Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Messerschmitt Me 262 and Mig-15


Postări Recomandate

Daniels, nu se pare, ci am avut E3 si E7, G2, si G6. G6 a fost construit sub licenta. Nu prea multe. Am avut si Ju-87, Ju-88, Me-110. S-ar parea ca, in conformitate cu unele poze, am avut si un FW-190. Am mai avut si Ar-196, He-114, He-111, He-112, Hs-129. Am mai avut si altele, FARR  fiind cea mai eterogena armata.

Geo, tara saraca, revistele au disparut pentru ca nu au mai fost cumparatori. Modelism a fost o revista cu viata lunga, alaturi de Tehnium.

Mai exista, in SUA, un Ju-88, inmatriculat in culorile FARR. Avionul a dezertat, normal cu pilot cu tot, in Turcia, dupa care a ajuns in SUA. Aici a fost revopsit, prost de tot, in culorile germane, dupa care a fost revopsit, de data asta corect, si inmatriculat cu Crucea Regelui Mihai. Asa e si acum.

De numele lui Serbanescu este legat cel al generaluli Dobran. Nu e cazul sa intram in amanunte.

Un erou, uitat, dar cautat asiduu de rusi,  a fost Agarici, cel care a doborit, unul dupa altul, trei bombardiere rusesti, la mansa unui Hurricane. (Am avut si din astea!)

Generalul Dobran, dupa 1947, a confectionat pungi din hirtie, dupa care a fost strungar la nu stiu ce intreprindere. Desi inainte de 1947 era erou, dupa, pentru ca a luptat impotriva rusilor, a fost marginalizat si trecut in uitare. Anul acesta a implinit 100 de ani! 

Link spre comentariu
Acum 2 ore, icar a spus:

.........................................................................

Geo, tara saraca, revistele au disparut pentru ca nu au mai fost cumparatori. Modelism a fost o revista cu viata lunga, alaturi de Tehnium.

................................................

Păi da! Decit o revista, in care ai ce vedea si invata, mai bine ''spartfoane''! Cred ca sintem printre primii in lume, cu cele mai multe telefoane mobile, la suta de locuitori! Chit ca n-au dupa ce se ca...a, dar au telefoane de ultima ora(nu toti)!

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Apropo de ce zici, intr-o dimineata, cind mergeam la servici, vad unul zdrenturos iesind din canal. Si ce face? Baga mina in buzunar, scoate un telefon si...da-i la palavre!

Revistele au disparut si din cauza net-ului. Acuma, cind gasesti pe goagle si iutube orice, la ce bun sa stringi praful in reviste si carti?! Chiar il admir pe Gauss pentru afirmatia referitoare la carti. Toata stima! ( In alt topic, nu aici.)

Stiu tipi care s-au straduit si cheltuit bani sa scoata o revista de aviatie. Avea pagini de istorie, cu povesti despre eroii nostri si nu numai, despre aviatie, despre modelism. Cu asta s-au ales, adica cu stradania si bani cheltuiti. Si acum chiar nu mai suntem cu salariile ca in anii 90, sau 2000. Prin anii 95, impreuna cu Serban Naicu si alti colaboratori, am incercat sa scoatem revista Radio. Nu a mers. In schimb se vindeau la greu Play Boy si Hustler. Am si zis atunci: se pare  ca in Romania sunt mai multi onanisti (ma rog, acuma am folosit termenul academic!) decit electronisti! 

Pe de alta parte, ca sa revin la tema, ne e tare greu sa ne cinstim eroii si inaintasii! Cica e nationalism si patriotism.

Link spre comentariu
Acum 55 minute, GEO 53 BN a spus:

Păi da! Decit o revista, in care ai ce vedea si invata, mai bine ''spartfoane''! Cred ca sintem printre primii in lume, cu cele mai multe telefoane mobile, la suta de locuitori! Chit ca n-au dupa ce se ca...ma, dar au telefoane de ultima ora(nu toti)!

 

Personal nu cred ca telefoanele au vreun merit in lipsa de interes a tinerilor pt. tehnica si altele... la urma urmei un articol tehnic se poate citi si pe telefon, nu trebuie tiparit neaparat.

Deasemenea nu cred ca incapatanarea de a nu folosi ceva nou doar pt. ca nu exista acum nu stiu cata vreme aduce vreun lucru pozitiv.

Link spre comentariu

Apropo de aeronave cu insemnele romanesti , in WW2 . Am avut si B-24 Liberator , americane . Cel putin 2 bucati , reconstruite din cele aterizate fortat pe teritoriul Romaniei . Chiar au zburat , bine - mersi . Si de la vecini , un MiG - 1 ( si nu MiG - 3 , dupa cum scrie peste tot ) , adus la IAR Brasov de Bizu Cantacuzino , si un I - 16 , folosit pentru diverse pe front . De la nemti , Ar - 196 n - au apucat sa zboare . Au fost montate doar 2 buc . ( au fost aduse demontate , in lazi ) , toate fiind luate de rusi , impreuna cu tot ce tinea de flotila de hidroaviatie , scapand doar He - 114 , care au fost " pitite " pe teritoriu . Me - 109 au fost si alte modele , inclusiv G - 10 ( din capturi ) , avionul cu care Bizu Cantacuzino a zburat in Italia , cu colonelul american in fuselaj fiind de acest model . Hidroavioane italiene , bombardiere si avioane de vanatoare poloneze , avioane sanitare de la aceiasi , si altele . In suspensie sunt si cateva modele de la nemti , FW - 189 de recunostere si ceva Do - 217 . Nu sunt ( pana acum ) foto cu ele , dar rusii au certificat existenta lor , dovada fiind capturarea unor echipaje romanesti dupa ce aeronavele respective au fost doborate . Sigur am avut planoare militare de transport DFS , nemtesti . In fine , e mult de discutat . 

 

P.S. - JU - 88 fugit de la romani a aterizat in Cipru , nu in Turcia . 

 

P.P.S. - exista si zvonuri ca am fi avut Dewoitine D-520 , frantuzesti , primite de la nemti . Inca nu a confirmat nimeni , desi in multe lucrari apar ca fiind in FARR in WW2 .

De asemenea Bloch ( viitor Dassault ) MB.150 .

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.520

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bloch_MB.150

Editat de gauss
Link spre comentariu

Gauss, ai dreptate, am avut si doua Liberatoare, picate la Ploiesti. Am inteles ca au fost incendiate pe Baneasa, dupa 1944. Bf-109 am avut si dupa razboi, inmatriculate cu stea, alaturi de varianta facuta la cehi, Avia S-199. A fost folosita si de proaspatul stat Israel.

Cit despre Ar-196, nu e sigur ca au fost montate, adica sunt pareri pro si contra.

Din ce stiu eu, avionul lui Bizu a fost un G-6 AS, cu cabina Erla, inmatriculat  31 alb, in Grupul 9, nu G-10. Avionul a ramas la Foggia, Bâzu s-a intors cu un P-51, fostul inamic. Bf-ul, pentru a nu fi doborit de vreo antiaeriana scrufuloasa la datorie, a fost inmatriculat cu stele americane, albe, pe fond albastru, iar pe fuselaj a avut pictat steagul American. Cum vopseaua nu a apucat sa se usuce, stelele de pe drapel au devenit...comete!

Da Gauss, ai dreptate, in Cipru! Am ramas cu o alta evadare, la Turci, mai incoace. Sper sa nu gresesc iara. 

Am avut si Fieseler Storch,  Fi - 156, de recunoastere. A avut loc si un accident stupid, cind un ofiter, iertat sa-mi fie, nu mai retin numele,  a intrat in raza elicii care inca nu se oprise.

Editat de icar
Link spre comentariu

Cu avionul lui Bizu sunt si acum controverse . Ideea e ca prezinta echipamente radio specifice pentru G-10 , care n - au fost montate niciodata pe G-6 . De asemeni autonomia , la G-10 era mai mare . Totusi a ajuns pana in Italia , G-6 nu prea putea . Alta versiune care a fost la romani este G-4 . Fieseler - Storch 156 " Barzoiul " s - a produs si in Romania , la ICAR Bucuresti , alaturi de Nardi FN- 305 la SET Bucuresti si IAR Brasov , si alte aeronave straine , inclusiv Fleet - ul american etc . Nemtesti " originale " au mai fost in Romania Me - 108 Taifun , de legatura , Ju W - 34 ( la scoala de zbor fara vizibilitate de la Brasov ) , si altele . 

Editat de gauss
Link spre comentariu
1 oră în urmă, informer a spus:

 

Personal nu cred ca telefoanele au vreun merit in lipsa de interes a tinerilor pt. tehnica si altele...

...................................

Posibil sa fie asa cum zici!

Pai daca la chioscuri, gasesti doar reviste, care n-au nici o tangenta cu tehnica, ce faci? Te dai pe ''facebuci''?  Daca s-ar gasi reviste tehnice sigur s-au gasi si tineri destui ,care sa citeasca si astfel de reviste. Dar cum nu sint,ce face tinarul? Se ''da'' pe mobil! Ce altceva sa faca?

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu
1 oră în urmă, icar a spus:

.......................................................

. Am si zis atunci: se pare  ca in Romania sunt mai multi onanisti (ma rog, acuma am folosit termenul academic!) decit electronisti! 

Pe de alta parte, ca sa revin la tema, ne e tare greu sa ne cinstim eroii si inaintasii! Cica e nationalism si patriotism.

Like @icar, like!  @gauss

Link spre comentariu

Nu vreau sa intram in polemica, dar toate sursele il dau ca G-6.  Nu stiu daca G-10 a operat pe frontul de est, deci greu sa fie de captura. Cupola Erla au avut multe Bf-uri, incepind de la G-6. Cupola a fost "inventata" de Galland.

Bâzu a zburat pe G-2, A alb, Grupul 7 Vinatoare, pe G-4, 24 alb, Grupul 7 Vinatoare, G-20 alb, Grupul 7 Vinatoare, G-2, 4 alb, Grupul 7 Vinatoare, toate cu cabina normala si G-6, 31 alb, W.Nr. 166139, Grupul 9 Vinatoare, folosit la transportul lt.col.James Gun III, la Foggia. W.Nr. (werknummer, numar de fabricatie) indicat apartine unui G-6, nu sunt dubii, mai ales ca era, cum spuneam mai sus, avionul lui Bâzu. Avionul avea rezervor suplimentar, asa se explica autonomia de zbor. Rezervoarele Bf-urilor erau la fel, de aceeasi capacitate, plasate sub si in spatele  scaunului, de aceeasi capacitate, incepind cu G-urile. Deci G-10, nu avea cum sa aiba autonomie mai mare. Autonomia mica a fost una din bubele acestor avioane, alaturi de slaba inarmare.

Editat de icar
Link spre comentariu

Nu intru in nici o polemica ... , fiecare cu informatiile lui . 

 

P.S. - numarul de fabricatie al aeronavei este gresit . Asta daca vorbim de avionul lui Bizu din Gr.9 . De asemenea inmatricularea , nu este 31 Alb . Ma rog , sper sa nu gresesc . Bizu nu a zburat cu avionul lui din Gr.9 in Italia .  Unele izvoare ( articole ) spun ca ar fi fost avionul lui Toni Dusescu . Altele dau sigura alta aeronava . Trei ipoteze pana acum . Eu am versiunea mea , proprie . Daca aveti informatii mai detaliate , m - as bucura sa - mi reconsider afirmatiile . Toti putem gresi ... Cu scuzele de rigoare , bineinteles !

Editat de gauss
Link spre comentariu

Astea sunt informatiile pe care le am. Ele vin de la pasionati de aviatie si istorie, ce au rascolit arhive ca sa scrie carti cit mai bine documentate. Radu Brinzan, Dan Melinte, Dan Antoniu.

Cumva infirmatia o ai din cartile lui Nemes?

Link spre comentariu

Nu stiu cine e Nemes . Versiunea mea provine din ce mi - a povestit cu ani in urma un pilot din Grupul 9 , care era inginer mecanic la fabrica unde a lucrat mama . A decedat intre timp , nu - i public numele , oricum foarte cunoscut , n - are rost sa fie implicat in postarile si controversele mele . De la el am aflat si legat de zborul cu 262 , asupra caruia am mai discutat in contradictoriu in trecut , amintind si sursa . Macar era o persoana care a trait cele discutate , s - au intamplat sub ochii lui . Carti si materiale am citit destule , unele cu destule rezerve din partea mea . Altfel , e posibil orice . Insusi faptul ca circula mai multe versiuni ( toate contradictorii )  , inclusiv in publicatii externe . Mare lucru nu apare in arhive , singurele sunt cele militare de la Pitesti . Perioada intoarcerii armelor e destul de putin documentata , din motive usor de inteles . Asta daca luam in considerare ce a mai ramas , ca rusii au luat ce au vrut si atunci , pe front , si direct din arhivele romanesti in anii in care au fost in Romania . Am mai scris , nici evidenta aeronavelor MiG-15 romanesti nu ( mai ) exista , adica livrari , transe , numere de fabricatie , date calendaristice etc . , desi unele au fost import Cehia . Acestea intamplandu - se la ani buni dupa razboi , in vreme de pace . Dupa '62 , lucrurile si - au mai revenit , mai ales ca au trecut 50 de ani , si multe materiale au trecut la fondul consultabil . Ma rog , la cerere prealabila , si daca esti istoric ... , ce o insemna asta . 

Editat de gauss
Link spre comentariu

Nu sunt istoric, sunt modelist (mai precis, am ramas doar modelist) dar i-am cunoscut personal pe acesti oameni si stiu ce...stiu! Am avut discutii cu generalul Dobran, nu singur, in grup, si multe nu le mai stia nici el. Amintirile te inseala mereu. Sunt o multime de poze prin arhive. Multe au fost publicate in cartile pe care le-au scos. Sunt o multime de poze cu Bf-uri romanesti, cu cupola Erla.

Cit despre pilotarea unui Me-262, treba ramine intre ce a spus omul si ce spun documentele. Fiecare din cei de mai sus il contrazic cu documente.

Link spre comentariu

Si care ar fi acestea ? ... Discutam , chiar sunt interesat .Sunt foarte curios ce ar spune ( si care ar fi ) un document care ar nega explicit asa ceva . Pentru mine are prioritate ce a spus Greceanu , si persoana pe care am mentionat - o . Nu stiu ce motive ar fi avut sa ma minta , si nu parea deloc senil . Oamenii acestia nu au mintit , nu aveau profilul necesar . Mai ales in chestii fara miza , viata lor pur si simplu . Sunt si niste ani de atunci ... Fotografiile sunt probe de netagaduit , daca sunt explicite . Si datate corect , cu dovezi . 

Editat de gauss
Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări