Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Control turatie (si sens) motor asincron


ionapostol

Postări Recomandate

Salut,

Am un motor asincron aproximativ ca cel din link-ul acesta doar ca puterea este de 0,11kw si doresc sa-i pot modifica viteza (si eventual sensul).

Am inteles ca pt astfel de motoare este mai complicat sa faci acest lucru dar nu am incotro .

Motorul pot sa-l alimentez cu 220v si cu 380v. Cautand pe internet am gasit 3 variante posibile si cum nu sunt un specialist va rog sa ma indrumati care ar fi cea mai buna (bugetul nu conteaza).

- varianta 1

- varianta 2

- varianta 3

Doresc sa-i modific viteza deoarece cu tot cu reductor are o viteza mare pentru aplicatia la care este folosit. Nu doresc sa cumpar altul deoarece se potriveste perfect ca dimensiuni si este deja montat cu tot cu partile mecanice (ax...) aferente si oricum nu cred ca o sa gasesc cu viteza pe care o doresc.

 

Mentionez ca prima varianta ma depaseste un pic pt ca implica multa munca si este foarte complex pentru mine.

Multumesc

 

Ps:

Sapand in continuare am mai gasit ceva:

- varianta 4

Editat de ionapostol
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • iop95

    3

  • puriu

    2

  • ionapostol

    1

  • Seppy

    1

Top autori în acest subiect

Cea mai buna varianta (de fapt singura ) este cea cu convertizor de frecventa .Cred ca si aici pe forum erau ceva de vanzare, pentru un motor de putere asa mica nu cred ca ar fi asa scump (chiar nou ) , in plus puteti opta pentru unul care se poate alimenta si monofazic( de ex. http://www.hi-end.ro/index.php?dispatch=products.view&product_id=15932

sau unul second hand de la bazar .

Link spre comentariu

Daca se doreste mentinerea cuplului nominal la scaderea vitezei, singura solutie este convertizor de frecventa (invertor). Si in acest caz sunt mai multe variante: daca se doreste cuplul nominal la turatie zero, e nevoie de un model cu control vectorial (mult mai scump) sau control direct al cuplului. Daca nu e nevoie de cuplu la turatie zero, se poate folosi un model obisnuit (V/f=ct).

Celelalte variante modifica doar tensiune de alimentare, frecventa ramanand constanta, deci cuplul scade cu scaderea tensiunii.

Link spre comentariu

Variantele 1 si 4 nu sunt de vanzare. Varianta 2 nu se deschide, din adresa rezulta ca este prea puternic, 3000 W. Ramane varianta 2.


P.S. Pardon, varianta 3.

Link spre comentariu

Varianta 4 este usor de realizat, comuta la tensiune zero, dar presupune reteaua trifazata de 398V (pe vremuri 380V).

Daca aveti aceasta alimentare, schema cu triaci este usor de implementat chiar de catre un amator si nu necesita radiatoare

pentru triaci.

Ati spus sumar ceva despre motor si reductor, fara sa dati date foarte importante,

ce turatie are motorul alimentat trifazic si ce turatie trebuie sa obtineti pentru ca reductorul sa furnizeze turatia dorita,

dar la 230V.

 

@gsabac

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

V/f trebuie sa fie constant pentru a avea un flux constant. Asta se poate face intre aproape zero si frecventa nominala//respectiv tensiunea nominala.

Cum nu se poate depasi tensiunea nominala, se mentine constanta si se poate creste frecventa, crescand turatia, dar fluxul nu mai ramane constant, scade si evident scade si cuplul. Zona aceasta este de putere constanta.

La tensiuni mici/turatii mici, raportul V/f trebuie marit pentru a compensa caderile de tensiune ohmice.

Metoda V/f nu se poate folosi pentru turatie zero sau frecvente mici (sub 5 Hz).

Link spre comentariu

Am lucrat cu o scula de firma (foarte scumpa) ce inlocuieste cutia de viteze la un strung. Frecventa e variabila intre 1 Hz si 200 Hz. Cuplul motorului scade liniar peste 50 Hz. Tensiunea nu scade proportional sub 10 Hz, ci dupa o curba selectabila de utilizator.

Link spre comentariu

Miezul merge fara probleme pana la cateva sute de Hz... nu asta e problema ci limitarea data de proiectarea motoarelor proiectate cu frecventa de baza de 50/60Hz.

Sunt si motoare cu frecventa de baza de 200-300-400Hz, dar de puteri relativ mici, pana in 10-15kW, pentru masini unelte sau alte actionari speciale.

Editat de iop95
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări