clausb Postat Aprilie 24, 2017 Partajează Postat Aprilie 24, 2017 Sper că postez la locul potrivit. Vreau să fac o automatizare casnică și m-am lovit de o problemă. Am nevoie de o electrovalvă (normal închisă) care să funcționeze la 12vcc. Am scobit sertarele și am găsit mai multe dar nici una la 12V. Cea mai potivită e una care are o bobină arsă la 24v, 10W. Cum ideea mea fixă este să faci cât mai multe singur, nu să cumperi gata făcut (în China) am zis că-i schimb bobina cu una home-made. Socotind să iasă tot 10W consum dar la 12V am bobinat repede 1000 spire cu sârmă de 0,35 (că de asta am avut) și calculul sumar a fost destul de exact, la 12v consumul era de 0,9A. Dar nu aclanșa. Nu era suficient de puternic câmpul magnetic. Abea la 13,9v (cca.1,2A) se aclanșa. Am adăugat 300 spire bobinajul devenind ca o gogoașă și tot numai la 13v declanșează. Nu știu cum să calculez o astfel de bobină. Rog pe cei care s-au lovit de așa ceva sau au o idee să mă ajute. Diametrul intern bobină 13mm, L 40mm. Link spre comentariu
daniel_88 Postat Aprilie 24, 2017 Partajează Postat Aprilie 24, 2017 (editat) Pentru un diametru exterior de 25 mm din calcule ar rezulta : 4758 spire, diametru 0,2 mm cu un consum de 0,08 A. Daca diametrul exterior difera spune... Normal la ce ai tu acolo, ar fii trebuit sa scazi numarul de spire nu sa il cresti, la un electromagnet curentul conteaza mai mult decat tensiunea. Eu am calculat cu un calculator pentru electromagneti, nu stiu daca se potriveste cu aplicatia ta, dar poti incerca. Editat Aprilie 24, 2017 de daniel_88 Link spre comentariu
bobinatorul Postat Aprilie 24, 2017 Partajează Postat Aprilie 24, 2017 Cred ca trebuie luat in calcul si constanta elastica a arcului din interior. Sau incearca sa schimbi acel arc poate il nimeresti. La multe electrovalve ce nu mai inchideau bine puneam arc nou si se rezolva. In cazul tau ai nevoie de unul mai slab dar nici prea slab ca nu mai inchide. Ce comanzi aer sau apa? Link spre comentariu
QQme Postat Aprilie 25, 2017 Partajează Postat Aprilie 25, 2017 Conteaza mult si distanta initiala dintre plonjor si pertea fixa se va ,micsora spre partea de deschidere cu o piesa din fier moale..ref. la bobina,,bobinati pina la umplere cu sirma ceva mai groasa,0,4 Link spre comentariu
clausb Postat Aprilie 25, 2017 Autor Partajează Postat Aprilie 25, 2017 Pentru un diametru exterior de 25 mm din calcule ar rezulta : 4758 spire, diametru 0,2 mm cu un consum de 0,08 A. Daca diametrul exterior difera spune... Normal la ce ai tu acolo, ar fii trebuit sa scazi numarul de spire nu sa il cresti, la un electromagnet curentul conteaza mai mult decat tensiunea. Eu am calculat cu un calculator pentru electromagneti, nu stiu daca se potriveste cu aplicatia ta, dar poti incerca. M-am prins apoi că nu trebuia să măresc numărul de spire. Va crește rezistența deci va scădea curentul. Totuși am crezut că având aceeași putere(cca.10-12W) aș obține un câmp magnetic la fel de puternic. Bănuiesc că și geometria bobinajului are importanță. Am bobinat vrac (la repezeală) direct pe cilindrul metalic valvei punând doar un strat de carton. Am de gând să fac o carcasă și să văd dacă găsesc sârmă de 0,2 să o bobinez corect. Mulțumesc de sfat. Diametrul exterior al valvei (interior al bobinei) este de 13mm, lungimea de 42mm Cred ca trebuie luat in calcul si constanta elastica a arcului din interior. Sau incearca sa schimbi acel arc poate il nimeresti. La multe electrovalve ce nu mai inchideau bine puneam arc nou si se rezolva. In cazul tau ai nevoie de unul mai slab dar nici prea slab ca nu mai inchide. Ce comanzi aer sau apa? Da. Am dat puține amănunte. Vreau să fac un automat care să stropească (să ude) acoperișul de tablă al atelierului meu în momentele când temperatura tablei atinge o anumită temperatură (reglabil) astfel încât să nu mai am 30 grd. vara. Au mai făcut-o și alții și funcționează. Deci termostat, electrovalvă, țeavă cu găurele. Comand apă. Aș vrea la 12v că am rețea la 12v solar și să nu trimit 220v spre termostatul lipit de tabla acoperișului. Am o electrovalvă la 220vca. dar până vine căldura cred că reușesc să o rezolv pe cea la 12v. Nu prea aș vrea să desfac electrovalva, mă gândesc dacă nu stric etanșeitatea, vreo garnitură ciudată ceva. Ca soluție de rezervă termostatul poate comanda un releu 12v care comandă electrovalva la 220v Link spre comentariu
clausb Postat Aprilie 27, 2017 Autor Partajează Postat Aprilie 27, 2017 Am reușit să fac să funcționeze corect electrovalva făcând un bobinaj mai aranjat și scăzând numărul de spire la 900. Se cam încălzește dar duratele de funcționare ar fi scurte. Dar am găsit printre milionele mele de piese am găsit o electrovalvă pe care scrie 28Vcc 8W. Și am vrut să văd dacă funcționează. Și merge. Aclanșează perfect și la 12v consum cca 450mA. Așa că am să o folosesc. Mulțumesc de sfaturi. Dat fiind că am postat în ”automatizări casnice” am să scriu ce rezultate am obținut cu sistemul meu de udare a acoperișului după ce va funcționa. Link spre comentariu
clausb Postat Mai 12, 2017 Autor Partajează Postat Mai 12, 2017 Am promis că, în spiritul forumului voi sreveni cu rezultatele. Electrovalva la 24v funcționa bine pe 12v (de fapt cca.13,8v) în gol, însă sub presiune de apă nu mai deschidea. deci avea nevoie de de un voltaj mai mare. Așa că după ceva zile de gândire mi-am amintit de principiul unei scheme de prin Tehnium vechi cu alimentarea unui releu la tensiune mai mică. Nu-mi aminteam titlul, autorul sau numărul revistei dar î-mi amiteam principiul. După ceva desene, calcule și experimentări am ajuns la schema de mai jos. A trebuit să-l fac totuși pe un cablaj(clasic, vopsit) că nu era prea bine în aer. Și funcționează perfect. În principiu un condensator se încarcă la tensiunea furnizată, în momentul culpării electrovalvei, el se înseriază cu tensiunea de lucru rezultând un vârf de tensiune necesar aclanșării, apoi menținerea este asigurată de tensiunea redusă. În privința eficienței răcoririi prin udarea acoperișului, încă nu sunt călduri mari afară deci nu mă pronunț. Dar sunt pregătit. Am să scriu despre rezultate. Scuze, am privit ce am postat și am văzut că nu am precizat că pt. electrovalva mea (66 ohm) am ajuns prin calcul și tatonări la valorile arătate. Condensatorul e de 1000microF/35V Link spre comentariu
Ticu Postat Mai 12, 2017 Partajează Postat Mai 12, 2017 (editat) Dioda legata in paralel cu tranzistorul trebuie mutata spre dreapta, sa fie intre terminalul negativ al condensatorului si masa. http://www.electroschematics.com/8420/555-voltage-doubler-relay-driver/ Editat Mai 12, 2017 de Ticu Link spre comentariu
clausb Postat Mai 14, 2017 Autor Partajează Postat Mai 14, 2017 Dioda legata in paralel cu tranzistorul trebuie mutata spre dreapta, sa fie intre terminalul negativ al condensatorului si masa. Da. Așa este. Mulțumesc de corecție. A fost o greșeală de copiere a schemei de pe hârtiuța de lucru cu placa test. Asta a dus la greșeală de proiectare cablaj. S-a rezolvat, funșionează perfect. N-am să mai beau bere înainte de proiectare cablaj. Mi-am amintit și de unde aveam în minte ideea. ”Releu de 24v funcționând la 12v”, din cartea ”Electronica peste tot”, I.C.Boghițoiu ed. Albatros 1985 Schema la care am ajuns este aproape identică. Link spre comentariu
Ticu Postat Mai 14, 2017 Partajează Postat Mai 14, 2017 (editat) Da, in schema initiala dioda limita incarcarea C la 0,7V si nu asigura alimentarea releului spre minus. .Ramane dezavantajul consumului permanent al electrovalvei de 24V alimentata la 12V (cam 0,2A pentru 65 ohmi).Poate pe viitor gasiti o sursa de 24V / minim 0,5A. Editat Mai 14, 2017 de Ticu Link spre comentariu
Ticu Postat Mai 14, 2017 Partajează Postat Mai 14, 2017 Scuze pentru postarea dubla, a expirat timpul ca sa pot edita mai sus. Am revazut intreg subiectul si faptul ca mergeti pe 12V instalatie solara iar comanda pornit/oprit o dati manual, nu automat cum aveam impresia. . Practic aveti nevoie de urmatoarele manevre: - pentru deschiderea valvei: alimentati montajul cu +12V si, dupa cateva secunde in care se va incarca C, inchideti pentru scurt timp intrerupatorul care da pulsul de 24V. Intrerupatorul va fi tip sonerie, cu auto-revenire. - pentru inchiderea valvei: intrerupeti alimentarea montajului cu +12V. Link spre comentariu
clausb Postat Mai 19, 2017 Autor Partajează Postat Mai 19, 2017 Scuze pentru postarea dubla, a expirat timpul ca sa pot edita mai sus. Am revazut intreg subiectul si faptul ca mergeti pe 12V instalatie solara iar comanda pornit/oprit o dati manual, nu automat cum aveam impresia. . Practic aveti nevoie de urmatoarele manevre: - pentru deschiderea valvei: alimentati montajul cu +12V si, dupa cateva secunde in care se va incarca C, inchideti pentru scurt timp intrerupatorul care da pulsul de 24V. Intrerupatorul va fi tip sonerie, cu auto-revenire. - pentru inchiderea valvei: intrerupeti alimentarea montajului cu +12V. Nu e nevoie de această secvență. Funcționează doar din întrerupător (la mine termostat NO ) Da. vreau să folosesc rețeaua de 12V solară. O parte a acestei rețele este alimentată doar când există suficient curent în baterii (un controler deschide consumul doar peste o anumită tensiune a bateriilor). Asta înseamnă că va permite alimentarea doar când e mult soare pe cer deci acoperiș încins. Montajul este alimentat deci cam toată ziua. Un termostat citește temperatura acoperișului de tablă și dă contact dacă aceasta depășește cca.65 grd. Răcirea cu apă fiind rapidă după mai puțin de un minut se oprește. Funcționează de o săptămână și observ că dacă e soare intens pornește o dată la 10-12min. Când va fi caniculă am să vă spun și dacă am reușit să-mi răcoresc atelierul. În repaus, după cele câteva secunde de încărcare a condensatorului montajul nu consumă mai nimic (sub 1mA). Se observă din schemă că electrovalva nu e sub tensiune în repaus. Deocamdată sunt foarte mulțumit. Link spre comentariu
Ticu Postat Mai 19, 2017 Partajează Postat Mai 19, 2017 (editat) Aveti dreptate. In schema discutata (stanga = 1) plusul condensatorului este permanent legat la plusul sursei (printr-o rezistenta), astfel ca in stare de asteptare C sta permanent incarcat prin circuitul desenat cu albastru.Eu ma gandisem ca va exista un intrerupator general K si, dupa inchiderea lui, urma sa se dea "startul" printr-o apasare pe alt intrerupator S (schema 2 - dreapta). Intre actionarea lui K si S e necesar un timp pentru incarcarea lui K. Lasat-l asa cum e, fiindca comanda se complica. Editat Mai 19, 2017 de Ticu Link spre comentariu
gica70 Postat Iulie 25, 2017 Partajează Postat Iulie 25, 2017 O solutie care se practica industrial la releele c.c. de mare putere este urmatoarea, la conectare se deschide un contact NI pe care este legata o rezistenta. Deci in functionare normala curentul este mai mic (curent de mentinere) decat cel de anclansare. Cred ca si aici se poate folosi acest artificiu (spre ex. cu un senzor Hall, releu reed, mecanic cu contacte). 1 Link spre comentariu
one Postat August 2, 2017 Partajează Postat August 2, 2017 Oare o electrovalva pentru alimentarea cu combustibil de la motoarele diesel nu ar fi suficienta ? Ar mai fi varianta realizarii unui dublor de tensiune de la 12la 24V. Mai sunt electrovalve la 230Vac, nu ar fi bune si acelea ? Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum