Insa mie mi s-a parut ca trebuie intervenit destul de adanc. Nu am nicidecum pretentia de a-mi face cineva, doar un pic de rabdare si ajutor la ce nu pricep. Preferam sa le iau gata facute de la chinezi ca economiseam mult timp (dusmanul nostru al tuturor), nicidecum din comoditate.

 

La interiorul masinii am led-uri demult (absolut toate facute de mine pe vremea cand aveam timp destul), si asa cum au observat si altii, puterea necesara e foarte mica. In habitaclu ma deranjeaza lanternele. In rest la exterior am LED in absolut toate lampile, de la pozitii pana la semnalizari, frana si ceata, ba chiar proiectoare de ceata (da, proiectoare - le-am activat pornirea/oprirea odata cu xenonul de pe faza lunga si il ajuta foarte mult noaptea). Intensitatea led-urilor instalate e de departe mult mai mare si lumina mai uniforma decat a becurilor clasice, dar am preferat sa le cumpar gata facute si functioneaza fara cusur deja de vreo 2 ani.

 

Singurele lampi unde se simte nevoia de mai mult si unde nu exista solutii gata fabricate, sunt lampile astea de marsarier, mult subdimensionate din fabrica. Cei 99,99% care inca au lampile stock la modelul asta de masina, se bazeaza mai mult pe senzorii de parcare sau intuitie cand parcheaza noaptea cu spatele.

 

In speranta ca veti avea rabdarea sa ma indrumati in continuare, va multumesc inca o data pentru ajutor.

Editat de cosmin ardelean
Link spre comentariu

In link-ul de aici se spune ca I=1,25/R, iar puterea disipata pe el este Ix1,25. Din discutii am inteles ca o catena ar fi bine alimentata cam cu 250mA. Cum voi avea 2 catene / lampa => un curent de 500mA / sursa. Rezulta valoarea rezistentei de 2.5ohm 0,625mW.

 

Dar valoarea aia de 250mA/catena deocamdata e teoretica, ramane de experimentat cat ma multumeste. Disiparea termica nu se pune in discutie pentru ca am cate un radiator sanatos cu aripioare in fiecare lampa iar functionarea e de scurta durata - cateva secunde cu pauza de zeci de minute sau chiar ore. Uneori e folosit de 2 ori pe zi si nu intentionez sa circul cu spatele in fata. :57

 

Deci e important sa nu urce prea tare temperatura jonctiunii, pentru ca temperatura capsulei nu va apuca sa urce practic niciodata.

Avand in vedere timpul scurt de functionare pe masina si curentul maxim admis de producator - 1200mA, pana la ce curent imi recomandati sa urc fara sa afectez in vreun fel COB-urile?

Editat de cosmin ardelean
Link spre comentariu

Pai linistit poti sa urci la cei 2x1200mA, treaba este sa nu stai acolo mult, daca racirea nu este capabila de atat de mult...

 

Trebuie sa montezi COBurile temeinic pe radiator cu TIM, apoi te poti duce la curentul maxim, dar in general in nici o aplicatie nu te duci la acel maxim - insa cateva secunde pe perioada testelor nu ar trebui sa afecteze nimic.

Vezi insa ca eu nu iti recomand la xl6009 nici mai mult de 2A pe intrare, nici mai mult de 1A pe sarcina.

Pe de alta parte la 1A / 27V ai o putere suficienta pentru a ilumina normal o camera normala, adica de zeci de ori mai mult cat necesita aplicatia ta - asa ca eu cred ca vei porni testele de la 250mA pe catena si apoi singura directie in care vei merge cu testul va fi spre curent mai mic.

Si daca mergi pe numai 3 COB per lampa, tot la fel ar trebui sa mergi descrescator de la 250mA.

Link spre comentariu

Mai mult de 2A la intrare nici nu am cum sa-i dau.

Insa daca la iesire nu am voie mai mult de 1A si eu bag mai mult de 500mA pe catena, o sa pun cate o sursa la fiecare catena.

Sa inteleg ca nu duc sursele alea mai mult, nici cele cateva secunde? Eventual daca pun racire pe IC.

Link spre comentariu

Duc linistit mai mult, dar ce spuneam eu este pentru functionat pe termen lung, la performanta maxima. Asa ca poti sa pui si un singur driver cu toate COBurile.

Insa se poate ca doua montaje sa fie solutia mult mai convenabila dpdv cablare/simplitate.

Link spre comentariu

Urmeaza sa imi pun si eu led-uri mai puternice pe marsarier.

 

Totusi sigur imi voi instala si un comutator sau ceva la indemana incat sa pot comuta intre lampa normala, de semnalizare, si lampa pentru iluminare.

 

Se poate intampla sa trebuiasca sa dai cu spatele chiar si in trafic, eventual unde soseaua este deja iluminata destul de bine.

 

Chiar si doar stopurile unor masini te orbesc, dar aceste led-uri albe impreuna ar fi mult mai puternice decat orice lampa de stop.

 

Probabil nu va muri nimeni daca este orbit cateva secunde de aceste led-uri, dar poate fi vorba de persoane foarte sensibile la astfel de socuri.

 

 

Pentru a fi mai simplu de implementat, banuiesc ca ar fi ok si cu o telecomanda RF care comunica cu un modul cu 1 - 2 relee (montat in zona surselor driver LED) - evitandu-se necesitatea instalarii unui comutator impreuna cu cablu.

 

Cred ca aprox 20% din intensitatea maxima ar fi suficient pentru semnalizare.

 

 

In functie de cum considera fiecare, probabil nu este obligatorie aceasta idee suplimentara din start, dar ar fi bine de avut in vedere pentru cand exista mai mult timp liber.

Editat de buleu_alexandru
Link spre comentariu

se poate evita comutatorul cu un circuit mai inteligent în lampa spate, de exemplu monitorizarea becului de frînă la momentul activării marșarier-ului. Adică dacă în momentul cînd bagi în marșarier ți și pedala de frînă apăsată, se aprinde lampa spate la un nivel normal, dacă nu este apăsată pedala de frînă se va aprinde la nivelul maxim. Astfel acoperă situațiile cînd ești în trafic și nu vrei să sperii lumea.

Link spre comentariu

Sunt primul care este contra luminitelor colorate care distrag alti soferi, sau contra sistemelor de focalizare prost calibrate, care orbesc...

 

Dar in situatia asta nu imi pot imagina cum? si de ce? soferul masinii echipata cu lumini puternice de recul s-ar afla in situatia de mers inapoi in aceesi zona cu un sofer care vine din spate cu mare viteza / intr-o zona intunecoasa / si mai se afla si la distanta mica de vehiculul ofensator...

 

Orbirea poate avea consecinte grave si survine de obicei de la vehicule in contra-sens, in zone neiluminate din afara localitatilor, unde se circula cu mare viteza...

In timp ce mersul in spate survine de obicei in zone de parcare, cu trafic cu viteza mica, in general iluminate.

Este important nivelul de iluminare ambiental pentru ca ochiul se adapteaza logaritmic, deci intr-o zona iluminata toleranta este mult mai mare...

In plus daca parchez si pe langa mine doreste cineva sa treaca in tromba cred ca este chiar bine sa-l necajesc un pic, orice sofer cu experienta reduce mult viteza intr-o astfel de situatie.

 

Si in final, daca stiu ca am proiectoare de locomotiva spre spate, pot sa am si eu decenta sa nu intru in marsarier intr-o situatie ca cineva se apropie rapid, pot astepta sa treaca...

 

Deci...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări