Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Postări Recomandate

OOo, ce timpuri faine...masina pe care au invatat aproape toti romanii mecanica auto!

 

Foarte adevarat. Dacia 1300 a fost o masina simpla cu un motor clasic la care puteai face aproape orice reparatie in fata blocului. Daca stiai mecanica si aveai scule. Mecanica "simplista" a Daciei o prindeau repede multi romani, care stateau in preajma unor vecini (deja) priceputi/versati ori a unor mecanici auto.

Link spre comentariu

Si cat din timp ati mers macar la 75% din puterea maxima? Un camion se presupune ca merge mare parte din timp in sarcina de la foarte mare la maxima.

Intr-adevar, in motor cu compresia mica merge cu o benzina cu proprietati antidetonante mai slabute. Dar aici vorbim de altceva.

Chestiile astea nu le-am scornit, nici macar de pe internet. Le-am citit intr-un tratat de motoare termice de prin 1970. Era explicat foarte logic (chiar si pentru un profan ca mine - nu-s de specialitate).

Spre informare, Dacia 1300 (aia standard, 54 CP), ca sa ruleze cu 60 Km/h pe teren drept avea nevoie de vreo 5CP. Astea-s date din cartea tehnica. Aia 54 CP ii folosea foarte rar, spre deloc

Prin cartile mai serioase puterea se exprima in functie de turatie. La dacia 1300 parca era 54CP la 5200rot/min.

Link spre comentariu

5cp aprox 4Kw, 1L benzina aprox 10Kwh, randament de 30% aprox 3Kwh energie.

Deci din ce scrie in manual Dacia 1300 la 60Km/h ar consuma sub 1,3l/h deci 1,3l/60Km.

Aprox 2l/100Km la 60Km/h, mai da`l in spume de motor, atita scoate doar daca`l impingi sau dai din pedale la 1300.

Ia manualul ala si arunca-l sau mai citeste inca o data ce au vrut sa spuna autorii.

Mororul nu se supraincalzeste daca are circuitul de racire corect calculat si fara defectiuni.

Chair nu are nici pe drak raportul de compresie cu supraincalzirea.

Punctele calde la in motor nu apar niciodata pe chiuloasa, ca aia e racita (corespunzator sau necorespunzator, ca s-au mai vazut cazuri). Acele puncte calde, care duc la o gramada de neajunsuri, apar pe pistoane. Unii au incercat racirea cu ulei, cel care unge manetoanele, condus printr-un canal din biela, sa stropeasca fundul pistonului. Nu a fost o chestiune foarte eficienta (macar prin prisma faptului ca iti scadea presiunea de ungere la maneton). Voi cauta tratatul respectiv si il voi posta aici, ca sa avem ce dicuta in cunostinta de cauza. Am spus ca nu sunt de specialitate (va pot spune cum se sudeaza fonta din care sunt facute blocurile motoare si atat).

Cat despre in consum instantaneu, daca as merge cu 60km/h cu Elantra din dotare, pe drum drept (ma rog, +/- 5%, cum zice in standarde), s-ar putea sa scot un asa consum minune. Uzual imi iese cam 4.8-5.2% (mediu) pe un traseu gen Campulung- Ploiesti. Viteza medie de pe CB este undeva spre 55 km/h (pe traseul ala intalnesti toate tractoarele din Voinesti si imprejurimi, toate camioanele cu ciment de la Campulung si multe alte autobuze)

Link spre comentariu

Unii au incercat racirea cu ulei, cel care unge manetoanele, condus printr-un canal din biela, sa stropeasca fundul pistonului. Nu a fost o chestiune foarte eficienta (macar prin prisma faptului ca iti scadea presiunea de ungere la maneton). Voi cauta tratatul respectiv si il voi posta aici,

Uleiul oricum ajunge prin canale la manetoane in lagarul bielei si la boltul din piston, altfel s-ar gripa motorul, racirea uleiului se impune pentru a se pastra in limite care asigura o lubrifiere eficienta, pentru aceasta multe automobile au si radiator de ulei plasat in curent de aer.

Fundul pistonului este stropit(barbotare).

Dupa cum se vede aici https://www.rrec.org.uk/Cars/Carworksimages/enginelube.jpg ajunge si la boltul pistonului(prin canalul din biela) sa-l lubrifieze.

Nu sunt specialist in motoare, dar m-a interesat domeniul si atat cat am putut m-am documentat.

Editat de miron1947
Link spre comentariu

Iata de ce: poti mari puterea si randamentul unui motor de o anumita cilindree si prin marirea raportului de compresie. Dar, in cazul unui motor cu compresie marita, nu poate functiona la sarcini mari decat in timp limitat. Dupa care apar supraincalziri locale, preaprinderi, detonatii si altele. Intrebati-va de ce camioanele pe benzina aveau raport de compresie intre 4 si 6, in timp ce autoturismele aceleiasi epoci mergeau spre 8.5... 9. Simplu, un camion n-ar putea sa functioneze in sarcina mare prea mult timp cu raport de compresie mare, ca fierbe.

 

Camioanele pe benzina aveau raport mic de compresie pentru ca nu au mai evoluat. Putin inainte si masinile mici aveau aceleasi rapoarte din cauza cifrei octanice a benzinei. La camioanele pe benzina nu s-a mai facut dezvoltare.

 

Punctele calde la in motor nu apar niciodata pe chiuloasa, ca aia e racita (corespunzator sau necorespunzator, ca s-au mai vazut cazuri). Acele puncte calde, care duc la o gramada de neajunsuri, apar pe pistoane. Unii au incercat racirea cu ulei, cel care unge manetoanele, condus printr-un canal din biela, sa stropeasca fundul pistonului. Nu a fost o chestiune foarte eficienta (macar prin prisma faptului ca iti scadea presiunea de ungere la maneton). Voi cauta tratatul respectiv si il voi posta aici, ca sa avem ce dicuta in cunostinta de cauza. Am spus ca nu sunt de specialitate (va pot spune cum se sudeaza fonta din care sunt facute blocurile motoare si atat).

 

Asta este un motiv pentru care e bine sa eviti sa citesti documentele scrise de tovarasi, daca ei erau in urma nu inseamna ca toti ceilalti erau.

 

Problema cu racirea pistoanelor nu a fost nici pe departe complicata sau partial rezolvata ci a fost foarte frumos rezolvata de niste jeturi speciale cu supape, deschid doar la presiune mare (turatie mare) adica atunci cand e nevoie si totodata este surplus de presiune de ulei, e un principiu foarte simplu si eficient, l-am intalnit cand am reconditionat un motor Lampredi twin cam, motor care are multe lucruri si tehnologie pe care marea majoritate a masinilor actuale nu o au. Cu toate ca el si-a asigurat singur un binemeritat prim loc in lumea in care a concurat, eu l-as plasa pe primul loc in toata lumea motoarelor, vorba celor de la 5th gear "este un diamant al motoarelor". Motorul ala nu s-a bazat pe cilindree mare ca sa produca o putere imensa, nu s-a bazat pe consum imens, nu s-a bazat pe reclama starurilor sau filme si nu s-a bazat pe un pret imens care sa il faca exclusivist, el doar si-a meritat locul lui pe podium prin propriile forte si tehnologie.

 

 

PS: pentru cei care tot lauda dacia 13xx pentru faptul ca o reparai in drum si existau mecanici peste tot, nu ca la masinile actuale, inca se mai gasesc dacii 13xx, de ce nu va cumparati una ? de ce preferati masinile straine pe care le criticati ?

Editat de dany_cta
Link spre comentariu

Fix, mai ieftin decit Loganul!

https://www.ebay.com/sch/Ford-Model-T/6235/bn_50449139/i.html

A fost prea numeros ca sa fie scump in ziua de azi.

Am specificat sa circule cu el!

A circula eu inteleg sa`l folosesti zi de zi, nu sa faci hot rod, rat rod sai mai stiu eu ce "rod" viseaza americanii.

Auma despre calitatea masinilor americane eu nu pot spune multe, n`am avut treaba decit cu motorul de SR care era americam la origine.

In fapt si Molotovul era la fel.

Am un bun prieten care a emigrat prin `95 in state.

De atunci a schimbat ceva masini.

Bieinteles si`a luat masina, la ei nu prea merge fara.

Nou a luat ceva Ford Orion, motor 6L iar apoi ceva 8V-uri.

Dupa o perioada a trecut la Hyundai si la Subaru.

Cind l`am intrebat de ce, raspunsul a fost simplu, s`a saturat de belele cu masini americane!

Is frumoase, mari, consuma mult insa la calitate a spus ... cam ceva Dacia noastra!!!

Daca vrei masina fara probleme in state iei coreana, japoneza sau daca te dau afara banii din casa nemteasca, chiar daca`s facute in state.

Fiabilitatea este asa cum trebuie, la americane macar pata de ulei sau antigel avea in garaj, lucururi de 2 bani, furtun slabit din cauza colierului rupt, pierdea ulei pe la simering, tot felul de lucururi suparatoare, curea la alternator...

La asiatice, apa, paie si bataie!

Asta este parerea amicului meu despre masinile lor, nu am facut decit sa povestesc ce mi`a spus.

 

Grig

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări