Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ventilator industrial, cum îl conectez ?


mary17

Postări Recomandate

Am un ventilator industrial si as vrea sa-l pun in atelierul pe care l-am inprovizat. Problema este cu legaturile. Are opt fire si porneste cand leg doua fire(sant grupate doua cate doua).Pe capac da o schema dar nu ma duce capul cum sa le leg.Atasez cateva fotografii.

 

multumesc

 

 

 

Nu stiu cum sa pun pozele?

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mary17

    7

  • validae

    4

  • Marian

    1

  • vergil

    1

Top autori în acest subiect

Acolo se pare că sunt două variante de conectare la o rețea trifazică, prima e în stea și bornele ZXY sunt legate împreună. Cea de-a doua e în triunghi. Cele două borne PP sunt de protecție, probabil vreun bimetal intern care ia temperatura bobinajului.Ar fi util de găsit documentația motorului de pe site-ul producătorului. Ca să-l folosiți la 230V va fi nevoie și de un condensator de circa 5uF/400Vc.a.

Link spre comentariu

Multumesc . Cum depistez cale doua borne PP .Motorul are 8 fire si continuitate pe cate 2 fire. Pe oricare din cele 2 fire leg porneste la o viteza mai mare sau mai mica dar se cam incalzeste. Unde pot lega condensatorul? Am cautat documentatia dar nu am gasit

Link spre comentariu

Ai 3 bobine separate acolo cu ambele capete disponibile, deci 6 fire, pe ultimele doua le identifici usor ca motorul nu are cum sa porneasca cu alea ( practic pui alimentarea in scurt )

 

IN rest sunt destule scheme pe net de alimentare motor trifazat la retea monofazica

Link spre comentariu

Bornele de protecție PP se pot descoperi după rezistența ohmică.Ele ar trebui să indice o rezistență minimă, comparativ cu înfășurările fazelor motorului.Nu recomand să alimentați motorul la 230V fără condensator.

Trebuie pentru început fazate corect capetele înfășurărilor, dar acest lucru trebuie făcut de cineva care se pricepe, e puțin mai complicată procedura, dar a mai fost discutată pe un topic despre motorul trifazat. O să o descriu însă:

În principiu pentru fazare trebuie să desfaci toate firele, astfel încât să ai cele șase fire disponibile.

Firele PP se identifică cu ohmmetrul și se dau deoparte, ele nu fac obiectul fazării.

Ai nevoie de un multimetru de orice fel, de o lampă de continuitate (o simplă baterie de telefon și un bec de lanternă înseriat) și de un instrument de măsură analogic, care să poată măsura tensiuni mici, de ordinul Volților. Poate fi folosit cu succes un simplu VU-metru de magnetofon, fără șunt. Am folosit uneori chiar și un simplu led roșu, cu sau fără rezistență de limitare.

 

Se identifică la început, prin testări aleatorii, cele trei înfășurări (bobine) ale motorului, trebuie să aveți pe ohmmetru trei indicații identice pe trei perechi de fire.

Se alege la întâmplare o pereche de fire și se leagă voltmetrul la ele, nu importă momentan sensul....

Se alege o altă pereche de fire și cu lampa de continuitate, se dau impulsuri scurte la borne, urmărind indicația voltmetrului.Dacă acul ,,bate,, spre stânga scalei (sau ledul nu luminează scurt), inversați polaritatea lămpii de control și când indică sensul corect (ledul luminează scurt)marcați cu o etichetă firul de (+) la ambele înfășurări (și cea cu voltmetrul și cea cu lampa de control).

Verificați la fel și cea de-a treia înfășurare, când puneți plusul lămpii de control la borna corectă, trebuie ca voltmetrul să indice în sensul corect (să bată spre dreapta). Sau ledul să lumineze scurt timp (impuls)

Atunci când toate cele trei perechi de fire sunt corect marcate, va trebui ca punând plusul voltmetrului la borna (+) a unei înfășurări și dând impulsuri cu lampa pe orice altă înfășurare (cu + la borna corectă) instrumentul va ,,bate,, spre dreapta.

Acum aveți trei înfășurări care au identificate capetele de început sau sfârșit, lucru care va face posibilă fazarea corectă.

Fazarea corectă se face ca la orice motor trifazat, respectând modul de legare în stea sau triunghi, practic se pun cele șase fire pe o placă de borne. Apoi se configurează după dorință, fie în stea, fie în triunghi.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR25cCXyElXEOgEUK1xadlva3cjuxsRZ2lUMQj6AvHWdZUO61dJ

 

Cu literele U1,V1,W1 se notează începuturile înfășurărilor, iar cu U2,V2,W2 sfârșiturile. Veți nota capetele etichetate anterior cu U1, V1, W1 iar perechile corespunzătoare cu U2,V2,W2 și apoi le veți cabla corespunzător pe o placă de borne conform schemei de fazare a motorului postată mai sus, acum nu mai contează schema originală din capac fiindcă oricum nu mai știți ce literă aveau înfășurările originale.

Link spre comentariu

Problema este ca porneste cu toate 4 perechi de fire. M-am pensionat,mutat la tara si in jurul meu nu am gasit pe nimeni mai istet asa ca ma ma descurc singur Ce am observat acuma culorile firelor ;2 verzi ,galben cu alb,gri cu maron si rosu cu negru care porneste cel mai bine. Sa fie cele verzi PP si ce fac cu ele?

 

 

Multumesc pentru intelegere

Link spre comentariu

Dacă respectați indicațiile date de mine mai sus, veți reuși să fazați cum trebuie motorul. Dacă nu aveți un aparat de măsură ci doar un VU-metru sau măcar un simplu Led roșu, veți observa totuși că alimentând în impulsuri una din înfășurările cu care motorul pornește, la bornele corespunzătoare ale protecției (PP) nu se va arinde ledul în niciun sens, sau VU-metrul nu va indica nicio tensiune indusă. Citiți cu atenție ce am scris mai sus și veți putea lega corect motorul....

Bornele PP se legau cel mai probabil pe comanda releului ce acționa motorul, astfel ca încălzirea exagerată a motorului să deconecteze alimentarea.

Link spre comentariu

Dacă respectați indicațiile date de mine mai sus, veți reuși să fazați cum trebuie motorul. Dacă nu aveți un aparat de măsură ci doar un VU-metru sau măcar un simplu Led roșu, veți observa totuși că alimentând în impulsuri una din înfășurările cu care motorul pornește, la bornele corespunzătoare ale protecției (PP) nu se va arinde ledul în niciun sens, sau VU-metrul nu va indica nicio tensiune indusă. Citiți cu atenție ce am scris mai sus și veți putea lega corect motorul....

Bornele PP se legau cel mai probabil pe comanda releului ce acționa motorul, astfel ca încălzirea exagerată a motorului să deconecteze alimentarea.

Multumesc mult, am reusit si are o turatie mare si aer sa te tot racoresti. Inca o data MULTUMESC

 

 

 

Cu stima Marian

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări