Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problema sursa reglabila 0-30v 0-3A GeoMar


Vizitator catalinelectronic

Postări Recomandate

16 minutes ago, flomar60 said:

Apoi ,nu veti avea nevoie  ca sa alimentati ore intregi un consumator  cu tensiunea de 1V si curentul de 3A!.

Scuze pt. off-topic dar nu pot sa ma abtin sa nu zic ceva: toata viata am vrut sa fac "sursa de laborator universala"... insa am constatat ca de fapt, PRACTIC, in 99% din cazuri am folosit 1-5V sau  10 - 15V... iar pt. ce era intre sau peste, in general 1A era mai mult decat suficient. Cazul meu! 

Editat de informer
Link spre comentariu
Acum 16 minute, UDAR a spus:

 

... Ca să se încălzească cu doar 60°C  în 10 minute la 100W radiatorul ăla ar trebui să aibă peste 1 kg. 

Cu siguranta aveti dreptate!...In ce ma priveste a fost doar o estimare,fara nici un calcul, ca sa-mi sustin ideea de implementare a protectiei la supratemperatura....

Link spre comentariu
1 hour ago, zvonacfirst said:

De unde realizez eu o placuta frumoasa cu componentele asezate frumos pe ea, o chestie simpla, nu?, ma trezesc ca imi trebuie ditamai radiatorul care dubleaza dimensiune carcasei.

Data urmatoare adopti alta strategie.

 

Uite asa:

 

1. Faci un calcul grosier de suprafata si volum al tuturor componentelor (inainte sa te apuci sa fabrici sau sa cumperi ceva).

2. Cauti o cutie care sa incapa toate componentele (judicios si logic asezate). Identifici ce s-ar preta. 1-2 modele de preferinta. Daca fabrici tu cutia, iti faci un plan de cum vrei sa arate la final.

3. Cauti restul de componente de cumparat care au volume fixe (radiator, condensatoare de filtraj, trafo). Identifici ce s-ar preta.

4. Proiectezi un cablaj care sa se "pupe" cu felul cum vei instala componentele in cutie (fire scurte, acces pentru modificari si reglaje, reparatii, etc). Aici ai libertatea sa il faci cum vrei tu (simplu, dublu placat, modular, modular tip stack).

5. Cumperi toate componentele, finalizezi cablajul, testezi si pui in cutie. Ai sa fii uimit cum toate isi gasesc locul perfect.

 

Concluzia: masori de 10 ori, tai 1 data numai. Clientul va fii fericit, mantoul i se va potrivi fara sa retusezi sau sa-i ceri bani in plus. E o parabola.

 

Spor la treaba!

Link spre comentariu

Dacă tot ții la silențiozitate, poți face turația dependentă de temperatură, astfel foarte probabil că ventilatorul va lucra la turație redusă și rar va fi nevoit să tureze la maximum....scheme pentru turație dependentă de temperatură sunt pe forum și-s simple, că nu e nevoie de precizie mare.Dacă vrei radiatoare serioase, pot să mă uit prin ogradă, sigur se găsește ceva ,,cool,,....la propriu.Am unele cu degajare pentru capsula TO3 (gen 2N3055).

Dimensiuni 120 x 120 cm, aripioare de 25mm înălțime, spații intre aripioare de 8mm, grosime placa de 8mm.Suprafață radiantă totală însumată de circa 500cm2.Am calculat și partea fără aripioare ca suprafață radiantă, fără ea ar avea 356cm2...

Editat de validae
Link spre comentariu

Si eu am sfarsit prin a schimba carcasa dupa ce am facut tot ce tinea de electronic.

Uite pe aici cam cum arata la interior si exterior si ceva teste. Vei vedea si radiatorul meu. Pag 14-15.

 

 

 

 

 

Si aici carcasa si planurile initiale. Placuta reprezinta 5%din volumul ocupat. 

 

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

In link-ul de mai jos am prezentat calcule termice detaliate usor de asimilat de orice amator electronist:

https://www.elforum.info/topic/134966-sarcina-activa-reglabila-proiect-didactic/

 

O sa incep spunand ca radiatoarele alea de sursa ATX propuse, sunt o gluma ( una nu foarte reusita ), esti depaaaaaarte rau de adevar.

Sa vedem cat de departe.

Asa cum a zis UDAR pleci de la disipatia maxim posibila ca sa te asiguri ca poti folosi sursa pe toata gama parametrilor disponibili.

M-am uitat in mai multe pdf-uri de TIP35 si 2N3055 ca sa fac o medie a rezistentei termice dintre jonctiune si capsula.

La 2N3055 aceasta este in jur de 1,5*C/W, in timp ce la TIP35 e pe la 1*C/W.

In schimb avantajul 2N3055 este temperatura maxim posibila pe jonctiune de 200*C.

Totusi ziceai ca nu vrei TO3 deci hai cu TIP35.

Daca folosesti 2 atunci disipi pe fiecare maxim 50W.

Cu 1*C/W jonctiunea urca asadar cu 50W*1*C/W peste temperatura capsulei, adica 50*C.

Capsula trebui izolata de radiator, si izolatia mareste rezistenta termica dintre capsula si radiator, ceva inevitabil din pacate.

La testele mele am gasit acolo un ingrijorator 0,9*C/W pentru TO247 ( aceeasi capsula ca si aici ), sa zicem ca lucrurile n-o fi atat de nasoale ( ca ar fi belea ), sa zicem ca te-ai putea baza pe un 0,6*C/W ( discutabil ).

Cu 0,6*C/W, si cate 50W pentru fiecare tranzistor, capsula urca cu 50*0,6 peste temperatura medie a radiatorului, respectiv 30*C.

Cu 50*C calculati mai sus avem in total o crestere a temperaturii jonctiunii fata de radiator de 80*C.

Temperatura maxima la care jonctiunea poate ajunge este 150*C, deci ne raman 70*C care sa acopere temperatura camerei si cursa maxim admisa pe radiator.

La un ambient de 25*C inseamna ca radiatorul poate urca pentru temperatura camerei maxim 45*C.

Radiatorul va trebui sa disipe toti cei 100W, deci rezistenta termica a lui va trebui sa fie de minim 45*C/100W, adica 0,45*C/W.

Iata cateva mostre care indeplinesc acest criteriu:

https://ro.farnell.com/w/c/cooling-thermal-management/heat-sinks?thermal-resistance=0.4degc-w|0.41degc-w|0.42degc-w|0.43degc-w|0.44degc-w

 

PS: Daca pui mai multi tranzistori in paralel nu reduci temperatura maxim posibila pe radiator, pentru ca nu reduci puterea total disipabila, doar o imparti la numarul de tranzistori, dar toti trebui pusi pe acelasi radiator, deci in final puterea pe care radiatorul trebui s-o disipe ramane aceeasi.

Ceea ce se obtine prin mai multe bucati in paralel este un regim de stres mai bun pentru fiecare, fiecare tranzistor "muncind" mai putin pentru totalul dorit.

Link spre comentariu
Acum 18 minute, Marian a spus:

PS: Daca pui mai multi tranzistori in paralel nu reduci temperatura maxim posibila pe radiator, pentru ca nu reduci puterea total disipabila, doar o imparti la numarul de tranzistori, dar toti trebui pusi pe acelasi radiator, deci in final puterea pe care radiatorul trebui s-o disipe ramane aceeasi.

Ceea ce se obtine prin mai multe bucati in paralel este un regim de stres mai bun pentru fiecare, fiecare tranzistor "muncind" mai putin pentru totalul dorit.

Mai ai avantajul ca imparti punctul de caldura. Pui 2 tranzistori care merh mai reci dar sunt mai departati, incalzesti mai uniform radiatorul. Sa zicem ca ai un radiator de 10x10cm. Cand pui un tranzistor in centru, poti avea colturile reco, cand pui doi, oarecum simetric, sjunge csldura si in colturi, iti devin folositoare si ele. In test, aceiasi putere ceruta, aceiasi csldura disipata.

Link spre comentariu

Acum moda e cu ventilatoare ... in fel si chip amplasate . Mi - aduc aminte cand aveam 4 surse pe banc , si nu se auzea decat o vaga vibratie ... de la cea de 40 V / 5A  , si numai la sarcini mari . Ma rog , stiai daca sant pornite pipaind radiatoarele din spate . Iarna ... Vara , era suficient sa apropii mana ... Ma rog , radiatoarele ( insumate ) ar valora astazi ceva la reciclare ... , un pachet de tigari si cateva cola . Nu prea multe .

Editat de gauss
Link spre comentariu

Daca radiatorul este mare si prost, cu un singur tranzistor in centru se intampla exact asta, adica diferente de temperatura semnificative intre zona adiacenta capsulei si margini.

E o chestie probata de mine, de asta nu mi s-a parut asa amuzanta...

Link spre comentariu

Simplu, asa se propaga caldura, dinspre cald spre rece si daca materialul e omogen si conditiile la limita identice, se va incalzi mai puternic in centru si mai putin in colturi unde distanta e mai mare. Luati o foaie de tabla de 1 m patrat si puneti o lumanare sub ea, in centru. Apoi sa vedeti ce temperaturi sunt in diferite puncte si la diferiti timpi.

Link spre comentariu
13 hours ago, flomar60 said:

Cu siguranta aveti dreptate!...In ce ma priveste a fost doar o estimare,fara nici un calcul, ca sa-mi sustin ideea de implementare a protectiei la supratemperatura....

Protecția la supratemperatură se implementează pentru a ne feri de accidente - temperatură ambiantă mai mare decât a fost estimat, blocare accidentală a fluxului de aer ( punem din neatenție o cutie peste sursă ) , tensiune de rețea mai mare decât normală, etc. 

Ea nu este concepută să acționeze la funcționare normală. 

Exemplu pe subiectul curent : am circa 37Vcc la intrare ( minim atâta trebuie pentru 30V stabili la ieșire la variație de +/- 10% a rețelei ). Încarc un acumulator de 45-55Ah - pun deci curentul pe maximul admis de sursă 3A. Am deci o disipație de (37-13)x3 = 72W . Radiatorul propus ( 250-300cmp ) cu siguranță nu face față . Deci ce fac ? Mai încarc, mai dau afară prin protecție până se răcește, iar mai încarc ....

Link spre comentariu

De acord @UDAR dar nu inteleg dece iti trebuie o sursa universala, eventual chiar de laborator cum le place la multi sa le numeasca, pt incarcarea unui acumulator auto cind pt asa ceva este mult mai bun un incarcator dedicat facut dintr-o sursa ATX sau, preferata mea, dintr-un alimentator de laptop. Un astfel de incarcator va functiona relativ rece fara a avea radiatoare imense.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări