mihaicozac Postat Iunie 9, 2017 Partajează Postat Iunie 9, 2017 Ne-am obişnuit deja ca prietenii chinezi să ne ofere tot felul de surprize, majoritatea neplăcute. De data aceasta pare însă o surpriză plăcută, în forma modulelor COB alimentate direct din reţea, având comanda ledurilor "onboard". Am cumpărat câteva astfel de module, pt. teste, la preţul fabulos de cca. 1 Euro bucata, transportul inclus în preţ. Există mai multe variante de putere, 20W, 30W şi 50W, diferă doar nr. de leduri şi cel al integratelor de control, preţul este culmea foarte apropiat pt. toate cele 3 variante. După testarea unuia din ele impresiile sunt oarecum împărţite: -temperatura de culoare este destul de echilibrată, pe la 3000K, fără să fie deosebit de plăcută ochiului, lucru destul de obişnuit la "chinezării". -luminozitatea ridicată, ceea ce denotă folosirea unor leduri de ultimă generaţie, cu randament superior. Deşi nu am cum măsura, estimez peste 100lm/W. -la modificarea tensiunii de reţea între 180-230V luminozitatea variază cu max. 10%. -reacţionează bine la dimmer, lumina se modifică liniar fără pâlpâiri. -puterea absorbită cca. 15W la rece pt. COB-ul de 20W, nu e nicio noutate ne-am obişnuit cu "umflarea" fără acoperire a performanţelor. -pe măsură ce temperatura plăcuţei creşte puterea absorbită scade! e clar că s-a implementat ceva protecţie termică în comandă. De la 15W la rece coboară spre 11W când modulul este încins bine. -există 63 de locaşuri pt. leduri pe plăcuţă, la modulul de 20W sunt echipate doar 3 linii a câte 9 leduri, -sunt curios de calitatea izolaţiei circuitului, substratul fiind de aluminiu iar traseele depuse pe un strat subţire izolant. Cu tensiunile de sute de V nu e de glumit, din această cauză modulul nu se poate monta direct pe un radiator extern, că există pericol de electrocutare la atingere. -preţul extrem de scăzut, comparabil cu un bec clasic îl face foarte atrăgător pt. soluţii "set and forget", gen holuri de bloc sau localuri cu necesar permanent de iluminare. 1 Link spre comentariu
Dxxx Postat Iunie 9, 2017 Partajează Postat Iunie 9, 2017 Pentru ceva cu efort minim poate fi intr-adevar interesant. Totusi prefer sa dau mai mult pe o solutie cu DS, macar declarativ sa am CRI, tempertura de culoare, randament. Treaba este ca oricum trebuie sa pui racire, aia costa, si necesita munca... in plus poate ai si pretentii la calitatea luminii... si nu in ultimul rand electrosecuritate intrebatoare? Mi se pare ca revenim la solutiile ieftine (si proaste) care daca le faci spre vanzare este OK. Dar daca le faci pentru a le folosi tu, merita sa mai pui putini bani si sa faci ceva temeinic. Acum la obiect - presupun ca este neizolat galvanic si ca driverul este ceva de genul 317, adica un serial flotant. Daca pe leduri cade majoritatea tensiunii pe driver poate sa ramana o tensiune uzuala, cateva zeci de volti care sa permita suficient "headroom" pentru reglarea seriala. Link spre comentariu
Mircea Postat Iunie 9, 2017 Partajează Postat Iunie 9, 2017 Mihai, ce scrie pe SOIC-ul din dreapta (ala de are o rezistenta numai deasupra)? Daca e un 317 (sau altceva flotant), se pot pune mai multe in paralel, avand doar unul lipit din 4? Link spre comentariu
mihaicozac Postat Iunie 9, 2017 Autor Partajează Postat Iunie 9, 2017 Acuma l-am dezgropat din siliconul turnat peste el, scrie CYT1000A, e ceva integrat custom, regulator liniar de curent. Link spre comentariu
addytzu_123 Postat Iunie 9, 2017 Partajează Postat Iunie 9, 2017 Uite aici un teardown al unui asemenea modul + schema de pe canalul youtube bigclivedotcom. Link spre comentariu
Mircea Postat Iunie 10, 2017 Partajează Postat Iunie 10, 2017 Multumesc pentru detalii. Astept si eu unul de 50W la 120V. Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 24, 2017 Partajează Postat Noiembrie 24, 2017 Uite ca dupa ce l-am criticat pana la urma am facut si eu rost de unul. Aveam de reparat pentru cineva un proiector cu senzor PIR, proiectorul fiind dotat cu bec halogen 50W. Fiind hotarat sa pastrez carcasa si senzorul existente aveam problema ca spre "bec" pleca tensiune de 220V si atunci mi-am adus aminte de aceste dracii. Ce am hotarat sa folosesc a fost o placuta declarata de chinez la 30W, foarte asemanatoare cu ce se vede in clipul de doua postari mai sus. Are 3 integrate ca limitatoare de curent, deci este tot relatia de 10W per integrat. Stiind ca vor fi componente de calitate slabutza am luat alb cald, in ideea ca are sanse mai mari sa aiba un CRI ceva mai bun - si pana la urma lumina nu este chiar deranjanta. Am luat 30W, evident mai mult decat necesarul, pentru ca diferenta de pret nu era mare si aveam intentia de a "de-tuna" sistemul, adica de a reduce semnificativ puterea. Scopurile ar fi multiple: in primul rand chinezul se duce mai intotdeauna spre maxim posibil. Gandire paguboasa pe termen lung - deci putere semnificativ mai mica va aduce speranta de viata mai mare. capabilitatea de racire a sistemului - la putere mai mica cu mult - drenajul termic pana la radiator va fi arhisuficient. randamentul emisiei de lumina pe COB va creste semnificativ la puterea mai mica din doua surse: Tj mic inseamna crestere de randament, scontez pe 10% / curent mai mic inseamna probabil un castig mult mai mare pe acest motiv, probabil chiar spre dublare... Sper ca in acest mod pe COB sa am peste 100lm/W, posibil spre 120 chiar. Reducerea de putere scontata era pana la numai 20% din initial, la acest ecart ma astept sa am castigurile de mai sus. Adica reduc puterea de la 30W la 6W. Practic: - am decopertat siliconul ce acoperea componentele din alimentare. - cu 2 letcoane am dezlipit rezistentele de programare curent. Drenajul termic este semnificativ si un singur letcon nu facea fata (vorbesc de letcoane tip Gordak, nu era vorba de JBC...) Rezistentele de programare erau de 6R8, exact ca in clipul video. Relatia ar trebui sa fie invers proportionala intre curent si rezistenta de programare, asa ca am pus 33 Ohmi. - am reacoperit zona cu silicon transparent - proba = OK, parca si asa este prea multa lumina. Deocamdata incapsularea in proiector si proba de lunga durata vor urma... Link spre comentariu
Vizitator Postat Noiembrie 24, 2017 Partajează Postat Noiembrie 24, 2017 Usurel se merge spre tehnologia si logica din filament led lamps, cu mentiunea ca acolo ai foarte greu acces la rezistenta de programare, dar se rezolva multe probleme legate de radiatorul de racire si de electrosecuritate. Link spre comentariu
Spitfire Postat Noiembrie 24, 2017 Partajează Postat Noiembrie 24, 2017 Si cum se rezolva problemele de racire la "filament led lamps" ala?! Sau alea-s LED-uri cu randament 100%? Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 25, 2017 Partajează Postat Noiembrie 25, 2017 Pana la leduri cu randament spre 100% cum prea bine ai zis, mai este si nici nu vom ajunge acolo. Posibil ca in momentul cand se atinge o eficienta pe LED/COB in punctul concret de functionare pe la 400lm/W sa devina viabila ideea de becoled bun. Ce COB este disponibil actual este cel mult la jumatate, iar ce este pus prin becoleduri este cel mult pe sfert... Asta plecand de la faptul ca majoritatea becoledurilor au un radiator intern, amarat - dar poate or face fata la disipatie pe sfert. Cat despre "filament led lamps" alea nu sunt facute sa lumineze, sunt doar de decor si nici nu rezolva nimic, doar baga sub pres ideea de racire si ascunde problema de electrosecuritate. *** Si noi pierdem timpul cu discutii, cand problema este deja de mult si bine rezolvata: SMPS-CC + COB + radiator -> solutie eleganta si fiabila, fara aproximatii. Deci despre becoled si derivate hai sa nu mai pierdem timpul... nici nu inteleg fascinatia pentru o forma perimata si pentru ideea de insurubare sursa lumina. Daca ai fiabilitatea imensa existenta in orice led/COB bun acea insurubare nu este de fel necesara. Revenind ON-TOPIC uite ca simplitatea + pretul mic ale solutiei de fata (doar conectezi 2 fire la 230V~) este atractiva chiar si pentru cineva care stie sa faca si solutia buna - dar numai limitat la unele situatii concrete, sa nu credeti ca as folosi pentru mine asa ceva. In plus asigurand o racire buna conjugat cu deratingul (de-tunare sau reducerea puterii) poate sa faca solutia chiar decenta la fiabilitate si randament - probabil incomparabil mai buna daca ne raportam la becoleduri. Va ramane insa flickerul, dar pentru iluminarea unei zone de pasaj cred ca este tolerabil. Link spre comentariu
deejay2k1 Postat Noiembrie 25, 2017 Partajează Postat Noiembrie 25, 2017 Am 2 "driverless-uri" montate de cateva luni in corpul unei foste lampi fluorescente (adeziv termic si tabla din interior pe post de radiator, corpul este din plastic, etans), si ma gandeam sa le defazez cumva astfel incat sa reduc flicker-ul. La o prima cautare pe google am gasit asta: http://www.lrc.rpi.edu/programs/solidstate/pdf/Tan-SPIE-2013.pdf Ideea ar fi ca ramura 1 sa fie inseriata cu o bobina si ramura 2 cu un condensator Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 26, 2017 Partajează Postat Noiembrie 26, 2017 Ce spui tu poate teoretic sa amelioreze. Dar analizand axiologic nu are sens. Singurul avantaj al acestor module este simplitatea - daca complici cat de putin, atractivitatea lor dispare. Asa tot ce avem este o singura placuta de MC-PCB pe care lipesti direct 2 fire care vin de la 230V~ si asta este incontestabil cea mai simpla solutie ca implementare practica. Daca vrei sa faci defazare inseamna deja un alt PCB, componente pe el, fire la intrare si iesire + fixarea acelui PCB. Si dupa toate astea ai inca leduri chinezesti de proasta calitate iar flickerul cel mult il mai scazi un pic. Pai daca comparam poti sa faci cu deranj similar una din urmatoarele solutii: 1. LED/COB chinezesc plus sursa chinezeasca SMPS-CC, acelas numar de fire, aceeasi "calitate" dar sursele alea chinezesti chiar daca sunt de 2 bani au iesirea de curent continuu - asta vezi pentru ca au un condensator de filtrare pe iesire - deci flickker spre zero. Iesi la acelas cost. 2 poate suporti sa dai 10 lei in plus si ai calitatea luminii mult mai buna + randament mai bun -> modifici solutia de mai sus cu COBuri LiteOn sau Prolight (vezi ca este deschis group-buy) 3 daca suporti inca 20 lei diferenta poti sa ajungi la o solutie decenta, cum am scris ieri, pe acelas topic de group-buy (copy/paste): Cu o investitie de 21 lei in COB + 28 lei in sursa + un radiator eventual recuperat putem obtine din numai 13,5W: 2000lm, CRI>80, speranta de viata peste 50.000 ore, randament global pe intreaga sursa de lumina 147 lm/W - toate astea fiind date credibile. Link spre comentariu
Dxxx Postat Noiembrie 26, 2017 Partajează Postat Noiembrie 26, 2017 Daca folositi asa ceva, din practica, ar putea sa va intereseze urmatoarele detalii: - sprafata din spate, de aluminiu, trebuie sa faca contact cu radiatorul cat mai bine - corectati bavurile de la cele 4 gauri de fixare (asa sunt piesele noi de tip "socialist" - trebuie sa le mai adaptezi inaintea montarii). - eu am folosit 4 suruburi M3 si vaselina siliconica (ca nu merita sa risipesc destul de mult TIM bun, pentru asa ceva) - datorita suprafetei mari ar fi de dorit sa folositi TIM cu vascozitate redusa. Daca folositi ceva mai vascos ar fi bine sa incercati sa aplicati un strat uniform ca distributie si grosime. Suprafata este prea mare pentru ca metoda cu "o bobita" pusa central sa mearga corect, distribuindu-se pe toata suprafata. - in aceeasi idee - de data asta pentru corecta explulzare a TIM in exces ar fi bine ca suruburile sa le strangeti bine initial si sa repetati strangerea dupa o proba functionala mai lunga care va incalzi totul deci expulzarea se va face mai bine. - nu stiu daca "de vina" este reducerea puterii, insa flickerul in cazul meu nu este considerabil, ba chiar imi pare lumina mult mai buna decat necesar intr-o zona de pasaj. Link spre comentariu
mihaicozac Postat Decembrie 4, 2017 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2017 Eu folosesc 2 de 30W reduse la 10W fiecare într-un corp de iluminat peste masa din bucătărie, montate pe o platbandă de aluminiu de 75cm suspendată cu 2 fire. Faptul că nu au nevoie de sursă masivă a rezultat într-un aspect foarte modern, ultraplat şi minimalist, firele de alimentare fiind din cele din silicon transparent, aproape invizibile. Dacă nu sunt alte surse de lumină în apropiere ai senzaţia că este suspendat în aer. Pulsaţie luminoasă nu am remarcat, doar dacă vreau să fac poze cu mobilul apar nişte dungi până se sincronizează camera. După ore de funcţionare radiatorul abia se simte puţin călduţ. Fiind adeptul stilului minimalist, mai am şi alte realizări care folosesc leduri la iluminare, cum e acest pat suspendat, care foloseşte leduri albastre pt. a sublinia efectul de plutire în aer al cadrului: Link spre comentariu
Dxxx Postat Decembrie 4, 2017 Partajează Postat Decembrie 4, 2017 Nice! *** Uite si reflectorul facut de mine, cu COB de 30W detunat la 6W. Evident ca la aspect nota nu poate fi excelenta, dar aspectul nu avea nici o importanta, ci numai functionalitatea. https://www.ultraimg.com/image/nqvz Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum