Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Iluminat led navigatie


Vizitator marian marian_254138

Postări Recomandate

Vizitator marian marian_254138

Buna seara!

De curand am achizitionat o barcuta si am decis sa fac putina economie la curent asa ca am decis sa inlocuiesc becurile normale cu led-uri. Pana aici este bine.

Am inlocuit si comutatoarele cu unele cu martor led. Aici apare problema.

Daca deschid circuitul luminile de navigație raman foarte putin aprinse, deci consuma si cand " lumina e stinsa". Daca inchid circuitul, martorul comutatorului se stinge iar lampile functioneaza normal.

Ce este de facut?

Citisem undeva pe goagle ca pot rezolva cu o rezistenta de 200 omi sau 2k in paralel cu consumatorul, am incercat si asta si tot asa e.

Si mai este o mica dilem.

 

Motorul de pe barca nu are alternator, deci nici incarcare baterie nici pornire la cheie.

Dar am observat ca din bobine ies 4 papuci.

O pereche pleaca mai departe iar cealalta ramane in "aer"

Am pus un aparat de masura cu motorul pornit, si la relanti am o tencoune de 6.3v-7v, daca accelerez, tensiunea creste.

Exista vreo posibilitatea, regulator, sau alt component electronic de care sa ma folosesc pentru incarcarea bateriei fara sa afectez bobina?

Nu stiu daca am postat unde trebuie, iar daca am gresit, sa-mi fie cu iertare.

Multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dxxx

    5

  • validae

    1

  • blazeu

    1

  • lutza2

    1

Top autori în acest subiect

Problema este de unde alimentezi acele leduri (evident cele de putere) si cum... in plus cum le racesti.

Si daca este cazul cum le protejezi (surge).

 

Alte dracii cu leduri martor sincer nu prea au importanta. Poti pur si simplu sa scoti ledul martor din circuitul comutat si sa conectezi pe el permanent tensiune, va lumina permanent dar fiind un martor ma stept la 10-20mW, asa ca nu va fi o problema. Daca este o problema deconecteaza-l de tot.

 

Partea 2 - ce bobine???

Cand prezinti o problema o prezinti clar, daca este necesar pui poze - nu inteleg ce motor este, daca bobina de care zici are legatura cu aprinderea...

Tu daca ai citi asa ceva ce ai intelege???

 

Ca sa incarci bateria exista o solutie simpla si total flotanta d.p.d.v. electric se numeste termogenerare, ca orice motor face caldura in exces care oricum trebuie evacuata. Insa randamentul este mic sa nu te astepti sa "duca" consumatori cum face un alternator sau dinam.

Partea buna este ca recicleaza oricum ceva ce se arunca.

Link spre comentariu
Vizitator marian marian_254138

Inainte de toate, multumesc pentru raspuns!

Ca sa revin la subiect, consumatorii, luminile de navigatie, brichete, prize usb, luminile din cabina, precum si ceasurile de bord, se vor alimenta de la un acumulator auto de 150Ah.

Astazi am conectat si pus in functiune doate luminile iar la circuit deschis martorii din comutatoare se aprind dar si restul luminilor, dsr foarte difuz. Cum ar fi becurile economice conectate cu intrerupatoare cu martor led.

Legat de bobonele motorului, da, este vorba despre bobinele de pornire a motorului.

Atata timp cat fulia se invarte cu motorul pornit, magnetii din interiorul fuliei, culisand in jurul bobinei produc curent,

Curent ce alimenteaza bujiile.

La,mine doar un circuit duce spre bujii, al doliea ramane in "aer".

Nu stiu daca am explicat cum trebuie, dsr duminica voi pune in functiune motorul si voi pune si un voltmetru pe acea "bobina".

Link spre comentariu

Imi pare rau dar nu esti clar. Macar raspunde exact si coerent la urmatoarele intrebari:

 

- acumulatorul ala de 150Ah cum si de unde se incarca

- evident ca acolo nu trebuia ceva auto. Poate deep-cycle, poate li-ion...

- ce cauta "becuri economice" la ce tensiune sunt? ce caracteristici?

- ce este aia "bobinele de pornire a motorului" eu chiar nu am auzit de asa ceva...

- magnetii nu pot sa produca curent. Ori culiseza ori se invart....??? translatie sau rotatie?

 

Sa inteleg ca este magnetou? Sau bobina de inductie?

Daca nu dai detalii / daca detaliile sunt vizibil incoerente - cum vrei sa fii ajutat?

 

 

Sincer daca nu lamuresti lucrurile va trebui sa sterg threadul pentru ca este incoerent.

Link spre comentariu
Vizitator marian marian_254138

O sa incerc sa fiu mai explicit.

Acumulatorul auto de 150Ah, nu face altceva decat sa-mi alimenteze luminile de navigatie, luminile din cabina si o priza usb pt telefon.

Acumulatorul il incarc acasa la redresor pt ca motorul nu stiu daca are aceasta posibilitate.

Este adevarat ca era bun un acumulator deep-cycle dar din lipsa de fonduri, recurg la ce am.

Legat de bobinele de la motor de care apuneam mai sus, daca as sti cum se numesc v-as fi spus de la inceput sau daca stiam ce rol au.

Tot ce stiu despre ele este ca doar una ramane libera ( in aer, nu pleaca nicaieri) si acolo am tensiune alternativa cariabila in functie de acceleratia motorului.

De aceea am si pomenit de aceste bobine, in sperabta ca voi gasi o varianta sau nu, pt incarcarea acumulatorului de la acea bobina. Bineînțeles, cand motorul este in functiune.

Daca nici acum nu am fost destul de explicit, va rog sa stergeti acest post.

Cat despre becurile economice, doar un nevun poare sa puna becuri economice in barca.

Am dat exemplul becului economic cs. Comutator cu led , ca sa ca faceti idee de cum functioneaza luminile mele cu comutatoare cu led.

Adica.

Daca conectez si ledul din comutator la sursa de curent prin punte, la deschidera circuitului, luminile ar trebui sa fie total stinse, dar ele inca sunt functionale, la o tensiune de ex, de 2v.

Link spre comentariu

Luminile sunt parțial aprinse numai din cauza faptului că ați pus comutatoare cu led martor care se stinge la acționare. Acest fapt face ca prin comutator să se închidă un curent mic, care este de fapt cel consumat de ledul martor.Dacă alegeați butoane la care se aprinde ledul când sunt închise, nu se mai întâmpla acest lucru. Se poate anula acel curent deranjant prin iluminatul de bord prin conectarea unor rezistențe în paralel cu fiecare bec martor care se aprinde slab. Dacă nici măcar cu o rezistență de 200 Ohmi în paralel cu fiecare bec de iluminat, nu dispare efectul de ,,aprindere parțială,, atunci trebuie schimbate chiar rezistențele serie cu ledurile din comutatoare, cu valori mai mari, spre dublul valorii actuale.

Referitor la posibilitatea de a încărca acel acumulator din starterul motorului, eu cred că se poate, dar trebuie stabilizată tensiunea de încărcare la o valoare de maxim 14,4V. Puneți un bec de far auto și cu motorul turat normal (ca pentru navigat) măsurați ce tensiune maximă aveți pe bec. Dacă nu depășește 15-16V, puteți folosi (provizoriu) chiar becul de far ca rezistență de limitare a încărcării acumulatorului. Asta până faceți rost de un stabilizator de 14,1-14,4V ce poate fi realizat chiar de către unii colegi de pe forum, dacă nu aveți cunoștințe de electronică....

Link spre comentariu

1. la ce consumatori zici tu ar putea sa mearga si o baterie de laptop... dar nu imi dau seama ce autonomie doresti.

Daca ar fi sa trebuiasca sa deplasez / conectez / deconectez o baterie de 150Ah cred ca iti dai seama ce as prefera...

Bateriile de pornire nu sunt facute sa se descarce, ca le diminuezi drastic viata, deci renunta la solutia asta, poti lua baterii deep-cycle de UPS. Si nici cele li-ion nu sunt chiar imposibil de atiuns, desi costa intr-adevar mai mult.

 

2. cum alimentezi leduri??????? Iti mai pun o data intrebarea - pentru ca trebuie sa le dai curent constant dintr-o sursa de tensiune constanta.

 

3. cat timp ramai la incarcare externa este OK

DAR DACA TRECI LA INCARCARE DIN "NISCAI BOBINE" - aici incepe sa devina periculos potential pentru drivere si leduri, deci trebuie protectie serioasa "surge".

 

4. problema cu iluminarea / martorii iti dai seama ca este minora - deconecteaza total martorii si gata. Ledurile se aprind din curentul mic al martorului, si sunt in mod clar vizibile. Nu are rost sa te chinuiesti cu nimic in paralel, va fi mai prost!

Link spre comentariu
Vizitator marian marian_254138

Multumesc pentru raspunsuri!

Sunt mai mult decat imi trebuiau.

Am ales comutatoare cu led ca sa nu "bajbai" pe intuneric sa le caut.

Varianta cea mai buna este sa anulez martorii din comutatoare.

Legat de acumulator, aveti perfecta dreptate dsr de, bugetul, e buget.

O sa incerc si varianta cu becul pe bobina sau cu un voltmetru sa vedem ce zice.

Multunesc inca odata!

Crl tarziu miercuri voi reveni cu info de la masurarea curentului pe bobina.

Link spre comentariu

Daca esti pe intuneric ledurile sunt bine vizibile si sub 0,5mA - deci poti sa scoti conexiunile de la leduri, sa le inseriezi (fie suplimentar fie inlocuind rezistenta existenta) rezistenta necesara pentru un astfel de curent si sa le conectezi permanent la sursa de tensiune, consumul va fi neglijabil.

Prin cablarea separat total de ledurile de putere nu vei mai avea nici o interferenta functionala.

 

Oricum vad ca te incapatanezi sa nu ne spui cum sunt alimentate ledurile - presupun ca incorect... deci daca vrei sa imbunatatesti ceva trebuie sa dai si detalii...

Link spre comentariu

La barci nu cred ca schimbi becul ca la masina. Am niste lampi de semnalizare/ navigatie, sunt pe LED, mai multe led-uri mici inseriate plus rezistori de limitare. Electronic e foarte primitiv, carcasa e robusta, impermeabilizata cu epoxi si garnituri de cauciuc sa nu intre apa pe unde dai gauri pentru fire in barca. Asa ca alimentarea e chioara de cele mai multe ori.

Tot de cele mai multe ori, la barci mai mici bateria foloseste numai la pornirea motorului plus anexe. Ea nu se incarca ca nu ai alternator sau alte bobine.

Bateria se pune incarcata pe barca si nu prea ai voie sa faci reporniri in exces ca te intorci la vasle.

Referitor la intrerupatorul cu martor. E o chestie foarte utila, dar e bine sa fie martor al functionarii circuitului si nu martor al pozitiei comutatorului, adica sa lumineze cand becul de navigatie e aprins, firele bune, contactele la fel, etc.

Link spre comentariu

Asa o fi uzual, dar este de asemenea prostesc!

 

Daca nu incarci bateria - inseamna ca trebuie sa fii drastic cu economiile, exact ca pe sursele pe baterii sau tip ecologic cum sunt cele solare.

 

Adica daca suntem forum de electronisti rezulta urmatoarele:

- de la solutia uzuala dar stupida preluam cel mult carcasa

- folosim numai COB/led cu peste 150lm/W, probabil ca astfel vom avea randament de peste 3 ori mai mare decat cel initial (multe aproximatii au chinezisme bine sub 50lm/W)

- mai economisim folosind un driver destept, evident in comutatie si probabil boost

 

Chiar daca investitia in munca si bani pare mare initial, va renta din plin prin economisirea a numeroase montari/demontari si/sau prin crutarea bateriei care costa destul.

Link spre comentariu

Daca sursa e magnetou (cel mai probabil), va trebui sa nu uitati intercalarea unui redresor intre iesirile din acea bobina si baterie

iesirea fiind o tensiune alternativa; de asemeni, atentie la protectii, tensiunea magnetoului NU e nici pe departe sinusoidala!.

Raman valabile masurarile recomandate de colegi mai sus, legate de limitele de tensiune produse (iar e problema factorului de

forma, majoritatea aparatelor sunt "etalonate" pentru sinus; poate ar fi mai bine de masurat dupa redresare si filtrare, dar cu sarcina

(becul ala), sa se vada valoarea MEDIE REALA.

Eventual va puteti inspira din schemele utilizate pe motocicletele mai vechi, echipate cu magnetou si care au si baterie.

Editat de blazeu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări