Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Acu' 48 de ani


Postări Recomandate

Acele tramvaie cu boghiu unic sub vagonul tractor mi le amintesc, am călătorit cu ele când eram mic. După 1980 (aproximativ) au dispărut din peisaj.

Imi amintesc, tot din aceeași perioadă, troleibuzele T.V. care încă făceau servici la sfârșitul anilor '70. Autobuzele T.V. nu mai erau, probabil troleibuzele au fost mai fiabile și au supraviețuit câțiva ani in plus.

 

Despre autobuzele pe gaz metan am mai scris, imi amintesc doar Ikarus-uri roșii cu acele rezervoare argintii deasupra, ce pareau rachete.

Au disparut (in principal)  pentru că datorită metanului folosit ca și combustibil motoarele se uzau rapid. Așa mi-a spus un nene care la vremea respectivă a fost implicat "in problemă".

Link spre comentariu

Alea articulate au fost un experiment nereuşit.

Tramvaiele pe 2 osii au circulat cu călători se pare că până în 1984. Pe linia 44 (Gara Basarab - Cart. 16 Februarie).

Autobuze "T.V." nu prea au fost în Bucureşti. Au fost iniţial 2-uri, dar apoi până la "Roman" 112 nu au mai fost folosite autobuze Româneşti, adică la I.T.B. nu au existat "T.V." 20.

Editat de ctepeo
Link spre comentariu
Acum 48 minute, ctepeo a spus:

Alea articulate au fost un experiment nereuşit..

 

In fine, nu știu cât de nereușit a fost experimentul articulatelor, având in vedere că erau capabile să preia un număr mai mare de călători. 

E adevărat că se miscau puțin  mai greu comparativ cu celelalte, poate și uzura motorului/transmisiei era mai mare.

Dar au supravietuit mult. Ultimele autobuze articulate pe care le-am văzut (catre mijlocul anilor '90) circulau pe linia 173. 

Bineinteles la vremea respectivă erau Ikarus-uri, nu TV-uri din anii '60.

Editat de +_Florin_+
Link spre comentariu

Eu mă referam la acele proiecte cu "T.V." din anii '60 - vezi poza de mai sus.

În Bucureşti 'Dac' 117 au existat până prin 1997 - am mers din întâmplare cu unul din ultimele.

Link spre comentariu

Cred că pe Bd. 1 Mai (azi Ion Mihalache), între Piaţa 1 Mai (azi Ion Mihalache) şi Str. Turda/Bd. V.I. Miciurin (azi Bd. M-rşal Alexandru Averescu). E interesant că mai exista acel autobuz Cehesc - cred că era folosit la transportul muncitorilor. Are girofar şi poza e făcută spre sfârşitul anilor '70, când deja nu mai circulau cu călători. Păcat că nu au mai păstrat vreunul   :(

"Ikars"ul 280 (aprăuseră în 1971 primele cred) era pe linia 34 (în primăvara lui 1980 au primit toate liniile de autobuz indiciative de la 100 în sus). În decursul timpului această linie de autobuze înlocuise vechiul traseu al tramvaiului 19.

La tramvaiele alea pe 2 osii geamurile alea erau scoase vara... nu erau geamuri ghilotină.

 

Că tot am pomenit pe pagina anterioară de cutia de viteze preselectoare: celebrele autobuze "Routemaster" din Londra au avut aşa ceva.

Faţă de o automată, o preselectoare clasică e mai simplă. Şi oferă control manual al vitezei. Poţi aveau cuplaj cu ambreiaj clasic sau cuplaj hidraulic.

Unele maşini vechi aveau volantă la transmisie?   :56

Editat de ctepeo
Link spre comentariu
Acum 7 ore, ctepeo a spus:

......................

Faţă de o automată, o preselectoare clasică e mai simplă. Şi oferă control manual al vitezei. Poţi aveau cuplaj cu ambreiaj clasic sau cuplaj hidraulic.

Unele maşini vechi aveau volantă la transmisie?   :56

Pot să-ți spun că (virgulă) cutiile automate ale sfârșitului anilor '70 nu aveau nevoie de preselectoare, pentru că puteai cupla (la dorința) orice treaptă doreai (era necesară) la un moment dat. Bineinteles, dacă știai cum să folosești acea cutie.

Cei care au avut astfel de mașini stiu că existau 3 trepte de viteză, care (datorită motoarelor puternice, cu cuplu viguros intr-o plajă largă de turatii),  asigurau un demaraj puternic in tot domeniul de viteză al mașinii, de la zero la Vmax.

Pe "maneta de viteze" existau pozițiile P-R-N-D-S-L. In poziția D cutia schimba treptele cum dorea ea. Dar dacă, de ex, doreai să treci din 3 in 2 (la o depasire) comutai de pe D pe S, cutia "sărea" in treapta 2 și puteai să-i dai talpă cât doreai, cutia rămânea "blocată" in 2. Dacă doreai să treci inapoi in 3, comutai inapoi pe D, și cutia sărea in 3.

Dacă plecai de pe loc in pozitia S, mașina pleca (natural) cu tr.1, o schimba apoi in tr.2 și rămânea in 2 fără să mai schimbe, practic puteai să aduci motorul la turatia maximă. Când considerai că "e suficient" comutai pe D și cutia sărea in 3 (ultima treaptă).

Dacă plecai pe L cutia era blocată in tr 1, puteai să accelerezi la podea, că nu mai schimba nimic. Dacă vroiai să treci intr-a 2-a dădeai pe S, mergeai cu a 2-a până la turatia pe care o doreai, apoi dădeai pe D și sărea intr-a 3-a.

 

Pare complicat, dar nu e, in momentul in care te obișnuiesti  "logica" cutiei hidramate. 

..............

Volanta e prezentă la orice motor, ea e solidară cu arborele cotit și datorită masei mari asigură o functionare "uniformă" a motorului. Am încercat să mă exprim in termeni "empirici".

La cutiile hidramate vechi e posibil ca rolul volantei să fie preluat de convertizor, care de asemenea are o masă mare.

Link spre comentariu

Fără supărare, virgula se utilizează ca atare, nu se descrie într-un text.Cacofoniile se evită uşor, schimbând uşor propoziţia, de exemplu : ,, pot să-ţi spun că acele cutii automate,, sau ,,pot să spun că şi cutiile automate ,,.E mult mai urâtă vederii exprimarea ,,că (virgulă) cutiile,, decât folosirea cacofoniei evitate (că cutiile).

Link spre comentariu
Acum 36 minute, validae a spus:

Fără supărare, virgula se utilizează ca atare, nu se descrie într-un text.Cacofoniile se evită uşor, schimbând uşor propoziţia, de exemplu : ,, pot să-ţi spun că acele cutii automate,, sau ,,pot să spun că şi cutiile automate ,,.E mult mai urâtă vederii exprimarea ,,că (virgulă) cutiile,, decât folosirea cacofoniei evitate (că cutiile).

Da dl. validae, imi asum eroarea. Recunosc că se mai întâmplă să scriu "la repezeală". Promit să n-o mai fac pe viitor.

Totuși, mă asteptam să aflu și parerea dvs. referitoare la cutiile de viteze automate, alături de textul in care ați semnalat eroarea.

Fără suparare, desigur ... :rade:

 

Link spre comentariu

E obligaţia mea ca moderator să veghez  la respectarea Regulamentului.Cum în Regulament se specifică faptul că (observaţi cum am evitat cacofonia ,,specifică că,,) trebuie să scriem corect româneşte, nu e o intervenţie offtopic.Iar despre cutiile de viteză automate nu prea am ce discuta, le prefer pe ăstea manuale că-s mai ieftine...:limb:

Link spre comentariu
Vizitator cablaje pcb

In opinia mea, '' Pot să-ți spun că cutiile automate ale sfârșitului anilor...''  nu se incadreaza la cacofonie.  Nu degeaba am selectat o parte mai ampla a propozitiei.

 

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări