Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Acu' 48 de ani


Postări Recomandate

La 05.11.2019 la 13:47, gauss a spus:

TAF - ul cu balama ... , utilaj adevarat !

Probabil bunicul astuia, mai erau si buldoexcavatoare sovietice asemanatoare pe santiere, in copilarie nu imi era clar daca cupa e in fata si lama in spate sau invers, sau statea manipulantul cu gatul rasucit. Se mai folosesc pe la ocoluri silvice si rezervatii , mai beneficiau si amaratii care faceau instalari pe piloni inaccesibili cu nici un suv street legal.

42b069f898e852d6f3452645d12b36ae-8928620

Editat de bolek
Link spre comentariu

TAF=Tractor Articulat Forestier

În spate aveau un cabestan cu care trăgeau bușteni în rampa, lama o foloseau pentru amenajamente, drumuri forestiere etc

Editat de daniels
Link spre comentariu

Un brat de semnalizare electromagnetic, vechi. Am vazut pe camioane in mod deosebit. Trebuia sa pui o poza si cu el in repaos. 

Editat de doru3160
Link spre comentariu

S-a spus mai sus. E un braţ de semanlizare.

 

 

 

 

A fost o peridoadă în care firma "Winston" avea ca slogan "Taste of freedom". Dar cum poces numele, eu ziceam "Wilson" în loc de "Winston", aşa că pentru mine sloganul era <<"Wilson", taste of freedom>>.  Între tim am şi renunţat la fumat. Dar cum citeam eu sloganul nu era tocmai greşit.  Pentru că uite de ce... cutia preselectoare tip Wilson (se pare că nu el a fost primul cu ideea unei asemenea cutii, ideea aparţinând unui Francez) oferă ceva interesant. Se putea folosi şi cu cuplaj hidraulic, dar şi cu ambreiaj (putea fi acţionat de pedala de schimbare a vitezei sau putea fi automat; la nu ştiu de "Talbot" Franţuzesc de curse era acţionat de coliere de frânare a orbitei planetarei; din păcate nu am reuşit să găsesc vreun manual de "Armstrong-Siddeley" ca să văd cum funcţionau primele  (iniţial erau 3 viteze); cuplajul hidraulic a fost introdus de "Daimler" în 1930). Să vedem ce vedeţi în una din poze.

Notă: cutiile astea se mai numea Self Changing Gearbox. A existat chiar şi o companie cu numele ăsta. Dar denumirea e tricky, căci nu erau automate, ci semiautomate.

Puneai maneta în poziţia vitezei dorite şi apoi apăsai pedala. Însă apăsarea nu trebuia făcută imediat, dacă de exemplu doreai să treci din treapta 3 în treapta 4 peste 1 k.m. apăsai pedala după ce parcurgeai 1 k.m. (am luat la întâmplare distanţa... de exemplu puteai să ieşi din oraş pe şosea, unde limita de viteză e mai mare).

Iar la sistemul prezentat în imagini, deci cel cu comandă mecanică directă, mişcarea manetei se făcea continuu, deci era ceva foarte simplu. Nu tu tipar H. Era rău să uiţi să apeşi pedala. Marea problemă a cutiilor aste e să nu meargă colierul de frânare şi deci să nu selecteze vitezele cum trebuie. În rest, erau durabile, simple faţă de automate şi destul de greu de distrus de către şoferii începători (o manuală clasică...); numai dacă făceai schimb de viteze cu pedala de schimbare apăsată sau făceai repetat frânare de urgenţă retrogradând rapid ori săreai vitezele (adică din 3 coborai direct în 1 fără să mai faci oprire la 2 - asta doar în cazul în care maşina se mişca, la staţionare nefiind o problemă) riscai s-o avariezi, însă nu cred că făceai atâtea pagube precum unei manuale.

Silenţioase nu erau, dar nu erau zgomotoase precum cele nesicronizate. Fiind cu planetare nu aveau nevoie de sicroane .

 

as1930ada.thumb.jpg.2d195dfb7c68e388b30cd57bf87dcda3.jpgarmstrong-siddeley.thumb.jpg.f79a045a8c0c7f871c1c5f03e9990e73.jpgBA11388.thumb.jpg.833bc93ff037db3e3526168b53acce77.jpg323219903_Armstrong19320.thumb.jpg.224f68c0e322a79015ccbafbd9d44c31.jpgIm331006CyCar-Daimler.thumb.jpg.f053cb82ee6d93429f3f2d08a0c3c2d5.jpgp02.thumb.jpg.da2930a9ccf100b33b17ca8fe249cb10.jpg245127596_ReclamaDaimler(U.K.)transmisiesicutieTheMotor10Mai1933.thumb.jpg.2c988a60b6f124f5a57062dadad4f20c.jpg

 

Editat de ctepeo
Link spre comentariu

Cutiile de viteze automate constau dintr-un numar de reductoare planetare (fiecare cu raportul lui). Se frana cate unul si iaca raportul de transmisie dorit. Franarea se facea cu o frana cu banda (acele coliere) comandate de presiunea din convertizorul de cuplu. Simplu si eficient. In principal se folosea la tancuri si alte utilaje grele, unde un ambreiaj clasic, cu disc, nu prea facea fata. 

Link spre comentariu
La 11.11.2019 la 7:38, -Atlas- a spus:

In poza apare o conducta si nici un cablu.Posibil sa fie hidraulic.

In poza e doar sarma de plus, minusul era la masa. E destul de groasa, pt ca saracia aia consuma ceva curent ca sa erecteze acel brat (imi placea ca facea ceva scanteie la cuplare, m-am jucat cu asa ceva prin scoala generala), si inca nu dadusera de gustul economiei de materiale. Ca sa fie hidraulic, chiar trebuia sa aiba doua tevi, una de actionare, si una de refulare.:rade:

Link spre comentariu

@yo9hrb

Trebuie să aibă ceva pompă de ulei si pe arborele secundar al cutiei (cel solidar cu transmisia cardanica), care să livreze o presiune de ulei  proporțională cu viteza efectivă a masinii (turatia cardanului). 

E "informatia" absolut necesara sistemului hidramat,  pentru ca acesta să știe ce treaptă de viteză e necesară la un moment dat.

De ex, mașina ruleaza in treapta 3, șoferul reduce viteza  apoi accelerează iar. Care treaptă "o va alege" cutia, 2 sau 1 ?:rade:

(Primele hidramate aveau 3 trepte).

Alegerea trebuie.să fie funcție de acea presiune de ulei, care e dependenta de viteza efectivă a mașinii.

Editat de +_Florin_+
Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări