GEO 53 BN Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 (editat) La 24.12.2018 la 16:19, ola_nicolas a spus: ................................................................. care a determinat existenta curentului care a sustinut scrierea cu "î" la inceputul si sfarsitul cuvintelor si scrierea cu "â" in interiorul acestora. In final la reforma din 1953, s-a acceptat doar exceptia cu "â" in interiorul cuvintelor care proveneau din substantivul "român". Oricum, daca se revad o serie de texte originale din secolul al IXX-lea, se poate vedea ca este o forma mult mai buna si mai logica, deoarece in acea epoca se scria inclusiv cu "î" din e, cu "î" din o, sau cu "î" din u. Adica toate vocalele ajunsesera sa se substituie diacriticei "î" si existau reguli peste reguli si exceptii de la reguli, mai ceva decat in limba franceza. Multa poveste pentru nimica toata! Eu scriu cu am invatat la scoala si nimeni nu ma va convinge sa scriu altfel decit am invatat. Cineva cu mintea ''hodinita'',s-a gindit(stind pe budă) sa bulverseze lumea si chiar a reusit. Chiar a meritat? Eu zic ,ca nu! S-a gindit(acea minte luminata de becul de pe stilp) vreodata sa si explice pe intelesul tuturor,(nu numai a celor cu scoala mai multa)de ce s-a trecut la scrierea cu î din a? In mod sigur n-a catadicsit sa faca asta! Ca sa iasa in evidenta si totodata sa-si justifice salariul pe care-l ia de la stat,a dat lumea peste cap, nefacind nimic altceva. Editat Decembrie 26, 2018 de GEO 53 BN Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 1 hour ago, GEO 53 BN said: ... Ca sa iasa in evidenta si totodata sa-si justifice salariul pe care-l ia de la stat,a dat lumea peste cap, nefacind nimic altceva. ... Dupa cum stiu eu, Uniunea Scriitorilor a fost intotdeauna (si in comunism) una privata - nesubventionata de la stat. Toti banii pe care ii ia un scriitor sunt din vanzarile cartilor lui. Cei care se ocupa de gramatica, sau de alte aspecte ale limbii, sunt in general profesori de limba romana. O parte dintre ei, mai castiga intocmind manuale scolare. Cei cu o activitate foarte bogata, cu lucrari multe si care in plus cerceteaza in permanenta limba romana ca obiect de studiu, devin academicieni, sau membri ai altor institutii cultural-stiintifice de prestigiu. Acestia sunt cei care isi propun in permanenta sa adapteze ortografia si gramatica la ultimele tendinte ale limbii vorbite. Cei care au sustinut utilizarea unei singure diacritice (î) in limba romana, au fost dintre cei mai radicali. Asa dupa cum se stie, radicalismul (extremismul) nu este prea bine tolerat in nici-o activitate sociala. De aceea, la reforma lingvistica din 1993, au castigat adeptii celor doua diacritice actuale (î si â). In ceea ce priveste conjugarea la prezent a verbului a fi utilizata in perioada 1953... 1993, ea a fost o impunere artificiala in limba romana. Nici-odata in istoria limbii romane nu s-a scris sint in loc de sunt, in afara de aceasta perioada. Si totul s-a datorat unui singur om, care la acea data detinea o mare putere politica in Romania, chiar daca acel om a fost marele scriitor Mihail Sadoveanu. Daca veti citi despre activitatea politica a acestui scriitor in anii '50, veti constata ca a avut foarte multe asemenea initiative abuzive. A semnat inclusiv condamnari la moarte. Asadar, in cadrul reformei din 1993, nu s-a facut altceva decat o reparatie asupra limbii romane. La urma urmei, nu exista nici un motiv ca o singura familie de cuvinte (cea provenind din substantivul roman) sa se srie cu â, iar cuvinte precum sânt, fântana, adânc, etc, sa se scrie sînt, fîntana, adînc, etc. In primul rand nu reflecta etimologia cuvintelor provenind respectiv din latina: sanctus/sancti, fontana/fontanae, aduncus/adunci, etc. Dar nici nu se putea sa se scrie fontîna, sau adunc, din moment ce pronuntia se facea cu diacritica â. Asa dupa cum spuneam si mai sus, o reforma lingvistica este un proces de legiferare, asadar exista obligatia (cel putin teoretica) de a vorbi si mai ales de a scrie in concordanta cu regulile stabilite. Daca nu ar fi fost asa, atunci s-ar fi folosit de-a valma texte cu regionalisme, sau pronuntii dialectice. Cum ar fi fost in aceste conditii unitatea limbii romane?! Cei care spun ca reforma lingvistica nu ii intereseaza si nu o vor utiliza in vorbirea/scrierea curenta, sunt probabil de acord si cu artificii precum limba moldoveneasca. Altminteri, nimeni nu ii va baga la puscarie pe cei care nu vorbesc, sau nu scriu corect romaneste, insa nu trebuie sa se mire acestia, cand folosind cuvinte scrise neadecvat intr-un act notarial (spre exemplu) vor constata intr-o anumita conjunctura ca acel act este nul din punct de vedere legal. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 (editat) Domnule, eu am spus, dumneavoastra aveti dreptate si noi liniste pe acest subiect. Devine obositor. Editat Decembrie 26, 2018 de Ion_Bumbu Link spre comentariu
daniels Postat Decembrie 26, 2018 Autor Partajează Postat Decembrie 26, 2018 Acum 3 minute, ola_nicolas a spus: Dupa cum stiu eu, Uniunea Scriitorilor a fost intotdeauna (si in comunism) una privata - nesubventionata de la stat. Toti banii pe care ii ia un scriitor sunt din vanzarile cartilor lui. Nu stii bine, uniunea scriitorrilor a avut vile de creatie. tabere de creatie, etc Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 (editat) Vilele Uniunii Scriitorilor, sunt din fondurile acestei uniuni, care provin din cotizatii si donatii. Taberele de creatie, sunt facute pe banii sponsorilor sau al fundatiilor. Rareori aceste tabere beneficiaza de aportul statului. Statul, nu este in stare sa repare niste monumente reprezentative, sau sa mentina statutul rezervatiilor naturale pe care le detine, dar sa mai sponsorizeze si tabere de creatie. O.K. Nu-i nimic. Eu ma retrag dintr-o asemenea discutie. Faceti voi revolutie in limba romana. Editat Decembrie 26, 2018 de Vizitator Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 Acum 3 minute, ola_nicolas a spus: O.K. Nu-i nimic. Eu ma retrag dintr-o asemenea discutie. Faceti voi revolutie in limba romana. In sfarsit! Link spre comentariu
alcon Postat Decembrie 26, 2018 Partajează Postat Decembrie 26, 2018 Acu' 48 de ani, in 1970 s-a nascut Dodge Charger. Link spre comentariu
alcon Postat Decembrie 28, 2018 Partajează Postat Decembrie 28, 2018 In zilele noastre se construiesc automobile in forma de gandaci, gargarite sau alte buburuze, ceva oribil, de nedescris. Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Decembrie 28, 2018 Partajează Postat Decembrie 28, 2018 (editat) Ai dreptate, marcile americane din vechea generație aveau propria personalitate. Si stil. Chiar și europenele. Se vedea de la un kilometru ca vine un Mercedes, un BMW, un Opel. Acum arata toate (cam) la fel ... forme rotunjite de " buburuza ", cu prea multe elemente comune, uneori e necesar sa vezi emblema ca sa-ti dai seama ce masina este. In special la cele din clasa mică . In fine, sunt păreri personale, ale unuia care a vazut atat peisajul rutier occidental din anii '80 ... '90 cat si pe cel autohton, din aceleasi perioade. E clar ca asistăm la o involuție din punct de vedere stilistic, evoluția se manifesta doar pe linia dotărilor și a performanțelor. Cred ca designerii actuali sunt in pana de idei .... Editat Decembrie 28, 2018 de +_Florin_+ Link spre comentariu
alcon Postat Decembrie 29, 2018 Partajează Postat Decembrie 29, 2018 16 hours ago, +_Florin_+ said: Ai dreptate, marcile americane din vechea generație aveau propria personalitate. Si stil. Chiar și europenele. Se vedea de la un kilometru ca vine un Mercedes, un BMW, un Opel. Acum arata toate (cam) la fel ... forme rotunjite de " buburuza ", cu prea multe elemente comune, uneori e necesar sa vezi emblema ca sa-ti dai seama ce masina este. In special la cele din clasa mică . In fine, sunt păreri personale, ale unuia care a vazut atat peisajul rutier occidental din anii '80 ... '90 cat si pe cel autohton, din aceleasi perioade. E clar ca asistăm la o involuție din punct de vedere stilistic, evoluția se manifesta doar pe linia dotărilor și a performanțelor. Cred ca designerii actuali sunt in pana de idei .... Da, asta e globalizarea! Link spre comentariu
daniels Postat Decembrie 29, 2018 Autor Partajează Postat Decembrie 29, 2018 Acum 19 ore, +_Florin_+ a spus: E clar ca asistăm la o involuție din punct de vedere stilistic, evoluția se manifesta doar pe linia dotărilor și a performanțelor. Cred ca designerii actuali sunt in pana de idei .... Stiu sa faca masini, nu asta e problema. Problema e ca trebuie sa respecte niste norme de poluare si sa tina pretul jos, ca altfel ies de pe piata. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 29, 2018 Partajează Postat Decembrie 29, 2018 On 12/28/2018 at 3:31 PM, +_Florin_+ said: Acum arata toate (cam) la fel ... forme rotunjite de " buburuza ", cu prea multe elemente comune, uneori e necesar sa vezi emblema ca sa-ti dai seama ce masina este. In special la cele din clasa mică. E clar ca asistăm la o involuție din punct de vedere stilistic, evoluția se manifesta doar pe linia dotărilor și a performanțelor. Cred ca designerii actuali sunt in pana de idei ... E-he. Nici buburuzele, acele vietăți simpatice, nu mai sunt ce-au fost. Ce vremuri, ce buburuze ! Am avut și eu un buburuz Matiz, era desenat de Giugiaro și renunțase la el Fiat500... Chiar nu știu la ce mai lucrează stiliștii, dacă mai apelează cineva la ei. Oricum, o caroserie stil trebuie să-ți propui să o fabrici vre-o 10 ani. Poate s-au reprofilat și ei pe low-cost Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 29, 2018 Partajează Postat Decembrie 29, 2018 Acum 5 minute, Petrăchescu a spus: Poate s-au reprofilat și ei pe low-cost As elimina acel ''poate''. Daca dai jos tot ce inseamna plastic la exteriorul masinii, nu mai cunosti ce a fost. Metal din ce in ce mai putin, dar pretul a ramas agatat tot acolo ca si cand masinile ar fi integral fabricate din metal. Accept ca anumite parti pot fi din plastic, dar cand vad ca pretul e la fel sau mai mare decat al unei piese similare din metal, parca nu mi se mai pare ok. Masina a ajuns un bun de consum, la pret de produs de utilizare de lunga durata. Link spre comentariu
alcon Postat Decembrie 29, 2018 Partajează Postat Decembrie 29, 2018 16 minutes ago, Petrăchescu said: E-he. Nici buburuzele, acele vietăți simpatice, nu mai sunt ce-au fost. Ce vremuri, ce buburuze ! Am avut și eu un buburuz Matiz, era desenat de Giugiaro și renunțase la el Fiat500... Chiar nu știu la ce mai lucrează stiliștii, dacă mai apelează cineva la ei. Oricum, o caroserie stil trebuie să-ți propui să o fabrici vre-o 10 ani. Poate s-au reprofilat și ei pe low-cost Acum, stiliștii care oricum nu au auzit de Pinifarina, lucreaza doar la par, tatuaje, piercenguri si alte unghii in relief... Link spre comentariu
yo9hrb Postat Decembrie 29, 2018 Partajează Postat Decembrie 29, 2018 (editat) Adevarul este ca la Detroit se faceau masini, nu gluma. Americanii stiau ce sa faca. Masini mari, frumoase. Adevarate opere de arta, Lasate asa de la Dumnezeu. Si au venit japonezii cu masinile lor minuscule si au stricat totul. Editat Decembrie 29, 2018 de yo9hrb Link spre comentariu
Postări Recomandate